جاباما
۷۳۱۰۴۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

گرچه هر یک از دیدارهای جام جهانی فوتبال، زیبایی و خاطره‌سازی خاص خود را داشته‌اند اما برخی از آن‌ها با اتفاقاتی خاص و البته عجیب همراه بوده‌ است.

ایسنا: به نقل از ورلدساکر، گرچه همواره تمامی رقابت‌های جام جهانی زیبایی و حساسیت خاص خود را داشته‌اند، اما برخی رقابت‌ها به شکلی خاص در اذهان فوتبال‌دوستان جهان باقی‌ مانده است. از دیدارهایی که بعضا نتایجی همراه با شگفتی داشته تا جدال دو تیم بزرگ، با اتفاقی خاص.

در این گزارش با ۱۰ نمونه از برترین رقابت‌های تاریخ جام جهانی از نظر گل‌های شگفت‌انگیز و رویدادهای جالب آشنا خواهیم شد.

۱۹۵۰

برزیل ۱ - اروگوئه ۲

قوانین صعود و امتیازدهی در بین چهار گروه مقدماتی در جام جهانی سال ۱۹۵۰ با قوانین امروزی تفاوت چشمگیری داشت. در این دوره از رقابت‌ها، تیم ملی برزیل با گذشت از دو تیم سوئد و اسپانیا با نتیجه ۷-۱ و ۶-۱ مدعی قهرمانی در جام جهانی بود. بازیکنان و مربی تیم قبل از آخرین بازی با اروگوئه به صراحت از پیروزی در جام سخن می‌گفتند و روزنامه‌های محلی فارغ از انگیزه اروگوئه در بازی نهایی، همواره از پیروزی زودهنگام برزیل صحبت می‌کردند.

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

این رقابت برای اولین‌بار با رکورد ۲۰۰ هزار تماشاگر ماندگار شد و صدای تماشاگران، رقابتی مملو از هیجان را رقم زد، تیم ملی برزیل با گل فریکا پیروزی زودهنگام را جشن گرفت، اما اروگوئه در مدت زمان اندکی دو گل را وارد دروازه حریف کرد تا در نهایت این شکست باعث سرازیر شدن اشک از چشمان پله ستاره برزیل شد.

۱۹۶۶

انگلیس ۴ - آلمان غربی ۲

جام جهانی ۱۹۶۶ حتی قبل از شروع رقابت‌ها پرشور و پرهیجان بود، چرا که در آن زمان جام دزدیده شده بود و برای اولین‌بار نسخه کپی آن ساخته شد، تا این که در نهایت نمونه اصلی آن توسط یک سگ در فضای سبز شناسایی شد!

این رقابت‌ها که به میزبانی انگلیس برگزار شد، در نهایت با نتیجه مطبوع این کشور به پایان رسید. قهرمانی بریتانیایی‌ها البته خالی از حاشیه نبود و اتفاقاتی در آن رقم خورد که باعث شد بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال از آن جدال، هنوز هم علامت سوال بزرگی در خصوص درستی تصمیم داور مسابقه وجود داشته‌باشد.

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

در دقیقه ۱۰۱ ضربه جف هورست، مستقیم به زیر دیرک افقی دروازه برخورد کرد و به سمت خط دروازه روانه شد، داور کنار پس از تایید عبور توپ از خط باعث پیشی گرفتن انگلیس از آلمان غربی با نتیجه ۳ بر ۲ شد.

پس از گل برتری انگلیس، بازیکنان آلمان از هر فرصتی برای جبران استفاده کردند اما حملات احساسی در نهایت با گل مجدد جف هورست، پیروزی مردان جزیره با نتیجه ۴-۲ قطعی شد.

هرچند این اولین و آخرین قهرمانی انگلیس در ادوار جام جهانی بوده اما همین یک برد بزرگ مقابل آلمان، آن هم پس از جنگ‌های جهانی سبب شده تا هم‌چنان طرف پیروز بگوید: «ما دو جنگ جهانی و یک جام جهانی را از آلمان برده‌ایم.»

۱۹۷۰

برزیل ۱ - انگلیس صفر

اعتماد به نفس بازیکنان تیم ملی برزیل در این دوره با حضور ستاره‌هایی هم‌چون پله، جرزینیو، ریولینو و کارلوس آلبرتو بسیار فراتر از انتظار بود و مردان جزیره نیز به خوبی می‌دانستند که نمی‌توان به آسانی از سد دفاعی نارنجی پوشان برزیلی عبور کرد.

در نهایت آنچه که این رقابت را متمایز ساخت، عملکرد جالب توجه دو ستاره انگلیسی یعنی گوردون بنکس و بابی مور بود. ستاره تیم ملی انگلیس با عملکرد جالب توجهش که به "نجات" معروف شد، توانست حملات پله، ستاره سرشناس برزیل را فراتر از دیوار دفاعی شناسایی و خنثی کند و حلقه گلرهای معروف جام جهانی را در هم بشکند.

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

دومین لحظه جالب این رقابت، تکل زیبای مور بر روی جرزینیو بود که باعث شد اولین گل برزیل به تاخیر افتاده و آن‌ها را از اجرای بیش‌تر نقشه‌های حمله عاجز کند.

با استمرار خط حمله برزیل، دفاع قهرمانانه انگلیسی‌ها در دفاع از دروازه به نتیجه نرسید و با تک گل جرزینیو در دقیقه ۵۹ پیروزی برزیل رقم خورد و این تیم در نهایت با پیروزی ۴ بر یک، ایتالیا را در رقابت فینال به حاشیه راند و جام را برای سومین بار تصاحب کرد.

۱۹۷۰

ایتالیا ۴ - آلمان غربی۳

تیم ملی ایتالیا برای رسیدن به فینال، یکی از بهترین بازی‌های تاریخ جام جهانی معروف به "بازی قرن" را رقم زد تا با انگیزه کامل به سمت تصاحب جام گام بردارد.

در این بازی لاجوردی‌پوشان با گل زودهنگام دقیقه ۸ عملا برنده بازی محسوب می‌شدند، اما گل وقت اضافه ستاره آلمانی، نتیجه را به تساوی کشاند و هر دو تیم برای رقابت در وقت اضافه آماده شدند.

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

ستاره آلمان، فرانس بکن‌بائر که در نیمه نخست شانه خود را هم در رفته می‌دید، مجبور به ماندن در زمین شد تا دو تعویض دیگر به موقع انجام شود. در وقت اضافه این بازی و در طول ۱۳ دقیقه یعنی بین دقیقه ۹۸ تا ۱۱۱، در کمال شگفتی ۵ گل رد و بدل شد و ایتالیا بار دیگر برای حضور در بازی فینال جام جهانی آماده شد. فینالی که البته عاقبت شیرینی نداشت.

۱۹۸۲

ایتالیا ۳ - برزیل ۲

در جریان بازی‌های سال ۱۹۸۲ تیم ملی برزیل به علت ارائه بازی روان و فوق‌العاده به عنوان تیم برتر مسابقات انتخاب شد.

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

در این بازی با وجود این که در طول بازی بیش‌تر شاهد حضور تیم برزیل در زمین ایتالیا بودیم، اما شانس زدن گل بیش‌تر از برزیل ساقط شد و ایتالیا با اختلاف تنها یک گل برنده این رقابت شد. دفاع ناب ایتالیا به اندازه‌ای قوی و قدرتمند بود که همه فراموش کنند این تیم در فاز هجومی ضعیف‌تر از یک تیم قهرمان است.

۱۹۸۲

آلمان غربی ۳ - فرانسه ۳، ( پیروزی ۵ بر ۴ آلمان در ضربات پنالتی)

رقابت نیمه نهایی بین دو تیم آلمان غربی و فرانسه یکی از چالش برانگیزترین بازی‌های جام جهانی ۱۹۸۲ را رقم زد. در این رقابت با وجود مصدومیت جدی و خروج کارل هاینز، ستاره تیم ملی آلمان، گل زودهنگام این تیم در دقیقه ۱۷ رقم خورد و گل دقیقه ۹۰ فرانسه بازی را به وقت اضافه کشاند.

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

جنجالی‌ترین لحظه این بازی در دقیقه ۶۰ اتفاق افتاد، درست در زمانی که پاتریک باتیسون پاس هم تیمی‌اش را به خوبی مهار کرد ولی هرگز متوجه حضور دروازه بان در پشت سرش نشد.

ضربه دست دروازه‌بان پس از برخورد به سر وی منجر به بیهوشی او شد و دو عدد از دندان‌هایش شکست و مهره‌ها و دنده‌های وی به شدت آسیب دیدند. دروازه‌بان هیچگونه اخطار و کارتی دریافت نکرد و پس از خروج باتیسون بازی ادامه یافت.

در زمان اضافی چهار گل برای هر دو طرف رد و بدل شد و دو تیم مجبور به زدن ضربات پنالتی شدند. ضربات پنالتی سرانجام باعث پیروزی ۵ بر ۴ آلمان شد.

۱۹۸۶

آرژانتین ۲- انگلیس ۱

اگر در مورد مهارت‌های فوق‌العاده مارادونا چیزی نمی‌دانید، باید هرچه زودتر بازی تاریخی انگلیس و آرژانتین را چند بار تماشا کنید. در این مسابقه ستاره پیشین تیم ملی آرژانتین دو موقعیت خاطره‌انگیز در تاریخ جام جهانی فوتبال را تنها در بازه زمانی چهار دقیقه خلق کرد.

اولین موقعیت استثنایی که مارادونا خلق کرد در خاطره تمام فوتبال دوستان به گل " دستان خدا" معروف شد. در این مسابقه مارادونا پس از چند اشتباه موفق شد تا دروازه پیتر شیلتون را باز کند، وی با کسب یک موقعیت استثنایی موفق شد تا با کمک دست توپ را وارد دروازه کند و در عین حال داور نیز امتیاز این گل را پذیرفت.

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

دومین موقعیت استثنایی مارادونا در این مسابقه درست چهار دقیقه بعد با عنوان " گل قرن" ثبت شد. مارادونا برای خلق این موقعیت استثنایی از سد دفاعی پنج نفره انگلیس گذشت و پس از جا گذاشتن دروازه بان، توپ را راهی دروازه کرد.

اگرچه در این مسابقه گری لینکر توانست یکبار دروازه آرژانتین را باز کند اما این شکست باعث شد که انگلیس شانس صعود را برای همیشه از دست بدهد.

۲۰۰۲

ترکیه ۱ - سنگال ۰

شاگردان سنول گونش در جام جهانی ۲۰۰۲ شروعی خوب داشتند و در مقابل برزیل گرچه با تک گل حسن ساس پیش افتادند، اما زرنگی ریوالدو سبب شد تا این تیم ۱۰ نفره شود و شاگردان اسکولاری با ۲ گل عقب ماندگی خود را جبران کنند. در ادامه تساوی دلسردکننده مقابل کاستاریکا امید یاران هاکان شوکور را کمتر از قبل کرد تا همه نگاه‌ها به دیدار با چین باشد. ترکیه چین را شکست داد و در آن سو برزیل هم بین هم‌گروهی‌هایش فرق نگذاشت و از سد کاستاریکا هم گذشت.

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

بعد از آن ترکیه از سد ژاپن، یکی از دو میزبان جام جهانی با تک گل امیت داوالا گذشت تا رقیب سنگالی شود که در مرحله گروهی دست به کاری بزرگ زد و فرانسه را حذف کرد. جدال متسو و گونش در پایان ۹۰ دقیقه با نتیجه بدون گل به قانون گل طلایی رفت.

شاید وقتی اسکار ریوز بر سوت پایان ۹۰ دقیقه مصاف دمید، کسی فکر نمی‌کرد در حضور بازیکنانی مثل الحاجی دیوف، هنری کامارا، حسن ساس، امره بلوزوغلو و حتی باشتورک، این ایلهام مانسیز باشد که بتواند گره بازی را باز کند.

ضربه هوشمندانه مانسیز سبب شد تا ترکیه شگفتی جام را کامل کند و برای اولین بار بین ۴ تیم برتر جهان قرار گیرد.

۲۰۰۶

ایتالیا ۲ - آلمان ۰

کمتر کسی فکرش را هم می‌کرد که آلمان میزبان با یورگن کلینزمن نتواند طلسم شکست‌ناپذیری ایتالیا را بشکند، اما شاگردان مارچلو لیپی که با استفاده از قرعه‌ای مناسب به راحتی به جمع ۴ تیم برتر جهان رسیده‌ بودند، نمی‌خواستند به این راحتی پا پس بکشند.

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

وست‌فالن میزبان دیدار آلمان و ایتالیا بود، دیداری که در ۹۰ دقیقه به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل نرسید تا همه چیز به وقت اضافه کشیده شود.

ایتالیا در نهایت در دقیقه ۱۱۹ با گل فابیو گروسو پیش افتاد، زمان به ثمر رسیدن این گل آن قدر بد و برای آلمان‌ها دردناک بود که پشت سر این گل، دل‌پیرو تازه‌نفس تیر خلاص را بر پیکره ینس لمان وارد کند.

۲۰۱۰

اروگوئه ۱ - غنا ۱، (پیروزی ۴ بر ۲ اروگوئه در ضربات پنالتی)

درخشش تیم ملی غنا در جام جهانی ۲۰۱۰ برای همه کارشناسان فوتبال شگفت انگیز بود چرا که تاکنون هیچ تیم آفریقایی به این مرحله صعود نکرده بود.

در جریان این بازی یکی از بازیکنان غنا موفق شد تا از فاصله ۳۶ متری دروازه حریف را باز کند و دیگو فورلان نیز توانست در دقیقه ۵۵ یک ضربه آزاد استثنایی را به گل تبدیل کند.

۱۰ رقابت فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی

با کشیده شدن بازی به وقت اضافه و ضربات پنالتی، وضعیت هر دو تیم به موقعیت بحرانی بدل گشت، چرا که یکی از بازیکنان تیم ملی غنا با هدف گرفتن تیرک افقی یک شانس برد را از دست داد.

در نهایت ضربات پنالتی به نفع تیم ملی اروگوئه به پایان رسید و نمایندگان قاره سیاه با ناامیدی زمین را ترک کردند.

اما نقطه اوج این مسابقه در هنگام ضربات پنالتی نبود، فشار همه جانبه در دقیقه ۱۲۰+۱ جواب داد و شوت سرکش آساموآ ژیان در حال ورود به دروازه بود که لوییز سوارس فداکارانه توپ را از روی خط با دست بیرون کشید تا علاوه بر دریافت کارت قرمز از داور مسابقه، شانسی مجدد به تیمش هدیه کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج