۷۵۶۲۸۶
۱۱ نظر
۵۰۱۱
۱۱ نظر
۵۰۱۱
پ

غرویان: بحث رفراندوم درباره مذاکره با ترامپ است

محسن غرویان از استادان حوزه با روزنامه قانون درباره پیشنهاد روحانی درباره برگزاری رفراندم گفتگو کرده است.

محسن غرویان از استادان حوزه با روزنامه قانون درباره پیشنهاد روحانی درباره برگزاری رفراندم گفتگو کرده است.

غرویان: بحث رفراندوم درباره مذاکره با ترامپ است

ظر شما در مورد پیشنهاد رفراندوم رییس‌جمهور چیست؟

ازگذشته بحث رفراندوم همیشه مطرح بوده و بیشتر بحث برسر مصادیق وموضوعاتی است که باید به آرای عمومی و رفراندوم مراجعه کرد. فکرمی‌کنم نظر رییس جمهور درباره پیشنهاد رفراندوم بر سر مسائل اختلافی مثل برجام یا مذاکره با ترامپ است. در مسائلی که اختلاف بین مسئولان پیش می‌آید رییس جمهور پیشنهاد رفراندوم می‌دهد.

همان‌گونه که آقای روحانی اشاره کرد دربعضی از کشور‌ها برای مسائل مهمی که نفع وضرر کلان عمومی مطرح است به آرای مردمی مراجعه می‌شود که لازمه دموکراسی ومردم سارلاری دینی آرای مردم ورفراندوم است. هدف اصلی بیان این موضوع درتعیین مصادیق این است که آیا مذاکره با ترامپ صورت بگیرد یا خیر.

آیا حوزه علمیه نسبت به این پیشنهاد رفراندوم واکنش نشان داده است؟

بااینکه رفراندوم در قانون اساسی آمده، اما در حوزه اختلاف نظر فراوانی وجود دارد. هنوز واکنش خاصی از سوی مراجع عظام و علمای بزرگ داده نشده است البته دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. برگزاری رفراندوم هزینه‌های فراوانی را در برمی‌گیرد. به‌نظرم مراد رییس جمهور این است که باید محدودیت‌ها واعمال سلیقه‌ها در مورد آرا و حقوق مردم کمترشود زیرا یک عده خاص در اقلیت به اسم اسلام حقوق اکثریت را نادیده می‌گیرند.

چه مشکلاتی بر سر اجرای این طرح وجود دارد؟

فکرنمی‌کنم بعد از تعیین مصادیق مشکل خاصی وجود داشته باشد. بیشترین بحث بر سر هزینه برگزاری رفراندوم است، مساله دیگر این است که باید دید رفراندوم برسر چه موضوعی است. بی‌شک درباره اصل‌نظام، ولایت فقیه، اسلام و ایران نیست و بر سر مسائل ومشکلات جامعه باید باشد که بر سر آن موضوع بین مسئولان اختلاف ایجاد شده است. در بحث برگزاری رفراندوم، رییس جمهور، شورای نگهبان، نمایندگان مجلس و مردم هرکدام نظر خاصی دارند.

آیا می‌توانیم مسائل کلان کشور را از طریق رفراندوم حل کنیم؟

بی‌شک بعضی از مسائل حل خواهد شد زیرا رفراندوم راهی محسوب می‌شود که درقانون اساسی برای حل مشکلات در نظر گرفته شده است. البته باید دنبال راه‌های ساده وکم هزینه از رفراندوم بود. به نظر من عقلای قم، نمایندگان مجلس، روسای سه قوه، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان باید نظر دهند و به جمع بندی برسند که آیا رفراندوم به مصلحت کشور است یا خیر.

چراتاکنون از این فرصت استفاده نشده است؟

شاید ضرورت آن چنانی پیش نیامده که به آن پرداخته شود یا دیدگاه مقام معظم رهبری حلال مشکل بوده و دیگر نیازی به رفراندوم نبوده است البته رفراندوم‌های غیر رسمی مثل حضور مردم درراهپیمایی‌ها ونمازجمعه ومراسمات عمومی به عنوان رای مردم تلقی می‌شود. حساسیت وموضوع تاکنون پیش نیامده که به طور رسمی مساله رفراندوم مطرح شود. همچنین حزب یا گروهی نیز آن رابه طور جدی مطرح نکرده و پیگیرآن نبوده‌است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یکی از دلایل پیشرفت کشور سوئیس اینه که حتی برای مسائل خیلی کوچکتر و از دید ما خیلی ساده رو هم به رفراندوم میزارن و نظرات مردم رو جویا میشن و این رفراندوم ها بسیار زیاد انجام میشه حتی ممکنه ماهی یک بار در مورد مسائل مختلف. سهیم کردن مردم در اتخاذ تصمیمات موجب تصمیماتی بهتر، کاهش نگرانی ها و رضایت بیشتر مردم جامعه بشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین ودقیقا

    • رامین

      رفراندوم خوبه....... ولی به شرط و شروطا......!!!!!!!!! البته منظور و مفهوم فقط در مورد همین یک مسأله مذاکره با آمریکا.....

    • بدون نام

      اره ولا رفراندوم بزارن این روحانی پدرمون دراورد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رفراندم بگذارید ایا مردم روحانی را می خواهند . چرا روحانی با فساد برخورد نمی کند ....

    • بدون نام

      حاج آقا بیخیال !هر سری اسم رفرندوم میاد کلی منتقد پیدا میشه که این اتفاق نیفته .این مصادیقی که شما میفرمایید فقط میدانیم چاههای است سر راه برگزار نشدن آن.

    • شهرام

      نخیر قربان . بفرمایید تا حالا رفراندوم برگزار نشد چون مردم و نظر مردم مهم نبود . چون ۴ سال یه بار فقط به رای مردم نیاز هست . چون مردم نباید در این امور داخل شوند . جمله ضرورت نبود کاملا غلط است . معنی دمکراسی یعنی دخیل کردن رای و نظر مردم در امور کشور . کشوری باید در آن زندگی کنند . پس باید در امور آن هم دخیل و صاحب نظر باشند .

    • بدون نام

      اولا چرا برسر کار بودن آقای روحانی رفراندوم نباشه دوما این همان آقا بود که اون روز اونطور به ترامپ طعنه زد . سوم مگه امریکا برای سیاستهایش رفراندوم میذاره؟

    • بدون نام

      در کشورهائی مثل سوئیس رفراندوم فقط برای مسائل جزئی و شهری است نه بین المللی و سیاسی

    • بدون نام

      در این کشور رفراندوم حنده داره

    • هاشمی

      میشه رفراندوم بزارن که روحانی برکنار شود؟
      اینا فقط میخوان رو احساسات مردم موج سواری کنن و الا نه کاری به مردم دارن نه فساد و ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج