جاباما
۷۷۲۶۳۸
۱۵ نظر
۵۰۵۱
۱۵ نظر
۵۰۵۱
پ

یک اقتصاددان: دولت به مردم کارت خرید بدهد

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به فشارهای ناشی از طرح افزایش حقوق ها به تولیدکنندگان توصیه کرد تا دولت به جای این کار با توزیع کارت‌های خرید بین اقشار مختلف از قدرت خرید آنها دفاع کند.

خبرگزاری ایسنا: عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به فشارهای ناشی از طرح افزایش حقوق ها به تولیدکنندگان توصیه کرد تا دولت به جای این کار با توزیع کارت‌های خرید بین اقشار مختلف از قدرت خرید آنها دفاع کند.

وحید شقاقی شهری - کارشناس اقتصادی با بیان این‌که دولت و مجلس نباید تن به افزایش دستمزد کارمندان و کارگران دهند، گفت: نباید در تله افزایش حقوق‌ها بیفتیم. این یک سیاست پوپولیستی است که باعث آسیب زدن به تولیدکنندگان می‌شود. با اجرای این سیاست، تولیدکنندگان در تله افزایش هزینه‌های تولید خواهند افتاد.

با افزایش هزینه ها، تولید تا ۵۰ درصد افت خواهد کرد

وی با بیان این‌که این افزایش هزینه‌های تولید در نهایت فروش تولیدکنندگان را هم کمتر خواهد کرد، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا ماه‌های آینده با افزایش هزینه‌های تولید و کاهش فروش، تولید ما تا ۵۰ درصد افت کند. افزایش دستمزد در این شرایط باعث می‌شود که شلیک آخر به پیکره تولید اتفاق بیفتد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به کاهش قدرت خرید شهروندان در ماه‌های گذشته، اظهار کرد: دولت از افزایش قیمت نفت تا ۶۵ دلار و مابه‌التفاوت قیمت دلار در بودجه و بازار آزاد ریال بیشتری نصیبش خواهد شد، اما این درآمد باید به نحوی مصرف شود تا بتواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

با کارت های خرید، قدرت خرید مردم حفظ شود

شقاقی شهری با بیان این‌که حمایت از مصرف‌کنندگان باید از طریق توزیع کارت‌های اعتباری خرید که غیرقابل فروش باشند صورت گیرد، گفت: اگر کارت‌های خرید متناسب با وضعیت اقتصادی طبقات مختلف توزیع نشود، آنگاه قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا خواهد کرد که همین مساله می‌تواند چرخه اقتصادی را مختل کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این‌که تولیدکنندگان با دلار ۱۰ هزار تومانی امکان دوام تولید را نخواهند داشت، اظهار کرد: در صورت ادامه این شرایط تا ۶۰ درصد از بنگاه‌های تولیدی ناچار خواهند شد بازار را ترک کنند و به همین خاطر خود دولت باید بخشی از افزایش هزینه مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات را پوشش دهد تا بتواند فشارهای وارد شده بر تولید را جبران کند.

دولت طلب پیمانکاران را پرداخت کند

او همچنین با بیان این‌که دولت باید هر چه سریع‌تر بدهی‌های خود را به پیمانکاران پرداخت کند، ادامه داد: در چنین شرایط تورمی طلب پیمانکاران از دولت بسیار کم ارزش‌تر از میزان واقعی خود خواهد بود که این مساله می‌تواند به وخامت اوضاع فعالیت‌های عمرانی هم دامن بزند.

شقاقی شهری با بیان این‌که ممکن است در ماه‌های آینده بازارهای کالا، کار و پول قفل شوند، اظهار کرد: دولت می‌تواند با استفاده از درآمدهای خود یارانه‌های هدفمندی را برای برون‌رفت از این شرایط اختصاص دهد تا بتواند با افزایش قدرت خرید مردم، تولیدکنندگان را هم به تولید علاقه‌مند کند.

ضمن این‌که با افزایش قیمت اجناس خارجی استقبال مصرف‌کنندگان از تولید داخلی بیشتر هم خواهد بود و این می‌تواند فرصتی برای تقویت تولید داخلی باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط کاری کنیدبخدافشارخیلی رومردم امده بخصوص قشرضعیف من خودم کارگرم سه تابچه مدرسه رودارم بخداموندم چکارکنم ....

    • بدون نام

      کاش واقعا بین مسئولین دلسوزی بود که به این نظرات توجه می کرد دوباره افزایش حقوق کارمندان و تورم مجدد و ... همین چرخه باطل که ادامه پیدا می کند!

    • بدون نام

      گرچه همسر منم حقوق بگیره وبه زور خرجمون به دخلمون میرسه اما منم با افزایش حقوق موافق نیستم اول هرسال با افزایش 5درصدی حقوق کارمندان بیچاره همه چیز 20درصد گران میشه اینکار بیفایده ست،ارائه سبد کالا یا کوپن از سوی ادارات بهترین راه حله،البته به شرطی که مواد ارائه شده جوری نشانه گزاری بشه که نشه تو بازار خرید وفروشش کرد،وخود اون کوپنها هم قابل خرید وفروش نباشه

    • مهدی

      آخه با شرف با یک کارت صد هزار تومانی میخوای تورم سیصد درصدی رو لاپوشانی کنی!!!!! مگر مشکل یک ماه هست مگر کارت هم نقدینگی ایجاد نمیکنه!چرا میخواهید کارمند هم به فلاکت بکشانید از دست امثال شما به روز سیاه نشستیم از خدا بترسید الا لعنه الله علی القوم الظالمین

    • بدون نام

      بابا اینا چه اقتصاد دانی هستند. ارزش ریال را درست کنید. خجالت بکشید از دری وری گفتن

    • ایرانی.

      نظراین استاداقتصادبسیارقابل توجهه افزایش حقوق تورم زاست.

    • بدون نام

      کشور ما اقتصاد دان ندارد ....

    • بدون نام

      خدایا مگه پیر وزیر و پیر معاون برا اون دنیا دارن میچاپن نفرین خدا بر شما باد که ملتا ب فشار اقتصادی گذاشتین بس کنین بی شرفا

    • اقتصاد دان

      وظیفه دولت حفظ امنیت اقتصادی است یعنی ارزش مال مردم که سالها زحمت کشیده اند و پس انداز کرده اند را حفظ کند ولی دولت روحانی دلار را ناموس خود میداند چیزی که حتی آمریکاییها هم نمی گوییند و ریالی که خودشان چاپ کرده اند را قبول ندارند.

    • بدون نام

      دادن کارت خرید کار عبثیه!

      پاسخ ها

      • تنگ کرم

        این کارها دیگه جواب نمیده... مثل این میمونه که روی شکم پاره بخوای چسب زخم بزنی

    • مغلطه

      به نظرم یک کارت شناسایی جدیده برای تشخیص هویت. کارت خرید. فک کنم مشخص میکنه کیا خرن

    • بدون نام

      خوب استاد محترم.دولت که از کیسه ی خلیفه نمیبخشه.بعدا با سودش میگیره.ملت بدبخت از کجا بیارن پس اش بدن

      پاسخ ها

      • تنگ کرم

        بیفایده هست

    • بدون نام

      گفتن قراره کارت کالا بدن و یارانه رو قطع کنن.اخه کارت کالا جوابگوی قپض اب و برق و تلن وگاز هست باای قیمتهای بالا. اجاره خانه های سنگین . باید یادانه رو افزایش میدادن بعد از این همه سال نفری ۴۵ تومن. کالا کارت فقط میتونه جوابگوی چند روز راشه نه یکماه. بجای حل مسئله ازریشه اشتباه روی اشتباه . چی فکر میکردیم چی شد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج