۷۸۴۷۹۲
۳۹ نظر
۵۰۰۷
۳۹ نظر
۵۰۰۷
پ

خبری از افزایش حقوق تا سال آینده نیست؟!

در طول ماه هایی که از ابتدای سال ۹۷ تا کنون گذشته است، تحولات قیمتی و نوسانات ناشی از افزایش بهای ارز، طلا و سکه به شدت اقتصاد و بازار کشور را تحت تأثیر قرار داد که متاسفانه در این بین بیشترین ضرر را جامعه کارگران، کارمندان و بازنشستگان و در یک کلام «حقوق بگیران» کشور متحمل شدند.

تابناک نوشت: در طول ماه هایی که از ابتدای سال ۹۷ تا کنون گذشته است، تحولات قیمتی و نوسانات ناشی از افزایش بهای ارز، طلا و سکه به شدت اقتصاد و بازار کشور را تحت تأثیر قرار داد که متاسفانه در این بین بیشترین ضرر را جامعه کارگران، کارمندان و بازنشستگان و در یک کلام «حقوق بگیران» کشور متحمل شدند.

اگر قرار باشد حقوق این قشر را بر مبنای نرخ ارز، طلا و یا سکه محاسبه کنیم، ملاحظه خواهیم کرد که با وجود افزایش اندکی میزان حقوق دریافتی حقوق بگیران در ابتدای سال ۹۷، ارزش حقوق دریافتی از سوی این قشر از جامعه به شدت کاهش یافته و قدرت خریدشان را نیز نسبت به سال گذشته و سال های قبل از آن نیز کاهش داده است.

اگر یه بررسی اجمالی در خصوص ارزش حقوق دریافتی و قدرت خرید قشر حقوق بگیر جامعه اعم از کارگران، کارمندان و بازنشستگان صورت بگیرد، در خواهیم یافت که ارزش دریافتی این افراد و قدرت خرید شان بواسطه افزایش قیمت ها در همه بخش ها در بهترین حالت به یک سوم و در بدترین حالت به یک چهارم حقوق دریافتی نسبت به سال گذشته رسیده است. این یعنی در طول ۷ ماه اخیر حقوق بگیران به شدت با افت توانمندی مالی مواجه شده اند.

بنا بر آمارهای غیر رسمی و رسمی کشورمان، ایران چیزی حدود دو میلیون و ۳۲۸ هزار تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار کارمند دارد که شمار آنها در ۱۵ سال گذشته ثابت بوده است. البته در این مدت تفاوت هایی در ترکیب جنسیتی کارمندان به وقوع پیوسته، ولی از حیث کمیت تعداد آن حفظ شده است. به گونه ای که ۴۱ درصد کارمندان دولتی زن هستند که مطابق با آمار می توان گفت، این میزان نسبت به ۱۵ سال گذشته حدود ۱۰ درصد بیشتر شده است.

بر اساس آمارهای رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای این تعداد کارمند سالانه حدود ۸۲ هزار تا بیش از ۹۰ هزار ‌میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند که البته باید اشاره کرد، حقوق‌های پرداختی به همین تعداد خلاصه نمی‌شود، چون اگر بازنشستگان و مستمری‌بگیران، کارمندان نهادهای غیردولتی که از دولت حقوق می‌گیرند، نظامی‌ها و ... را به این جمع اضافه کنیم، دولت در مجموع به حدود ۸.۵ میلیون نفر حقوق می‌دهد که این تعداد حدود ۳۵ درصد شاغلان ایران هستند.

در کنار ۸.۵ میلیون کارمند و بازنشسته باید این نکته را هم یادآور شد که بر اساس اعلام رسمی مسئولان، مجموعه کارگران سراسر کشور در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر است که از این بین، ۲ میلیون نفر از آنها با خانه کارگر در ارتباط هستند و هر ساله بیش از ۱۵۰ هزار تن نیز به شمار کارگران کشور اضافه می شوند. با این احتساب در یک بررسی و حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید.

که ۱۸.۵ میلیون نفر از ترکیب جمعیتی کشورمان را کارگران، کارمندان و بازنشستگان تشکیل می دهند که حقوق آنها عدد ثابتی است و ابتدای هر سال با توجه به وضعیت و شرایط موجود کشور محاسبه و تعیین می شود، این حقوق که البته رقم بالایی هم نیست، هر ماهه و بر اساس عملکرد کارگران و کارمندان به حساب آنان واریز می شود.

حال در این بین اگر تغییر و تحول قیمتی در نرخ ارز، سکه و طلا صورت بگیرد و بر سایر کالاها و قیمت آن تاثیر بگذارد، هیچ متولی برای رسیدگی به امور کسانی که حقوق ثابتی دریافت می کنند وجود ندارد، چرا که قطعا دستگاه ها، ادارات، کارگاه ها و کارخانه ها هیچ تعهدی در این موضوع از خود نشان نمی دهند.

و بر مبنای ضوابط تعیین شده در ابتدای هر سال پیرامون حقوق و دستمزد این بخش از جامعه اقدام می کند؛ حال اینکه درآمد دولت بواسطه این افزایش قیمت ها اضافه شده، کارخانه ها بر میزان دارایی های شان و قیمت کالاهایی که تولید کرده و به فروش می رسانند، افزوده شده، اما این وضعیت تاثیری در حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان ندارد!

اگر برای هر یک از کارگران، کارمندان و بازنشستگان یک خانواده ۳ نفره و حداقلی را متصور شویم به این نتیجه خواهیم رسید که بیش از دو سوم سوم جمعیت کشور را همین افراد و خانواده هایشان تشکیل می دهند، در صورتی که بیشترین آسیب پذیری اقتصادی را هم در مقابل کوچک ترین تغییر و تحول اقتصادی دارند؛ بنابراین، حاکمیت و دولت باید به فکر این باشند که ترتیبی دهند تا اکثریت جامعه تحت فشار اقتصادی ناشی از تغییر و تحول بهای ارز، سکه و طلا قرار نگیرند.

همانطور که رئیس جمهور و سایر مقامات دولتی تاکنون اذعان کرده اند، مبادلات و داد و ستدها در کشور ما از طریق ریال انجام می شود، اما متاسفانه با کوچک ترین تغییری در ارزش دلار، طلا و سکه بازار متلاطم شده و همین مساله باعث کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه ضرر و زیان بخش حقوق بگیر جامعه و خانواده های آنان می شود، چراکه سایر افراد جامعه که شامل افرادی صاحب کسب و کارهایی هستند با افزایش و کاهش قیمت ارز، سکه و طلا و نوسانات اقتصادی به خوبی گلیم خود را از آب بیرون می کشند؛ چون این وضعیت نه تنها تأثیر منفی بر کسب و کار آنان نمی گذارد، بلکه هر گونه افزایش قیمتی منجر به افزایش دارایی ها و سرمایه های آنان نیز می شود.

البته بخش بسیار کوچکی از این قشر هم هستند که نوسانات قیمتی باعث رکود و یا از بین رفتن فعالیت اقتصادی شان می شود، اما این بخش بسیار کوچک هستند. هرچند بخشی از جامعه را هم که جزو مستمری بگیران نهادهای حمایتی هستند را هم باید از آن دسته از مردم جامعه دانست که بیشترین آسیب پذیری را در مقابل نوسنات قیمتی دارند تا جایی که حتی معیشت روزانه شان ممکن است از این ناحیه در خطر قرار گیرد.

پیشتر دولت بخش عمده ای از کالاها را به صورت یارانه ای در اختیار مردم قرار می داد، اما پس از اجرای هدفمندی یارانه ها، سیستم کوپنی کلا جمع آوری شد؛ اما همچنان دولت به صورت غیرمستقیم این رویه را با تخصیص ارز دولتی به برخی کالاها از جمله کالاهای اساسی ادامه می داد تا بتواند جلوی افزایش غیرمعقول قیمت کالاها در کشور را بگیرد و البته از بروز بحران اقتصادی در کشور به واسطه چنین افزایش هایی جلوگیری کند.

پس از این تغییر و تحولات اقتصادی بسیاری از کارشناسان و البته جامعه مورد اشاره بر این اعتقاد بودند که باید میزان حقوق دریافتی کارگران، کارمندان و بازنشستگان افزایش پیدا کند، موضوعی که چند باری از سوی مقامات دولتی مطرح شد، اما گویا قرار است پیگیری های مربوط به این مساله آنقدر ادامه دار شود تا در نهایت افزایش حقوق به همان سال آینده موکول شود.

هرچند «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه هم آب پاکی را روی دست حقوق بگیران ریخت و موضوع افزایش حقوق را منتفی خواند. چراکه با وجود طرح موضوع افزایش مجدد حقوق کارکنان در سال جاری او در یک اظهار نظر اوایل مهر ماه موضوع را به گونه ای طرح کرد که دیگر قراری برای این افزایش نیست و اگر هم قرار باشد که افزایش حقوقی برای کارکنان اتفاق بیفتد برای سال آینده خواهد بود. اگرچه بحث هایی درباره افزایش حقوق ۵ درصدی که هیچ دردی را هم دوا نخواهد کرد، مدتی مطرح شد.

با این وجود دولت بنا را بر این گذاشته است که از طریق تامین یک بسته حمایتی اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه را کمک کند، اما این موضوع هم مدت هاست صرفا مطرح می شود و خبری از ارائه این بسته به اقشار آسیب پذیر نیست. البته اگر بسته ای هم ارائه بشود بارهم دردی از دردهای اقشار حقوق بگیر دوا نخواهد کرد و از قرار معلوم باید سود عملکرد کارگران، کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران، کارمندان نهادهای غیردولتی که از دولت حقوق می‌گیرند، نظامی‌ها و ... صرفا به جیب دولت و افرادی که از شرایط متلاطم اقتصادی ضرر نمی کنند، واریز شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه مسئولین ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نباید هم اضافه حقوق باشه کارگری که سیر باشه که نمیشه حقوق نجومی داد

      • سید جلال

        الهی امین
        من که اگه پل صراطی باشه از هیچ کدومشون نمی گذرم
        الهی حق حقوق مان زغنبوت بشه تو حلق شون

    • بنام

      واقعا شما خیلی بی شرف هستید باز موقع انتخابات به هم می رسیم

    • مریم

      شما اضافه حقوقهای امسال رو بدید باقی پیشکشتون .

    • بدون نام

      اینها که نمیتواند با آمریکا مبارزه کنند فقط فشار بر مردم بدبخت می آوردند ولس از حقوق هیچ خبری نیست چون وضع دولت هم صفراست روحانی فقط حرف میزند وبس

    • نصرت کیخواه

      اینهارا بما بازنشستگان نگوئید بعد از گذشت ۳۰ سال خدمت در ارتش وگذشت ۱۵سال از بازنشستگی یعنی جمعا ۴۵ سال هیچوقت حقوق را اینقدر متناسب با تورم افزایش ندادند که در حد کفایت باشد بلکه همان روند بخورو نمیر بنابرین گول وعده و عید را بگذارید کنار آزموده را آزمودن خطاست همیشه واقع بین باشید ما را بحساب نمی آورند از این نمایندگان مجلس و رئیس جمهور ودر نهایت دولت انتظار نمی رود بتوانند کاری کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • عباس بختیاری

      ایشالا که درد بی درمون بگیرید که قشر کارگر رو بیچاره کردید آه نفرین میلیون ها کارگر دنبال تون هست نمیدونم شما ها چه جوری میخواید جون بدید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سال جدید هم با کمال پررویی میگن تورم تک رقمی است اضافه حقوق کارگر و کارمند هم ده درصد

      • بدون نام

        شما فکر می کنید این ها به خدا و اخرت ایمان ارند نمی دانم شاید همه مردم سرکار هستند آخه آدم باید قدری از خدا بترسد

    • بدون نام

      بازم روزهای خوبه وقتی نتونستین جلوی این تورم که برای چند ساله آینده بوده تو ی چند ماه برسر جامعه خراب کردین و نگرفتین چه توقعی میشه داشته باشیم .....فقط هرچه زودتر گرفتار دار مکافات ظلم ستمتان بشبن
      آمین

    • بدون نام

      زندگی من کارمند چندماهه باگشنگی سپری می شه خودم بدرک زن وبچه م چه گناهی کردند خداکنه روز قیامتی باشه

    • بدون نام

      خداوندانشاالله به فرزند دلبندتان سرطان نصیب کند پولهایی که از مادزدیدید خرج آن کنید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سرطان حیفه یه چیزی مثل جذام که درمانی نداشته باشه زجر کش بشن

    • کلیدمو گم کردم

      پس بی خودمیکنن قیمت اجناسو پایین نمیارن

    • بدون نام

      انشا الله تا ان موقع کشور دست صالحان می افته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشاا...

    • بدون نام

      افزایش توسرشون بخوردحقوقمون سرموقع بدهندافزایش نخواستیم

    • بدون نام

      پس سخنان استاد دروغ ایران پروفسور نوبخت چی میشه ایشان قول افزایش داده بودند بدبختی مردم ماست مالی شد اکنون بازنشستگان اسوده بخوابند

    • بدون نام

      نوبخت از جیب تو مگ میخوان حقوق اضابه کنن بی عرضه

    • بدون نام

      پس کاری کنید قیمتها برگرده به مرز دلار ۱۰۰۰۰ تومان اینکه نشد مملکت داری پدر مردم در امده اینقدر قرص کردیم باد کردیم

    • رضا

      خنده داراینجاست که دولت توی برنامه یک ساله زندگی مردم وا مانده ونمیتواند کاری بکند داره فرافکنی میکند وطرح وبرنامه پنجاه ساله میدهدشما فکری به حال وضعیت موجودکه ساخته دست خودتان است واصلاح طلبان به گردن اصول گرایان واصول گرایان بگردن اصلاح طلبان میندازندبکنید برنامه پیشرفت پنجاه ساله پیشکشتان

    • m

      چون بیشتر مسئولان خودشون صاحب کارخونه هستن بخاطر همون کارگرجماعت اصلابراشون مهم نیست. هرسال میان 100هزارتومان میذارن روحقوق کارگرولی قیمت‌ها چندبرابر میره بالا.توایران سروتمند روزبروز سروتمند میشه فقیر هم روزبروز بدبختر . خدا لعنت کنه مسئولان بی غیرت را که فقط بفکرخودشون هستن

    • بدون نام

      چشم مردم ایران دیگه ازصالحان ترسیده هرکس باادعای صالح اومد بدونید بدترین ادم است

    • کارمند

      فقط زورتان به کارمند و کارگر بدبخت می رسه همه ی اجناس و خدمات تا۵برابر گران شده
      ایکاش کمی قدرت داشتید و جلوی گرانی اجناس را هم میگرفتید البته چون بیشتر دولتمردان از گرانی اجناس سود میبرند انتظار ارزانی نباید داشت

    • آرش

      ده درصد حقوق اضافه شد عید و نصفش باز کم شد بیمه ها و چیزای دیگه .تورم هم رفت رو سیصد چهارصد درصد...خوب رو دارین بخدا من یه کارمند جزء بیشتر نیستم چیکار کنم...کارگراهم بدتر از ما

    • مونا

      این روزا هم میگذره اینجوری نمی مونه ، همش وعده و وعید،،پایان شب سیه سپید است

    • بدون نام

      دلوغگو شاخ و دلم که نداله فقط دلوغگویه

    • بدون نام

      تا کی دروغ احمق خودتونین که مردومو احمق فرض میکنین

    • آ زاد

      ننگ بر مسئولین دروغگو که حتی حاضر نیستند کارگر کمتر شرمنده خانواده اش باشه!!!!

    • بدون نام

      من دیگه رای نمیدم

    • علی

      فقط موقع انتخابات آقایون یادشون می افته حقوق بگیرا مستضعفن ، خدایا....

    • بدون نام

      مرسی دستتون درد نکنه زحمت میکشی شرمنده

    • بدون نام

      افزایش حقوق توسرتون من ۴ماه همین یک میلیون وپانصد راهم نگرفته ام بخدا بعداز ۲۳ سال سابقه کار تا کی خدا خدا کنم آخر خدا کجاست. این درد بی دواست مگر پس دوا کجاست. محکوم عشقم ومغلوب سرنوشت راه فرا ر زین همه رنج وبلا کجاست

    • hgjghgjg

      خدا به داد کسانی میرسه که کاری برای بهتر شدن زندگی شون بکنن نه کسانی که فقط از خدا می خان فلان مسئول را نابود کن

    • بدون نام

      من معتقدم دولت کاردرستی میکند افزایش حقوق یعنی افزایش بیشتر قیمت کالاهای مصرفی وخدمات وغیره کار درستی نیست که دولت حقوقها را افزایش دهد از ان طرف قیمت کالاها افزایش یابد در حقیقت نه انگار دولت باید سیستمی جامع داشته باشد تا موردی حقوقها را بررسی کند چه بسا یک بازنشسته که یک یا دونفرند و هم خانه دارند حقوقشان بیشتر ازیک جوانی با چند فرزند واجاره نشین وبدهکار به نظر من دولت برای رفع فقر باید همه را موردی بررسی کند این که برای همه یک نسخه پیچیده شود کار درستی نیست!

    • بی نام

      علی برکة الله

    • بدون نام

      میدانستیم که نوبخت اخر دروغگو هاستدیگران و هییت دولت را هم بازی میده سال اینده هم میگوید تورم ده در صد است در صورتی که تورم بیش از صد در صد است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج