۷۷۶۱۴۳
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

فروکش کردن انتقادها از قیمت کتاب صابر ابر

خیلی ها وقتی شنیدند صابر ابر تعداد زیادی از کتابهای خود را امضا کرده تا در فروشگاه های شهر کتاب عرضه شود، ضمن تحسین از این اقدام او ابراز تعجب هم کردند. با این حال وقتی روشن شد قیمت این کتاب ۳۰۰ هزار تومان برای خریدار آب می خورد، به نویسنده اش حق دادند که این طور برای خوانندگان مایه بگذارد.

بانی فیلم: خیلی ها وقتی شنیدند صابر ابر تعداد زیادی از کتابهای خود را امضا کرده تا در فروشگاه های شهر کتاب عرضه شود، ضمن تحسین از این اقدام او ابراز تعجب هم کردند. با این حال وقتی روشن شد قیمت این کتاب ۳۰۰ هزار تومان برای خریدار آب می خورد، به نویسنده اش حق دادند که این طور برای خوانندگان مایه بگذارد.

فروکش کردن انتقادها از قیمت کتاب صابر ابر

این قیمت چنان نجومی جلوه کرد که محتوای کتاب تحت الشعاع قیمتش قرار گرفت. مخالفان نخوانده به صابر ابر تاختند و او را متهم کردند که از رانت سلبریتی بودنش سواستفاده کرده و چیزی به اسم کتاب ارائه کرده است. در هر حال تعیین قیمت ۳۰۰ هزار تومان برای یک کتاب، آن هم در بحبوحه گرانی ها و تورم افسارگسیخته، چیزی نبود که از نظر کاربران فضای مجازی پنهان بماند و یا مورد بی توجهی قرار گیرد.

کامنتهای انتقادی از این مسئله در قالب شوخی یا جدی در فضای مجازی نثار صابر ابر شد. یکی نوشت «من اون قدر پول ندارم که نقد کتابتون را بخرم» و دیگری پرسید«کتابتون رو قسطی هم می فروشید». کاربری هم با ربط دادن این مسئله به حاشیه سازی جنجالی اخیر در جریان برگزاری نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی، خطاب به ابر با استفاده از دیالوگ فیلم ایرج ملکی این طور طنازی کرد:«تهمینه میلانی اگه صابر ابر رو ببینه بهش میگه راستی صابر چطو بتو گیر ندادن»!

کاربر دیگری نوشته است با قیمت کتاب جدیدِ صابر ابر می‌شود دو دوره ۱۰جلدی پالتویی «کلیدر» محمود دولت‌آبادی خرید!

افکار نیوز در ای نباره نوشت:«یکی از کاربران با انتقاد از مدل قیمت‌گذاری این کتاب به مقایسه قیمت کتاب وی با کتاب نویسندگان بزرگ جهان پرداخت. نتیجه این کار جالب بود. اگر کتاب ابر با قیمت دلار بازار آزاد محاسبه شود رقم آن بین ۲۳ تا ۲۵ دلار در نوسان است حال قیمت کتاب‌های برخی نویسندگان مشهور جهان که توسط ناشران معتبر عرضه می‌شود، مقایسه کنید با این کتاب: خشم و هیاهو(فاکنر):۱۰دلار، اتوپیا(تامس مور):۵دلار، فلسفه غرب(راسل):۱۵دلار، در انتظار گودو(بکت):۱۳دلار، خاطرات(چرچیل):۱۲دلار، پدیدارشناسی روح(هگل): ۱۰دلار، پیرمرد و دریا(همینگوی):۱۱دلار، بیگانه(کامو):۱۱دلار، سرمایه(مارکس):۱۴دلار، تاملات (دکارت): ۵دلار، نقد عقل محض (کانت): ۹دلار، زایش تراژدی (نیچه): ۵دلار»!
هر چند برخی هم با رد کردن این مقایسه آنرا منطقی نداستند و به قیمت بالای کتابهای آشپزی استناد کردند.

جالب آنکه کتاب ۲جلدی «آشپزی مستطاب» (از سیر تا پیاز)نجف دریابندری هم با ۲۷۵ هزارتومان از این کتاب ارزانتر ارائه شده است.

در هر حال این موج انتقادهای فراوان تا یک هفته علیه این کتاب جریان داشت.

حتی روزنامه کیهان هم وارد عمل شد و در این باره به طعنه نوشت:«رسانه‌ها اعلام کردند صابر ابر، بازیگر سینما اخیرا کتابی را منتشر کرده که قیمتی نامتعارف دارد. این کتاب که از قضا تولیدی و دست اول هم نیست و آن طور که رسانه‌ها نوشته‌اند شامل مطالب صفحه این بازیگر در فضای مجازی است، ۳۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.سوءاستفاده از شهرت توسط برخی افراد همزمان با تعیین دستمزدهای نجومی برای برخی از بازیگران در پروژه‌های سینمایی از عوامل بر هم زدن تعادل بازار محصولات فرهنگی شناخته می‌شود که در دراز مدت نتیجه‌ای جز افزایش بی‌عدالتی و بیکاری در میان اصحاب فرهنگ و هنر نخواهد داشت. به نظر می‌رسد که نهادهای فرهنگی، ازجمله تشکل‌های صنفی باید برای کنترل سلبریتی‌هایی که از رانت شهرت بهره مالی می‌برند، فکری کنند.».

با این حال به نظر این انتقادها در گذر زمان و وفور اتفاقات ریز و درشت تا حد زیادی فروکش کرده است. این در حالی است که صابر ابر هم تلاش کرد تا با گشودن باب صحبت با کاربران در صقحه شخصی اش کمی فضا را تلطیف کند.او در جواب یکی- دو کاربر نوشت:«درک می کنماما هیچ انتخاب دیگری نداشتم.بسیار برایم مهم بود که کتاب با بهترین متریال تهیه شود.تمام سعی ام را کردم که با پایین ترین قیمت کتاب برای فروش ارائه شود.متاسفم که بیش از این نمیتوانستم».

البته او در پاسخ به پیشنهاد کاربر دیگری که گفته بود چرا کتاب را در دو نسخه با تفاوت قیمت منتشر نکرده، نوشت که به این توصیه فکر خواهد کرد.

هرچند کتاب با بهترین کیفیت چاپی تولید شده، ولی همچنان مهمترین انتقاد از آنرا باید قیمت بالایش دانست.

کتاب «تا هفت‌ خانه آن‌ورتر» نوشته ابر، در همراهی و همنشینی با ۱۰۰ مادر بزرگ از سراسر ایران هنگام پختن غذا، پای صحبت‌ها و دردِدل‌های آنان شکل گرفته است.از میان ۱۰۰ مادربزرگی که تصاویرشان ثبت و ضبط شده است، روایت ۲۰ نفر در فیلم‌هایی مستقل و به‌صورت سریالی به نمایش در خواهد آمد. در این فیلم‌ها، گفت‌وگوهایی با مادربزرگ‌ها هنگام پختن غذا صورت گرفته و در کنار آشپزی، درباره خانه و کاشانه، علایق، سلایق، خاطرات و عواطف‌شان نیز صحبت‌هایی به میان آمده است.

این کتاب مصورِ به صورت دو زبانه (فارسی و انگلیسی) منتشر شده و همچنین یک تور نمایشگاهی در پی آن برگزار خواهد شد.خواهد بود. این تور هفتم مهرماه از تهران آغاز و سپس در شهرهایی چون اصفهان، شیراز و… ادامه می یابد.

این کتاب در ۴۳۶ صفحه گلاسه از سوی موسسه فرهنگی هنری «اینجا میان شهر» منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینم از اون پزای الکیه.بنده خدا رو مطلب خوبی دست گذاشته ولی خب کی دیگه رغبت می کنه کتاب ۳۰۰ هزارتومنیو بخونه؟میره پا دیگ و سیخ و سه پایه ننه جون خودش و همسایه ش و خاطراتشونو می شنوه تا این ژستا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا کسی هم خرید کرده

    • بدون نام

      وقتی به یه بچه مذلف وپررووبیسوادوبی هنرکه بارانت آمده وچهره شده اینقدربهاوجایگاه میدهیدحالاهم بایدیه خاک اندازبیاریدوخورده فرمایشهاشوجمع کنید.

      پاسخ ها

      • علی

        البته مزلف درست است . مذلف غلط است .

    • بدون نام

      جالب آنکه کتاب ۲جلدی «آشپزی مستطاب» (از سیر تا پیاز)نجف دریابندری هم با ۲۷۵ هزارتومان از این کتاب ارزانتر ارائه شده است...............اخه با یک کتاب اشبزی میشه درامد زایی کرد حداقلش تغذیه یک عمر یک خانواده را برنامه بندی میکنه خیلی فایده داره.... ولی یک کتاب 300 تومان انهم بخاطر امضای نویسنده ...واقعا جای تاسف داره

    • بدون نام

      متاسفم برای نویسنده ای که امضایش را ویفروشد انهم در این شرایط گرانی ....به جای تشویق مردم به کتابخوانی ازشون سوئ استفاده میکنه

    • بدون نام

      اگر کتابهاش خوب بود که با فروشش میتونست درامد زایی کنه نه که احتیاج پیدا کنه امضا و مخصوصا اسمش !!! را بفروشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج