۷۵۳۱۶۵
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

لژیونر ایرانی، هر روز بیشتر از دیروز

تابستان امسال، تابستانی خاص برای فوتبال ایران است.

روزنامه شرق: تابستان امسال، تابستانی خاص برای فوتبال ایران است. حضور بازیکنان ایرانی در خارج از ایران، هر هفته بیشتر از قبل می‌شود؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون حدود ۳۵ بازیکن ایرانی در خارج از کشور توپ می‌زنند. مجید حسینی، مدافع ایران در جام جهانی، تازه‌ترین لژیونر فوتبال ایران به شمار می‌رود. با حضور او در ترکیه، شمار ایرانی‌های حاضر در لیگ ترکیه به سه بازیکن رسید؛ وحید امیری و مجید حسینی در ترابزون و پیام صادقیان در عثمانلی‌اسپور در دسته دوم.

لیگ بلژیک دیگر مقصد بازیکنان ایران در این فصل بود؛ علی قلی‌زاده از سایپا و امید نورافکن از استقلال به شارلوای بلژیک محلق شدند و به کاوه رضایی پیوستند. دیگر ایرانی لیگ بلژیک، یک بازیکن جوان به نام محمد نادری است. نادری فصل قبل بازیکن تراکتورسازی بود و با تیم کورتریک قرارداد امضا کرد. رامین رضاییان نیز فصل قبل در لیگ بلژیک بازی می‌کرد؛ هرچند احتمالا از تیم اوستنده جدا می‌شود.

باید به حضور پرتعداد بازیکنان ایرانی در روسیه، یونان و قطر هم اشاره کرد. احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد عضو تیم المپیاکوس‌اند و مسعود شجاعی بازیکن «آ‌ا‌ک» است؛ هر سه بازیکن به فکر تغییر تیم‌اند. چند ایرانی پس از جام جهانی راهی قطر شدند. امید ابراهیمی که در جام جهانی بازی‌های درخشانی انجام داد، راهی الاهلی قطر شد.

محمد خانزاده، دیگر ملی‌پوش ایرانی که در فهرست بازیکنان ایران در جام جهانی حاضر بود، نیز با ابراهیمی هم‌تیمی شد. مهدی طارمی هم در قطر حاضر است تا جمع ایرانی‌های حاضر در قطر به سه بازیکن برسد. در روسیه هم حضور ایرانی‌ها چشمگیر است؛ سردار آزمون و رضا شکاری عضو رابین‌کازان‌اند، میلاد محمدی پیراهن احمدگروژنی را بر تن می‌کند و سعید عزت‌اللهی هم بازیکن روستوف است.

در چند کشور اروپایی دیگر هم ایران نماینده دارد. رضا قوچان‌نژاد از هلند راهی آپولون قبرس شد. علیرضا جهانبخش هم بزرگ‌ترین انتقال را رقم زد و از آلکمار هلند به برایتون انگلیس پیوست. با جدایی قوچان‌نژاد و جهانبخش، فوتبال ایران در فصل بعد لیگ برتر هلند بدون نماینده نخواهد بود؛ عقیل اعتمادی، دروازه‌بان پیشین تراکتورسازی، در تیم دی‌گرافشاپ حضور دارد.

در پرتغال هم دو ایرانی حضور دارند؛ امیر عابدزاده بازیکن ماریتیمو است و ایمان سلیمی، مدافع فصل قبل پارس جنوبی، نیز به براگا پیوسته. لهستان جدیدترین مقصد بازیکنان ایرانی است. فرشاد احمدزاده از پرسپولیس جدا شد تا اولین ایرانی لیگ لهستان باشد. صادق محرمی نیز نماینده ایران در کرواسی است که عضو تیم دینامو شد. استیون بیت‌آشور که یکی از بازیکنان ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ بود نیز در لیگ آمریکا و تیم لس‌آنجلس‌ اف‌سی توپ می‌زند.

دانیل داوری، دیگر بازیکن ایرانی جام جهانی ۲۰۱۴، دروازه‌بان تیم دویسبورگ آلمان است. سامان قدوس هم اکنون عضو تیم اوسترشوندز سوئد است، اما با پیشنهادهای بسیار خوبی روبه‌رو است. سوشا مکانی، شهاب زاهدی و رضا کرملا‌چعب هم به ترتیب در نروژ، ایسلند و فنلاند حضور دارند. به این ۳۱ بازیکن باید مرتضی پورعلی‌گنجی، اشکان دژاگه و علیرضا حقیقی را نیز اضافه کرد که احتمال حضورشان در لیگ‌های خارجی بالاست.

با این حساب، هم‌اکنون فوتبال ایران در ۱۷ کشور بازیکن دارد. ایرانی‌ها در سه قاره حضور دارند. در تاریخ فوتبال هیچ‌وقت فوتبال ایران به این‌ اندازه لژیونر نداشته است. اگر به این جمع ۳۴نفره، بازیکنان ایرانی‌الاصل را هم اضافه کنیم، نمایندگان ایران در کشورهای دیگر به نزدیک ۵۰ بازیکن می‌رسد.

جام جهانی و افزایش صادرات

چند سالی تعداد لژیونرهای ایران در خارج از کشور سیر صعودی داشته است. ارتباط بهتر فوتبال ایران با لیگ‌های دیگر، بهتر رصدشدن استعدادهای فوتبال ایران و اصرار کی‌روش به حضور ملی‌پوشان در لیگ‌های خارج از کشور باعث شده بود که در سال‌های قبل هم تعداد بازیکنان ایرانی در خارج از مرزها زیاد شود. به نظر می‌رسد این‌بار عملکرد خوب ایران در جام جهانی تعداد لژیونرها را افزایش دهد.

سیستم استعدادیابی باشگاه‌های اروپایی طوری است که آنها تنها محدود به دیدن ویترین جام جهانی نمی‌شوند؛ همان‌طور که سعید عزت‌اللهی، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش بدون بازی در جام جهانی لژیونر شدند و پیشرفت کردند. با‌این‌حال جام جهانی روسیه به لژیونرشدن ایرانی‌ها سرعت بخشید. وحید امیری، امید ابراهیمی، محمد خانزاده و... از این فرصت خیلی خوب استفاده کردند.

در کنار این دلایل ورزشی، باید یک دلیل غیرورزشی را فراموش نکرد؛ بالارفتن قیمت ارزهای خارجی. افت ارزش ریال باعث شده بازیکنان ایرانی حتی به پیشنهادهای صدهزاردلاری هم فکر کنند. همین امسال فرشاد احمدزاده، محمد نادری و... با قراردادهای پایین لژیونر شدند. این در حالی است که فرضا چهار سال پیش بازیکنان شاخص ایرانی آن‌قدر در لیگ ایران پول خوبی می‌گرفتند که حاضر نمی‌شدند به تیم‌های درجه‌یک اروپایی بروند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همش به خاطرزحمات زیادکیروش بزرگ

    • بدون نام

      وختی میگی لژیونر ادم یاد بوندسلیگا ولالیگا وسری ا ولیگ برتر میافته ته کار مالدیو وافغانستان وبورکینافاسو وقطب جنوب وجنگلهی امازون وصحرای افریقا از اب در میاد
      جون تو امار وارقام کشکی نده تیم قشقایی از این تیمهای دره پیت معتبرتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج