۷۸۸۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از کجا آمد؟

سی و یکمین روز از خرداد ماه سال ۱۳۹۰ بود که وزارت راه وشهرسازی با رای نمایندگان مجلس ایجاد شد تا علی نیکزاد اولین مردی باشد که بر صندلی آن تکیه زد.

سی و یکمین روز از خرداد ماه سال ۱۳۹۰ بود که وزارت راه وشهرسازی با رای نمایندگان مجلس ایجاد شد تا علی نیکزاد اولین مردی باشد که بر صندلی آن تکیه زد.

آن طور که از نام وزارت راه و شهرسازی بر می آید از دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل شده است. وزارت "راه و ترابری" گذشته ای دیرینه دارد . وزارت فواید عامه، وزارت طرق و شوارع ، وزارت راه و در نهایت وزارت راه و ترابری . سابقه تشکیل این وزارتخانه به عهد ناصری باز می گردد. در زمان سلطنت ناصر الدین شاه بود که وزارت فواید عامه متولد شد و تا امروز در هر دوره ای با نامی، فعالیت کرده است.

پس از آن بود که در سال ۱۳۹۰ ، راه و مسکن یکی شدند تا طرحی تازه در این میان برافتد.

"راه" زیربنای توسعه است.امروز بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که زیربنای توسعه همان راه است و اگر کشوری قصد و بنای توسعه یافتگی دارد بهتر است هم و غم خود را بر توسعه راه بگذارد تا سایر جوانب توسعه از راه برسد .

اتفاقا یکی از بحرانی ترین نقاط ایران همان راه ها هستند که شاهد بیشترین تعداد کشته ها در اثر غیر استاندارد بودن خود و خودرویی که در آن تردد می کنند، هستند.

وزارت راه و ترابری از ابتدای انقلاب تا پایان دوره حیات، ۱۰ وزیر به خود دید . برخی دو دوره ای و برخی تک دوره ای . هر چه بود این وزارتخانه کم کم از نیمه های دولت اصلاحات در وادی سیاست خزید و عزل و نصب ها و رفت و آمدها گواه تاثیر سیاست بر این وزارتخانه اقتصادی است .

یوسف طاهری قزوینی مردی بود که در دولت موقت و دولت شورای انقلاب ، پس از استعفای دولت موقت عنوان وزیر راه و ترابری را در اختیار داشت . شهید موسی کلانتری در دولت بنی صدر بر این صندلی تکیه زد و در دولت رجایی این وزارتخانه با سرپرست اداره شد.

هادی نژادحسینیان در دولت های مهدوی کنی و دوم ردای وزارت راه و ترابری را بر تن کرد و در دولت سوم این محمد سعیدی کیا بود که بر صندلی این وزارتخانه جای گرفت. وی تا پایان دولت اول هاشمی عهده‌دار این سمت بود و پس از آن در دولت دوم هاشمی ، اکبر ترکان به عنوان وزیر راه و ترابری معرفی شد .

محمود حجتی و رحمان دادمان، در دولت اول اصلاحات و احمد خرم و محمد رحمتی در دولت دوم اصلاحات بر این صندلی نشستند.
خرم به واسطه استیضاح نمایندگان از این وزارتخانه خداحافظی کرد تا نوبت به رحمتی برسد. رحمتی در دولت اول احمدی نژاد نیز به عنوان تنها بازمانده از جمع وزرای سابق ، کوتاه مدتی مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده داشت تا استاد رییس جمهور وقت، یعنی "حمیدرضا بهبهانی" از راه برسد . بهبهانی در دولت دهم نیز در این سمت ایفای نقش کرد تا اینکه با استیضاح نمایندگان این وزارتخانه را ترک کرد، در شرایطی که نامش در تاریخ به عنوان آخرین وزیر راه و ترابر ی ایران ثبت ماند.

داستان این وزارتخانه پس از انقلاب با کتیرایی آغاز شد، پس از استعفای دولت موقت یحیوی در دولت شورای انقلاب عهده دار این مسئولیت شد . با روی کار آمدن دولت بنی صدر ، سکان این وزارتخانه به محمدشهاب گنابادی سپرده شد، هر چند نام وی در چندین کابینه پیاپی دیده می شود اما دوره وزارتش چندان طولانی نیست . وی در دولت های رجایی، مهدوی کنی و دولت سوم مسئولیت اداره این وزارتخانه را بر عهده داشت.

پس از آن سراج الدین کازرونی بر این مسند نشست و تا پایان دولت اول هاشمی ، در سال 1372 این مسئولیت را در اختیار داشت.

سکان این وزارتخانه در دولت دوم هاشمی به مردی سپرده شد که شهرتش این روزها بسیار بیشتر از آن روزهاست.عباس آخوندی.

پس از وی علی عبدالعلی زاده دو دوره پیاپی در دولت اصلاحات مسئولیت گرفت و محمد سعیدی کیا در دولت اول احمدی نژاد و علی نیکزاد در دولت دوم احمدی نژاد بر این صندلی نشست و به این ترتیب پس از پیروزی انقلاب تا پایان عمر این وزارتخانه هشت وزیر بر این صندلی نشستند . مسکن هر چند سرمایه ای ترین کالا در خانوار ایرانی تلقی می‌شود اما در تمام این سال ها هیچ گاه از دستبرد تورم در امان نمانده و تمام طرح های ریز وو درشت اجرایی در این بخش نتوانسته است خط قرمزی بر بحران موجود در این حوزه بکشد .

دولت نهم هر چند وعده حل تمامی مشکلات در این حوزه را داد و طرح بلندپروازنه مسکن مهر را کلید زد اما در عمل نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد. واحدهایی که در قالب مسکن مهر ساخته شدند با جای خانه نام خوابگاه گرفتند، در مناطقی فاقد امکانات لازم و ضروری. تکمیل این پروژه به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد، وزارتخانه ای که در انتظار سومین وزیر خود است.

اولین و دومین وزیر این وزارتخانه از وزارت مسکن آمده اند. علی نیکزاد و عباس آخوندی . هر دو با سابقه وزارت بر وزارت مسکن و شهرسازی ؛ با در نظر گرفتن استیضاح های پر سر و صدای خرم و بهبهانی در وزارت راه ، استیضاح های مکرر آخوندی را نیز می توان در همین راستا تفسیر کرد . قصه خرید هواپیما، تکمیل مسکن مهر، عدم حل مشکلات و ... سبب شد پای آخوندی سه بار به صحن علنی باز شود تا خود را در معرض رای نمایندگان بگذارد اما در نهایت داستان وزارت وی با استعفا تمام شد ، به دلیل اختلاف بر سر بازسازی بافت فرسوده .

حالا با احتساب همه آنها که بر وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی و وزارتخانه ادغامی از این دو عهده دار مسئولیت بوده‌اند، بیستمین مرد برای تصدی این پست به مجلس معرفی شده است . کاندیدای معرفی شده دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در مقطع کارشناسی، مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو اوهایو در مقطع کارشناسی ارشد و دارای مدرک MBA مدیریت جهانی هوانوردی از دانشگاه تهران است.نگاهی به سوابق وی نشان می دهد در 13 سال اخیر قائم مقام سازمان صنایع هوا فضا ،رئیس موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع بوده است.

بسیاری معتقدند باید در انتظار تغییر بود، تغییری بزرگ برای تغییر سرنوشت راه و مسکن در ایران . شمارش معکوس از همین حالا آغاز شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از توی لپ لپ اومد

    • GOGOGOGO

      راست میگه اینکه فامیل کسی نیست سفارش شده هم نیست پارتی هم که نداره مگه میشه غیر فامیل کسی را در دولت و مجلس را راه داد.
      پسر عمو دختر خاله دایی یعنی کسی که فردا چیزی خواستیم نه نگه.

    • بدون نام

      اینافقط فک فامیلشون ومیارت وارث پدری وهیچ تخصق وسابقه مهم نیس میسازن براش

    • بدون نام

      سلام وزیرپیشهادی راه و شهرسازی ازانسانهای موفق ازمدیران باسابقه انسانی دلسوز و وارسته استاندار مازندران که چرخه صنعت استان را راه اندازی کرد امیدوارم به لطف خداوند متعال این اتفاق مهم بیفته آمین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج