۷۴۸۵۵۵
۹ نظر
۵۰۰۶
۹ نظر
۵۰۰۶
پ

چرا روحانی در جلسه امروز مجمع غایب بود؟!

موضوع حضور «سپنتا نیکنام» عضو زرتشتی شورای شهر یزد که با حکم دیوان عدالت اداری از حضور در شورای اسلامی این شهر باز مانده بود و تبدیل به یک مساله بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی شده بود، در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد تا این نهاد حکم نهایی را پیرامون حضور یا عدم حضور وی در شورای اسلامی شهر یزد صادر کند.

تابناک نوشت: موضوع حضور «سپنتا نیکنام» عضو زرتشتی شورای شهر یزد که با حکم دیوان عدالت اداری از حضور در شورای اسلامی این شهر باز مانده بود و تبدیل به یک مساله بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی شده بود، در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد تا این نهاد حکم نهایی را پیرامون حضور یا عدم حضور وی در شورای اسلامی شهر یزد صادر کند.

چندین ماه از ارجاع پرونده «سپنتا نیکنام» به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصمیم گیری نهایی در خصوص وی سپری شد تا اینکه هفته گذشته خبر آمد که این مساله در نهایت در دستور کار مجمع قرار گرفته و بزودی اعضا در خصوص اینکه اقلیت های دینی می توانند عضوی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور باشند، تصمیم گیری خواهد کرد.

چرا روحانی در جلسه امروز مجمع غایب بود؟!

در نهایت امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی این مساله را در دستور کار قرار داد و در نهایت، در این جلسه قانون شوراهای 1375 مورد اشاره قرار گرفت و با شمول این قانون و تبصره آن، اقلیت‌ها می‌توانند در انتخابات شوراها شرکت کنند. اعضای مجمع همچنین ماده 4 مصوبه اخیر مجلس درباره حضور اقلیت ها در شوراها را با دوم سوم آراء تصویب کردند که مطابق با این تصمیم «سپنتا نیکنام» منتخب زرتشتی شورای شهر یزد به عضویت شورا درآمد و می تواند پس از این به کار خود در شورای شهر بازگردد.

اما «سپنتا نیکنام» طی روزهای گذشته و در حالی که می دانست موضوع مربوط با او در نهایت طی هفته جاری در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت قرار می گیرد، طی نامه ای از رئیس جمهور خواستار اجرا و عمل به شعار های انتخاباتی اش شده بود و از «حسن روحانی» درخواست کرده بود که برای متقاعد کردن اعضای مجمع در جلسه امروز حاضر شده و در دفاع از حضور اقلیت ها در شوراها سخنرانی کند.

اما در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که اکثریت قریب به اتفاق آن به جز چند نفر مخالفتی با عضویت اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا از خود نشان ندادند، نه تنها «حسن روحانی» رئیس جمهور حاضر نشد و در دفاع از این مساله صحبت نکرد، بلکه حتی «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور دولت تدبیر و امید که این مساله ارتباط مستقیمی به او داشت، از حضور در جلسه مجمع اجتناب کرد.

این رفتارهای روحانی و اعضای دولتش را تاکنون در مسائل و مباحث دیگری هم دیده ایم که اگرچه شعارهای پر طمطراق و قشنگی پیرامون برخی موضوعات می دهند، اما در نهایت به عرصه و ورطه عمل که می رسد، خیلی خود را پایبند به آنچه به عنوان شعار مطرح کرده اند، نشان نمی دهند.

در حقیقت می توان دولت «حسن روحانی» را «دولت شعارهای قشنگ» نام نهاد؛ چرا که او در جریان تبیلغات انتخاباتی سال 92 و 96 هم بارها شعارهایی در حضور مردم سر داده است، اما به وقت عمل که رسیده از آن موضوع یا پا پس کشیده اند، یا اینکه به نحوی تلاش کرده اند آن را خارج از اختیارات دولت بنامند.

مشخصا در مورد حصر، برداشتن تحریم ها و عدم اتخاذ تصمیمات خلق الساعه اقتصادی می توان ملاحظه کرد که روحانی بارها در این خصوص صحبت کرده و شعارهای آنچنانی درباره این موضوعات داده است، اما در عمل نه تنها نتوانسته به آن عمل کند، بلکه در برخی موضوعات به دلیل بهره گیری های سیاسی و انتخاباتی اگرچه اختیار عمل وجود داشته اما از تحقق شعار انتخاباتی خود نیز ممانعت کرده است.

درباره «سپنتا نیکنام» هم دقیقا چنین رویه ای را شاهد بوده ایم. شاید این عضو زرتشتی شورای شهر یزد، امید زیادی به تدبیر روحانی و دولتش بسته بود تا بتواند مطابق با قانون و خواست مردم این شهر به جایگاه خود در شورا بازگردد. این امید حتی تا روز گذشته هم برای او زنده بود؛ چون مطابق با آن به رئیس جمهور نامه نوشت و از او درخواست هایی را مطرح کرد، اما روحانی ترجیح داد، خواسته او را یا نشوند یا ندیده بگیرد!

به هر حال همانطور که در تصاویر منتشر شده از جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام می توان مشاهد کرد، اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجمع به جز چند نفر، مهر موافقت خود را پای حکم حضور «سپنتا نیکنام» در شورای شهر یزد زدند تا مجمع و نظام اسلامی نشان بدهد که بن بستی در تصمیم گیری ها ندارد، اما کاش رئیس جمهور هم پای وعده خود به اقلیت ها می ماند و امروز در مجمع در دفاع از سپنتا سخن می گفت.

گفتنی است، پس از رأی آوری «سپنتا نیکنام» حضور منتخب زرتشتی شورای شهر یزد در این شورا اختلاف‌نظرهایی را میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ایجاد کرد. در این باره آیت‌الله یزدی از فقهای عضو شورای نگهبان گفته بود که فقهای شورای نگهبان به اتفاق به توقف فعالیت نیکنام رای دادند و تاکید داشتند که تصمیم‌گیری اقلیت مذهبی برای مسلمانان خلاف شرع است.

آذر ماه سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. این مسئله چون مورد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس بود برای تصمیم‌گیری به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد و ر نهایت با تصویب بیش از دو سوم اعضای مجمع اعلام شد که عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد اشکالی ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای دکتر دلارشد ۸۵۰۰ دیگه

      پاسخ ها

      • میثم

        دعا کنید به مقامی برسم خودم مشکلات را حل میکنم

    • کامبیز

      دمتون گرم خوب گفتید فقط دولت حرف مفت و وعده وعید که هیج نباید کلامی روی حرفش حساب کند!؟

    • کامبیز

      دمتون گرم خوب گفتید به حرف وکلام این دولت اصلا نمی شه حساب کردواینوبارها ثابت کرده است که پایبندشعارهای انتخاباتی نیست وبرهمه ثابت شده وامروز هم شد.

    • حسین حاجیلو

      دولت تدبیر و خالی بندی و ناامید

    • آروانا

      دولت شعارهای بنفش

    • علی

      اگه حاضر بود چکار میخواست بکنه?

    • اسماء

      حیف و صد افسوس به 2 بار رأی که به دولت کلید دروغ و اشرافی گری دادم.

    • بدون نام

      هرچی گفت راست بودشیب ملایم البته الان تتد شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج