جاباما
۷۵۲۵۲۸
۷ نظر
۵۰۰۶
۷ نظر
۵۰۰۶
پ

ابراز نگرانی در مورد ازدواج دختران زیر ۱۳ سال

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت از افزایش ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در این استان اظهار نگرانی کرد و گفت: محضردارانی که بدون مجوز رسمی از دادگاه این ازدواج‌ها را به ثبت می‌رسانند کارشان غیرقانونی بوده و متخلف هستند.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت از افزایش ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در این استان اظهار نگرانی کرد و گفت: محضردارانی که بدون مجوز رسمی از دادگاه این ازدواج‌ها را به ثبت می‌رسانند کارشان غیرقانونی بوده و متخلف هستند.

حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی افزود: از دیدگاه عرفی، حقوقی، جامعه شناسان، بهداشتی و قانونی ازدواج دختران زیر ۱۴ یا ۱۵ سال مذموم و اشتباه است.

وی اظهارکرد: معمولا در شرایط فعلی ازدواج های زودهنگام دختران آسیبهای اجتماعی دارد و در آینده مشکلاتی ایجاد می کند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بلوغ جنسی و رشد فکری داریم، خاطرنشان کرد: از لحاظ قانونی برای ازدواج دختران زیر ۱۳سال محدودیت داریم بطوریکه برای این افراد طبق قانون بدون اجازه دادگاه و مجوز رشد از پزشکی قانونی اجازه ثبت ازدواج وجود ندارد.

میرمحمدی تصریح کرد: من بعنوان یک مسئول و کارشناس مسائل اجتماعی با چنین ازدواج هایی به شدت مخالف هستم.

وی ادامه داد: واقعا هرچه فکر می کنم یک دختر زیر ۱۳ سال برچه اساسی می خواهد ازدواج کند هنوز به نتیجه خاصی نرسیده‌ام و از اینکه چنین ازدواج‌هایی درحال شکل گرفتن در این استان است نگرانم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ازدواج های زیر ۱۳ سال در استان کهگیلویه و بویراحمد به یک پدیده تبدیل شده است، عنوان کرد: من و بسیاری از کارشناسان چنین ازدواج هایی را قبول نداریم و معتقدیم نباید به سمت و سوی چنین ازدواج هایی رفت.

میرمحمدی بیان کرد: براساس قانون، ازدواج های زیر ۱۳ سال باید با مجوز رسمی از دادگاه و داشتن"حکم رشد" باشد اگر این گونه نباشد محضردارانی که این ازدواج ها را به ثبت رسانده اند کارشان غیرقانونی بوده و متخلف هستند.

وی با بیان اینکه ازدواج های زیر ۱۳سال در این استان یک پدیده نوظهور است، اظهارکرد: موافق چنین ازدواج هایی نبوده و ازدواج در سن پایین را یک آسیب می دانم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در زمان ازدواج باید تمامی جوانب جسمی و روحی برای دختران و پسران در نظر گرفته شود، تاکید کرد: ما نمی‌دانیم از ازدواج هایی که زیر ۱۳ سال در این استان شکل گرفته چه تعداد تحمیلی و یا غیرتحمیلی بوده است.

میرمحمدی اضافه کرد: بعضا ممکن است که این مورد عقد شده باشند و ازدواجی صورت نگرفته باشد.

همچنین محمد علی تقوی، مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از ثبت ۹ مورد ازدواج کمتر از ۱۰سال طی سال گذشته در استان خبر داد.

وی افزود: بزرگترین دختری که در سال ۹۶ در این استان ازدواج کرد ۷۰سال سن داشت.

تقوی در خصوص وضعیت سن ازدواج دختران در سطح استان طی سال ۹۶ اظهارکرد: دخترانی که زیر ۱۱ سال ازدواج کردند ۱۲ مورد، زیر ۱۲ سال ۲۵ مورد، زیر ۱۳ سال ۶۳ مورد، زیر ۱۴ سال ۱۲۴ مورد، زیر ۱۵ سال ۲۲۵ مورد، زیر ۱۶ سال ۲۵۸ مورد، زیر ۱۷ سال ۳۱۲ مورد و زیر ۱۸ سال ۳۸۴ مورد بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ازدواج دختران زیر ۱۵ سال پس از اخذ گواهی رشد از طریق مراجع قضایی و پزشکی قانونی قابل ثبت هستند.

تقوی تصریح کرد: با توجه به رشد جسمی و فیزیکی دختران زیر ۱۵ سال قبل از اینکه به سن بلوغ برسند می توانند ازدواج کنند و ازدواج آنها ثبت شود.

وی با اشاره به ازدواج های ثبت شده دختران زیر ۱۰ سال در استان طی سال گذشته اضافه کرد: بیشتر این ازدواج ها در مرحله عقد قرار گرفتند و کمتر منجر به ازدواج شدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • pari

      میرمحمدی اضافه کرد: بعضا ممکن است که این مورد عقد شده باشند و ازدواجی صورت نگرفته باشد

      الان این ینی چی؟؟
      ینی چون عقد بود هیچ رابطه جنسی برقرار نبوده؟اتفاقا تو دور اطرافیان خیلی از دخترایی که تو سن کم عقد کردن چند وقت بعدش حامله شدن و درس و مدرسه رو کنار گذاشتن از این موردام اندازه مو های سرم سراغ دارم...بعدشم اصن بگیم هیچ رابطه جنسی نبوده آسیبی که به روح و روان دختر وارد میشه مهم نیست؟ کلا همچیو از بُعد جنسی میبینین

    • ناشناس

      علتش یا فقر هست یا ضعف فرهنگ درون خانواده ها.

    • نفس

      سلام.کاش ی قانون بود ک ب هیچ دفتر ازدواجی اجازه عقد این دختر بچه ها رونمیداد این ازدواج هایی ک دختر پسر ها با سن پایین هست بعدها پیامد های بدی داره.

    • نفس

      سلام.کاش ی قانون بود ک ب هیچ دفتر ازدواجی اجازه عقد این دختر بچه ها رونمیداد این ازدواج هایی ک دختر پسر ها با سن پایین هست بعدها پیامد های بدی داره.

    • بدون نام

      بر خانواده های لعنت که این دختران کم سن رو میدن به مردها

    • بدون نام

      خااااک تو سر فرهنگمون و ما مردم که تو قرن 21 هنوز چنین نگرانی هایی برامون هست
      کل ایران این پدیده هست ولی کم و زیاد داره تو مناطق مختلف

    • آنا

      من رفته بودم شهرستان (خرم آباد)پسر کلاس 8م با دختر کلاس پنجم نامزدی کرده بودن و جشن نامزدی داشتن!! من اصلا شوکه شده بودم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج