۷۶۷۸۲۳
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد:

جلوی رانت صادرکنندگان را بگیرید

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با بیان اینکه، بررسی قیمتها در بازار ثانویه نشان می‌دهد، الزامات اولیه یک بازار در آن وجود نداشته و نمی‌توان نام بازار را بر آن گذاشت،گفت: بایستی جلوی رانت ایجاد شده برای صادرکنندگان گرفته شود.

تسنیم: حسین صمصامی با انتقاد از طرح تعمیق بازار ثانویه ارزی گفت: سیاست گذار با استفاده از عنوان بازار ثانویه نرخ تسویه ارز صادرکنندگان را از ۴۲۰۰ به ۸۰۰۰ تومان افزایش داد.

وی با اشاره به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد گفت: این افزایش قیمت ممکن است باعث افزایش تقاضای واردکنندگان و کاهش عرضه از سمت صادرکنندگان شود. چراکه واردکنندگان به دنبال استفاده از گپ ایجاد شده به دنبال جمع کردن ارز حواله‌ای و صادرکنندگان نیز به امید افزایش بیشتر نرخ عرضه به دنبال کاهش عرضه هستند.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد تاکید کرد، وقتی با افزایش عرضه و کاهش تقاضا شاهد رشد قیمت و یا با کاهش عرضه با افزایش قیمت در روزهای مختلف مواجه هستیم این موضوع نشان میدهد نرخها به صورت بهینه در این بازار شکل نمی‌گیرد و از این حیث نمی‌توان نام بازار را بران نهاد و در واقع با یک بازار جعلی رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه، به اسم بازار ثانویه نرخ تسویه ۸ هزار تومانی برای صادرکنندگان ایجاد شده است، تاکید کرد، انتظارات تورمی در روزهای اخیر رشد کرده و عامل خارجی نیز به دنبال ملتهب کردن بازار ارز کشور میباشد.

صمصامی ادامه داد، در شرایط فعلی سیاست گذار بایستی دقت کافی را در به کار بردن کوچکترین کلمات خود داشته باشد و هرگونه پالس اشتباه به بازار منجر به تشدید التهاب در بازار ارز و اسکناس خواهد شد.

این استاد اقتصاد گفت: به نظر میرسد بازار ثانویه تورم را به جامعه تحمیل خواهد کرد و از این حیث باید به حالت قبل که تسویه ارز صادرکنندگان با نرخ مصوب برای واردات انجام می‌شد بازگردیم.

البته به هیچ عنوان نیاز نیست برای همه اقلام وارداتی تامین ارز صورت گیرد این اشتباه سیاست گذار بود که قبول کرد تمام نیازهای وارداتی کشور با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین ارز شود به همین دلیل تنها کالاهای اساسی، مواد اولیه و قطعات باید با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین ارز شوند تا تولید دوباره رونق گیرد.

وی با اشاره مکاتبه اخیر وزیر صنعت و بانک مرکزی درخصوص افزوده شدن ۷۵ قلم کالا برای تامین ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان گفت: این تصمیمی است که رفته رفته باید برای ما بقی کالاهای مورد نیاز خطوط تولید گرفته شود البته ارز مورد نیاز این کالاها باید از طریق ارز حاصل از صادرات تامین شود و نباید از رانتهای نجومی برخوردار شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بازار ثانویه در واقع تبدیل شده است به یک فرصت بسیار عالی برای صرافیها که دلار را با نرخ زیر 8000 تومان خریداری می کنند ولی معلوم نیست با چه نرخی بفروش می رسانند!! و همین مسئله باعث می شود صادر کننده متضرر شود و انگیزه لازم را برای ارائه ارز در سامانه نیما را نداشته باشد

    • بدون نام

      جناب کی جلوشون بگیره خودشون هستند مگه میشه کسی بیاد جلو خودش بگیره حرفا میزنی ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج