جاباما
۷۵۶۲۱۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

رشد شاخص بورس زیر فشار عرضه‌ها

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم امیدواری معامله‌گران به روند آتی قیمت سهام با سیگنال‌های ارزی به‌دلیل عرضه‌های سنگین سهامداران عمده روز ضعیفی را پشت سرگذاشت. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که روز دوشنبه بازار به استقبال بسته سیاست‌های ارزی دولت رفته بود.

دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم امیدواری معامله‌گران به روند آتی قیمت سهام با سیگنال‌های ارزی به‌دلیل عرضه‌های سنگین سهامداران عمده روز ضعیفی را پشت سرگذاشت. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که روز دوشنبه بازار به استقبال بسته سیاست‌های ارزی دولت رفته بود.

رشد شاخص بورس زیر فشار عرضه‌ها

با این حال عرضه سنگین برخی از حقوقی‌های بازار موجب شد تا بازار با مازاد عرضه مواجه شود و افت عمومی قیمت سهام رقم بخورد. به نظر می‌رسد سهامداران عمده از فرصت شناسایی سود پس از جهش اخیر قیمت‌ها استفاده کرده‌اند.

دیروز همچنین بازار شاهدبرخی شایعات در مورد بازار دوم ارز بود. این شایعات به‌ویژه در چند مورد که حکایت از عدم فروش آزادانه ارز داشت، باعث افت قیمت‌ها در نمادهای صادراتی شد. این امر تا پایان بازار ادامه داشت. در پایان معاملات مشخص شد که قیمت بیش از ۸هزار تومان برای دلار در سامانه مبادلات کشف شده است.

در این شرایط دیروز شاخص کل با رشد ۲۵۶واحدی معادل ۲/ ۰ درصد به رقم ۱۳۳هزار و ۵۸۴واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۷ واحدی عدد ۱۸ هزار و ۹۵۰ واحد را به نمایش گذاشت. دیروز نمادهای ملی مس ایران، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، همراه اول و پتروشیمی پردیس بیشترین نقش را در رشد عمومی قیمت سهام داشتند.

دیروز بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه‌کنندگان ارز در این بازار بودند، درهم را به قیمت ۲۲۰۰ تومان عرضه کردند. البته تقاضا برای بهایی بالاتر از ۲۲۰۰ تومان هم وجود داشت. با توجه به اینکه نسبت برابری درهم به دلار حدود ۶۷/ ۳ است، ارزش بهای دلار دیروز در بازار ثانویه در اولین روز پس از ورود صادرکنندگان غیرنفتی حدود ۸ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است. نرخ دلار صرافی‌ها اما دیروز ۹۴۰۰ تومان اعلام شد.

در این گروه دیروز شرکت پتروشیمی جم، از برنامه افزایش سرمایه ۸۸ درصدی این شرکت خبر داد. شرکت پتروشیمی جم برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال را در نظر دارد.

بر‌اساس این اطلاعیه این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر عمدتا بابت مخارج سرمایه‌ای انجام شده شامل تکمیل پروژه فاز ۲( توسط شرکت فرعی توسعه پلیمر پادجم)، خرید حدود ۳۴ درصد سهام شرکت پتروشمیران در نظر گرفته شده است.

همچنین تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز و صرفه‌جویی در هزینه‌های تامین مالی از دیگر مواردی است که در تاریخ هفتم مردادماه سال جاری، به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی، ارائه شده است. نماد شرکت پتروشیمی جم امروز به‌دلیل نوسان بیش از ۵۰ درصد قیمت سهام از سوی ناظر بازار متوقف شد تا در دو روز معاملاتی آینده کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار کند.

دیروز همچنین ۹۹/ ۹۹ درصد از سهام کنترلی کشاورزی و دامپروری ملاردشیر به قیمت پایه کل ۸۹ میلیارد و ۲۱۹ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۲۰۰ تومان برای عرضه در روز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه از طریق بازار سوم فرابورس آگهی شد.

در گروه معدنی رئیس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: ضروری است که در بازار کالاهایی مانند زنجیره تولید فولاد، شفافیت قیمتی و نظام قیمت‌گذاری برمبنای عرضه و تقاضا حاکم باشد که این مهم در بستر بورس کالا دست‌یافتنی است.

مهرداد اکبریان درباره روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا بیان کرد: در بورس کالا، قیمت واقعی کالاها کشف می‌شود، زنجیره تولیدکننده تا مصرف‌کننده با هم مبادله کالایی دارند و هر دو سمت معامله نیز راضی هستند؛ چون از ارزش افزوده‌ای که روی محصول ورودی خود دارند، می‎توانند سود واحدهای تولیدی خود را به دست بیاورند.

وی در ادامه افزود: تحریم، مانع صادرات سنگ‌آهن و مقاطع فولادی می‌شود و تولید نیز کاهش می‌یابد؛ یعنی بسیاری از کارخانه‌هایی که نمی‌توانند قراردادهای مناسبی منعقد کنند، مجبور می‌شوند از عرصه فعالیت اقتصادی خارج شوند یا در دوران رکود، تولید خود را کاهش دهند. در این شرایط، احتمالا دولت وارد قیمت‌گذاری دستوری و تعیین سهمیه‌بندی مواد اولیه مصرفی در داخل بین کارخانه‌های بزرگ تا کوچک شود؛ اما تجربه ثبات کرده که دخالت در بازارها خود عامل برهم ریختگی توازن است.

دیروز همچنین اعلام شد براساس نامه وزیر صنعت به رئیس گمرک، تولیدکنندگان آهن اسفنجی قبل از اقدام به صادرات باید کل کالای تولیدی خود را در بورس کالا و براساس نرخ رسمی عرضه کنند و در صورت نبود تقاضا، با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صادرات آن کنند.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس گمرک برای تامین مواد اولیه واحدهای ذوبی کشور و تقویت صنایع پایین‌دستی و حفظ اشتغال آنها صادرات آهن اسنفجی را ممنوع کرد. پس از ارسال این نامه، گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور صادرات آهن اسفنجی از ۱۳مرداد ماه جاری ممنوع و اعلام کرد: تولیدکنندگان برای صادرات باید مجوز (سیستمی) از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند.

بنابراین گزارش، میزان صادرات آهن اسفنجی در سه ماه نخست امسال به میزان ۱۸۶هزار و ۳۶۰تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال ۱۷درصد کاهش را ثبت کرد و ارزش صادراتی نیز بیش از ۳۳درصد افت را در مقایسه با سه ماه نخست پارسال نشان داد. ارزش صادرات آهن اسفنجی در سه ماه ابتدایی امسال برابر با ۹/ ۳۸ میلیون دلار بود. همچنین به میزان ۵۰هزار تن واردات آهن اسفنجی در مدت سه ماه امسال ثبت شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افت ۷۴درصدی نشان می‌دهد.

ارزش ۱۰۰میلیون دلاری واردات آهن اسفنجی در مقایسه با سه ماه نخست پارسال، کاهش ۶۷درصدی دارد. ایران با تولید ۵/ ۲۰ میلیون تن آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۷که بیش از ۲۸درصد کل تولید جهانی محسوب می‌شود، رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

در گروه ارتباطات دیروز مجمع شرکت‌های وب برگزار شد. این مجمع که به دنبال ۹ماه توقف این نماد برگزار شد، نکات مهمی داشت. مهم‌ترین‌ نکته در مجمع دیروز اعلام نماینده سازمان بورس بود مبنی براینکه مقام قضایی دستور داده است نماد به دلیل بررسی بازرسی ویژه متوقف بماند. همچینن دیروز اعلام شد که جلسه شورای عالی بورس در مورد این شرکت تشکیل می‌شود. های‌وب دیروز به‌دلیل ابهام در نحوه شناسایی درآمد از تقسیم سود خود‌داری کرد.

همچنین این شرکت از سازمان حسابرسی درخواست کرده است که در‌مورد نحوه شناسایی درآمد‌ها، لایسنس، استهلاک دارایی‌ها و فروش تجهیزات، نحوه تخصیص دارایی‌های ثابت اظهار نظر کند که جواب سازمان حسابرسی این بوده است: طبق مفاد قرارداد و پیوست مزبور شرکت باید زیرساخت را فراهم کند. دارایی‌های ایجاد‌شده به‌طور مشروط در اختیار پیمانکار است. طبق بررسی‌های انجام شده توسط این سازمان، شرکت با ابهام قابل ملاحظه مواجه است.شناسایی درآمد در این دوره مغایر استاندارد است.

در گروه دیگر واسطه‌گری‌های مالی تامین سرمایه امید از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه خبر داد. بر این اساس درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۴۹۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۷هزارمیلیارد ریال (معادل ۴۳ درصد)از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی به‌منظور بهبود ساختار سرمایه و جلوگیری از خروج وجه نقد در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی دیروز شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نسبت به خرید دو نیروگاه سمنان و شاهرود، هریک به ظرفیت تولید ۳۲۴ مگاوات انرژی برق (مجموعا ۶۴۸ مگاوات) از طریق هلدینگ انرژی خود اقدام کرد. مدیرعامل این هلدینگ بزرگ صنعتی و معدنی ضمن اعلام این خبر، افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی نیروگاهی را از استراتژی‌های «ومعادن» دانست.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با عرضه‌های سنگین بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۳۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۳۰میلیارد تومان بالغ شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج