۷۷۷۴۰۸
۳۳ نظر
۵۰۰۹
۳۳ نظر
۵۰۰۹
پ

ایرانی‌ها بیشتر از مردم دنیا برق مصرف می‌کنند؟

مصرف و قیمت برق در کشورهای مختلف متفاوت است که این موضوع نیز به عوامل متفاوتی بستگی دارد اما مهم آن است که کدام کشور توانسته برای تامین نیاز خود بیشتر به سمت انرژی‌های پاک گرایش پیدا کند.

خبرگزاری ایسنا: مصرف و قیمت برق در کشورهای مختلف متفاوت است که این موضوع نیز به عوامل متفاوتی بستگی دارد اما مهم آن است که کدام کشور توانسته برای تامین نیاز خود بیشتر به سمت انرژی‌های پاک گرایش پیدا کند.

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، ایسلندی‌ها بیش از هر کشور دیگری برق مصرف می‌کنند. ساکنان نروژ و بحرین در رتبه دوم قرار دارند. همچنین قطر، کانادا، کویت، فنلاند، لوگزامبورگ، سوئد و ایالات متحده آمریکا سرانه مصرف برق بالایی دارند. مردم هاییتی، سودان جنوبی، نیجریه، اتیوپی، تانزانیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، نپال و نیکاراگوئه کم‌ترین میزان برق را مصرف می‌کنند.

مصرف زیاد برق الزاما به معنی انتشار کربن‌دی‌اکسید بیشتر نیست. بعضی از کشورها که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق هستند، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی پاک هم به شمار می‌روند.به طور مثال در ایسلند، بخش اعظم برق از منابع تجدیدپذیر یعنی انرژی زمین‌گرمایی تامین می‌شود. کشورهای اروپایی عمدتا جزو تولیدکنندگان برق پاک هستند. سرانه تولید کربن‌دی‌اکسید در قطر بیش از هر کشور دیگری است. پس از آن بحرین، توباگو، مالزی، عربستان سعودی، گواتمالا و ایالات متحده آمریکا قرار دارند.

اما در این میان ایران چه جایگاهی دارد؟ بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای جهانی انرژی، میزان سرانه مصرف برق در ایران ۲.۹ مگاوات در ساعت برای هر نفر است و تنها کشورهایی مانند مصر (۱.۷) و عراق (۱.۲) کمتر از ایرانی‌ها برق مصرف می‌کنند؛ این درحالی است که میانگین سرانه مصرف برق در جهان ۳.۱ مگاوات ساعت به ازای هر نفر است و کشورهایی مانند قطر (۱۷)، کانادا (۱۵)، کویت (۱۴) و سوئد، آمریکا و عربستان (حدود ۱۳) به مراتب برق بیشتری از ایران مصرف می‌کنند.

اما در این میان، محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی صنعت برق تعبیر جدیدی را درباره مصرف برق کشورها مطرح می‌کند. او در پاسخ به این سئوال که چرا باوجود مصرف نسبتا پایین برق در ایران که براساس آمارهای ذکر شده حتی از میانگین مصرف جهانی هم کمتر است، همواره مسئولان تاکید داشته‌اند که مصرف برق در ایران را بالا بخوانند؟

این استدلال را مطرح می‌کند که چون برخی از کشورهای بالایی این جدول از برق هم برای وسایل روزمره و هم برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌کنند و ایرانی‌ها برای این کار از گاز استفاده می‌کنند برای پیدا کردن مصرف واقعی برق در ایران باید مصرف گاز و برق را با یکدیگر تجمیع‌شده حساب کرد!

به نظر می‌رسد منظور سخنگوی صنعت برق مقایسه میزان مصرف مجموع انرژی ایران با کشورهای دیگر است که طبیعتا هم کارشناسان داخلی و هم کارشناسان خارجی به پرمصرفی ایرانی‌ها در حوزه انرژی تاکید دارند، اما اگر فقط مقایسه مصرف برق کشورها با یکدیگر مدنظر باشد، تجمیع مصرف برق و گاز با یکدیگر اساسا درستی اطلاعات مدیران صنعت برق را زیر سئوال می‌برد.

به گفته سخنگوی صنعت برق، کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، کل انرژی خانگی خود را با استفاده از مصرف برق تامین می کنند در حالی که خانوارهای ایرانی از دو انرژی گاز و برق برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در اروپا و آمریکا، وسایلی از جمله اجاق گاز و تجهیزات گرمایشی، برقی هستند اما در ایران این تجهیزات از سوخت گاز استفاده می کنند، گفت:به دنبال این تحلیل های اشتباه، ما مصرف گاز و برق هر خانوار ایرانی را تجمیع و با مصرف برق خانوارهای اروپایی و آمریکایی مقایسه کرده ایم که نتیجه این مقایسه نشان می دهد مصرف ما بسیار بیشتر است.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: طبق تحلیل صورت گرفته در سال ۱۳۸۶ میزان معادل گازی که به برق تبدیل می شود برابر با ۱۰ هزار کیلووات ساعت است که حدود سه برابر میزان برق مصرفی در کشور است و اگر این میزان را با حدود ۳ مگاوات ساعت مصرف برق سرانه جمع کنیم، مجموع ۱۲.۹ مگاوات ساعتی سرانه مصرف برق هر نفر، ایران را در رتبه‌های بالای مصرف سرانه برق در جهان جای می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali

      چرا دروغ میگویی ناسا عکس از خلیج فارس انداخته بود کشورهای عربی پر نور بودند ملت رو فریب ندهید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته من در کشورهای عربی بوده اما چه مشود کرد دروغگو اگر دروغ نگه میمیرد

      • میلاد

        به این میگن تبادل اطلاعات دیگه دروغ نمیشه گفت....

    • بدون نام

      تو دنیا ما همچی از همه بیشتر مصرف میکنیم مثلا تو اختلای اولیم تو دورغگوی مسولین اولیم. تو راند خواری اولیم تو چاپلوسی وریاکاری اولیم تو چپاول بیت المال اولیم تو وعده دادن وعمل نکردن تو رای دادن وقتی به مردم احتیاج داریم وبعد از رای دادن ملت به پهن حساب نیاریم اولیم خلاصه تو همه چی اولیم

    • بدون نام

      مقصر اصلی وسایل برقی تولید داخل هست که مصرف زیاد و بازدهی کمی دارند مردم که دوست دارند کمتر مصرف کنند.

    • مصطفی

      این چه دروغاییه که به خورد مردم میدید خجالت بکشید

    • بدون نام

      داریم،میتونیم
      نه مثل اروپا بمیریم از سرما
      ی شب برو دانمارک هتل تو پاییز یا زمستان بهت میگم

    • AAAAAAA

      باز مردم را خنداندی چیه خارجی ها شبها شمع روشن میکنند یا شاید لوازم برقی انها نفتی شده است.
      گو میخواهم برق را گران کنم .
      داداش مردم همه کارشناس شدن دیگر بس است.

    • بدون نام

      سلام.عکس ناسا از شب حوزه خلیج فارس دقیقا شرایط مصرف برق و اختلاف آن در جنوب و شمال خلیج فارس را نشان می دهد.در قسمت روشنایی که دیگر مصرف گاز نداریم.مسئولان برق بهتر است توجیهات منطقی تری برای ناتوانی خود درتامین نیاز برق کشور بیاورند و مردم را احمق فرض نکنند.

    • بدون نام

      بوی گرانی برق می اید بخدا دروغ میگید

    • بومی

      صددرصد دروغه چون قبلا یه آمار جهانی منتشر شده بود که ایرانیا جزء کم مصرفها بودند.

    • بدون نام

      حتی درمورد مصرف برقم بهمون دروغ گفتن

    • بدون نام

      این بزرکترین دروغ تاریخ است . عکس های ماهوره ای چیزه دیگه ای میگویند . ضمنا بیشتر کشورهای اروپایی از انرژی برق برای پخت و پز و گرمایش و سرمایش استفاد میکنند .

    • اکبری

      این یعنی میخوان برق را گرون کنن

    • بدون نام

      مردم چه مصرف کنن چه نکنند شما مثقال زعفران حساب میکنید

    • بدون نام

      ایرانیها کمترین برق را مصرف میکنند.

    • سید

      البته برای کشورهای صنعتی جان انسان ها بسیار مهم است و اصلا اجازه ورود گاز به خانه ها نمی دهند و از لحاظ اقتصادی هم برق بصرفه تر از مصرف مستقیم گاز است(میلیون متر لوله زیر خاک خوابیده +خطرات انفجار و گاز گرفتگی +لوازم گاز سوز +انتشار آلودگی در محل سکونت انسان ها)

    • شهرام

      اولا خوب کاری میکنیم که مصرف میکنیم چون پولشو ۴ برابر میگیرین . ثانیا برق رو به کشورهای برادر صادر نکنین تا کم بیارین .

    • ناشناس

      تا حالا اصطلاح قیاس مع الفارق شنیدی؟؟این یعنی همون.چرا نمیگین ایرانیا بدبخت ترین مردم دنیان. چرا نمیگین با میانگین حقوق یک میلیون تومن چیزی حدود۵۰دلار در ماه حقوق میگیرن.چرا نمیگین ایرانیا افسرده ترین مردم دنیا هستن.خداییش شما انسان نیستین

    • حامد

      متاسفانه چیزایی تو این ادارات دولتی هست که اکثر ملت از اون بی اطلاع هستند . من چندتایی از دوستانم توی این سازمان مشغول به کار هستند . یکی از اینا مسئول حقوقی این سازمان در یکی از شهرستانهای کوچیک خوزستان هست . حقوق ایشون الان ماهیانه 9 میلیون هست که با حق عائله مندی و ماموریت و چیزای دیگه از مرز یازده میلیون تومنص رده پایین تو یه شهر کوچیک و محرومه .

    • میلاد

      و کمتر از همه مردم دنیا حقوق می گیرند....

    • بدون نام

      این حقه شما نخ نما شده..مسؤولین بی لیاقت!!!

    • بدون نام

      خوب می کنند می خواهید گران کنید حاشیه سازی نکنید

    • بدون نام

      در ایران آب، برق گاز، سوخت، انرژی، غذا، دارو، نان و همه چیز خیلی خیلی بیشتر مصرف میشه.

    • بدون نام

      دروغ اشکار . شما یک خیابان و یک کوچه نمیبینید روشنایی استاندارد داشته باشد.
      خانه ها هم از ترس قبض برق همینطور

    • علی رشیدی

      تازمانی که وسایل برقی با220ولت کار می کنندوضع همین است وسایل برقی کشورهای دیگر با110ولت کار می کنند

    • بدون نام

      ایرانی‌ها برق بیشتری مصرف نمیکنند، بلکه دولت ایران به دلیل بی کفایتی توان تولید برق را ندارد و شایعه میکند مصرف بالاست. اگر میلیاردها دلاری که برای غنی سازی هدر دادیم، صرف ساخت نیروگاه خورشیدی میشد، الان بالاترین میزان تولید برق در جهان را داشتیم

    • بدون نام

      خوب معلومه اجناس برقی ایرانی همه خارج ازرده وپرمصرفه

    • بدون نام

      عراقی ها نیاز ببرق دارن

    • mn

      ایرانیها هیچ چیزمون طبیعی نیست همه چی برعکسه

    • س

      از خداتونه که بیشتر پول بگیرید خداخیرتون بده 6 سال که یارانه که45 تومانه ولی قیمت برق ده برابر یارانه ها رسید دیگه برا چی ترسیدید که نکنه ضرر ببینید یا مسلمان شدید وصحبت صرفه جویی میکنید بابا برق را قطع کنید که خیال ما از این دولت دیگه راحت راحت بشه

    • و

      بله کاملا درست است خانه ای که با دو لامپ روشنایی برایش کافیه .با بیش از ده لامپ روشن است

    • منهی

      مصرف برق در کشور ما بیشتر جنبه تشریفات دارد تا نیاز واقعی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج