۷۶۵۳۲۴
۱۲ نظر
۵۰۱۵
۱۲ نظر
۵۰۱۵
پ

روایت آماری از کوچک شدن سفره ایرانی‌ها

نرخ کالاها و خدمات مورد نیاز مردم در مردادماه، با تغییرات زیادی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه بوده؛ به گونه ای که نرخ میوه ۵۸درصد و نرخ گوشت قرمز و سفید ۲۹درصد رشد کرده است.

خبرگزاری مهر: اقتصاد ایران در بدو ورود به سال ۹۷ با چالش‌های عمده‌ای مواجه شد که شاید بتوان تحرکات نرخ ارز را مهمترین آنها دانست؛ چراکه طبق گفته کارشناسان، یکی از نتایج هیجانی شدن بازار ارز، افزایش قیمت اقلام مورد نیاز مردم و البته صعودی شدن نرخ تورم است.

کارشناسان طی ماه های اخیر همواره بر این مساله تاکید می کنند که باید با کنترل نرخ اقلام و جلوگیری از افزایش قیمت ها زیر چتر نظارتی دولت، جلوی فرصت طلبی افراد سودجو گرفته شود.

در این میان گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به مرداد ماه نشان می دهد نرخ کالاها و خدمات مورد نیاز مردم با افزایش محسوسی مواجه بوده است؛ به گونه ای که در گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها شاهد رشد ۸.۶ درصدی نسبت به تیرماه و رشد ۲۴.۷ درصدی نسبت به مرداد ماه سال قبل هستیم.

در این گروه، رشد نرخ کالاها نسبت به تیرماه به ترتیب برای خوراکی ها ۸.۷ درصد، نان و غلات ۲.۸ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها ۱۳.۸ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۱۴.۰ درصد، ماهی ها و صدف داران ۱۱.۸ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۱۲.۳ درصد، روغن ها و چربی ها ۵.۶ درصد، میوه و خشکبار ۱۱.۷ درصد، سبزیجات ۵.۹ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۶.۵ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۸.۰ درصد بوده است.

همچنین نرخ کالاهای این گروه نسبت به مردادماه سال گذشته با رشد چشم گیری مواجه بوده است به گونه ای که به ترتیب برای خوراکی ها ۲۴.۵ درصد، نان و غلات ۱۴.۶ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها ۲۷.۸ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۲۷.۹ درصد، ماهی ها و صدف داران ۲۷.۵ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۲۵.۶ درصد، روغن ها و چربی ها ۲۱.۴ درصد، میوه و خشکبار ۵۸.۲ درصد، سبزیجات ۱۱.۵ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۱۴.۵ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۲۹.۳ درصد رشد را شاهد بودیم.

روایت آماری از کوچک شدن سفره ایرانی‌ها

از سویی دیگر بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۵.۱ درصدی نسبت به تیرماه سال جاری و رشد ۱۷.۷ درصدی نسبت به مرداد ماه سال گذشته مواجه بوده است.

گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها به طور کلی رشد ۲.۴ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۱۴.۵ درصدی نسبت به مرداد ماه سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن ۱.۹ درصد نسبت به تیر ماه و ۱۶.۵ درصد نسبت به مرداد ماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است.

قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به تیرماه سال جاری و مرداد ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۷.۷ درصدی و ۲۴.۳ درصدی رو به رو بوده است.

بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل نیز به ترتیب ۲.۵ و ۶.۵ درصد نسبت به تیرماه و ۱۶.۰ و ۱۸.۶ درصد نسبت به مرداد ماه سال گذشته رشد داشته است.

همچنین گروه تفریح و فرهنگ با رشد ۶.۲ درصد نسبت به تیر ماه و ۲۵.۸ درصد نسبت به مرداد ماه سال گذشته مواجه بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلا دیگه سفره ای مونده ؟؟؟مگه این سفره چقدر بوده که هر روز کوچیکتر میشه ؟؟

    • مهسا

      خدا لعنتتون کنه الهی مسؤلان بی لیاقت بخدا من یکی دیگه کم آوردم و فقط شب و روز به مرگم فکر میکنم از این بی پولی و فقیری و گرونی میوه و گرونی خوراک و گرونی اجاره خونه ام ای خدااااااا خودت به فریاد منی که تنهام در ای
      ن مملکت و نه پارتی دارم و نه آشنایی کمک کن
      خدایا خودت میدونی که چقدر تنهام و فشار اقتصادی رو دارم تحمل میکنم

    • س

      به لطف داشتن مسئولینی خدوم سفره ایرانیان رو با ذره بین هم نمیشه دید باید بامیکروسکوب دنبالش گشت.

    • بدون نام

      ماکه بهترین غذامون شده سیب زمینی آب پز واگر مهمان بیاد باتخم مرغ این بالاترین توان ما است خدا نسازه برای اون نجومی بگیراکه حق ماوزنوبچه مارامی خورند

    • بدون نام

      کوچک بود داره محو و جمع میشه

    • بدون نام

      کوچک که چه عرض کنم نامری شده دیگه حتی با زره بین هم قابل مشاهده نیست لعنت بر مسئولین

    • بدون نام

      این درصدی که می فرماین چجوری حساب میکنید
      مثلا شیر پاکتی که در عرض یک ماه از 1200 شده
      2200 چند درصد افزایش داشته
      چرا مردم را مثل خودتون نفهم حساب میکنین

    • بدون نام

      دیگه نیاز به سفره نیست

    • هوشیار

      اینشاالله در انتخابات های بعدی مردم صندوق های رای را کوچک خواهند کرد.

    • مریم

      شیر چند بار گرون شد مگه اون هفته خریدم ۳۳۰۰ امروز خریدم ۳۷۰۰ شرکت چوپان

    • بدون نام

      خدالعنت کنه مسولیین بی عرضه رو دیگه سفره ای باقی نمونده واسه مردم که بخواد کوچکتر بشه ای خدا این چه دولتیه هرروز گرانتر از دیروز بسه دیگه ول کنید خر مردومو مردم شدن مردی متحرک دیگه چیزی نگذاشتید واسه خوردن همه رو خوردید دیگه چیزی نذاشتید هر چه طایفه داشتید همه پولا رو جاروزدن رفت خدا لعنتتون کنه

    • بدون نام

      تازه با این میزان افزایش قیمتهای اعلامی غیر واقعی نرخ تورم اعلامی 11.5% است اگر در واقعیت قیمتها چند برابر شده را در نظر بگیرند حتماً نرخ تورم به سمت منفی میل می کنه!!!! در کشور ما این نوع اعلام نرخ تورم معجزه است!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج