۷۵۳۱۸۱
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

استفاده از بمب لیزری برای اطفای حریق جنگل‌ها

اخیراً و در جریان آتش سوزی هایی که در مناطق جنگلی سوئد رخ داده بود، نیروی هوایی ۲ فروند جنگنده گریپن (Gripen) را برای بمباران جنگل های این کشور و اطفای حریق به پرواز درآورد تا با بهره بردن از موج انفجار این آتش سوزی ها را خاموش نماید.

روزیاتو: در حالی که در روزهای اخیر آتش سوزی های گسترده در یونان خبرساز شده، نیروی هوایی سوئد به یک دشمن جدید خانگی اعلان جنگ داده است: آتش سوزی در جنگل ها. اخیراً و در جریان آتش سوزی هایی که در مناطق جنگلی این کشور رخ داده بود، نیروی هوایی ۲ فروند جنگنده گریپن (Gripen) را برای بمباران جنگل های این کشور و اطفای حریق به پرواز درآورد تا با بهره بردن از موج انفجار این آتش سوزی ها را خاموش نماید. هر چند این کار ظاهراً عجیب و غریب به نظر می رسد اما نتیجه موفقیت آمیزی در پی داشت و شاید شما هم روشی مشابه را بارها و بارها انجام داده باشید.

استفاده از بمب لیزری برای اطفای حریق جنگل‌ها

دانشمندان این روش را به فوت کردن شمع در مراسم جشن تولد تشبیه کرده اند. به گفته رسانه های سوئدی، نزدیک به دو هفته بخشی از جنگل های مناطق مرکزی کشور طعمه حریق شده بود.

طبیعت وحشی منطقه آلودالن در دسترس آتش نشانان قرار ندارد و از آن بدتر این که در نزدیکی این منطقه انبارهای مهمات ارتش واقع شده بود و بدین ترتیب در صورت رسیدن مامورین آتش نشانی به محل نیز خاموش کردن آتش بسیار خطرناک و دشوار بود. بدین ترتیب نیروی هوایی کشور دو فروند جنگنده بمب افکن گریپن که به بمب های هدایت لیزری GBU-49 مجهز بودند را به پرواز درآورد.

استفاده از بمب لیزری برای اطفای حریق جنگل‌ها

این جنگنده بمب افکن ها یک بمب را در ارتفاع ۹٫۸۰۰ پایی رها کردند، بمب مذکور به هدف اصابت کرد و شعله های آتش تا شعاع ۱۰۰ یاردی (۹۱ متر)ی محل اصابت بمب به کلی خاموش شد.

اما این روش اطفای حریق چگونه عمل می کند؟ تغییر ناگهانی در فشار باعث می شود که شعله های آتش منبع تغذیه خود را از دست بدهند که در مورد اخیر منبع تغذیه همان بوته های کوچک و علف ها بودند. همین اتفاق زمانی که شما یک شمع را فوت می کنید رخ می دهد و فوت کردن باعث فاصله افتادن و جدایی فتیله از شعله ها می گردد.

مهندسان از روشی مشابه برای خاموش کردن آتش در چاهها نفت با استفاده از مواد منفجره کرده اند. نیروی هوایی سوئد از یکی از جدیدترین و دقیق ترین بمب های لیزری خود برای این عملیات استفاده نمود. برخلاف دیگر بمب های نقطه زن و دقیق، بمب های ۲۲۶ کیلوگرمی GBU-۴۹ دارای دو مرحله جستجوی هدف هستند که از سیستم جی پی اس و هدایت لیزری سود می برد.

در حالت عادی، خلبان جنگنده از تعدادی مختصات جی پی اس برای هدف قرار دادن اشیاء روی زمین استفاده می کند اما اگر دشمن در سیستم هدایت ماهواره ای اختلال ایجاد کند، خلبان می تواند به استفاده از سیستم هدایت لیزری بدون امکان اختلال (ضد جمینگ) روی بیاورد.

استفاده از بمب لیزری برای اطفای حریق جنگل‌ها

این اولین باری نیست که انسان دست به بمباران طبیعت برای خاموش کردن آتش می زند. در سال ۱۹۳۵، ژنرال جورج اس پتن، برای خاموش کردن کوه آتشفشانی ماونا لوا در هاوایی و جلوگیری از تداوم فوران گدازه ها، دهانه این کوه آتشفشانی را بمباران نمود.

در سال ۲۰۱۶ نیز نیروی هوافضای روسیه جت های جنگنده شوخوی-۳۴ را برای بمباران کردن رودخانه ای یخ زده و به جریان انداختن دوباره آب این رودخانه به کار گرفت. چین نیز از بم افکن ها اچ-۶ خود برای شکستن یخ ضخیم رودخانه ها استفاده کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرتضی

      دنیا کجا است ما کجاییم!!!!! ؟؟؟؟

    • مرتضی

      دنیا کجا است ما کجاییم!!!!! ؟؟؟؟

    • مرتضی

      آخر تکنولوژی، یعنی اینکه بتونی زندگی رو کنترل کنی!!!!!!

    • بدون نام

      مطمئنا در مورد ديگر مثل تورنادوها و گردبادهايي كه از دريا مشاهده ميشود در مسير انها اگر مواد منفجره قوي گذاشته شود به محض برخورد و انفجار از هم خواهد پاشيد،،،اين مطلب من پارسال كه در امريكا وخ داد به ذهنم رسيد،،،

    • خلیج فارس

      میگم شوخو برند جدید جنگنده روسیه است ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج