۷۷۷۷۲۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

گزارش ویژه؛ آقای خاص به دنبال چیست؟

 مورینیو اگرچه طی پانزده سال گذشته در مستطیل سبز موفق بوده ولی همیشه حاشیه هایی هم با خود به همراه داشته است.

وبسایت نود: داستان تیره شدن رابطه پوگبا و مورینیو شاید برای خیلی ها تازگی نداشته باشد، در واقع پیشینه مورینیو این طور نشان می دهد. او در طول ۱۵ سال اخیر اگرچه دوران موفقی در سطح اول فوتبال حرفه ای داشته ولی در عین حال حاشیه های زیادی هم داشته است،

از درگیری با داوران گرفته تا مربیان و بازیکنان خودی و حریف. در این گزارش نگاهی داریم به مهمترین درگیری های مورینیو. بخش هایی از این گزارش برگرفته از کتاب رهبری به سبک آقای خاص نوشته رابرت بیزلی است و قسمت دیگری از آن هم از کتاب پپ گواردیولا نوشته گیلیم بالاگه است.

لازم به توضیح است که خیلی های دیگر نیز می توانستند در این لیست قرار گیرند، همچون کونته، یا شواین اشتایگری که مورینیو او را چندین ماه سکونشین کرد و یا رافائل بنیتس.

۱- آندریاس فریسک

گزارش ویژه؛ آقای خاص به دنبال چیست؟

دیدار رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا سال ۲۰۰۵. شکست ۲-۱ مقابل بارسلونا. تیم لندنی در نیوکمپ ۱-۰ جلو افتاد و شرایطش در زمین مسابقه خوب بود تا این‌که آندرس فریسک، در دقیقه ۵۵، دروگبا را به دلیل برخورد با ویکتور والدز از زمین بازی اخراج کرد.

دروگبا که یک اخطار داشت، در آن صحنه کارت زرد دوم خود را دریافت کرد و چلسی ده نفره شد. تصمیم بحث‌برانگیزی از سوی داور گرفته شد. اما تیم میزبان از این تصمیم داور و برتری عددی نهایت استفاده را برد و موفق شد با دو گل مکسی لوپز و اتوئو، ۲-۱ برنده زمین مسابقه را ترک کند. اما داستان این بازی، به اینجا ختم نشد.

گزارش ویژه؛ آقای خاص به دنبال چیست؟

بعد از پایان مسابقه، چلسی شکوائیه رسمی خود را به یوفا ارسال کرد. باشگاه چلسی (در واقع بهتر بگوییم؛ ژوزه مورینیو) مدعی شده بود فرانک ریکارد سرمربی بارسلونا در بین دو نیمه، در رختکن داوران با آندرس فریسک ملاقات کرده است. ادعایی که هر دو نفر آن را رد کردند.

به هر صورت، استنتاج این ادعا به این معنا بود که ملاقات ریکارد با فریسک، روی این داور تأثیرگذار بوده و به همین دلیل او در نیمه دوم دروگبا را از زمین اخراج کرده است. مطرح کردن این ادعا و سپس تکذیب طرف مقابل، ماجرای عجیبی را رقم زد که در ماه بعد عواقبی بدتر را برای فریسک، مورینیو و چلسی به همراه داشت.

جنجال‌های بازی با بارسلونا، دامن سرمربی چلسی را گرفت. در ابتدا آندرس فریسک خداحافظی‌اش را از دنیای داوری اعلام کرد، او دلیل این تصمیمش را دریافت پیام‌های تهدید به مرگ از سوی هواداران خشمگین چلسی، عنوان کرد.

سپس در واکنش به خداحافظی این داور، ولکر راث، رئیس کمیته داوران یوفا، به مورینیو حمله کرد. او نه هواداران چلسی را مقصر می‌دانست و نه باشگاه چلسی را، او معتقد بود مورینیو مقصر است. مورینیو به دلیل ادعاهای بی‌پایه و بدنام کردن داور مسابقه و تورنمنت، دو جلسه از همراهی تیمش محروم شد. یوفا همچنین مورینیو و چلسی را به ترتیب، ۸۹۰۰ پوند و ۳۳۳۰۰ پوند جریمه نقدی کرد.

۲- آرسن ونگر

گزارش ویژه؛ آقای خاص به دنبال چیست؟

وقتی در رسانه‌ها، آشکارا فردی را "فضول" و "متخصص در ناکامی" خطاب می‌کنید، پرواضح است که اصلاً از آن شخص خوش‌تان نمی‌آید. اما دور از دوربین‌ها و میکروفون‌ها، نظر ژوزه مورینیو درباره‌ی آرسن ونگر چیست؟ جای تعجبی ندارد که در محافل خصوصی، نظرش درباره‌ی ونگر حتی بدتر است. هر زمان پای ونگر در میان بوده، مورینیو هم آماده مشاجره بوده است. حتی ژوزه چند باری هم صحبت از این کرده که می‌خواهد با سرمربی فرانسوی به‌طور فیزیکی درگیر شود.

بعد از موفقیت های چلسی در شروع دوران مورینیو در استمفوردبریج، ونگر به این تیم حمله کرد. ونگر در تابستان ۲۰۰۵ درباره سبک مورینیو و چلسی چنین اظهارنظری کرد: «می‌دانم در دنیایی زندگی می‌کنیم که فقط برندگان و بازندگان وجود دارند ولی اگر ورزش، تیمی را که فاقد ابتکار است، مورد تشویق و حمایت قرار دهد، آنگاه باید گفت که ورزش درخطر است.» وقتی ونگر سال بعد هم سیاست نقل و انتقالات چلسی را زیر سؤال برد، این بار نوبت مورینیو بود تا به شکلی خاص پاسخ ونگر را دهد.

مورینیو در جواب ونگر چنین گفت: «فکر می‌کنم او آدم فضولی است، دوست دارد کارهای دیگران را نظاره کند. کسانی هستند که وقتی در خانه‌ی خود حضور دارند با تلسکوپی بزرگ، به زندگی دیگران سرک می‌کشند تا ببینند آنجا چه خبر است. او مدام درباره‌ی چلسی حرف می‌زند.» ونگر هم ساکت نماند و پاسخ داد: «او دور از واقعیات و بی‌اعتنا به حقایق است، وقتی افراد احمق به موفقیت برسند، بعضی اوقات موجب می‌شود آن‌ها احمق‌تر هم بشوند.» و این‌گونه این نفرت و جدال شروع شد و در سال های بعد هم ادامه پیدا کرد.

گزارش ویژه؛ آقای خاص به دنبال چیست؟

فوریه ۲۰۱۴ با وجود آن‌که چلسی صدرنشین لیگ برتر بود، مورینیو معتقد بود تیمش مدعی قهرمانی نیست، ونگر هم در واکنش به صحبت‌های مورینیو، دلیل گفته‌های سرمربی چلسی را "ترس از ناکامی" عنوان کرد. اما این ادعا برای مورینیو خیلی سنگین بود، به‌خصوص که از زبان فردی بیان شده بود که هشت سال عنوانی را کسب نکرده بود. بنابراین وقتی درباره‌ی اظهارنظر ونگر از مورینیو سؤال شد، ژوزه واکنش سختی نشان داد: «می‌دانید، او متخصص در ناکامی است.

اما من این‌طور نیستم. من نیستم. بنابراین اگر فرض بگیرید که او درست گفته است، من از ناکامی می‌ترسم، دلیلش هم این است که من خیلی شکست نمی‌خورم. بنابراین شاید حق با اوست، شاید من به ناکامی عادت نکرده‌ام، اما واقعیت این است که او در این زمینه متخصص است، زیرا هشت سال بدون جام، ناکامی محسوب می‌شود. اگر من این کار را در چلسی بکنم، لندن را ترک می‌کنم و دیگر هم برنمی‌گردم.»

۳- پپ گواردیولا

گزارش ویژه؛ آقای خاص به دنبال چیست؟

اگرچه دوران برخورد مورینیو و گواردیولا در رئال مادرید و بارسلونا به اوج خود رسید ولی این داستان از نیمه نهایی لیگ قهرمانان در فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ آغاز شد. زمانی که جدال این دو در لیگ قهرمانان، فرصتی شد برای حمله کردن به یکدیگر.

مورینیو در پایان مسابقه رفت گفت که تیمش ۳-۱ پیروز شد، گفت: «همیشه باخت مشکله، مخصوصاً برای اونایی که بهش عادت ندارن.» گواردیولا بازی ژوزه را می‌شناخت و از درگیری اجتناب کرد: «من برای ایشون احترام زیادی قائلم و اصلاً نمی‌خوام حتی یک ثانیه هم صرف جواب دادن به این‌گونه مسائل کنم.»

مورینیو در کنفرانس مطبوعاتی خود قبل از دیدار برگشت تیر دیگری را به سمت پپ نشانه رفت: «ما رویاهامونُ دنبال می‌کنیم؛ بارسلونا عقده‌هاشُ. اونا اسم این عقده رو «برنابئو» گذاشتن.» در آن فصل، فینال لیگ قهرمانان باید در استادیوم رئال مادرید برگزار می‌شد و ژوزه زیرکانه این کلمات را استفاده کرد، اگرچه اینتر سی سال بود که قهرمان این جام اروپایی نشده بود. او اضافه کرد: «ما عادت داریم که ببینیم این بازیکنان بارسلونا خیلی خودشونُ روی زمین بندازن.»

شاید اوج حملات مورینیو به پپ و بارسلونا بعد از شکست ۲-۰ تیمش در خانه در مسابقه رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان در سال ۲۰۱۱ بود. او که از اخراج شدن په په شاکی بود، گفت: «چرا، در یک بازی متعادل و برابر، که در آن نتیجه هم مساوی است، داور باید همچین کاری بکند؟» او با شکایت گفت: اگر با روش گواردیولا، لیگ قهرمانان را فتح کند، احساس «شرمندگی» می‌کند.

او شکایتش را ادامه داد: «اگر به داور و یوفا بگم که در مورد اتفاقاتی که افتاده چطور فکر می‌کنم، دوره کاریم همین الان خاتمه پیدا می‌کنه.» برای کامل شدن لفاظی‌هایش او شانس تیمش در برگشتن به رقابت‌ها را در دور برگشت صفر دانست. «مادرید از فینال لیگ قهرمانان حذف شده بود. ما با افتخار و با احترام کنار خواهیم رفت، با احترام به دنیامون، به دنیای فوتبال، همون دنیایی که گاهی منُ مریض می‌کنه. برای زندگی توی این دنیا مریض می‌شم اما چه میشه کرد، این دنیای ماست».

۴- ایکر کاسیاس

گزارش ویژه؛ آقای خاص به دنبال چیست؟

کاسیاس یکی از اولین و بزرگترین بازیکنانی بود که رابطه اش با مورینیو به شدت تیره و تار شد طوری که بعد از خراب شدن رابطه اش با سرمربی پرتغالی، هیچوقت فرصت بازی در برنابئو را تحت نظر او پیدا نکرد. کاسیاس آنقدر در مادرید چهره محبوبی بود که نیمکت نشین کردن وی توسط مورینیو، او را مقابل هواداران و رسانه ها قرار دهد.

در ابتدای سال ۲۰۱۳، رئال مادرید شرایط خوبی را در لیگ سپری نمی کرد. اوضاع زمانی بدتر شد که مورینیو بنا به دلایلی تصمیم گرفت کاسیاس را هم نیمکت نشین کند. او در آن برهه اصلاً از رفتارهای په په، رونالدو و کاسیاس راضی نبود. از نظر او، این ستارگان زیاد از حد مغرور بودند و این چیزی بود که مورینیو آن را بر نمی تابید.

تقریباً نیم فصل دوم آن سال، کاسیاس نیمکت نشین بود. اوضاع آن قدر بد شده بود که پس از بازی با ختافه، روزنامه اسپانیایی مارکا در گزارشی مدعی شده بود که؛ کاسیاس و راموس باشگاه را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم برکناری مورینیو، رئال مادرید را ترک خواهند کرد. در نهایت اما راموس و کاسیاس در باشگاه ماندند و مورینیو در تابستان ۲۰۱۳، رئال را ترک و به چلسی بازگشت.

۵- کریستیانو رونالدو

گزارش ویژه؛ آقای خاص به دنبال چیست؟

زمانی که رونالدو در منچستریونایتد در حال اوجگیری بود، مورینیو رقیب مستقیم یونایتد در چلسی بود. او که به هیچ یک از رقبا در کنفرانس ها و مصاحبه هایش رحم نکرد. با وجود آن که رونالدو هموطنش بود، در مورد وی نیز صحبت های تحقیرآمیزی را به زبان آورده بود. هر چه بود گذشت و این دو در سال ۲۰۱۰ در رئال مادرید هم تیمی شدند. اوضاع رونالدو و مورینیو در رئال مادرید در مجموع تا سال سوم خوب بود. کریس رونالدو مهره ای کلیدی در ترکیب تیم مورینیو بود.

اما در سال سوم و در زمانی که مورینیو در رئال مادرید با ستارگان بزرگ دیگر تیم مثل راموس و کاسیاس هم به مشکل برخورده بود، رونالدو هم در متن این درگیری ها بود. طبق گفته ها از رختکن رئال مادرید، بعد از پیروزی کهکشانی ها در بازی مقابل والنسیا در سال ۲۰۱۳، مورینیو به طور جدی در رختکن و در حضور سایر بازیکنان از رونالدو انتقاد کرده بود.

انتقاد اصلی مورینیو در مورد عدم بازگشت رونالدو در زمان حمله حریف و یک پرتاب اوت سریع در زمان شروع مجدد بازی بوده است. شرایط تا جایی بد پیش رفت که مورینیو در یکی از صحبت هایش گفت: «من تنها با او یک مشکل دارم، شاید او تصور می کند همه چیز را می داند و مربی نمی تواند هیچ کمکی به او کند تا بهتر شود.» بدتر این که مورینیو چندی بعد رونالدوی برزیلی را رونالدوی واقعی دانست.

داستان اختلاف میان این دو هنوز هم وجود دارد، طوری که گفته می شود در تابستان رونالدو که قصد خروج از رئال مادرید را داشت به دنبال بازگشت به یونایتد بود و سران باشگاه نیز مشکلی برای تامین هزینه خرید وی نداشتند ولی این مورینیو بود که به بازگشت وی رای منفی داد و در نهایت او راهی یوونتوس شد.

۶- کوین دی بروین

گزارش ویژه؛ آقای خاص به دنبال چیست؟

طرفداران چلسی هنوز که هنوز است حسرت از دست دادن سه بازیکن بزرگ را می خورند. محمد صلاح، کوین دی بروین و لوکاکو. هر سه بازیکن اکنون در تیم های رقیب شان در لیگ برتر خوش می درخشند. هر چند فروش هر سه بازیکن در زمان حضور مورینیو در چلسی اتفاق نیفتاد. ولی شرایط طوری رقم خورد که مورینیو به این بازیکنان جوان فرصت حضور در ترکیب را نداد و همین موضوع باعث شد تا طرفداران چلسی او را مسبب از دست دادن این ستارگان جوان بدانند.

در ابتدای فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ کوین دی بروین جوان در بازی مقابل سوئیندون در جام اتحادیه به میدان رفت. عملکرد او در آن مسابقه مورد توجه مورینیو قرار نگرفت و این سرمربی در رسانه ها به طور علنی از بازی وی انتقاد کرد، او عنوان کرد بازی دی بروین را نپسندیده و ذهنیت این بازیکن را هم در تمرینات دوست ندارد.

بعدتر مورینیو تصمیم گرفت دی بروین را بفروشد و پس از آن نیز از تصمیمش دفاع کرد: «وقتی یک بازیکن هر روز در دفتر شما را می زند و گریه می کند و از تمایلش برای جدایی صحبت می کند مشخص است که شما باید یک تصمیم جدی بگیرید. او پسری ناراحت بود، آماده رقابت نبود و اصلاً هم خوب تمرین نمی کرد.

در آن برهه چلسی کار درستی کرد. اگر دی بروین اینجا باقی مانده بود و انگیزه خودش را از دست داده بود آن وقت کسی حاضر نبود پولی که ولفسبورگ به ما پرداخت کرد را بدهد.»

حالا پل پوگبا جدیدترین ستاره ای است که با مورینیو دچار مشکل شده است، روابط این دو آن قدر تیره و تار شده که مورینیو بازوبند کاپیتانی را از او گرفته و پل پوگبا هم در تابستان درخواست خروج کرده بود و قرار است در نوامبر نیز مدیربرنامه او با سران باشگاه منچستریونایتد وارد مذاکره شود تا آینده اش مشخص شود. با این شرایط بعید است فصل بعد یا حتی بعد از ژانویه، این دو همچنان با هم کار کنند.

گزارش ویژه؛ آقای خاص به دنبال چیست؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج