۷۷۸۷۴۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

کارت‌های بازرگانی چاقوی دو لبه تجارت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج، گفت: استفاده نکردن از یک الگوی درست در حوزه صادرات و واردات قدرت تصمیم‌گیری را از تجار و فعالان گرفته است و دارندگان کارت‌های بازرگانی نیز در سردرگمی قرار دارند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج، گفت: استفاده نکردن از یک الگوی درست در حوزه صادرات و واردات قدرت تصمیم‌گیری را از تجار و فعالان گرفته است و دارندگان کارت‌های بازرگانی نیز در سردرگمی قرار دارند.

سیدکمال حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مبحث اجاره کارت‌های بازرگانی توسط دارندگان این کارت‌ها به افراد غیر، از جمله مباحثی است که همواره توسط اتاق‌های بازرگانی در کشور مورد انتقاد قرار گرفته است، اما باید به این مهم توجه کرد که متأسفانه به دلیل نبود الگویی درست در حوزه صادرات و واردات شاهد این سردرگمی هستیم.

وی افزود: کارت‌های بازرگانی به مصابه چاقویی دو لبه عمل می‌کنند و اگر به صورت منطقی از این کارت‌ها استفاده نشود شاهد مشکلاتی هستیم که هر روز اتاق‌های بازرگانی در کشور با آن سروکار دارند و هر روز شاهد اخباری ناگوار برای صاحبان این کارت‌های اجاره‌ای هستیم.

حسینی عنوان کرد: به دلیل اختلاف زیاد تعرفه‌های گمرکی و تعهد بازگشت ارز به سامانه نیما شاهد دلسردی تجار و بازرگانان بزرگ و پیشکسوت در عرصه تجارت هستیم که این امر موجب شده است تجار خرد و تازه کار برای صدرو کارت‌های بازرگانی جدید به منظور صادرات جزء مراجعات بسیاری را انجام دهند و با توجه به این‌که ما هیچ زیرساخت درست و منطقی در این خصوص نداریم متأسفانه با مشکلات عدیده‌ای در این راستا مواجه شده‌ایم.

صدور ۳۶۰۰ کارت بازرگانی در کردستان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج ذکر کرد: در استان کردستان بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ کارت بازرگانی صادر شده است که هم‌اکنون حدود ۴۰۰ عدد از این کارت‌ها فعال است.

حسینی افزود: در مناطق مرزی شاهد بهره‌مندی تعدادی از تجار خرد از کارت‌های بازرگانی هستیم که متأسفانه این افراد در ازای یک مبلغ ناچیز اقدام به اجاره کارت‌های بازرگانی خود برای واردات و صادرات می‌کنند که پس از مدتی با جریمه‌های میلیاردی مواجه شده و آسیب‌های فراوانی از این ناحیه می‌بینند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به نبود زیرساختی درست و منطقی در تجارت با همسایگان به ویژه کشور عراق اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی که کشور ما بیش از هر زمانی به ارز نیاز دارد متأسفانه عراقی‌ها تمامی مبادلات تجاری خود را به صورت ریالی انجام می‌دهند.

حسینی بیان کرد: به دلیل نبود بانک‌های مشترک و نبود سیستم اساسی برای نقل و انتقال ارزی هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت صادرات با کشور‌های همسایه به نحو احسن بهره ببریم و متأسفانه جدیداً باخبر شدیم که کشور عراق نیز محدودیت‌هایی را برای خروج ارز از کشورشان به سوی ایران ایجاد کرده است که این امر نیز می‌تواند مانعی بزرگ در مسیر ورود ارز به کشورمان باشد.

وی گفت: انتظار می‌رود دولت در این خصوص فکری اساسی بکند چرا که روزی برای واردات مشکل داریم و روزی نیز از طریق صادرات ضربه می‌بینیم.

حسینی خاطرنشان کرد: تعهدات ارزی با عراق و افغانستان باعث افت شدید صادرات شده و به التهاب در بازار افزوده است، لذا امیدواریم مسئولان و تصمیم گیران کشورمان در این خصوص چاره‌ای اساسی بیندیشند.

گفتنی است، محمد شریعت‌مداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در چند روز اخیر طی ابلاغیه‌ای خطاب به اتاق بازرگانی، گمرک، سازمان توسعه تجارت و وزارت اقتصاد اعلام کرده است که از ۷ مهرماه استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای برای صادرات پیگیرد قضایی دارد.

در نامه محمد شریعتمداری خطاب به اتاق بازرگانی، گمرک، سازمان توسعه تجارت و وزارت اقتصاد آمده است:

قابل توجه آن دسته از دارندگان کارت‌های بازرگانی که کارت خود را در اختیار دیگران قرار دادند، توجه کنند که بر اساس بخشنامه مورخ ۲۷ شهریور ۹۷ وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرکنندگانی که اقدام به صادرات می‌کنند، باید فاکتور خرید و کارت بازرگانی به اسم یک شخص باشد.

در صورتی که فاکتور خرید به اسم صاحب کالا باشد، ولی از کارت بازرگانی شخص دیگری استفاده کند، صاحب کارت بازرگانی تحت پیگرد مراجع قضایی قرار گرفته و شامل جریمه‌های نقدی سه برابر ارزش کالای صادراتی می‌شود. هم‌چنین کارت بازرگانی شخص ظرف مدت یک ماه باطل خواهد شد.

این بخشنامه از ۷ مهر ماه اجرایی شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج