جاباما
۷۹۱۶۸۶
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

جنگل‌های هیرکانی در انتظار ثبت جهانی یونسکو

معاون میراث‌فرهنگی گفت: «گزارش‌های بازرسان یونسکو از جنگل‌های هیرکانی، محرمانه است و نتیجه ثبت این اثر طبیعی، تیرماه سال آینده در اجلاس کمیته میراث جهانی در کشور آذربایجان اعلام می‌شود.»

خبرگزاری ایلنا: معاون میراث‌فرهنگی گفت: «گزارش‌های بازرسان یونسکو از جنگل‌های هیرکانی، محرمانه است و نتیجه ثبت این اثر طبیعی، تیرماه سال آینده در اجلاس کمیته میراث جهانی در کشور آذربایجان اعلام می‌شود.»

محمدحسن طالبیان در جریان بازدید بازرسان یونسکو از مناطق حفاظت‌شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان و لیسار گیلان افزود: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که مربوط به چهار استان گیلان، گلستان، مازندران و سمنان است؛ یک فرآیند است که مناطق مورد بازرسی در گیلان تنها بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. اگر پرونده جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود، پس از بیابان لوت، دومین اثر طبیعی جهانی از کشورمان خواهد بود که به ثبت جهانی می‌رسد.»

طالبیان ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله را یکی دیگر از پرونده‌هایی دانست که فرآیند ثبت جهانی آن بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و در صورت رفع موانع - که بخشی از آن ساختمان‌های غیرمجاز و نابسامانی ویلاسازی ها در پائین دست است - برای ثبت جهانی ارسال خواهد شد.

او ادامه داد: «منظر فرهنگی ماسوله همه طبیعت، معماری، تاریخ و حوزه فرهنگی این شهر را شامل می‌شود و امیدواریم برای به نتیجه رسیدن این امر مهم، همه دست به دست هم دهند چراکه ثبت جهانی راهی برای حفاظت، جلوگیری از دست‌اندازی‌ها و همکاری است.»

به گفته طالبیان، ۲۳ اثر ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده و ۵۵ پرونده از میراث فرهنگی کشور در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو وجود دارد.

بازرسان یونسکو به‌منظور بررسی پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی (Hyrcanian Forests) در لیست میراث جهانی یکشنبه گذشته وارد گیلان شدند و پس از بازرسی از مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار تالش، سه شنبه شب این استان را به مقصد تهران ترک کردند.

ثبت جنگل‌های هیرکانی در لیست میراث جهانی یونسکو از مدتها قبل مورد توجه سازمان میراث فرهنگی قرار داشت و با فراهم شدن شرایط لازم، به یکی از اولویت‌های این سازمان در سال ۲۰۱۷ تبدیل شد.

جنگل‌های هیرکانی چهار استان گیلان، مازندران ، گلستان و سمنان برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شد، سه سایت پیشنهادی استان گیلان بخش‌هایی از مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار تالش هستند که مورد بازرسی بازرسان یونسکو قرار گرفتند.

پرونده نامزدی جنگل‌های هیرکانی برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو به وسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری سازمان محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع ، دانشگاه تربیت مدرس و بنیاد سوکوی آلمان تهیه شده و در فوریه سال ۲۰۱۸ به این سازمان ارسال شده است.

جنگل‌های هیرکانی نوار سبزی به طول ۸۵۰ کیلومتر هستند که از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده‌اند. نام این جنگل‌ها از نام قدیم گرگان که در گذشته هیرکان خوانده می‌شد، گرفته شده است. منطقه‌ای جنگلی در کرانه جنوبی دریای خزر و شمال رشته کوه‌های البرز که غنا و تنوع زیستی، گونه‌های بومی، نادر و منحصربه‌فرد گیاهی و جانوری و زیبایی حیرت‌انگیز طبیعی‌‌اش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر تا اون موقع چیزی باقی بماند

    • بدون نام

      اول ثبت جهانی بعدآتش سوزی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج