۷۶۰۴۰۰
۱۸ نظر
۵۰۱۳
۱۸ نظر
۵۰۱۳
پ

قاچاق بنزین چقدر سود دارد؟

این روزها همه مسئولین نگران افزایش میزان مصرف بنزین در کشور هستند و بر این باورند، مصرف روزانه بنزین در کشور روند صعودی داشته است. با توجه به اینکه ایران دومین کشور عرضه کننده بنزین ارزان بعد از ونزوئلاست، بنابراین با افزایش قیمت دلار، قاچاق بنزین به کشورهای همسایه از سود بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است.

تابناک: این روزها همه مسئولین نگران افزایش میزان مصرف بنزین در کشور هستند و بر این باورند مصرف روزانه بنزین در کشور روند صعودی داشته است.

با توجه به اینکه ایران دومین کشور عرضه کننده بنزین ارزان بعد از ونزوئلاست، بنابراین با افزایش قیمت دلار، قاچاق بنزین به کشورهای همسایه از سود بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. احتمالاً طبق گفته رئیس فراکسیون کارگری مجلس، بخشی از آمار مصرف سوخت، بوی قاچاق می دهد.

در سال های اخیر و به ویژه پس از برچیده شدن کارت های سوخت، مصرف بنزین روند صعودی به خود گرفته و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی هایی در میان مسئولین شده است؛

نگرانی ها از این بابت که بخشی از بنزین مصرفی کشور وارداتی است و با ادامه این روند مصرفی، دولت مجبور است در شرایط جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی، دلارهای بیشتری را جهت واردات این ماده سوختی هزینه کند.

به تازگی رئیس فراکسیون کارگری طی مصاحبه ای اعلام کرد، بخشی از مصرف سوخت در کشور، بوی قاچاق می دهد. علیرضا محجوب در مصاحبه خود با یکی از خبرگزاری ها در ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ بیان کرد: مصرف فعلی بنزین کمی شگفت انگیز است و بوی قاچاق و خروج از مرزها را می دهد.

درست دو روز پس از مصاحبه رئیس فراکسیون کارگری، یعنی در ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ خبری مبنی بر کشف ۱۵ هزار و ۲۴۵ لیتر سوخت قاچاق به ارزش ۲۵۷ میلیون و ۱۴۸ هزار ریال در مرزهای خراسان رضوی در رسانه ها منتشر شد.

با توجه به دو خبر فوق، این پرسش مطرح می شود که قاچاق بنزین به کشورهای همسایه چقدر سود دارد؟

با توجه به اطلاعات موجود در سایت globalpetrolprices قیمت بنزین هم اکنون در ایران ۰.۲۹ دلار بیان شده است. با این قیمت بنزین، ایران بعد از ونزوئلا دومین کشور عرضه کننده ارزان ترین بنزین در دنیاست. قیمت بنزین به دلار در ایران و کشورهای همسایه (به جز ارمنستان) را در نمودار زیر می بینید.

قاچاق بنزین چقدر سود دارد؟

حالا اگر فرض کنیم، بهای دلار در بازار آزاد ایران حدود 10 هزار تومان باشد، آن گاه تفاوت قیمت هر لیتر بنزین در ایران با کشورهای همسایه به صورت نمودار زیر خواهد بود. همان گونه که ملاحظه می شود، تفاوت قیمت هر لیتر بنزین ایران در کمترین حالت ممکن با کویت 600 تومان و در بیشترین حالت ممکن با ترکیه 7500 تومان است که این همان سود نهفته در قاچاق بنزین است.

قاچاق بنزین چقدر سود دارد؟

هم اکنون دولتمردان برای مقابله با قاچاق بنزین و مصرف بی رویه آن دو راه حل پیش روی دارند: نخست اینکه قیمت بنزین را افزایش دهند و به سطح جهانی برسانند و دومین آنکه کارت های سوخت را جهت مدیریت مصرف یک بار دیگر به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.

در این میان، ونزوئلا که ارزان ترین بنزین را در سطح جهان عرضه می کند، به تازگی تصمیم گرفته است که راه حل اول را برای جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه خود به اجرا درآورد.

نیکولاس مادرو، رئیس جمهور ونزوئلا در یک سخنرانی تلویزیونی در ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ گفت: باید قیمت بنزین یارانه ای داخلی را به سطح بین المللی افزایش دهیم تا از میلیاردها دلار ضرر سالانه قاچاق سوخت به کلمبیا و کارائیب جلوگیری شود.

اما ایران هم اکنون نمی تواند در اوضاع کنونی راهکار اول را اجرا کند، چون با افزایش بهای بنزین، قیمت بیشتر محصولات نیز افزایش می یابد و جامعه کشش افزایش قیمت دوباره کالاها را نخواهد داشت.

بنابراین، احتمالاً با افزایش قیمت بنزین در ونزوئلا، ایران به کشوری تبدیل خواهد شد که ارزان ترین بنزین در سطح جهان را عرضه خواهد کرد و باید دولتمردان راه حل دوم را جهت جلوگیری از قاچاق بنزین انتخاب کنند.

به نظر در وضعیت کنونی، بازگشت کارت های سوخت و سهمیه بندی منطقی تر و کم هزینه تر باشد. البته در پاییز سال گذشته، مجلس قانون استفاده دوباره از کارت های سوخت را تصویب کرد؛ اما تاکنون این قانون به اجرا درنیامده که به نظر می رسد، با شرایط کنونی کشور باید مسئولین هر چه زودتر این قانون را اجرا کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابوالفضل

      خب دیگه کم کم به لحظات ملکوتیه گرانیه دوباره بنزین با بهانه ی جدید که دولت بتونه از جیب مردم برا خودشو دوستاش پول جورکنه تا اختلاس گرانه عزیز ب زحمت نیوفتند،،،نزدیک میشویم...التماس دعا

    • بدون نام

      دلار 10000 تومن شده نگران نشدن مسواین حالا واسه بنزین نگران شدن!!!

    • محمد

      مقدمه چینی میکنین تا بنزین رو گرون کنین

    • سال سقوط

      بنزین گرون کنید. صبر مردم دیگه تموم میشه...خود دانید

    • یک ایرانی مفلوک

      کرم نریزیدمیخواهیدبنزین رامثل بقیه اجناس گرون کنیددیگرشرورنگیددست نون روشده هی قاچاق فاچاق می کنید

    • ناشناس

      ما نمی دونیم چرا دولت فقط میگه بنزین تو ترکیه ۷۵۰۰عرضه میشه آقای وزیر نفت آیا حقوق کارمندان و کارگران متناسب با قیمت سوخت در ترکیه است؟ امثال تو همه چی رو یک طرفه به نفع خودشون می بینند. اگر حقوق کارمند و کارگر شد ۲۰۰۰۰۰۰۰میلیون و تورم شد صفر درصد .تو هم بنزین رو ده هزار تو من بفروش.

    • بدون نام

      هم زمان کارت سوخت هم در زمان گرانی بنزین سوخت قاچاق میشده ،نظارت دقیق میخواهد .

    • کریم

      مجلس بوی قاچاق را حس میکند
      اما آتش و دود گرانی و گرسنگی مردم
      را نمی بیند !!!
      تا هدف چه باشد
      نماینده خودش سیر باشه کافیه

    • بی نام

      ارزانترین بنزین نیست بی ارزش ترین پول جهان رو داریم دلار رو بکنید 2000 تومن همه چیز ارزون شه دیگه قاچاق هم نداریم .

    • بدون نام

      اخه مگه نمی توانین مرزهاراببندیدتاازقاچاق جلوگیری شود وشناسایی کنیدازمرزی که قاچاق میشودشماکه دم ازنظام مستحکم میزنیدیعنی نمی توانید.....متاسفم .....ویاهم دولت با این پیام طبل گران شدن بنزین رامیزند.....

      پاسخ ها

      • پاداد

        دل سوزان ملت اگه کسی کار خوبی دارد مرز دارد سمت قچا برود کار نیست مردم مجبورند به هر دری بزنند....................................؟

    • بدون نام

      یه مشت مسولین بی سوادداریم که هیچی بارشون نیست شماتوقع چی داری ازیه مشت ببو؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      حقوقمون به دلار چقدر میشه?

    • بدون نام

      هر وقت این حرفها را می زنند می خواهند ذهن مردم را آماده گران کردن بنزین کنند.

    • بدون نام

      اگه قیمت بنزین دربرابرباکشورهای که ذکرشده ارزانتراست پس چراان کشورهااقتصادشان راازمابهترمدیریت میکنندومردمشان سیرندوهیچ احتراضی ندارندنمیدانم بخداشایدمدیریتتان خیلی ضعیف است.وباگران کردن بنزین بازهمه چیزافزایش پیدامیکند وفشاربه مردم ضعیف میایدواحتراضهابازشروع میشود...

    • بدون نام

      خب با دلار ۱۰۰۰۰ تومانی حقوق ما کارگرها ماهان یک میلیون تومان معادل ۱۰۰ دلار می شود آیا حقوق آنها هم ماهانه ۱۰۰ دلار است فقط بنزین در نظر می گیری خب بنزین گران کن خب حقوق مان را هم برابر خارجی ها حساب کن آنها ماهان ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار می گیرند

    • بدون نام

      تو کشور ما یک نفر میسازه یکی دیگه هم میاد خراب میکنه
      کارت سوخت تو این کشور که کنار همسایه های گرگ مفت خور افتاده واجب بود
      کار به این قشنگی که با کلی هزینه انجام شده بود را بی خودی کنار گذاشتند.

    • بدون نام

      درود بر مامورین انتظامی چون فقط نگاه میکنن دولت فقط بیاد
      ن تا کارخونه بزرگ در شهر های مرزی ایجاد کنه قاچاق سوخت جمع میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج