۷۵۵۸۶۱
۶ نظر
۵۰۲۵
۶ نظر
۵۰۲۵
پ

چرا کیمیا علیزاده انقدر مصدوم می‌شود؟

کاروان ورزش ایران در آستانه بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با یک اتفاق تلخ روبه‌رو شده است. خبر مربوط به کیمیا علیزاده است؛ بانوی پرافتخاری که مصدومیت ناگهانی او در فاصله کمتر از دو هفته مانده به آغاز بزرگ‌ترین رویداد ورزشی قاره، همه را غافلگیر کرد.

روزنامه شرق: کاروان ورزش ايران در آستانه بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ جاکارتا با يک اتفاق تلخ روبه‌رو شده است. خبر مربوط به کيميا عليزاده است؛ بانوي پرافتخاري که مصدوميت ناگهاني او در فاصله کمتر از دو هفته مانده به آغاز بزرگ‌ترين رويداد ورزشي قاره، همه را غافلگير کرد.

چرا کیمیا علیزاده انقدر مصدوم می‌شود؟

کيميا در تمرين صبح روز يکشنبه تيم ملي تکواندو دچار آسيب‌ديدگي عضلاني شد. پس از ارزيابي پزشکي و معاينات تکميلي از سوی دکتر رازي مشخص شد که اِی‌سی‌ال زانوي چپ او دچار آسيب جدي شده و قادر به همراهي تيم ملي در بازي‌هاي آسيايي نيست.

اين براي دومين بار است که عليزاده مبارزه روي «شي هاپ چانگ» بازي‌هاي آسيايي را از دست مي‌دهد. بار اول به دليل نرسيدن به سن قانوني، اجازه حضور در بازي‌هاي ۲۰۱۴ اينچئون را دريافت نکرد و اين بار نيز در آستانه سفر مصدوميت گريبانش را گرفته است. تنها بانوي مدال‌آور المپيکي کشور و يکي از شانس‌هاي کسب مدال طلاي اين بازي‌ها که مسئولان روي آن حساب باز کرده بودند.

‌پشت پرده مصدوميت‌هاي کيميا چيست؟

بدون ترديد بايد کيميا را به‌عنوان يکي از ستاره‌هاي ورزش زنان به حساب آورد؛ دختري که نخستين مدال جهاني بانوان را در رشته تکواندو برای ایران به ارمغان آورد و پس از آن در بازي‌هاي المپيک 2016 ريودوژانيرو به نشان برنز رسيد تا اولين بانوي مدال‌آور در تاريخ ايران در اين رويداد مهم باشد؛ اما بايد ديد چه بر سر اين تکواندوکار آمده که در دو سال گذشته يک پايش در بيمارستان بوده و يک پايش در سالن تمرين. مصدوميت‌هاي مداوم او زواياي پنهاني دارد که مسئولان فدراسيون تکواندو و کادر فني تيم ملي نمي‌توانند از آن چشم‌پوشي کنند.

روزهاي ناآرام کيميا درست پيش از بازي‌هاي المپيک 2016 بود که شروع شد. در شرايطي که گفته مي‌شد مچ پاي راست او نياز به جراحي دارد؛ اما عليزاده با همين پاي مصدوم راهي المپيک شد و در آن وضعيت توانست مدال برنز اين بازي‌ها را از آنِ خود کند. کيميا بلافاصله بعد از المپيک پاي طلايي خود را به تيغ جراحان سپرد و در اين شرايط بود که گفته شد او بايد براي مدت طولاني از ميدان به دور باشد تا بتواند سلامتي کامل خود را به دست آورد؛ اما تعجيل مسئولان براي بازگشت هرچه زودتر او به تيم ملي برای حضور در رقابت‌هاي قهرماني جهان 2017 کره‌جنوبي مانع از اين شد که اين دختر تاريخ‌ساز دوره بهبودي‌اش را درست سپري کند. کيميا در حالي بعد از گذراندن دوران نقاهت سختي به تيم ملي اضافه شد که عازم رقابت‌هاي جهاني شد. به اعتقاد کارشناسان او اين بار شرايط جسماني بدتري از المپيک داشت. اين تکواندوکار بار ديگر زير فشار رواني شديد توانست بر حريفانش غلبه کند و براي دومين بار به مدال جهاني (نقره) دست يابد.

چرا کیمیا علیزاده انقدر مصدوم می‌شود؟

نتيجه تصميم‌گيري‌هاي شتاب‌زده مسئولان درباره اين ملي‌پوش منجر به اين شد که او بعد از بازگشت از مسابقات روانه بيمارستان شود. وضعيت جسماني کيميا اين بار به‌قدري وخيم شد که همه از مواجهه کيميا با يک بيماري سخت صحبت مي‌کردند. بنا بر تشخيص پزشکان نوع بيماري کيميا ويروسي اعلام شد و گفته شد که در محل مسابقات ويروس به بدن او سرايت کرده است. عليزاده از بدو ورود به کره‌جنوبي با سرگيجه مواجه مي‌شود و به واسطه همين شرايط مسئولان فدراسيون و پزشک همراه تيم ملي نبايد اجازه حضور در مسابقات را به او مي‌دادند. اينکه اين دختر چگونه در شرايطي که در روز مسابقه سرگيجه داشته، موفق به کسب مدال نقره شد، خود جاي سؤال دارد؛ ولي نمي‌تواند دليلي باشد بر اصرار بر حضور او در مسابقات جهاني! فشار روحي وارد‌شده به اين جوان با آتيه براي کسب مدال را بايد اصلي‌ترين دليل مشکلات فعلي عليزاده عنوان کرد. مهرو کمراني، سرمربي تيمي ملي تکواندو، در مصاحبه‌اي که سال گذشته در تاريخ ۲۶ تير کرد، به صراحت اعلام کرد که کيميا نبايد براي مدت يک سال مسابقه بدهد: «عليزاده به دليل سال‌ها حضور در اردوي تيم‌ ‌ملي نياز به استراحت دارد. حتي اگر روي پاي او جراحي صورت بگيرد يا نيازي به جراحي نباشد، يک سال او را در اردوها نخواهيم ديد. به نظرم در اين يک سال او مي‌تواند هم از لحاظ روحي و هم از لحاظ جسمي دوباره خود را آماده مبارزه کند».

اين در حالي است که او مدت‌هاست در اردوهاي تيم ملي حضور دارد و براي رسيدن به بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ جاکارتا تلاش شبانه‌روزي زيادي کرده است. او پس از پايان بيماري و براي حضور مجدد در مسابقات، وزن منهاي ۶۲ کيلوگرم را انتخاب کرد. کيميا سعي داشت در بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ جاکارتا در وزن ۶۷ کيلوگرم مبارزه کند؛ افزايش ۱۰ کيلوگرمي در فاصله يک سال که در ورزش قهرماني براي يک بانوي جوان که مصدوميت‌هاي مختلف دارد، ريسک بزرگي است. آنهايي که در ورزش قهرماني سررشته دارند به‌خوبي مي‌دانند که افزايش وزن قهرمانان بايد زير نظر مستقيم پزشک تغذيه و مربي بدن‌ساز کاربلد انجام شود. اين در حالي است که تيم بانوان تکواندوي ايران بدن‌ساز ندارد و سرمربي تيم ملي خودش تمرينات بدن‌سازي را دنبال مي‌کند. دارنده مدال برنز جهان چند روز قبل در تورنمنت «ججو» کره ‌جنوبي در وزن جديدش به ميدان رفت و به توفيقي نرسيد که اين مسئله انتقادهای فراواني را متوجه او و کادر فني کرد. فشار سنگين انتقادها موجب شد تا او غيرمستقيم اعلام کند به‌دليل داشتن ناراحتي از ناحيه زانو، قصدي براي شرکت در اين مسابقات نداشته و با تصميم کادر فني به اين تورنمنت اعزام شده است.

نبايد به کيميا فشار مي‌آوردند

هادي ساعي با دو مدال طلا و يک برنز المپيک نه‌تنها پرافتخارترين تکواندوکار المپيکي بلکه پرافتخارترين ورزشکار ايراني در تاريخ المپيک به حساب مي‌آيد. او معتقد است عوامل زيادي باعث مصدوميت دوباره و نااميدکننده کيميا عليزاده در آستانه بازي‌هاي آسيايي شده است: «کيميا بايد کمي به خودش وقت مي‌داد، چون سال گذشته عمل جراحي انجام داده بود. نمي‌توان فقط خود کيميا عليزاده را در اين ماجرا مقصر دانست. تيم پزشک و فيزيوتراپ دارد، آنها مي‌توانستند اين ورزشکار را راهنمايي کنند و حتي از بازگشت زودهنگامش جلوگيري کنند. البته شايد هم تذکر داده باشند و ما نمي‌دانيم. اينکه روي ورزشکار فشار بگذاريم و بگوييم بايد زودتر برگردي،‌ درست نيست. اين حرف‌ها باعث مي‌شود ورزشکار فشار مضاعفي به خودش بياورد و در اين مورد هم چنين حرف‌هايي روي کيميا عليزاده به‌خاطر کم‌تجربگي‌اش تأثيرگذار است.

دوره بدن‌سازي بعد از مصدوميت هم بسيار مهم است، اگر اين دوره به‌درستي طي شده بود،‌ عضلاتش قوي‌تر می‌شد». بااين‌حال زهرا سروي، نايب‌رئيس بانوان فدراسيون تکواندو، در دفاع از کادر فني تيم ملي تکواندو، مي‌گويد: «کادر فني سواد لازم را براي رساندن ورزشکاران به اوج دارد». او مصدوميت ايجادشده براي عليزاده را حادثه‌ای پيش‌بيني‌نشدنی مي‌داند که در هر رشته‌اي رخ مي‌دهد. با تمام اينها دارنده مدال برنز المپيک ۲۰۱۶ دچار پارگي رباط صليبي (يکي از خطرناک‌ترين مصدوميت‌هاي ورزشي) شده است و بنابر اعلام دکتر رازي، از مطرح‌ترين جراحان ايران، بايد پس از فيزيوتراپي، جراحي شود. اين دکتر مدت دوري عليزاده از ورزش را بين ۹ ماه تا يک سال اعلام کرده است.

چرا کیمیا علیزاده انقدر مصدوم می‌شود؟

پرچم‌دار کيست

ستاد عالي بازي‌هاي آسيايي در پي افتخارآفريني‌های کيميا عليزاده در رقابت‌هاي جهاني و المپيک، تصميم گرفت او را به‌عنوان پرچم‌دار بازي‌‌هاي آسيايي 2018 جاکارتا انتخاب کند. با اتفاق رخ‌داده و حضورنداشتن او در اين بازي‌ها، حالا اين ستاد مجددا بايد يک پرچم‌دار ديگر را انتخاب کند. وقتي براي اولين‌بار قرار بود پرچم‌دار کاروان ايران انتخاب شود، از احسان حدادي، الهه احمدي و کيميا عليزاده نام برده مي‌شد که در نهايت اين دختر تکواندوکار برگزيده شد. حالا علاوه بر اينکه احسان حدادي و الهه احمدي همچنان شانس دارند، از شهربانو يا الهه منصوريان و همچنين حسن يزداني به‌عنوان گزينه‌هاي ديگر پرچم‌داري نام برده مي‌شود.

البته يکي از مسائل درباره انتخاب پرچم‌دار نیز زمان مسابقه آن ورزشکار است که بايد نزديک به افتتاحيه باشد، وگرنه نمي‌توان ورزشکار را صرفا برای حضور در افتتاحيه روزهاي زيادي از اردوي تيم ملي جدا کرد. فدراسيون‌هاي مختلف علاقه دارند ورزشکار شاخص آنها پرچم‌دار شود و به‌همين‌دليل نام احسان حدادي و سهراب مرادي هم مطرح است. امروز قرار است ستاد عالي بازي‌هاي آسيايي جلسه فوق‌العاده تشکيل بدهد و درباره انتخاب پرچم‌دار ايران تصميم‌گيري شود. آن‌طور‌که پيداست، شانس زنان ورزشکار براي انتخاب به‌عنوان جانشين کيميا عليزاده بيش از مردان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      یعنی خودشون نمی تونستن مخالفت کنن و نرن برای مسابقات؟

    • بدون نام

      از بس خودشو لوس میکنه

      پاسخ ها

      • النا

        خودت لوسی

    • بدون نام

      بدم میاد ازش بیخودی گنده شد

    • آپاسی آ تا پولوسو

      چرا رو کاشتیم در نیومد

    • بدون نام

      افرین بهش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج