۷۴۵۳۱۶
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

فغانی، بزرگ‌ترین افتخار کشورمان را رقم خواهد زد

همه ما دوست داشتیم فغانی را در فینال جام جهانی ببینیم. حضور او و همکارانش در بازی رده بندی جام جهانی برای همه ما افسوس بزرگی را به همراه داشت.

روزنامه قانون: همه ما دوست داشتیم فغانی را در فینال جام جهانی ببینیم. حضور او و همکارانش در بازی رده بندی جام جهانی برای همه ما افسوس بزرگی را به همراه داشت. افسوسی شاید بزرگ‌تر از ضربه بی دقت طارمی یا گل آفساید عزت اللهی! همان‌طور که تمام دنیا اعتقاد داشتند ایران شایسته صعود از گروه مرگ بود، امروز نیز همان دنیا معتقد است فینال روسیه ۲۰۱۸ کت و شلواری است که فقط برای فغانی دوخته شده بود! پس از بازی فرانسه-آرژانتین اخبار داوران جام را با دقت بیشتری پیگیری کردیم و آرزو کردیم که نام فغانی تا پایان نیمه نهایی در لیست‌های فیفا دیده نشود.

این اتفاق افتاد و شاد بودیم از اینکه بالاخره یک جایی حق به ایران می رسد اما در نهایت تیم داوری کشورمان برای بازی رده بندی انتخاب شد. فینال جام‌جهانی می توانست برای ما خامه روی کیک باشد اما به هرحال رده بندی نیز بازی بزرگی در دنیای فوتبال است. بلژیک پدیده اروپاست و انگلیس ابداع کننده فوتبال. دوستانش «بهروز» صدايش مي‌زنند، شايد حضور او در فينال مي‌توانست بهترين روزش را رقم بزند اما به هر ترتيب حضور در رده‌بندي نيز مي‌تواند افتخار بزرگي را نصيب جامعه داوري كشورمان كند. امروز را بهترين روز فوتبال ايران مي‌ناميم، روزي كه «بهروز» براي‌مان رقم زد. عملکرد فوق العاده او در جذاب‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان هنوز دلیلی است که تیره روزی های اخیر فوتبال ایران را فراموش کنیم و به این دلگرم باشیم که ما نیز می توانیم در تمام بخش‌های فوتبال و حتی ورزش در میان تمامی اسم های بزرگ، بزرگی کنیم و سه رنگ کشورمان را با افتخار تکان دهیم.

پيتانا قوي‌تر از فغاني نيست

علي خسروي/ كارشناس داوري

انتخاب عليرضا فغاني به عنوان داور ديدار رده‌بندي بين بلژيك و انگليس هرچند كه باعث افتخار است اما بسياري از كارشناسان معتقدند او شايسته قضاوت در فينال بود. معتقدم انتظار ما از انتخاب فغاني به عنوان داور ديدار فينال، انتظاري احساسي بود كه من نيز دوست داشتم اتفاق بيفتد. بايد ديد فاكتورهاي چيدمان فيفا چه بوده كه نستور پيتانا كه هم براي فرانسه قضاوت كرده و هم كرواسي، دوباره انتخاب مي‌شود و ديدار اين دو تيم را قضاوت خواهد كرد.

من خوشحالم كه براي نخستين‌بار يك داور ايراني ديدار رده‌بندي را قضاوت مي‌كند اما اعتقاد دارم داوران شايسته‌تري نسبت به پيتانا در مسابقات حاضر هستند كه مي‌توانستند ديدار فينال را قضاوت كنند. عليرضا فغاني يكي از اين داوران بود اما به هر ترتيب انتخاب نشد. نبايد فراموش كرد كه همه راي‌ها براي انتخاب داور فينال در دست كميته داوران نيست و رييس فيفا و هيات اجرايي نيز در اين‌باره نظر مي‌دهند.

احتمالات زيادي براي انتخاب يك داور اهل آرژانتين در فينال وجود دارد؛ به عنوان مثال برخي مي‌گويند براي دلجويي از مردم آمريكاي جنوبي اين داور انتخاب شده، در جام‌جهاني ۲۰۱۰ يك تيم داوري از انگليس (هاوارد وب) بازي فينال را قضاوت مي‌كند زيرا در ديدار انگليس و اسپانيا، شاگردان روي‌هاجسون قرباني اشتباهات داوري شدند و فيفا براي دلجويي از آن‌ها، وب را داور بازي كرد. هرچند كه عكس اين موضوع نيز وجود دارد؛ در جام‌جهاني ۲۰۰۶ با اينكه ماركوس مرك آلماني مي توانست ديدار فرانسه و ايتاليا را در فينال قضاوت كند اما يك تيم داوري از آرژانتين، قاضي آن ديدار بود و به دليل آنكه آلمان در ديدار رده‌بندي حضور داشت، داور قرباني شد.

به هر ترتيب همه كارشناسان اعتقاد دارند بين عليرضا فغاني و نستور پيتانا، داور ايراني شرايط بهتري داشت. به نظر من انصاف اين بود كه فغاني ديدار فينال را سوت بزند. شايعاتي وجود دارد كه داور ديدار افتتاحيه نبايد ديدار فينال را قضاوت كند اما پيش از اين نيز چنين اتفاقي رخ داده است. در سال ۲۰۰۶، هوراسيو الزوندوي آرژانتيني ديدار افتتاحيه و فينال را قضاوت كرد؛ بنابراين نمي‌توان گفت اتفاق شگفت‌انگيزي رخ داده يا حق فغاني خورده شده است اما براي نخستين‌بار داوران آرژانتيني ديدار افتتاحيه و فينال را در دو جام‌جهاني بر عهده داشته است. آنچه مي‌توانم قطعي بگويم، اين است كه پيتانا قوي‌تر از فغاني نيست. به هر ترتيب اعتقاد دارم فغاني در ديدار رده‌بندي چالش خاصي را نخواهد داشت و تاريخ نشان داده، ديدارهاي رده‌بندي دعوا و درگيري خاصي ندارند. اميدوارم تيم داوري ايراني بتواند به خوبي اين ديدار را قضاوت كند.

آينده‌اي روشن در انتظار فغاني

محمد فنايي/ كمك‌داور فينال جام‌جهاني 1994

انتخاب عليرضا فغاني به عنوان داور ديدار رده‌بندي اتفاق مثبتي است كه بايد به آن افتخار كنيم. تصور من بر اين است كه بسياري از كارشناسان داوري دنيا، فغاني را پديده داوري دنيا مي‌دانند. او در سال ۲۰۱۷ بدون آنكه از كمك‌داورهاي ويديويي استفاده كند، بازي را پيش برد و بازي‌هاي بزرگي را قضاوت كرد. او اعتماد به نفس خوبي دارد و مي‌تواند هر بازي‌ را قضاوت كند. حقيقتش را بخواهيد وقتي او در بين داوران پاياني قرار گرفت، من حدس مي‌زدم بدون شك فينال را قضاوت كند. اگر برزيل يا يكي از تيم‌هاي آمريكاي لاتين در فينال حضور داشت، بدون شك فغاني مي‌توانست ديدار فرانسه و كرواسي را قضاوت كند.

به هر حال من نمي‌گويم فيفا يك طرفه تصميم گرفته زيرا براي انتخاب داوري، مسئولان كميته داوران، دبير و رييس فيفا حضور دارند و در اين‌باره تصميم مي‌گيرند. آن‌ها در انتخاب‌ها نقش دارند و نمرات ناظران نيز لحاظ مي‌شود؛ بنابراين نمي‌توان گفت دستكاري خاصي در انتخاب داور ديدار پاياني انجام شده است. نبايد فراموش كرد كه فغاني عملكرد درخشاني داشته و نمرات بالايي كسب كرده اما به هر ترتيب تصميم بر اين بوده كه پيتانا قاضي ميدان باشد. معتقدم از ارزش‌هاي تيم داوري ايران كم نشد و او باعث افتخار كشورمان است. فغاني در ليست برترين داوران دنيا قرار دارد، او خداحافظي نمي‌كند و مي‌تواند در آينده ديدارهاي بزرگ‌تري را قضاوت كند.

اعتقاد دارم در ايران بايد براي داوران ارزش قائل شويم و از آن‌ها حمايت كنيم. بايد اين باور را داشته باشيم كه فضا براي داوران ايراني باز شده و آن‌ها مي‌توانند بازي‌هاي بزرگي را قضاوت كنند. نبايد بنا را بر اين گذاشت كه حقي ناحق شده، مطمئن باشيد اگر پيرلوييجي كولينا، رييس كميته داوران فيفا تصميم گيرنده اصلي بود، يك داور ايتاليايي اين بازي را قضاوت مي‌كرد اما راي‌گيري و حضور افراد مختلف در اين انتخاب‌ها تاثيرگذار هستند.

اطمينان داشته باشيد كميته داوران مي‌توانست جاي فغاني و پيتانا را تغيير دهد اما به هر ترتيب نظر جمعي بر اين بوده كه بهتر است داور خوب كشورمان، ديدار رده‌بندي را قضاوت كند. اعتقاد دارم فغاني در ديدار رده‌بندي چالش بزرگي را نخواهد داشت زيرا انگليس و بلژيك، فوتبال بازي مي‌كنند و به دنبال حاشيه‌ها نيستند. اين بازي سخت‌تر از ديدار فرانسه و آرژانتين نيست كه مشكلي به وجود بيايد. هر دو تيم مي‌خواهند بازي‌ها را به خوبي به پايان برسانند و بنابراين معتقدم مشكل خاصي رخ نخواهد داد. به نظر من بازي راحتي براي فغاني خواهد بود و اميدوارم رسانه‌ها از اين به بعد از جامعه داوري‌مان حمايت كنند تا داوران كشورمان اعتماد به نفس خوبي داشته باشند.

چرا فغاني داور فينال نشد؟

محسن قهرماني/ كارشناس داوري

ابتداي يادداشتم بايد بگويم كه به نظر من عليرضا فغاني بايد ديدار فينال را قضاوت مي‌كرد و اين امر حق او بود. او با توجه به نمراتي كه كسب كرد شايسته قضاوت ديدار فرانسه و كرواسي بود اما به هر ترتيب اين اتفاق رخ نداد. من اطمينان دارم كه عليرضا فغاني پس از بازي، صحبت‌هايي را در اين باره انجام خواهد داد اما اعتقاد دارم اگر كنفدراسيون فوتبال آسيا مي‌توانست به كميته داوران فيفا فشار بياورد، بدون شك تيم داوري ايراني بازي را قضاوت مي‌كرد. با توجه به اطلاعات من، كميته داوران آمريكاي جنوبي فشار زيادي به فيفا آورد تا پيتانا بازي را قضاوت كند.

براساس شنيده‌هاي من، كميته داوران آمريكاي جنوبي بارها پيگيري كرده كه تيم داوري آرژانتيني بازي را قضاوت كند؛ درحالي‌كه AFC چنين كاري را نكرده است. مشكل بزرگ‌تر جايي است كه ما در كنفدراسيون فوتبال آسيا كرسي نداشتيم و نمي‌توانستيم به فيفا فشار بياوريم. فدراسيون مي‌توانست از AFC درخواست كند مكاتباتي با فيفا انجام دهد و فغاني بازي فينال را قضاوت كند. به هر ترتيب معتقدم ديدار رده‌بندي، جذاب‌تر از فينال است و با توجه به شناختي كه از تيم داوري ايراني داريم، مطمئنم مثل قضاوت‌هاي قبلي‌شان، اين ديدار را نيز به خوبي مديريت خواهند كرد.

من با فغاني، سخندان و منصوري صحبت كردم، آن‌ها روحيه بالايي دارند و مي‌توانند سربلند از بازي خارج شوند. اين دومين‌بار است كه فيفا يك تيم داوري آرژانتيني را براي ديدار افتتاحيه و اختتاميه انتخاب كرده است؛ فراموش نكنيد كه فيفا به دنبال برگزاري مسابقات به شكل سالم است و هر از گاهي چنين اتفاقاتي رخ مي‌دهد بنابراين نمي‌توان گفت انتخاب داوران آرژانتيني براي ديدار فينال، شائبه‌هاي حمايت فيفا از يك كشور خاص را تقويت مي‌كند. با تمام اين شرايط، چيزي از ارزش‌هاي داوران ما كم نخواهد شد و يقين بدانيد در ديدار انگليس و بلژيك، تيم داوري ايراني برنده بازي خواهند بود.

در پايان لازم مي‌دانم بگويم اعتقاد دارم از طرف تيم‌ها مشكلي براي فغاني پيش نخواهد آمد زيرا بازيكنان، داوران خوب كشورمان را مي‌شناسند و اعتراضي به نحوه قضاوت او نخواهند كرد. به هر ترتيب براساس شنيده‌هاي من، فغاني پس از قضاوت در جام ملت‌هاي آسيا از داوري خداحافظي خواهد كرد اما با تمام وجود اميدوارم او در تصميم خود تجديد نظر كند زيرا جامعه داوري به حضور افرادي مثل فغاني نياز دارد. اميدوارم مردم، مسئولان و رسانه‌ها بيش از پيش از داوران كشورمان حمايت كنند و بتوانيم در آينده از وجود داوران باتجربه در ليگ ايران استفاده كنيم. فراموش نكنيد كه داوراني مثل فغاني، سرمايه‌هاي فوتبال ايران هستند.

کار فغانی با شکوه بود

خداداد افشاریان/ كارشناس داوري

تعجب و شاید افسوس جامعه داوری در تمام دنیا نشان می‌دهد حقانیت علیرضا فغانی به همه ثابت شده است. اهالی فوتبال در سراسر دنیا این اعتقاد را دارند که فغانی می توانست داور فینال جام جهانی باشد و این مساله مشخص می‌کند که او کارش را خوب انجام داده است اما به هرصورت حضور تیم داوری ایرانی در بازی رده بندی جام جهانی دلیلی است که به خودمان ببالیم.

این کار فغانی در تاریخ ثبت خواهد شد و شاید این اتفاق دیگرهیچ وقت برای فوتبال ما تکرار نشود. من او را تحسین می‌کنم. در تمام مدتی که در روسیه بود هیچ حرف حاشیه‌ای نزد و به خودش مغرور نشد که نشان می‌دهد علاوه بر کیفیت بالای کاری، شخصیت و اخلاق بسیار خوبی نیز دارد. این مساله برای ما که همکار و دوست او هستیم خیلی پسندیده و باشکوه است. من به عنوان یک ایرانی خوشحالم که نماینده‌ای را در جام‌جهانی داریم که تا روز آخر در این تورنمنت باقی مانده است.

ای کاش این اتفاق باعث شود تا همه کسانی که در ایران دغدغه فوتبال را دارند، به جامعه داوری توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانیم آینده خوبی را در این بخش بسازیم و داشته باشیم. شاید گفته شود که اعمال سلیقه در فیفا باعث شده تا نظری غیر از نظر کمیته داوران برای انتخاب داور فینال جام جهانی اعمال شود.

نمی‌توانم حرف خاصی در مورد اینکه چرا قضاوت فینال را به داور افتتاحیه داده‌اند داشته باشم چون در بطن کار نیستم. جزيیات این ماجرا را هیچ کس بهتر و کامل‌تر از خود فغانی نمی‌داند اما مطئنم فغانی شایسته این بود که فینال را قضاوت کند.

او بدون استفاده از سیستم VAR، بسیار با صلابت و مسلط در این جام کار کرد و این را در بازی سنگین آرژانتین-فرانسه با آن مشکلاتی که داشت، نشان داد. فغانی در روسیه سنگ تمام گذاشت و شک نکنید جامعه داوری و حتی کل فوتبال ایران تا سالیان بعد به این عملکرد فغانی افتخار خواهد کرد. اوهیچ نکته منفی در قضاوت هایش نداشت. برای بازیکنان مزاحمت نداشت، رفتار اضافه ای در زمین نداشت و قضاوت های کم نقص و حتی بی نقصی را به نمایش گذاشت.

حضور فغانی در بازی فینال می‌توانست این مسیر طی شده را تکمیل کند و افتخار بی نظیری را برای آسیا به همراه داشته باشد. اما به هرحال فغانی، سخندان و منصوری داوران بازی رده بندی جام جهانی هستند و باید به افتخار آن ها بایستیم و دست بزنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنظرم نبايد انقدر افسوس افسوس كرد بهرحال ايشون به عنوان داور رده بندي هم افتخار بزرگي هستند و براي ما فرق چنداني نداره. براشون آرزوي موفقيت دارم.

    • بدون نام

      دمشان گرم..قانع باشیم وشکر گذار خدا.یادمان باشد موقعی که آقای فنایی به به عنوان خط نگه دار معرفی شد چه ها که نکردیم .

    • بدون نام

      جوگیریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج