۷۴۶۳۰۶
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

شمارگان کتاب به نسبت جمعیت شرم آور است

بحران کتاب در ایران جدی است. این قطار به نفس نفس افتاده است؛ همچون بیماری در بستر... ما کتاب نمی‌خوانیم... و شمارگان کتاب به ‌نسبت جمعیت ما شرم آور است که به ۵۰۰ نسخه رسیده است. درعصر ناصری و حکومت قاجار با اندک جمعیت ایران و اندک‌تر، سوادداران و چاپ سنگی، تیراژ کتاب بسیار افزون‌تر از وضع فعلی بود.

روزنامه قانون: بحران کتاب در ایران جدی است. این قطار به نفس نفس افتاده است؛ همچون بیماری در بستر... ما کتاب نمی‌خوانیم... و شمارگان کتاب به ‌نسبت جمعیت ما شرم آور است که به ۵۰۰ نسخه رسیده است. درعصر ناصری و حکومت قاجار با اندک جمعیت ایران و اندک‌تر، سوادداران و چاپ سنگی، تیراژ کتاب بسیار افزون‌تر از وضع فعلی بود.

شمارگان کتاب به نسبت جمعیت شرم آور است

ما از کودکی با کتاب خو نگرفتیم و از کتاب گریزان شده ایم. تلويزیون و ماهواره و فضاهای مجازی و گرانی و ارز، سنگ‌ها در راه انداخته‌اند اما آن که طالب است از این سنگ ها نمی‌هراسد. نیک به یاد دارم که پیش از انقلاب و اوایل انقلاب در خیابان انقلاب، صف هایی طویل برای خرید کتاب ساخته شد و اکنون با دریغ و درد می بینم که ناشران، نویسندگان و مترجمان می نالند؛ حق دارند که بنالند، آنچنان در چنبره دشواری های زندگی و مسائل اقتصادی و چالش ارز و گرانی و دیگر دشواری هایی که خود بهتر می‌دانید، کتاب خوانان غرقه شده اند و دیگر نیازی به کتاب نمی بینند. من سال قبل پیشنهاد کردم که نه به اجبار اداری، هر دانش آموز دبستانی و دبیرستانی، هنگام ثبت‌نام تنها یک کتاب به کتابخانه مدرسه یا بخرد یا ببخشد و این‌گونه کتابخانه‌های مدارس، رونقی تازه می یافتند و تار عنکبوت‌ها که بر کتاب ها تنیده شده بود، پاک می شد اما کو گوش شنوا. آنچه به جایی نرسد، فریاد است.

اگر بچه ها از کودکی با کتاب آشنا نشوند بی شک در بزرگی از آن گریزان خواهند بود. مسائل اقتصادی را درمی یابم اما این را نیز درمي‌یابم که شهریه‌های میلیونی در مدارس غیر انتفاعی ( غیر انتفاعی هم از آن واژه هاست که بد جا افتاده، یعنی صددرصد انتفاعی) پرداخت می شود و چه نیک است که والدین در کنار پرداخت این مبالغ هنگفت که در جهان بی‌سابقه است، کتاب یا کتاب‌هایی بخرند و به کتابخانه مدارس هدیه کنند و مدیران مدرسه حق نداشته باشند که بگویند این کتاب مناسب است یا نامناسب و خود گزینشی تازه انجام دهند.

من به نسل کودک، نوجوان و جوانِ امروز ایران امیدوارم. هنگامی که رادیو پدید آمد گفتند که دوران کتاب سپری شده... هنگامی که تلويزیون رخ داد، گفتند که دوران کتاب و رادیو به سرانجام رسیده و زمانی که ماهواره چهره نمود، گفتند این عرصه را باید به موزه تاریخ بسپاریم و اکنون با گسترش روزافزون فضاهای مجازی و اینترنت، کتاب‌نخوانان نه اهل کتاب! می‌گویند جای کتاب در قفسه تاریخ است اما به هیچ روی من این را نمی پذیرم و به قول اومبرتو اکو، ما را از کتاب گریزی نیست. کتاب قدمت تاریخ بشر است. اگر این رود درخشان کتاب به راه نمی افتد، سدها و سنگ ها و موانعی است و این رود زلال راه خود را می جوید. همین جا بگویم فضاهای مجازی رقیبی برای کتاب نیستند و می توانند به کتاب یاری بخشند. اگر تنها به این نکته توجه داشته باشید و این سروده حضرت مولانا را به یاد آورید:

آب در کشتی هلاک کشتی است

آب در بیرون کشتی پشتی است

فضاهای مجازی اگر در خدمت کتاب و خواندن قرار گیرند می‌توانند کشتی معرفت را به ساحل رسانند اما اگر بر خواندن غلبه یابند دریغ است. فضاهای مجازی ما را به دیدن عادت می‌دهند. دیده می بیند اما دل و اندیشه کمتر به کار می افتد اما کتاب ما را به خواندن مانوس می‌كند و نیک می دانیم فرق بسیاری است بین دیدن و خواندن؛ بین نگاه و نگرستین. امید دارم این کشمکش ها فرونشید و وضع اقتصادی ما سامانی یابد و از این بحران به درآید که نه تنها کتاب که مسائل معنوی و مادی دیگر هم با خطری بزرگ رویارو است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی سرزمین

      وقتی که ما در نیازهای اولیه زندگیمون موندیم وهر روز به خاطر یه لقمه نون از روز تاشب میدویم کی میاد کتاب بخونه عزیزم کی حوصله کتاب خواندن داره .وزندگی تک تک ما ایرانیان شوده رومان واقعان اونم غم انگیز ترین نوع آن

    • بدون نام

      منکه عاشق کتاب خوندنم ومدام درحال مطالعه ام پسر کوچکم هم زیاد مطالعه غیر درسی داره؛اما به خاطر گرانی کتاب اغلب تو فضای مجازی کتاب میخونیم؛گرچه اون لطف ورق زدن کتابونداره
      به خاطرشغلم با خانمهای زیادی در ارتباطم که از بیکاری وبیحوصلگی مینالند ووقتی بهشون پیشنها کتاب خوندن میدم خیلی راحت میگن کتاب بخونیم که چی بشه
      ساعتها وقت صرف آرایش وپیرایش میکنن اما دریغ ازیک صفحه کتاب خوندن

    • بدون نام

      دلتون خوشه قیمت کتاب ها سرسام آوره وقتی نون نداری بخوری کتاب میخری بخونی، این همه کتاب درسی رو تومغزمون جا دادیم دیگه پیر شدیم حوصله کتاب خوندن نداریم، کتاب خونه های شهرهای کوچک هم که کتاب درست و حسابی ندارن

    • بدون نام

      در کشوری که شایسته سالاری و عالم بودن و داننشمند بودن ملاک بر مسند بودن نیست مردم دیگر کتاب نمی خوانند . اما اگر شرط پذیرش شغلی علم و آگاهی باشه مردم بناچار باید مطالعه کنند . پس بیایید شایسته سالاری را در کشور جا بیندازیم .
      هیچ وقت هیچ چیزی نمی تواند جای کتاب را بگیرد.

    • بدون نام

      باباخحالت بکش شرم حیامردم‌دربدبختی ونداری دست وپنجه نرم می کنندچه کتابی رابخوانندولزکجاپولشوبیارن بس کنیدحرف ومطلب نداریداراحیف‌ننویسید

    • م.م

      ضمن سپاس از روزنامه قانون ،بایستی بگم که قوم مغول و تاتار نیز اینطور که مسوولین به فرهنگ ایران زمین ضربه زده اند ،آن ها نزده بودن. چه فاجعه و مصیبت عظیمی!!!!

    • کاربر قدیمی

      باید یک چیز را قبول کنیم که ریشه تمام بدبختی های بشر بخصوص ایرانیها و از جمله خودم نداشتن آگاهی است و کتاب راه رهایی است و نداشتن پول و وقت بهانه است، اینکه من این متن را می نویسم و شما می خوانید یعنی هم وقت داریم و هم پول (هزینه اینترنت)!!! می توانیم عضو کتابخانه شویم یا کتاب دانلود کنیم یا حتی کتاب صوتی را در ماشین یا مثل من قبل از خواب گوش کنیم ؛ فراموش نکنیم راه آزادی از آگاهی می گذرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج