۷۶۹۱۵۵
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

احتمال تبدیل تالاب میانکاله به کانون گرد و غبار

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی ۷۵ درصد سرطان‌های گوارشی ناشی از گردوغبار است، گفت: به دلیل استقرار کشور ما در کمربند بیابانی و نبود الگوهای صحیح توسعه‌ای امکان ایجاد کانون‌های گردوغبار وجود دارد و برای مثال تالاب میانکاله ممکن است به کانون گردوغبار تبدیل شود.

خبرگزاری ایسنا: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی ۷۵ درصد سرطان‌های گوارشی ناشی از گردوغبار است، گفت: به دلیل استقرار کشور ما در کمربند بیابانی و نبود الگوهای صحیح توسعه‌ای امکان ایجاد کانون‌های گردوغبار وجود دارد و برای مثال تالاب میانکاله ممکن است به کانون گردوغبار تبدیل شود.

مسعود تجریشی در نشست خبری با موضوع اقدامات ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار که امروز (شنبه،۱۷ شهریورماه) در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور ما در کمربند بیابانی واقع شده است و تغییرات بارشی صورت گرفته در اثر تغییر اقلیم باید بدانیم که گردوغبار پدیده‌ای است که تا مدت‌ها در این منطقه وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تغییرات اقلیم به شکلی پیش می‌رود که در مناطق گردوغبارخیز کشور، بارش‌ها کمتر خواهد شد. این موضوع قطعا فشار بیشتری روی منابع آب ایجاد می‌کند. از سوی دیگر در نتیجه چنین شرایطی احتمال ایجاد کانون‌های جدید گردوغبار نیز وجود دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گرچه وظیفه سازمان محیط زیست حاکمیتی و نظارتی است اما در بحث گردوغبار، پسماند و آلودگی هوا وارد کارهای عملیاتی شده‌ایم. همچنین سعی داریم نقش تسهیل کنندگی را برای دستگاه‌های اجرایی در این موضوعات انجام دهیم.

تجریشی تأکید کرد: متولی بسیاری از مشکلاتی که در حوزه محیط زیست وجود دارد؛ سازمان محیط زیست نیست. برای مثال سدهایی که ساخته شده و مانع ورود سیلاب به تالاب‌ها می‌شود، موضوعی است که حتما وزارت نیرو باید در مورد آن پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: همچنین سازمان جنگل‌ها آمارهای مربوط به تخریب‌ها و مدیریت چرا و دام را در اختیار دارد که باید ارائه دهد. افزون بر این سازمان هواشناسی نیز متولی شناسایی کانون‌های گردوغبار کشور است که باید در این زمینه به دستگاه‌های داخلی گزارشات خود را ارائه دهد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی موظف به تهیه برنامه آمایش سرزمینی است، گفت: آمایش سرزمین مباحث مختلف از جمله بارگذاری روی منابع طبیعی را مشخص می‌کند. واضح است که برخی از کانون‌های گردوغبار کشور بر اثر تغییر کاربری‌ها و خشکی تالاب‌ها صورت گرفته است.

تجریشی با بیان اینکه احتمال ایجاد کانون‌های جدید گردوغبار در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد که اگر مدیریت درستی صورت نگیرد، تالاب میانکاله تبدیل به کانون گردوغبار خواهد شد. قطعا آنچه که میان‌کاله را به این وضعیت دچار کرده الگوهای غلط توسعه‌ای در این منطقه است.

وی در ادامه با اشاره به جهانی بودن موضوع گردوغبار اظهار کرد: براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی ۷۵ درصد سرطان‌های گوارشی مربوط به گردوغبار است. بنابراین آنچه در این موضوع اهمیت پیدا می‌کند پیشگیری و اجرای روش‌های درست برای مقابله با گردوغبار است. تجربه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که روشی مثل قرق می‌تواند اثرات بهتری در مقابله با پدیده گردوغبار داشته باشد. به طوری که در حوزه دریاچه ارومیه بالغ بر یک میلیون هکتار قرق صورت گرفته و همین موضوع ۶۰ درصد از رخدادهای گردوغبار را کاهش داده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم‌نامه این سازمان با نهادهای علمی کشور به منظور انجام پژوهش‌های محیط زیستی تصریح کرد: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس سازمان محیط زیست و وزیر علوم به منظور پیگیری علمی چالش‌های محیط زیستی کشور منعقد شده است.

و قرار است از ۵۰ تن از اساتید به عنوان فرصت مطالعاتی در بازه‌های ۲، ۳ و ۶ ماهه استفاده شود تا به بحث‌های محیط زیستی بپردازند. همچنین سازمان محیط زیست با بنیاد نخبگان و بنیاد علم ایران تفاهمی منعقد کرده تا در قالب هفته‌های پژوهشی به چالش‌های محیط زیستی پرداخته شود و از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز در این زمینه استفاده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شش ماه دیگه هم اینها را زندان میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج