۷۶۱۳۸۳
۱۵ نظر
۵۰۰۵
۱۵ نظر
۵۰۰۵
پ

معاون قوه قضائیه: مجازات حبس، اشتباه است

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: مجازات حبس یا زندان برای مجرمین حتی با جرم های کوچک، اشتباهی است که در کشور مرسوم شده است.

خبرگزاری ایرنا: معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: مجازات حبس یا زندان برای مجرمین حتی با جرم های کوچک، اشتباهی است که در کشور مرسوم شده است.

حجت الاسلام هادی صادقی عصر یکشنبه در ششمین نشست دفاتر حمایت از حقوق زنان و خانواده دادگستری های کشور در مشهد افزود: در فرهنگ امروز غربی، مجازات های بدنی را غیرانسانی می دانند لذا حقوق دانان ایرانی نیز آن را پذیرفته و اصل مجازات را بر زندان گذاشته اند.

وی اظهار داشت: زمانی که یک فرد زندانی می شود، علاوه بر مجازات حبس، مجازات های دیگری نیز به وی و اطرافیانش تحمیل می گردد به طوری که خانواده آن فرد نیز در کنار وی مجازات می شود.

معاون قوه قضائیه گفت: علاوه بر آن دولت نیز مکلف به تامین هزینه های فرد زندانی می گردد و زندانی از فعالیت اجتماعی محروم می شود و در واقع جامعه نیز به نوعی مجازات می شود.

حجت الاسلام صادقی افزود: از سوی دیگر در زندان شبکه سازی مجرمین شکل می گیرد زیرا زندان دانشگاه جرم و جنایت است و هر چه در امر آموزش زندانیان تلاش کنیم، باز هم زندانیان در کنار هم قرار دارند و از هم تاثیر می پذیرند.

وی اظهار داشت: زندان نباید به عنوان مجازات اصلی برای فرد مجرم در نظر گرفته شود زیرا زندان تناسبی با جرم ندارد، تناسب ها در زندان رعایت نمی شود و زندانی کردن فرد به معنای سلب آزادی از یک انسان است.

معاون قوه قضائیه گفت: وقتی فرد به بدن فرد دیگر آسیب می زند، با زندانی کردن وی به جای قصاص و آسیب بر جسم وی، به روحش آسیب می زنیم در حالی که از نظر انسانی چنین حقی را نداریم و این مساله یک خطای حقوقی است و جامعه حقوقی از آن غفلت کرده است.

حجت الاسلام صادقی افزود: این خطای حقوقی در همه دنیا رخ می دهد لذا حقوق دانان و اندیشمندان باید به جای زندانی کردن فرد، روشهای جایگزین بیابند.

وی اظهار داشت: زندان ۱۰ آسیب جدی برای فرد به دنبال دارد و هیچ اثر پیشگیرانه ای نیز ندارد زیرا مردم قبل از زندانی شدن، هیچ حس قوی در این باره ندارند، اما آسیب بدنی را همه انسانها حس کرده اند و این نوع مجازات اثر پیشگیرانه بیشتری دارد.

معاون قوه قضائیه گفت: در مورد زنان و کودکان به عنوان قشر ضعیف تر نسبت به مردان، تعهدات انسانی، دینی و اخلاقی بیشتر داریم و دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در دادگستری های کشور به همین منظور شکل گرفته است.

حجت الاسلام صادقی افزود: دین اسلام در زمینه زنان یک دین پیشرو است و در زمانی که همه ادیان به زنان به عنوان یک جنس دوم می نگریستند، اسلام زنان را هم تراز مردان قرار داد و آنان را از نظر حقوقی و اجتماعی برابر دانست.

وی اظهار داشت: امروزه ظلم های بسیار به زنان می شود و وضعیت کنونی جمهوری اسلامی در این زمینه ۱۰۰ درصد اسلامی نیست زیرا هنوز عده ای به زنان زور می گویند یا در تبلیغات از زنان استفاده ابزاری می شود.

معاون قوه قضائیه گفت: یکی از کارهای دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری کشف حقیقت ماجرا است زیرا اغلب زنان نمی توانند ظلم و آسیبی را که به آنان وارد شده است به خوبی تشریح کنند.

حجت الاسلام صادقی افزود: خشونت نسبت به زنان در ایران نیز وجود دارد که باید با آن مقابله شود و قوه قضائیه لایحه دولت مربوط به حمایت از زنان را مورد توجه قرار می دهد اما مجازات زندان در این لایحه دارای اشکالاتی است که باید رفع شود.

وی اظهار داشت: مجازات باید به گونه ای در نظر گرفته شود که با حذف زن یا مرد از خانواده، استحکام و بنیان خانواده از هم نپاشد، از سوی دیگر حمایت از زنان نیازمند قوانین و تضمین های اجرایی برای آنهاست تا منزلت و کرامت زن در جامعه اسلامی حفظ شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یا خدا میخواید چیکار کنید با مجرما پس !!!

    • محسن وات؟؟؟

      ای خدا

    • بدون نام

      عجب!

    • یعقوب

      چرابعداز۴۰سال این حرفا زده میشود

    • بدون نام

      عزیز دل برادر : تا جرم چه باشه نمیشودکسی را که چندین بار به جرمهای مختلف در حبس بود بعد از آزادی دوباره همان جرمها را تکرار کرد بگوئید بفرمائید آزادی چرا که خانواده ات آسیب نبینه باید از طرف دولت صندوقی تشکیل شود برای تامین نیاز های ضروری خانواده های آنان و قصاص در مورد اینگونه افراد شدیدتر شود :

    • بدون نام

      جرم وجنایت درکشور بیداد میکنه ومتخلفین وقانون شکنان را باید چطوری ادب کرد.زندان نرن،شلاق نخورن،جریمه نشن ،پس بفرما دادگاه تعطیل وخلاف کردن آزاد

    • بدون نام

      مردم باید کاری در این زمینه بکنند ،حاج آقا ؟؟؟ چرا به مردم میگین ؟؟؟ ماشالله معاون قوه قضائیه هستی ، خوب درستش کن دیگه .. چرا منتظرید ؟؟؟

    • مصطفی

      راست میگه....کار اجباری باید جای حبس های کوتاه مدت جرایم غیرعمد رو بگیره

    • بدون نام

      همه مقامات و علما صراحتا میگن اشتباه ست هیچ کدوم هم در عمل کاری نمی‌کنند
      معلوم نیست در این کشور انجام عملی این حرف‌ها با کیه .

    • بدون نام

      بهتره به زندانیان کار داده شود تا در زمان حبس نیز بتواند خرج خانواده خود را تامین کند

    • بدون نام

      "اسلام زنان را هم تراز مردان قرار داد و آنان را از نظر حقوقی و اجتماعی برابر دانست." کجای این جامعه زنان هم تراز مردان هستند و حقوق اجتماعی و فردی آنها برابر هست؟!

    • بدون نام

      (زندان 10 آسیب جدی برای فرد به دنبال دارد و هیچ اثر پیشگیرانه ای نیز ندارد زیرا مردم قبل از زندانی شدن، هیچ حس قوی در این باره ندارند، اما آسیب های بدنی را همه انسانها حس کرده اند و این نوع مجازات اثر پیشگیرانه بیشتری دارد.)

      در فیلم های دادگاه های مثلا امریکایی از شبکه های خبری میدیدم که متهم به ۶ ماه حبس محکوم شده و میگفتم واقعا ۶ ماه که چیزی نیست که شخص تا این حد ناراحت است، در صورتیکه در هر محله از شهرهای ما افرادی با سابقه بیشتر هستند که هنگام رفتن به زندان خیالشان راحت است حداقل یک سرپناه و غذا و بعضا شغل و حقوقی دارند که برای خانواده بفرستند دارند.
      نکته همینجاست، میزان رفاه در کشورها تا حدی متفاوت است که زندان برای یکی غیرقابل تحمل است حتی یک شب و برای دیگری مسافرخانه مجانی

      اما در خصوص مجازاتهای مبتنی بر آسیب های بدنی مثلا شلاق واقعا بایستی شدت جرم لحاظ شود امروزه برای اسیدپاشی مجازات واقعا سبک است و شاید قصاص بهتر از زندان بازدارندگی داشته باشد ولی از طرفی بسیاری شلاق های تعزیری برای نسل تحصیل کرده امروز با جرائم سبک را بتوان از قانون حذف و به خدمات اجتماعی رایگان تبدیل کرد که میتواند مقدمه اقدامات مفیدی در زندگی متهم باشد نه تخریب شخصیت و کینه از جامعه
      ضمنا من فراوان افرادی دیدم که مجازات بدنی برایشان شوخی هم نیست، احتمالا مسئول محترم درصدد احیا فرهنگ تنبیهات بدنی بودند و صرفا دلیل تراشی هایی هم فرموده اند، البته ابهت پوچالی عده ای شرور باید در ملاعام شکسته شود ولی این بمعنی فرمول کلی نیست.
      حقوقدانان صدها کتاب حقوقی ننوشته اند که سرانجام بگوییم کتک زدن فرمول بهتری است
      برترینها لطفا حذف نکن، درصورت لزوم اصلاح بفرمایید

    • قاضی القضات

      من هم موافقم که قوه قضاییه اسلامی نباید مجازات حبس داشته باشد . مجزات اسلامی فقط اعدام است . لیکن بر اساس میزان و شدت جرم تعداد دفعاتی که مجرم میبایست اعدام گردد متغیر خواهد بود .

    • غریبه

      نظرمنو نگذاشتین خواستم کمکی شاید برای من میشد متاسفانه نمیدانم شانس من چرانمیخواد بامن یاربشه

    • بدون نام

      در خبری خوندم سارقی با ۲۰ فقره سرقت بازداشت شده وجالب اینکه این سارق چند ماه پیش با ۵۰ فقره سرقت ازاد شده بود و باافاصله شروع به سرقت کرده .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج