۷۵۸۴۵۰
۱ نظر
۵۰۲۴
۱ نظر
۵۰۲۴
پ

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

می خواهیم همراه شما به یکی از دیدنی های منحصر به فرد اصفهان سری بزنیم و شما را با مجموعه ای آشنا کنیم که در میان گردشگران خارجی شهرت بسیاری پیدا کرده و بین گردشگران ایرانی غافل مانده است. موزه موسیقی اصفهان مقصد انتخابی ماست؛ مکانی که در میان جاذبه های پیشنهادی سایت معتبر تریپ ادوایز برای اصفهان در رتبه ۲ قرار گرفته و نمره کامل ۵ را دریافت کرده است.

وب‌سایت کارناوال: زمانی که قصد سفر به اصفهان را در سر می پرورانیم اغلب ما به آثار تاریخی و تماشایی این شهر فکر می کنیم و در برنامه ریزی های سفرمان سعی می کنیم بازدید از جاذبه های مشهور معماری و هنری این شهر مانند میدان نقش جهان، بازار کهن اصفهان، مساجد امام، شیخ لطف الله، مسجد جامع، سی و سه پل، پل خواجو، کاخ عالی قاپو، هشت بهشت و چهلستون و ... را بگنجانیم.

اگر بخواهیم کمی به گردش مان در اصفهان تنوع بدهیم به سراغ کلیسای وانک، مجموعه ناژوان با باغ پرندگان، باغ خزندگان، آکواریوم سرپوشیده اصفهان، باغ گل ها و مجموعه تفریحی کوه صفه می رویم و با جلوه های متفاوت تر این شهر آشنا می شویم.

اما مقصد امروز هیچ کدام یک از این جاذبه های تماشایی که از آنها نام بردیم نیست؛ می خواهیم همراه شما به یکی از دیدنی های منحصر به فرد اصفهان سری بزنیم و شما را با مجموعه ای آشنا کنیم که در میان گردشگران خارجی شهرت بسیاری پیدا کرده و بین گردشگران ایرانی غافل مانده است. موزه موسیقی اصفهان مقصد انتخابی ماست؛ مکانی که در میان جاذبه های پیشنهادی سایت معتبر تریپ ادوایز برای اصفهان در رتبه ۲ قرار گرفته و نمره کامل ۵ را دریافت کرده است. با ما همراه باشید تا برای تان از این موزه تماشایی و جذاب بیشتر بگوییم...

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

چرا موزه موسیقی اصفهان؟

  • دومین جاذبه پیشنهادی سایت تریپ ادوایز برای گردش در اصفهان با نمره کامل 5 است.
  • تجربه ای منحصر به فرد و جذاب از موزه گردی در ایران به شما هدیه می دهد.
  • می توانید در این موزه شاهد بیش از 300 ساز موسیقی ایرانی باشید و از اجرای زنده موسیقی سنتی لذت ببرید.
  • می توانید از فروشگاه این موزه سازهای ایرانی بخرید.
  • در این مجموعه می توانید آلات موسیقی را بیینید که در هیچ کشور دیگری نظیر آنها یافت نمی شود.

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

آشنایی با موزه موسیقی اصفهان

اصفهان یکی از مهدهای موسیقی و آواز سنتی ایرانی ست و یکی از مقام های موسیقی و یکی از آوازهای پنج گانه سنتی کشورمان به نام این شهر خوانده می شود. اهمیت موسیقی و علاقه مردم اصفهان به این هنر باعث شد تا دو تن از موسیقی دانان علاقه مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی نخستین و تنها موزه موسیقی خصوصی کشور را در تاریخ یازدهم آذرماه ۱۳۹۴ تاسیس کنند.

موزه ای که تفاوت های بسیاری با دیگر موزه های ایران دارد و مدل ارایه آثار، نوع راهنمایی انجام شده و برخورد کارکنان در آن شما را با بُعد جدیدی از موزه گردی آشنا می کند. همچنین اجرای زنده موسیقی در پایان تور، گردش خاص شما را در موزه را جذاب تر می سازد.

در موزه موسیقی اصفهان می توانید به تماشای ۳۰۰ ساز موسیقی ایرانی بنشینید، اطلاعاتی از نحوه ساخت آنها به دست بیاورید و با کمک امکانات صوتی و تصویری با روش نواختن سازها آشنا شوید و به صدای آنها گوش دهید.

سازهایی که برخی از آنها با طرح های مینیاتوری تزیین شده اند و مجموعه ای جذاب از رنگ و صدا را به وجود آورده اند. در این مجموعه می توانید آلات موسیقی را بیینید که در هیچ کشور دیگری نظیر آنها یافت نمی شود. سازهایی که تعدادی شان اهدایی موسیقی دان های ایرانی ست و می توانید از طریق این لینک به نام های این هنردوستان دسترسی پیدا کنید.

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

بخش های مختلف موزه موسیقی اصفهان

در این قسمت به بررسی قسمت های مختلف موزه می پردازیم:

1- تالار سازهای ملی

در سالن سازهای ملی، می توانید از سازهای مختلفی که در پهنه جغرافیایی ایران گسترده شده و در این مناطق مورد استفاده اند دیدن کنید. اینجا سازها و انواع آنها به دو زبان فارسی و انگلیسی به شما معرفی می شوند و امکانات صوتی و تصویری مجموعه کمک می کند تا تجربه بهتری از گردش در این تالار به دست بیاورید.

2- تالار سازهای محلی

موزه موسیقی برای نمایش سازهای محلی ایرانی سالن جداگانه ای در نظر گرفته است. در طول گردش در این تالار همراه با راهنمایی های مسوولان موزه، می توانید اطلاعات جذابی در مورد موسیقی محلی ایران و سازهای مربوط به هر منطقه به دست آورید. البته امکانات صوتی و تصویری موزه به شما این امکان را می دهد که بتوانید به موسیقی سازهای محلی ایران گوش فرا دهید.

3- سرای سرآهنگان

در سرای سرآهنگان می توانید با اساتید برجسته موسیقی اصفهان آشنا شوید و از زندگینامه و اثری که بر موسیقی اصفهان گذاشته اند اطلاعاتی به دست آورید.

4- موسیقی سرا

جذابیت بازدید از موزه موسیقی در تماشای سازهای مختلف ایرانی و به دست آوردن اطلاعاتی در مورد آنها خلاصه نمی شود بلکه در پایان گردش تان در موزه می توانید از تماشای یک اجرای زنده موسیقی سنتی ایرانی لذت ببرید.

5- کارگاه سازسازی

اگر دوست دارید بدانید هر کدام از سازهای مشهور ایرانی چگونه ساخته می شوند و چه ساختار و اجزایی دارند می توانید سری به کارگاه سازسازی موزه موسیقی بزنید.

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

سازهای مختلف به نمایش درآمده در موزه موسیقی

در این قسمت تعدادی از مشهورترین آلات موسیقی ایرانی که در این موزه به نمایش درآمده اند را به طور مختصر به شما معرفی می کنیم:

1- ساز قانون

قانون، سازی ست به شکل ذوزنقه قائم الزاویه که در گروه سازهای زهی مضرابی قرار گرفته است. نوازنده برای نواختن این ساز آن را روی پاهای خود قرار می دهد و با انگشت سبابه دست راست و چپ، به مضراب می نوازد. قانون به طور معمول ۸۱ سیم (در گروه های سه تایی، دوتایی و تکی)، ۲۷ پرده گردان و ۲۷ صدا دارد و از چوب گردو ساخته می شود.

پوست رویه آن از جنس پوست شتر، گوساله و ماهی ست و سیم های آن نیز جنس زهی، ابریشم روکش دار یا نایلون دارد. قانون از جمله سازهای کهن ایرانی محسوب می شود و بر اساس برخی اسناد فارابی دانشمند و موسیقی دان ایرانی این ساز را اختراع کرده است.

2- قیچک

قیچک یا قیژک مانند قانون در زمره سازهای زهی موسیقی ایرانی قرار دارد و مثل کمانچه با آرشه نواخته می شود. این ساز محلی است و استفاده از آن بیشتر در نواحی جنوب شرقی ایران به ویژه استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان رواج دارد.

نکته جالب در مورد قیچک این است که این ساز در دوران باستان از جمجمه اسب ساخته می شد و به همین دلیل امروزه چنین شکلی دارد. کاسه طنینی آن از چوب گردو یا توت ساخته می شود و سیم های آن نیز فلزی هستند. از نظر ظاهری هم شکلی مشابه با ویولن سل دارد و نوع بزرگتر آن با آرشه ویولن سل نواخته می شود.

3- چنگ

ساز چنگ از مشهورترین سازهای باستانی و زهی ایرانی محسوب می شود و جایگاه ویژه ای در ادبیات پارسی دارد. از سیاره زهره به عنوان سیاره چنگ یاد می شود و نخستین نشانه های چنگ نوازی در ایران به دوره ایلامیان در چهارهزارسال پیش باز می گردد.

ساز چنگ از جمله سازهای رشته ای ست و با ضرب‌آهنگ انگشتان نواخته می شود. این ساز در تمام دنیا با تکنیک هشت انگشتی نواخته می شده است؛ اما شواهد نشان می دهد که نوازندگان ایرانی از تکنیک ده انگشتی برای نواختن این ساز استفاده می کردند. چوب گردو و افرا در بیشتر اوقات مواد اولیه ساخت چنگ را تشکیل می دهند.

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

4- تار

نمی شود سخن از سازهای ایرانی به میان آید و صحبتی از تار نشوند. این ساز محبوب و معروف از جمله سازهای زهی و ایرانی ست و با زخمه نواخته می شود. نواختن این ساز که گفته می شود جد گیتارهای امروزی ست، به غیر از ایران در میان دیگر کشورها نظیر تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و دیگر نواحی قفقاز نیز رواج دارد و جزوی از موسیقی کلاسیک این سرزمین ها به شمار می رود.

چوب به کار رفته در ساخت کنده آن بیشتر از جنس کنده کهنه توت است و هر اندازه این چوب کهنه تر باشد تار صدای بهتری از خود تولید خواهد کرد. جالب است بدانید پرده های تار از روده گوسفند و دسته و پنجه آن تنها از چوب درخت گردو تهیه می شود.

جنس خرک آن از شاخ بز کوهی ست و برای ساخت دو طرف دسته آن به استخوان شتر نیاز است. در کنار اینها پوستی بر روی تار دیده می شود که شفافیت خاصی به صدای ساز می دهد و این به دلیل استفاده از پوست جنین بره است. البته در برخی موارد از پوست ماهی هم برای ساخت آن (پوست روی تار) می توان استفاده کرد.

5- رباب

از قدیمی تری سازهای زهی مضرابی (زخمه ای) ایران می توان به رباب اشاره کرد. صدای نوای این ساز را می توان بیشتر در شرق و جنوب شرق کشور شنید و از دهه ۳۰ و ۴۰ خورشیدی در گروه نوازی سازهای ملی ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است. جنس این ساز از چوب، پوست، زه، نایلون و نخ است.

6- بربط

بربط، سازی زهی مضرابی ست و در عربی از آن به نام عود یاد می شود. این ساز از مهمترین و معمول ترین آلات موسیقی کهن ایرانی به شمار می رود و گفته می شود که به موسیقی دان قدیمی ایران، باربد افسانه ای تعلق دارد. جنس کاسه طنینی آن شکلی از نیمه گلابی دارد و از جنس چوب توت و برخی اوقات فوفل است. صفحه رویی ساز نیز از جنس کاج ساخته می شود که دلیل این انتخاب صدادهی بهتر این نوع چوب است.

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

۷- نی

نی یا نی هفت بند از جمله سازهای بادی ایرانی ست و محبوبیت بسیاری در میان افراد اهل موسیقی دارد. این ساز از گیاهی به همین نام ساخته می شود و به طور معمول 5 سوراخ دارد. سخت ترین کار در نواختن نی درآوردن صدای آن و ساده ترین کار انگشت گذاری آن است.

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

8- دف

دف در گروه بندی سازها، در رده سازهای کوبه ای موسیقی ایرانی قرار دارد و از حلقه ای چوبی به قطر ۵۰ تا ۵۵ سانتی متر ساخته می شود. این حلقه چوبی با پوست حیواناتی مانند گوسفند و بز پوشانده و حلقه های فلزی به شکل زنجیر بر آن آویخته می شود. البته در قدیم برای داشتن صدای بهتر و طنین بیشتر، سازندگان از پوست آهو استفاده می کردند اما امروزه بیشتر از پلاستیک به جای پوست استفاده می شود. دف بیشتر در موسیقی کلاسیک و عرفانی کاربرد دارد و در استان های کردنشین مانند کرمانشاه و کردستان جایگاه و حرمت خاصی دارد.

9- سه تار

سه تار از دیگر سازهای معروف زهی مضرابی (زخمه ای) است و گفته می شود به خانواده تنبورها تعلق دارد. این ساز در حالت نشسته نواخته می شود و کاسه طنینی آن به شکل گلابی و چوبی ست. نحوه نواختن این ساز با ضرب انگشت سبابه است، صدای کمی دارد و بیشتر برای تکنوازی مناسب است.

10- کمانچه

کمانچه در گروه سازهای زهی آرشه ای قرار دارد و برای ساخت آن از چوب، پوست و فلز بهره می برند و از آن به عنوان جد ویولن یاد می شود. نکته جالب در مورد کمانچه جنس آرشه آن است که از چوب و موی دم اسب ساخته می شود. این ساز در اندازه های مختلفی ساخته می شود و از نظر اندازه و تعداد سیم با کمانچه های قدیمی تفاوت هایی کرده است. کمانچه هم به صورت تکنوازی و هم به صورت گروه‌نوازی نواخته می‌شود. از مطرح ترین و برجسته ترین نوازندگان این ساز می توان به استاد اصغر بهاری و کیهان کلهر اشاره کرد.

11- تمبک

تمبک (تنبک، دمبک، دندونک و ضرب) در زمره سازهای کوبه ای ایرانی قرار دارد و بدنه آن جنس هایی از چوب، سفال و گاهی فلز دارد؛ البته امروزه بدنه این ساز را از جنس چوب می سازند. تمبک از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

  • پوست
  • دهانه بزرگ
  • تنه
  • گلویی (نفیر)
  • دهانه کوچک (کالیبر)

قدمت تمبک به دوران پیش از اسلام باز می گردد که در آن دوران از این ساز با نام پهلوی دمبلک یاد می شده است.

12- سنتور

شکل سنتور به شکل ذوزنقه متساوی الساقین است و در گروه سازهای زهی مضرابی قرار می گیرد. این ساز اندازه و کوک های مختلفی دارد و با دو مضراب چوبی نواخته می شود. از صدای سنتور هم می توان به صورت تکنوازی بهره برد و هم در گروه نوازی ها از آن استفاده کرد. از اساتید برجسته نوازنده سنتور می توان به استاد پایور و مشکاتیان نام برد.
تمبک

امکانات موزه

موزه موسیقی اصفهان امکانات خوبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد از جمله:

  • فروشگاه فروش محصولات فرهنگی مرتبط با موسیقی ایرانی. از این فروشگاه می توانید سازهای ایرانی خریداری کنید.
  • کافی شاپ
  • راهنمای متخصص و کاربلد
  • پخش صوتی و تصویری نواختن سازهای مختلف موسیقی
  • تور مجازی بخش های مختلف موزه همراه با موسیقی

اگر دوست دارید تا با فضای موزه موسیقی بیشتر آشنا شوید می توانید از امکان تور مجازی این موزه استفاده کنید. تور مجازی موزه موسیقی تجربه گردشی عالی در بخش های مختلف موزه در اختیارتان قرار می دهد و شما را با نوای اجرای سازهای مختلف همراهی می کند.

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

نظرهای گردشگران خارجی

شاید کمتر جاذبه ای را بتوان در ایران پیدا کرد که تا این اندازه نظر گردشگران خارجی را به خود جلب کرده باشد و دیدگاه مثبت و عالی آنها را همراه داشته باشد. اینجا می خواهیم تعدادی از دیدگاه های این گردشگران خارجی را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم چرا موزه موسیقی، آنها را تا این اندازه شیفته و علاقه مند به خود کرده است.

گردشگری از آلمان | تاریخ ثبت دیدگاه تیرماه ۱۳۹۷

عالی و آموزنده!

مکانی عالی برای یادگیری در مورد موسیقی و فرهنگ ایرانی! تور گردش در موزه (که هزینه آن همراه با مبلغ ورودی موزه است) بسیار آموزنده بود و کارکنان برخوردی مهربانانه داشتند و با تمام علاقه به معرفی فرهنگ شان می پرداختند. همچنین در زیرزمین موزه کارگاه سازسازی وجود دارد که به شما نشان می دهد سازهای سنتی چگونه ساخته می شوند. همچنین می توانید در زمان گردش تان در موزه به تماشای موسیقی زنده سنتی بنشینید. بازدید از این موزه تجریه ای عالی برای من بود.

گردشگری از کویت | تاریخ ثبت دیدگاه تیرماه ۱۳۹۷

بعد از دو سال همچنان جذاب و دلچسب

من دو سال پیش از این موزه دیدن کرده بودم. بسیار جالب بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم تا دوباره از این موزه دیدن کنم. تورمان همراه با راهنمایی مسلط به موضوع و به زبان انگلیسی بود. او موزه را به همراه چند ویدیو از اجرای سازهای مختلف نشان مان داد. این بخش تازه به موزه اضافه شده است. ما همچنین به مکانی رفتیم که سازها در آنجا ساخته می شدند که این هم بخش تازه دیگری در موزه بود. من برای اجرای موسیقی سنتی زنده لحظه شماری می کردم و سرانجام به سالن کنسرتی رفتیم که تازه شروع به کار کرده بود. سه دختر جوان هماهنگ با هم شروع به نواختن کردند و خواننده ای هم همراهی شان می کرد. این یکی از بهترین تجربه های من در زندگی بود. ممنون.

گردشگری از رومانی | تاریخ ثبت دیدگاه خرداد ۱۳۹۷

یکی از بهترین تجربه ها در اصفهان

من آدم اهل موزه ای نیستم اما میزبانم در خانه حوضک به من این مکان را پیشنهاد کرد و قول داد که تجربه بازدیدم از این موزه به خاطره ای جذاب بدل می شود و کاملا حق با او بود. اینجا موزه ای خصوصی ست و هزینه آن به نسبت بالاست اما ارزشش را دارد. مجموعه سازها بسیار جذاب هستند و غنای فرهنگی ایرانیان را نشان می دهد. اما جذابترین بخش اجرای موسیقی زنده در زیرزمین بود... نوازندگان با دل و جان به اجرای آهنگ های خود می پرداختند و گوش دادن به کار آنها بسیار دلچسب و دلنشین بود. بنابراین اگر در سفرتان به دنبال تجربه ای متفاوت و اصیل می گردید بازدید از اینجا را از دست ندهید.

گردشگری از اسپانیا | تاریخ ثبت دیدگاه اردیبهشت ۱۳۹۷

مجموعه ای از سازهای موسیقی به همراه اجرای زنده

موزه موسیقی خصوصی، تماشایی و عالی در بخش ارمنی اصفهان. موزه ای که مجموعه ای بی نظیراز آلات موسیقی ایرانی را در کنار هم گردآوری کرده است. کافی شاپ و فروشگاه هدیه بسیار جذابی هم داشت. اما بهترین بخش بازدید از موزه اجرای زنده موسیقی سنتی کارکنان اینجا بود؛ البته تمام آنها موسیقی دان هایی خبره هستند.

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

مسیر دسترسی

آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک ۷۴

برای رسیدن به موزه اصفهان می توانید از وسیله نقلیه عمومی زیر استفاده کنید:

اتوبوس: سوار بر اتوبوس های خطوط میدان شهدا - بیمارستان غرضی و سه راه ملک شهر - ترمینال زاینده رود شوید و با پیاده شدن در خیابان حکیم نظامی و کمی پیاده روی به سمت خیابان مهرداد به موزه برسید.

اطلاعات بازدید

هزینه اتباع ایرانی: ۱۵۰۰۰ تومان همراه با اجرای موسیقی زنده

هزینه اتباع خارجی: ۳۸۰۰۰ تومان همراه با اجرای موسیقی زنده

زمان بازدید: از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ عصر به غیر از روزهای تعطیل موزه ها

برای انجام هماهنگی بازدیدهای گروهی می توانید با شماره تلفن ۰۹۱۳۲۲۵۱۴۸۴ تماس بگیرید.

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

دیدنی های اطراف

می توانید در کنار بازدید از موزه موسیقی از جاذبه های زیر در یک روز دیدن کنید.

  • کلیسای وانک فاصله در حدود ۶۰۰ متر
  • کلیسای سنت مری اصفهان فاصله در حدود ۳۰۰ متر
  • سی و سه پل فاصله در حدود ۲.۷ کیلومتر

موزه موسیقی اصفهان؛ دومین جاذبه محبوب گردشگران خارجی

افتخارهای کسب شده توسط موزه موسیقی

در مدت زمان کوتاه افتتاح موزه موسیقی این موزه مفتخر به دریافت جوایز متعددی شد که از جمله آنها می توان به این دو جایزه اشاره کرد:

رتبه نخست شاخص اصول فنی و استانداردهای فیزیکی از طرف شورای بین‌ المللی موزه‌ های ایران (ایکوم ایران) در سال ۱۳۹۵

عنوان بهترین موزه خصوصی ایران از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۹۵

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لطفا بگید اون خانم زنجانیه بره اصفهان اون خانم چینی رو امر به معروف کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج