جاباما
۷۸۰۸۲۳
۱۲ نظر
۵۰۰۷
۱۲ نظر
۵۰۰۷
پ

چرا گلزار معاف از مالیات بر حقوق است؟!

با افزایش درآمدهای شماری از بازیگران سینما و همچنین درآمد کلان برخی سالن‌های سینما، این پرسش پیش آمده که آیا دستمزدهای کلان این شمار محدود بدون پرداخت مالیات منصفانه است؟

تابناک: با افزایش درآمدهای شماری از بازیگران سینما و همچنین درآمد کلان برخی سالن‌های سینما، این پرسش پیش آمده که آیا دستمزدهای کلان این شمار محدود بدون پرداخت مالیات منصفانه است؟

چگونه می‌توان از کارگران و کارمندان پیش از واریز حقوق مالیات بر حقوق وضع و کسر کرد؛ اما درآمدهای میلیاردی شماری از ستاره‌های سینما مشمول مالیات نشود؟ چالشی که با در نظر گرفتن یک تبصره برای سقف معافیت مالیاتی هنرمندان قابل رفع است.

فرهنگ ایران هیچ‌گاه رونق اقتصادی فوق‌العاده‌ای نداشته، ولی پس از سال ۱۳۶۲ ـ که یک گروه مخرب در بخش‌هایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ قدرت گرفتند ـ شرایط اقتصاد فرهنگ مستمراً بدتر شد. با این حال با توجه به آنکه فضای بسته‌ای در حوزه فرهنگ توسط مدیران وقت شکل گرفته بود، مخاطب، انتخابی جز تولیدات مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشت.

با ظهور دیش‌های ماهواره بر پشت‌بام و آزادسازیِ اجتناب ناپذیر ویدیو، یکباره ریزش مخاطبی که انتخاب‌های تازه‌ای داشت آغاز شد و این ریزش به شدت سریع بود.

تا پیش از آن، تنها نمودهای کوچک شدنِ اقتصاد فرهنگ، مصادیقی نظیر کاهش قابل توجه شمار سالن‌های سینما و نیمه تعطیل شدنِ بسیاری از سالن‌های قدیمی بود و مسئولان وقت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجیح می‌دادند این آمارها را نیز اعلام نکنند تا سوءمدیریت‌شان مشخص نشود.

این تاکتیک تا وقتی که هنوز تکنولوژی در مدل عرضه محصولات سمعی و بصری تغییرات چشمگیری ایجاد نکرده بود، جواب داد و نزدیک به یک دهه اوضاع به همین منوال پیش رفت و سبد اقتصاد فرهنگ با وجود رشد جمعیت، رشد چشمگیری نداشت.

وقتی ماهواره و ویدیو به صحنه آمد و در ادامه ظهور فرم دیجیتال، عرضه محتوا را دگرگون کرد، بنیادهای سست اقتصاد فرهنگ ایران نمایان شد. طیف قابل توجهی که هنوز از محصولات سنتی فرهنگی نظیر نوار کاست، تماشای فیلم در سالن سینما، استفاده از کنسرت و... می‌رفتند و گزینه دلخواهشان را از مواردی که مجوز دریافت کرده‌ بودند، می‌جستند، سراغ گزینه‌های تازه و بدون مجوز رفتند.

اینجا بود که بحران اقتصاد فرهنگ آشکار شد و بسیاری از ناظران دریافتند که باید برای حفظ حوزه فرهنگ تسهیلات در نظر گرفت.

یکی از این تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی بود که تقریباً برای همه اهالی فرهنگ در نظر گرفته شد و مطابق با دستورالعمل موضوع ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب ۲۷ بهمن ۱۳۸۰ (معافیت موضوع بند(ل) ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون)، حوزه فرهنگ و بخش‌های مرتبط با آن نظیر تبلیغات در این حوزه با معافیت مالیاتی همراه شد.

این اقدام ضروری یکی از اتفاقات مثبتی بود که انتظار می‌روند همچنان پابرجا باشد، چرا که در کلیت اقتصاد فرهنگ، اتفاق مهمی رخ نداده و فرهنگ ایران در حوزه اقتصادی به شدت آسیب پذیر است. اکنون بسیاری از رسانه‌ها و به ویژه مطبوعات بدون پرداخت مالیات نیز به سختی دوام آورده‌اند.

در موسیقی، سینما، تئاتر، کتاب و... نیز وضعیت مشابهی حاکم است و اغلب فعالان این حوزه‌ها از محل فعالیت‌های تخصصی‌شان درآمد کلانی ندارند؛ اما در پنج سال اخیر، گروهی در این حوزه‌ها توانسته‌اند اندکی شرایط را تغییر دهند.

با افزایش دستمزدهای سینماگران در چند سال اخیر، برخی سینماگران از جمله شماری از تهیه کنندگان و برخی بازیگران دستمزدهای بسیار کلانی دریافت می‌کنند. این وضعیت قاعدتاً باید مشمول پرداخت مالیات شود اما با توجه به قوانین مورد اشاره، برخی سینماگران که درآمد میلیاردی دارند، از این قانون به شرط ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف هستند!

این رویکرد قطعاً منصفانه نیست و معافیت مالیاتی برای درآمدهای میلیاردی برخی هنرمندان در قانون در نظر گرفته نشده و در کشورهای صاحب سینما، معافیت مالیاتیِ بدون سقف برای سینماگران در نظر گرفته نشده است. چرا کارگر چاه نفت، مالیات بر حقوق می‌دهد؛ اما بازیگری با دستمزد میلیاردی چون محمدرضا گلزار یا برخی تهیه کنندگان سینما که درآمد نجومی از فروش فیلم‌هایشان دارند، معاف از مالیات هستند؟

این تبعیض به سادگی قابل رفع است و می‌توان با در نظر گرفتنِ یک سقف مشخص و معقول برای معافیت از مالیات، درآمد هر چهره هنری را که از این سقف عبور کرده بود، مشمول مالیات کرد.

این اصلاحیه به انصاف نزدیک‌تر است. آیا مسئولان وزارت اقتصاد به سمت ارائه چنین اصلاحیه‌ای می‌روند یا همچنان برخی چهره‌ها با درآمد میلیاردی از پرداخت یک ریال مالیات بر درآمد متکی بر قوانین معاف خواهند بود؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بولدوزر

      آیا همه دنیا مالیات گرفتن از هنرمندان.مثل ماست?
      آخه این چه قانونی که وضع کردید.کارگر بدبخت چغندر غاز حقوقش مالیات کسر کنید.برطرف هرکی که هست.لاکچری حال و حول کنه.تازه مالیات نده.بابا ایول به این عدالت.............ایول

    • بی نام

      البته که نه فقط گلزار کلا میلیاردی حقوق بگیرها. و لطفا این مالیات ها رو برای مردم خودمون استفاده کنن مسئولین.

    • بدون نام

      واقعا خنده داره من زیاد اخبار سلبریتی ها و نویسنده ها و بازیگرها رو دنبال نمیکنم ولی دو روزه دائم دارم تیتر گلزار و تو خبرها میبینم الان هم دست و پا شکسته یه چیزهایی خوندم چون حوصلم نمیکشه ولی جالب اینجاست که ما هر ماه داریم رو یکی زوم میکنیم از آقای مدیری و احسان علیخانی شروع کردیم همینجور رفت تا به علی دایی و گلزار رسید،حالا آخرش که چی!در ضمن قضیه چیه که فقط اسم گلزار روی تیتر هست مثلا چرا ر.ع نیست یا س.ع در هر صورت زوم کردن رو یکی یذره شک بر انگیزه

    • بدون نام

      بار مملکت بر دوش کارگران و کارمندانی است که زیر خط فقر دارند جون میدن ولی و ورزشکاران و هنرپیشه ها با درآمد ده ها میلیاردی در سال معاف هستن
      باید ضجه زد به حال مملکتی با مسئولانی با این طرز تفکر

    • بی نام

      به نظرم با توجه به مطالب پی در پی چند وقت اخیر شما با آقای گلزار خیلی خیلی مشکل دارین .مشکل شما در هر صورت چیزی رو از محبوبیت سوپر استارمون کم نمی کنه لیکن ما بی کار نمی مونیم حسابی به حال تون میخندیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایول واقعیت هم همیته

    • بدون نام

      بعید میدونم این آقایون مالیات بدن .... مالیات رو فقط منه کارگر و امثال من باید پرداخت کنیم تا این آقایون روز به روز ثروتمندتر بشن و به ریش ما بخندند

    • بدون نام

      الان بسیاری از شرکت ها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد به نام کارهای فرهنگی کارهای اقتصادی انجام می دهند تا مالیات ندهند.
      قانون تا وقتی ساده و بدون تبصره تدوین نشود مشکلات باقی است

    • حسین

      چه تبعیض بزرگی لطفا قانون رو اصلاح کنید

    • شهرام

      هر دم از باغ بری میرسد . مملکتی که مسئولینش نتونن گوجه فرنگی رو کنترل کنن ، این دیگه عجیب نیست .

    • مریم

      یعنی الان فقط گلزار چنین امتیازی داره و بقیه معافن؟
      آخه چرا شما با گلزار این همه مشکل دارین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره الان کلید کردن به گلزار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج