جاباما
۷۸۹۱۴۴
۸ نظر
۵۰۰۴
۸ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا اردوغان درباره قتل خاشقچی همه چیز را نگفت؟

اردوغان نمی تواند به صورت علنی نشان دهد که از قرار گرفتن مملکت سعودی در شرایطی سخت و آزار دهنده، خوشحال است و با توجه به اینکه نتایج تحقیقات می تواند پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک بسیاری برای ترکها داشته باشد، رئیس جمهور این کشور تا کنون با احتیاط با این مساله برخورد کرده است.

پایگاه خبری انتخاب: عربی پست نوشت: روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی تصریح کرد که رئیس جمهور ترکیه از تمام اطلاعات موجود در مورد قتل خاشقجی پرده برداری نکرد تا بتواند از این مساله برای وارد کردن فشار بیشتری به ریاض، در راستای سرنگونی ولی عهد سعودی یا حداقل کاهش نفوذ و قدرت او، استفاده کند.

در ادامه این مطلب آمده است: اردوغان مدعی بود که سخنرانی اش از حقیقت کامل قتل خاشقجی رونمایی می کند، اما در بین سخنانش به جزئیات ماجرا اشاره ای نکرد.

به نظر می رسد ترکیه که از پروتوکل دیپلماسی، حق حاکمیت و مصونیت سفارتهای کشورهای خارجی در خاک خود آگاه است، مستقیما در مورد هر عملیات شنود غیرقانونی که در کنسولگری عربستان اتفاق افتاده باشد، نگران است، از این رو اقدام به انتشار برخی اسناد مربوط به قتل خاشقجی، از طریق رسانه های ترک کرد.

اردوغان نمی تواند به صورت علنی نشان دهد که از قرار گرفتن مملکت سعودی در شرایطی سخت و آزار دهنده، خوشحال است و با توجه به اینکه نتایج تحقیقات ترکیه می تواند پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک بسیاری برای ترکها داشته باشد، رئیس جمهور این کشور تا کنون با احتیاط با این مساله برخورد کرده است.

لیست سوالاتی که اردوغان در صحبتهایش در مورد مکان وجود جسد خاشقجی و هویت افرادی که در این جنایت نقش داشته اند، مطرح کرد؛ برای تاثیرگذاری برنامه ریزی نشده بود. بلکه سوالات مذکور، همان نکاتی را در برداشت که رئیس جمهور ترکیه انتظار داشت ملک سلمان از ولی عهد سعودی، پسر خود، بپرسد.

در واقع، سخنرانی اردوغان به معنای زمینه سازی برای متوجه کردن مسئولیت قتل خاشقجی به بن سلمان بود؛ چرا که رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد که موسسات امنیتی و اطلاعاتی اسنادی در دست دارند که ثابت می کند این قتل به شکلی برنامه ریزی شده اتفاق افتاده است.

شاید هدف اردوغان آن است که پادشاه سعودی را در این مورد قانع کند که تنها راه نجات ابروی عربستان، برکناری ولی عهد یا حداقل محدود کردن اختیارات اوست.

در نهایت، به احتمال زیاد، اردوغان و مدارکی که پلیس ترکیه در دست دارد، سرنوشت بن سلمان را مشخص خواهد کرد و سخنرانی روز سه شنبه اردوغان، تنها شراره نخستین این آتش را روشن کرد.

در همین رابطه، آماندا سلوت، مسئول سابق وزارت خارجه آمریکا، در اندیشکده بروکینگز واشنگتن می نویسد: «هدف نهایی اردوغان، وارد آوردن بیشترین ضرر ممکن به بن سلمان است، تا آنجا که یا به کلی از منصبش برکنار شود یا اینکه سیطره وی بر سیاست خارجی عربستان، به حداقل برسد.

و با توجه به اینکه دایره اختیارات ترکیه به تنهایی برای رسیدن به این مهم کافی نیست، آنکارا امیدوار است که رئیس جمهور آمریکا یا پادشاه عربستان، در این باره اقدامی کنند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قتل خاشقچی برا ترکیه معامله خوبی بود

    • بدون نام

      آها خدا رو شکر ، تا حالا فکر میکردیم غیر عمد بوده ! ! !

    • بدون نام

      چون مثل گدا از گاوها ی شیر ده باج خواهی می خواسته

    • بدون نام

      خاشقجی و مرض

    • سهیل

      آخه قسط اول مصالحه با بن سلاخ رسید

    • بدون نام

      خیر اقا اردوغان داره تلافی کودتای که عرعرستان و امارات عربی دوبی دوسال پیش در ترکیه کودتا کردن رو تلافی میکنه و ایران اردوغان را نجات داد و با اسکورت جنگندهای ایران تا تبریز اسکورت شد و از انجا با طرفدارنش تلفنی دستور میداد تا کودتای عربستان و امارات رو درهم شکستن .

    • بدون نام

      تو رو خدا دیگه درباره خاشقچی تیتر نزنین .این فکرکنم خواهش همه باشه

    • اسدی

      دم ترکیه گرم که ابزارهای مناسبی برای تاثیر گذاری در دیپلماسی برای خودش به وجود آورده برخلاف حاکمان بسیار به فکر منافع ملی ما!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج