۷۸۵۲۴۲
۱۴ نظر
۵۰۵۵
۱۴ نظر
۵۰۵۵
پ

رونق عجیب حراج به دلیل تغییر شغل و مهاجرت

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: این روزها بساط برخی کاسبی‌ها‌ به خاطر گران شدن اجناس و مواد اولیه دچار مشکل شده به طوری که بیشتر کاسبان بنا به اعلام خودشان تصمیم به تغییر شغل یا جمع کردن آن گرفته اند.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: این روزها بساط برخی کاسبی‌ها‌ به خاطر گران شدن اجناس و مواد اولیه دچار مشکل شده به طوری که بیشتر کاسبان بنا به اعلام خودشان تصمیم به تغییر شغل یا جمع کردن آن گرفته اند.

کسادی بازار نخستین دلیل مطرح شده از سوی برخی مغازه داران برای تغییر شغل یا کسب و کار است و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور برخی صاحبان مشاغل که با کمبود مشتری یا فروش روبه رو هستند، یا تصمیم به جمع کردن کسب و کار خود می‌گیرند یا رسته شغلی خود را تغییر می‌دهند.

نام دیگرش ورشکستگی است. مغازه دار برای مغازه اش جنس می‌خرد اما فروش، آن طوری که باید باشد، نیست. به عبارتی وقتی رونقی در کسب و کار نباشد مغازه دار هم متضرر می‌شود در نتیجه چک‌ها‌ در موعد مقرر برمی گردد چون مغازه دار نتوانسته آن طور که باید، فروش داشته باشد.

وقتی رکود در فروش اتفاق می‌افتد واکنش مصرف کننده و نگرش آنها نسبت به برخی کسب و کارها تغییر می‌کند. گرانی‌ها‌ی اخیر موجب شد که مصرف کنندگان به خصوص در بخش پوشاک خرید‌ها‌ی خود را عقب بیندازند یا به کالاهای جایگزین ارزان‌تر روی بیاورند اما این به معنای توقف خرید کردن نیست.

کاسبان نیز از چنین وضعیتی راضی نیستند به‌طوری که برخی از آنها تصمیم به تغییر شغل خود گرفته و ترجیح می‌دهند بساط کسب و کار خود را جمع کنند.

وضعیت سایر کسب و کارها هم چندان چنگی به دل نمی‌زند. بررسی خبرنگار آفتاب یزد نشان می‌دهد مشاغل مرتبط با کارگری و مزد بگیری هم شرایط خوبی را ندارند. مسئول تشکیل پرونده دعاوی کار در یکی از ادارات می‌گوید: از برج ششم ( شهریور) شاهد افزایش شکایت‌ها‌ به خاطر اخراج و تعدیل نیروهای کار بودیم.

وی افزود: اکنون نوبت دهی پرونده‌ها‌ طولانی تر شده و در حالی‌که ما قبلا تا سه هفته تعیین وقت می‌کردیم اکنون این پروسه به دو ماه رسیده که علت آن کثرت پرونده‌ها‌ و دعاوی است.ظرف چند ماه گذشته، نوسان قیمت ارز و بالارفتن قیمت مواد اولیه موجب تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شد.

تازه ترین آمار منتشر شده در خصوص جمع شدن کسب و کارها و میزان بیکاری افراد شاغل نشان می‌دهد طی پنج سال گذشته، بالغ بر یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۰۰ نفر در ایران شغل خود را ترک کردند که بیشتر این افراد شاغلان بخش‌ها‌یی بوده اند که به هر دلیل یا تعدیل شده یا قرارداد کارشان خاتمه یافته است.

این بررسی حاکی است از سال ۹۲ تا به امروز ۱۳ دلیل عمده موجب شده افراد شغل خود را ترک کرده یا بساط کاسبی خود را جمع کنند که مهم‌ترین دلیل مطرح شده در این خصوص موقتی بودن کار بوده که افراد کاسب در یک رسته شغلی که پیشرفت چندانی در کار خود نداشتند را هم در بر می‌گیرد.بر اساس این گزارش، «پایین بودن درآمد» دومین عامل ترک شغل بوده است؛ از کل جمعیت ۱.۸ میلیونی بیکار شده، ۲۹۴ هزار و ۱۹۰ نفر به دلیل درآمد پایین یا کارشان را ترک کرده اند یا آن را رها کرده و به سمت شغل دیگری رفته اند.

«اخراج یا تعدیل نیرو» سومین عامل ترک شغل بوده که ۲۵۲ هزار و ۹۵۵ فرد شاغل را قربانی کرده است.«تعطیلی دائمی محل کار» با ۱۲۶ هزار و ۹۸۶ نفر و فصلی بودن شغل با ۹۳ هزار و ۷۵۸ از دیگر دلایلی بوده که افراد شاغل را به بیکاری دچار کرده است.این بررسی به نکات جالب تری هم اشاره دارد از جمله اینکه ۹۶.۵ درصد بیکاران فوق الذکر از بیمه بیکاری استفاده نمی‌کنند و تنها ۳.۵ درصد بیکارشده‌ها‌ از بیمه بیکاری استفاده کرده اند.

تمایل برخی فعالان اقتصادی و کاسبان برای جمع کردن مشاغل خود و همچنین اخراج یا تعدیل نیروهای کار موج گسترده و نگران کننده مهاجرت شغلی را در پی داشته است.در میان افراد "شغل از دست داده" حتی کارگران هم ترجیح داده اند که برای کار به کشورهای اطراف بروند، گرچه برخی بررسی‌ها‌ هم گویای آن است که دست و پاکردن یک شغل جدید یا راه انداختن کاسبی در بیرون از مرزها هم کار چندان ساده‌ای نیست و ریسک آن بالا به نظر می‌رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بر پدر باعث بانی این مشکلات لعنت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بانی این مشکلات سود جویی و خودخواهی و فرصت طلبه مردم و کسبه هست. ما خودمون همدیگر رو تیکه پاره میکنیم

    • بدون نام

      متاسفانه مهاجرت به اميد كارگري در كشورهاي غربي به سرعت در حال افزايشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعضی ها برند به نفع همه هست. به بعضی ها حتی باید یه پولی داد و کمک کرد که زودتر از ایران برن و کمتر آسیب بزنند.

    • بدون نام

      منم با ۵ تا کارگر کارگاهمو تعطیل کردم نشستم خونه

    • بدون نام

      بر پدر باعث گرانی دلار لعنت

    • بینام

      باعث بانی دولت است واگه فکری نشه همه بیچاره میشن

    • محمود خان

      مملکت که نیست... دیوونه خونس.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینست اقتصاد دولت تدبیر و امید.

    • بی نام

      وطنم پاره تنم خاک عالم بر سرم

    • بدون نام

      روحانی مملکتو داغون کرد کنارم نمیره پررو

    • بدون نام

      خوبست این گزارش را برای روحانی که روزگاری برای رای گرفتن از مردم منم منم میکرد بفرستید تا ببیند کشور را به چه روزی آورده است .و اگر وجدان دارد استعفا بدهد

    • بدون نام

      ماشیعه مذهب هستیم وبایدایران بهترین مکان برای زندگی ماباشدولی باشرایطی که رقم خورده هرکس بتولندازایران فرارکندونرودحماقت کرده ....

    • بی نام

      افزایش قیمت ارز بدون مطالعه با نیت سود رساندن به طیف قدرت و سرمایه انجام شد و‌تمام موازنه کسب و کار را بهم ریخت بعید بنظر میرسد این آشفته بازار قابل اصلاح باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج