۷۶۱۷۶۴
۱۹ نظر
۵۰۰۳
۱۹ نظر
۵۰۰۳
پ

میوه یک ساله ۶۷ درصد جهش کرد

در شرایطی که قیمت میوه در بازار رو به افزایش است، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران سرمازدگی، افزایش قیمت ماشین‌آلات و نهاده‌های تولید و حمل‌ونقل را از دلایل افزایش قیمت میوه می داند.

خبرگزاری ایسنا: در شرایطی که قیمت میوه در بازار رو به افزایش است، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران سرمازدگی، افزایش قیمت ماشین‌آلات و نهاده‌های تولید و حمل‌ونقل را از دلایل افزایش قیمت میوه می داند.

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۶ مرداد ماه، قیمت میوه نسبت به هفته مشابه در سال گذشته ۶۷.۸ درصد افزایش داشته است و مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران، سرمازدگی محصولات در فروردین و افزایش هزینه‌های تولید را مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت میوه‌ها می داند و می‌گوید باغداران در قیمت‌گذاری نقشی ندارند.

وی درباره سرمازدگی محصولات در فروردین اظهار کرد: سرمازدگی که در اوایل فروردین ماه اتفاق افتاد بیشتر از یک هفته استمرار داشت و تقریبا ۲۲ استان ما را درگیر کرد؛ این درحالی بود که ما زمستان گرم و خشکی را پشت سر گذاشتیم و در نتیجه گل‌دهی میوه‌ها تقریبا یک ماه زودتر اتفاق افتاد.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران با بیان اینکه هنوز غرامتی حتی به باغدارانی که بیمه دارند پرداخت نشده است، گفت: میوه‌های استان‌هایی که در نواحی سردسیری دچار سرمازدگی شدند دقیقا در ماه مرداد به بازار می‌آید؛ اما در ماه‌های قبل میوه‌های استان‌های گرمسیری یا معتدل خزری که کاهش تولید و در نتیجه افزایش قیمت شدید نداشتند، در بازار وجود داشتند.

شادلو همچنین با تاکید بر اینکه مقایسه قیمت‌های امسال با سال گذشته درست نیست گفت: سال گذشته به دلیل افزایش تولید و نبود بازار متناسب با آن، قیمت‌ میوه‌ها به ۱۰ سال پیش برگشته بود که باعث شد تولید کننده متضرر شود و حتی نتواند هزینه‌های تولیدش را بازگرداند؛ این در حالی بود که سال گذشته تولید کمی و کیفی بسیار خوبی داشتیم.

افزایش هزینه‌های تولید

وی با تاکید بر تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت نهاده‌های تولید و ماشین آلات گفت: با اینکه این محصولات در لیست کالاهای اساسی وجود دارند و به آن‌ها ارز دولتی اختصاص می‌یابد اما ملاک قیمت‌گذاری‌ها همان قیمت ارز در بازار آزاد است.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران افزود: قاعده این است که به نهاده‌های تولید ارز دولتی تعلق بگیرد، ‌ اما چیزی که در بازار به ما تحمیل می‌شود خلاف این است. به گفته شادلو، اکنون باغداران در تامین بعضی از نهاده‌های تولید با کمبود مواجه هستند و قیمت عموم نهاده‌ها اعم از سموم و نهاده‌هایی که برای تغذیه گیاهان استفاده می‌شود نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت این افزایش قیمت با وجود تخصیص ارز دولتی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت اطلاعات دقیقی از قیمت نهاده‌های تولید در گمرک و اینکه در ادامه چه مسیری طی کرده تا به دست مصرف‌کننده برسد ندارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران همچنین با اشاره به اعتراض‌های اخیر کامیون‌داران و افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل گفت: چندین بار مجبور شدیم کرایه دو برابر بدهیم تا ماشینی حاضر بشود بارها را جابجا کند. میوه و تره بار چیزی نیست که بتواند معطل ماشین‌داران و کامیون داران بماند و باید سریع به بازار مصرف برسد.

پاییز به بعد مشکلی در تامین میوه نداریم

شادلو همچنین با بیان اینکه برای تامین میوه‌های پاییزی در وضعیت خوبی قرار داریم گفت: در تولید عمده میوه‌های فصل پاییز یعنی سیب، پرتقال، ‌کیوی، نارنگی و انار مشکل خاصی نداریم.

وی افزود: سیب درختی هم دچار سرمازدگی شده است؛ اما تولید سیب درختی در کشور به حدود ۲ برابر نیاز داخلی رسیده است. میانگین تولید سیب درختی در کشور حدود ۳/۵ میلیون تن است؛ در حالیکه مصرف داخلی این محصول حدود ۱/۵ میلیون تن است و بیش از ۲ میلیون تن تولید اضافه داریم.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران با اشاره به میانگین نرخ تورم ۱۵ درصدی در ۱۰ سال گذشته گفت: با توجه به این نرخ، قیمت کنونی میوه نامتعارف نیست. اما مردم همیشه از بخش کشاورزی انتظار دارند که همه چیز فراوان و با قیمت مناسب در دسترس‌شان قرار بگیرد.

شادلو همچنین با تاکید بر اینکه ملاک تعیین قیمت‌ها بازار است گفت: ما هیچ نقشی در قیمت‌گذاری‌ها نداریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نخیر رشد قیمت میوه امسال از دو برابر بیشتر بود
      از امسال هم اکثرا فکر نکنم آجیل بتونه بخره
      من سالی یکبار در مهمانی آجیل می خوردم اونم فکر کنم پرید

      پاسخ ها

      • TRAMP.GON

        حال که خواستن حقوقها را اضافه کنند روحانی میگوید به حول و قوه الاهی تورم ۱۱ درصد اعلام میشود در صورتی‌که تورم ۲۰۰ درصد در بازار حکم فرماست من حساب دار‌هستم واقعا نمیدانم این‌۱۱ درصد‌را از کجا میاورد.

    • روحانی

      کم کم باید با برنج و تربچه شکم خودمان را سیر کنیم.

    • بدون نام

      انشاالله همه چی درست میشه متاسفانه مردم ما فکر فردا نیستند اگه ده روز میوه رو نمیخریدن الان اوضاع اینجوری نبود با این اوصاف مردم توان خرید میوه رو ندارن ما خدا میدونه تو یک ماه حداقل یک وعده هم نمیتونیم میوه بخریم خدا خودت کمک کن

    • بدون نام

      تورم شیبش ملایم بوده هنوزم هست بیخود شایعه نکنید الان هم 8 تا 8.1 بیشتر نیست !!؟؟

    • بدون نام

      ...بالای 100 درصد گرون شده

    • عرفان

      چطوری هندونه به ۳۲کشور صادر میشه ۷۵۷تومن واسه ایرانی ۲۰۰۰

    • بدون نام

      ژنده باد ،دست مریزاد با این نمونه کشورداری ،روسیاه شدیم در دنیا . کشوری با این همه ثروت را تبدیل کرذن به کشوری فقیر و محتاج واقعا هنر میخواد

    • بدون نام

      بازهم خدا را شکر همه چیز فعلا در کشور وجود داره اما درد بزرگ اینه که به خاطر بی غدالتی و توزیع ناعادللانه ثروت و فاصله شدید طبقاتی ، فقط عده خاصی میتونن از منابع و امکانات بهره کافی و وافی ببرن

    • بدون نام

      بهترین کشور دنیا از هر لحاظ که حساب کنی ایرانه اما مدیر مدبر و دلسوز نداره . زمان جنگ مردم ایران به دنیا ثابت کردن که با شرف ترین مردم دنیا هستن و با دست خالی و اهدای جان حاضر نشدن یک وجب خاک ایران دست دشمن بیفته اما عده ای مفسد، وطن فروش و افرادی نالایق ،فقط به فکر پر کردن جیب خودشون و نزدیکانشان بودن و به مردم و خون و هدف شهدا خیانت کردن و کشور را ته دره بردن

    • بدون نام

      شهید باکری ها ، همت ، خرازی ،کاوه و تمامی شهدای گرانقدر کجایید که ببینید که به خون همه شما عزیزان بهشتی خیانت کرده و کشور و ملت را به فنا دادن .جوانان مون بی دین شده اند دختران و زنان میهن به خاطر فقر تن فروشی میکنن

    • بدون نام

      هراران هزار دلیل برای عدم پیشرفت کشور وجود داره که یکی از دلایلش اینه که تو این کشور هر کس کار و تلاش زیادی بکنه ،درامد اندکی داره و بالعکس هر کی کار نکنه ثروتمنده . بنابراین اکثر مردم متمایل میشن به سمت دلالی ،در نتیجه خود بخود تولید و کار متوقف میشه و روز به روز محتاج کشورهای دنیا میشیم و از قدرت و اعتبار و عزت کشور کم میشه

    • شهرام

      دست مسئولان دلسوزمان درد نکند . متشکریم که فلاکتبار ترین سال را برایمان رقم زدند . خیلی دلم میخواد بدونم در جلسات هیات دولت بجز میل کردن خوراکی های لاکچری ، چه کار مفید دیگری انجام میدهند .

    • بدون نام

      اگر به کار و تولید بها داده میشد و از تولید کنندگان ونخبگان حمایت میشد الان در رده اول دنیا بودیم .همین موضوع میوه و گرانی معضلی شده برا مردم ،میدونید چرا ؟چون باغدار با وجود اینهمه هزینه و زحمت زیادی که متحمل میشه هیچ سودی نمیبره ،در عوض دلالی که زیر کولر خوابیده و فقط با تلفن کار میکه تمام سود حاصله را به جیب میزنه و جالبترین قسمت موضوع ، اصلا مالیات نمیده و اینجو میشه که نه باغدار سود میبره نه مردم

    • بدون نام

      من که امسال وسعم نرسید میوه بخرم

    • بدون نام

      شایعه پرست نکنید ۹درصدرشدداشته تورم ماتك رقمی است باورنداریدلزپرزیدنت روحانی بپرسید

    • بدون نام

      بخدا قسم من یه کشاورزم محصولمونو نسبت به پارسال ده درصدی ارزونتر فروختم هممون همینیم بخاطر قیمتهایی که دلال ها تعیین میکنن در صورتی که آب سم کود هزینه شخم دستمزد کارگر دوبرابر شده ... ولی..... قیمت تو فروشگاهها و بقالی ها و میوه فروشی ها چند برابر سر مزرعه هست... درسته افزایش قیمت داره ولی فقط مربوط به بازار و دلالهاست نه کشاورز

    • بدون نام

      وقتی مردم نخرند ارزان میشود، تقصیر از ما ملت ایران است، زمانیکه چیزی گران میشودو ما مردم با هم اتحاد داشته باشیم وان چیز را نخریم خودبخود ارزان میشود،

    • بدون نام

      خدااااا خداااااااا خداااااااا کجایی ،،،خدا خونه همه سردمداران مت رو خراب کنه،،،نابودتون کنه،،خدا ازتون نگذره بی همه چیزاااااا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج