جاباما
۷۶۶۹۰۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ابداع پوست الکترونیکی قابل لمس با الهام از فتوسنتز

پژوهشگران با الهام از فرآیند فتوسنتز گیاهان، نوعی پوست الکترونیکی ابداع کرده‌اند که قابل لمس و به نور حساس است.

خبرگزاری ایسنا: پژوهشگران با الهام از فرآیند فتوسنتز گیاهان، نوعی پوست الکترونیکی ابداع کرده‌اند که قابل لمس و به نور حساس است.

پوست انسان، یک اندام جالب و تطبیق پذیر متشکل از نورون‌های حسی است که به ما کمک می‌کند محرک‌های خارجی مانند فشار، کشش، لرزش و دما را با دقت و حساسیت شگفت‌آوری احساس کنیم.

وجود این ویژگی‌ها در حیوانات موجب می‌شود که آنها بتوانند به نور واکنش نشان دهند و قابلیت نشان دادن عملکردهای مربوط به ارتباط و استتار را داشته باشند. این ویژگی‌های واکنشی به نور، مشهورترین ویژگی‌های دیده شده در آفتاب‌پرست و برخی از گونه‌های اختاپوس هستند.

ابداع پوست الکترونیکی قابل لمس با الهام از فتوسنتز

در حوزه زیست تقلید، توانایی درک چگونگی عملکرد پوست، برای پیشرفت پوست‌های الکترونیکی، مهم است. پروفسور "سویی چینگ تان"(Swee Ching Tan) و همکارانش در "دانشگاه ملی سنگاپور"(NUS) در مالزی و "دانشگاه بریستول"(UoB) انگلیس، یک حسگر انعطاف پذیر و بیوالکتریک ابداع کرده‌اند که می‌توان از آن به عنوان یک پوست الکترونیکی قابل لمس و حساس به نور استفاده کرد.

پژوهشگران، برای ابداع این پوست، بیشتر از گیاهان الهام گرفته‌اند زیرا برخی گیاهان می‌توانند در مراحل فتوسنتز، با استفاده از انرژی این فرآیند، توانایی‌های حسی نشان دهند و از نظر تامین انرژی خودکفا باشند.

این پوست الکترونیکی که انرژی خود را مستقیما از خورشید می‌گیرد، می‌تواند راه را برای ابداع پروتزهای پوستی خودکفا هموار کند. این ابزار، از یک لایه در قسمت بالا و یک لایه در قسمت پایین تشکیل شده که جنس آنها به ترتیب از اکسید پلی‌اتیلن ترفتالات و طلا است.

این پوست، زیر نور ماوراءبنفش که به پوست انسان آسیب می‌رساند، مانند یک صفحه نمایش عمل می‌کند و هنگامیکه کاربر در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار می‌گیرد، او را آگاه می‌کند. علاوه بر این، از آنجا که پوست الکترونیکی یک سلول فوتوشیمی دارد، نور ساطع‌شده می‌تواند انرژی الکتریکی اضافی را برای تامین نیروی آن فراهم کند.

پوست الکترونیکی حتی در تاریکی و زیر آب می‌تواند به سرعت به فشار و لامسه واکنش نشان دهد. پژوهشگران امیدوارند در آینده بتوان از این ابزار، در تجهیزات الکتریکی و اپلیکیشن‌های بررسی سلامتی استفاده کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج