جاباما
۷۹۳۲۷۱
۸ نظر
۵۶۱۹
۸ نظر
۵۶۱۹
پ

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

طبق پرس و جویی که از منابع دست اول داشتیم از جمعه این هفته تا آغاز جشنواره سی و هفتم، ۱۴ فیلم اکران میشود. در پرونده امروز به تفصیل درباره این فیلم‌ها نوشته ایم؛ این که صاحب چه مشخصاتی هستند، در کارنامه کارگردان چه جایگاهی دارند، بازیگرانش چه کسانی اند و چه کمکی به گیشه فیلم میتوانند بکنند و ... به سیاق دفعه‌های قبل، پیش بینی فروش را نیز فراموش نکرده ایم.

روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: طبق پرس و جویی که از منابع دست اول داشتیم از جمعه این هفته تا آغاز جشنواره سی و هفتم، ۱۴ فیلم اکران میشود. در پرونده امروز به تفصیل درباره این فیلم ها نوشته ایم؛ این که صاحب چه مشخصاتی هستند، در کارنامه کارگردان چه جایگاهی دارند، بازیگرانش چه کسانی اند و چه کمکی به گیشه فیلم میتوانند بکنند و ... به سیاق دفعه های قبل، پیش بینی فروش را نیز فراموش نکرده ایم.

این پیش بینی حاصل تجربیات قبلی کارگردان، فضای فیلم و ترکیب بازیگران است. به زمان دقیق اکران و سرگروه هر فیلم هم اشاره شده که طبعاً به دلیل مسئله کف فروش قابل تغییر است.

در ترکیب اکران فیلم ها تا جشنواره نام « آشغال های دوست داشتنی » جلب توجه میکند. فیلمی که بارها تا آستانه اکران پیش رفته ولی به سد برخورد کرده است. در این میان «خانم یایا» و «مارموز» برای فروش بالای ۱۰ میلیارد شانس زیادی دارند. «قانون مورفی»، «کلمبوس» و «بمب؛ یک عاشقانه» هم ظرفیت موفقیت در گیشه را دارا هستند.

نقشه اکران سینمای ایران تا جشنوار سی و هفتم فجر؛ چه فیلم هایی روی پرده می روند؟ کدام یک شانس فروش بالا دارند؟ هر فیلم صاحب چه امتیازاتی است؟ پرونده امروز بر پایه این سوالها تدوین شده و به تفصیل از فیلم های پر شانس گفته است: خانم یایا، آشغال های دوست داشتنی، قانون مورفی، مارموز و ..

1. خانم یایا، عبدالرضا کاهانی

  • زمان تقریبی اکران: 18 آبان
  • بعد از کدام فیلم می‌آید؟ جاده قدیم
  • گروه سینمایی: ایران

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

با چه فیلمی مواجه ایم؟

اکران فیلم چند بار به تعویق افتاد و بالاخره جمعه این هفته با شعار «این فیلم اصلا خنده‌دار نیست» اکران عمومی میشود. سازندگان فیلم تصمیم گرفتند فیلم را در سکوت خبری بسازند. در این مدت خبرها چکه چکه به رسانه ها راه یافته و خلاصه داستانی از آن منتشر نشده است. طبق سابقه کاهانی میتوان مطمئن بود با یک فیلم جسور رو به رو هستیم. بر اساس شنیده ها «خانم یایا» و نیز تیزری که از فیلم دیده ایم با یک کمدی خاص پسند مواجه هستیم.

چه ویترینی دارد؟

برگ برنده فیلم رضا عطاران است که با «خانم یایا» چهارمین همکاریاش با عبدالرضا کاهانی رقم میخورد. فیلم های قبلی عطاران و کاهانی گیشه معقولی داشته‌اند و احتمالا این بار نتیجه همکاری حداقل در فروش موفق تر باشد. حمید فرخ نژاد و امین حیایی دیگر بازیگران فیلم هستند و هرکدام میتوانند به گیشه فیلم کمک کنند. فرخ نژاد و عطاران این روزها روی بورس هستند و فیلم هایشان جزو پرفروش هاست. امین حیایی همچنان بازیگر محبوبی است. نیتایا چیسری، هنرپیشه تایلندی نیز نقش اول زن فیلم را بازی میکند.

کجای کارنامه کارگردان است؟

فیلم های عبدالرضا کاهانی را چه دوست داشته باشیم چه نه، غالبا بحث برانگیز بوده‌اند. برخی سبک او را میپسندند و برخی نه. کاهانی بعد از دو فیلم تجربی «آدم» و «آنجا»، «بیست» را ساخت که داستان تلخی داشت. «هیچ»، «اسب حیوان نجیبی است»، «بیخود و بی‌جهت» و «استراحت مطلق» دیگر فیلم های اوست. «وقت داریم حالا» و «از هر نظر معمولی» او اکران نشدهاند و «ارداتمند: نازنین، بهاره و تینا» مهر توقیف خورده است. غالب فیلم های کاهانی با اما و اگر اکران شدهاند همین به شهرت او کمک کرده است. کمدی «خانم یایا» از جنس فیلم های خود کاهانی است.

پیش بینی فروش

حضور بازیگرانی چون رضا عطاران، حمید فرخ نژاد و امین حیایی، نام و سابقه عبدالرضا کاهانی، لوکیشینی به نام کشور تایلند و خود اسم فیلم پتانسیل ترکاندن گیشه را دارند. این وسط اما یک نگرانی وجود دارد و این که مخاطب گسترده سینما با شوخی های فیلم ارتباط برقرار نکند و فروش آن پس از عبور از یک میلیارد متوقف شود.

2. قانون مورفی، رامبد جوان

  • زمان تقریبی اکران: 30 آبان
  • بعد از کدام فیلم می‌آید؟ هنوز ثبت نشده
  • گروه سینمایی: احتمالا استقلال

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

ب ا چه فیلمی مواجه ایم؟

از جمله فیلم هایی است که بدون اکران در جشنواره به شکل مستقیم روی پرده میرود. خود رامبد جوان از «قانون مورفی» حسابی تعریف کرده: «یک فیلم کمدی اکشن سرحال، خوش ریتم و متفاوت با آنچه بیشتر در سینمای ایران ساخته میشود، است که من به عنوان کارگردان و محمد شایسته به عنوان تهیه کننده در کنار دیگر عوامل تولید فیلم، هرچه در توان داشتیم و بلد بودیم را برای این پروژه خرج کردیم تا یک فیلم خوب به سینمای ایران و سینما دوستان تقدیم کنیم.»

چه ویترینی دارد؟

بر اساس تیزری که از «قانون مورفی» دیده ایم، فیلم سعی کرده یک کمدی متفاوت باشد و به همین نسبت کارگردان از بازیگران نوع دیگری از بازی را طلب کرده است. نقش اول فیلم به امیر جدیدی و امیر جعفری سپرده شده: جدیدی گریمی ساده دارد ولی از شمایل همیشگی که جوانی خوشتیپ است، خارج شده. گریم امیر جعفری با مو و ریش فر اما اغراق شده به نظر میرسد. هرچه هست این دو از بازیگران محبوب و توانمند هستند و ظرفیت کشاندن مخاطب به سالن و خنداندن‌شان را دارند. هادی کاظمی و سروش صحت دیگر بازیگران «قانون مورفی» هستند.

کجای کارنامه کارگردان است؟

پنجمین فیلم رامبد جوان چالشی ترین فیلم او هم میتواند باشد. جوان که در چند سال اخیر نامش را با «خندوانه» پیوند زده، «نگار» را در فضایی جدی ساخت. این در حالی است که فیلم های قبلی اش «اسپاگتی در هشت دقیقه» و «پسر آدم، دختر حوا» و «ورود آقایان ممنوع» کمدی بودند. جوان بعد از طبع آزمایی با یک فیلم متفاوت به ژانر محبوب خود برگشته است. نکته جالب اینکه رامبد بعد از فیلم های «اسپاگتی در هشت دقیقه» و «پسر آدم، دختر حوا» بار دیگر در فیلم خودش نقشی را ایفا کرده است.

پیش بینی فروش

«نگار» سال پیش حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروخت که خب رقم کمی است. رامبد جوان حالا برای ترکاندن گیشه دورخیز کرده و فیلم «قانون مورفی» اش ظرفیت فروش بالای شش میلیارد را دارد. پرفروش ترین فیلم رامبد جوان همچنان «ورود آقایان ممنوع» است که سال ۹۰ اکران شد و ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخت. این فیلم مورد توجه منتقدان هم قرار گرفته و از آثار ممتاز سینمای کمدی ما یاد میشود.

3. سال دوم دانشکده من، رسول صدر عاملی

  • زمان تقریبی اکران: 14 آذر
  • بعد از کدام فیلم می‌آید؟ هنوز ثبت نشده
  • گروه سینمایی: احتمالا باغ کتاب

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

با چه فیلمی مواجه ایم؟

رسول صدر عاملی «سال دوم دانشکده من» را بر اساس فیلمنامه ای از پرویز شهبازی ساخته است. فیلم مضمونی اجتماعی دارد و قرار بود در جشنواره سال پیش رونمایی شود که مراحل فنی آن طول کشید. حالا تهیه کننده قصد دارد آن را پیش از جشنواره روانه اکران عمومی کند. درباره «سال دوم دانشکده من» اطلاعات خاصی به بیرون درز نکرده است، جز اینکه صدرعاملی بار دیگر فیلمی درباره دغدغه های دختران ساخته است. قهرمان های دختر دو فیلم قبلی او (دختری با کفش های کتانی و من ترانه ۱۵ سال دارم) نوجوان بودند و حالا از طیف دانشگاهی انتخاب شدهاند.

چه ویترینی دارد؟

رسول صدر عاملی نقش اول فیلم را به علی مصفا داده است. بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، پدرام شریفی، شیوا خسرو مهر، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش خلق، علیرضا استادی ، مریم بوبانی و افشین هاشمی دیگر بازیگران «سال دوم دانشکده من» هستند. آنطور که در خبرهای مربوط به فیلم آمده ۲۲ نفر از چهره های شناخته نشده نیز در این فیلم برای اولین بار به ایفای نقش میپردازند که در این میان سه نفر جزو بازیگران اصلی و مابقی در نقش های فرعی مقابل دوربین رفتهاند. بازیگران مطرحی که مورد استفاده صدرعاملی قرار گرفته اند نسبتی با گیشه ندارند.

کجای کارنامه کارگردان است؟

رسول صدر عاملی مدت ها است از سینما دور است. آخرین فیلمی که از او اکران شد «زندگی با چشمان بسته» است که سال ۸۷ روی پرده رفت. آن فیلم مورد توجه قرار نگرفت. فیلم بعدی صدر عاملی یعنی «در انتظار معجزه» هم ضعیف ترین کار او لقب گرفت و هنوز اکران عمومی نشده است. رسول صدر عاملی از سال ۶۱ که کارش را به عنوان فیلمساز شروع کرد مورد توجه بوده و حتی در سالهایی که فیلم نساخته نامش در صدر اخبار رسانه های سینمایی دیده میشود. «سال دوم دانشکده من» میتواند بازگشتی شکوهمند برای این کارگردان باشد.

پیش بینی فروش

«سال دوم دانشکده من» از جمله فیلم هایی است که نام کارگردانش برای خیلی ها وسوسه تماشا ایجاد کرده. اگر فیلم به کارهای موفق رسول صدر عاملی تنه بزند، با اثری پر بحث و پر مخاطب مواجه‌ایم. حتما رسانه ها به این فیلم با دقت بیشتری خواهند پرداخت. «سال دوم دانشکده من» ظرفیت فروش بالای سه میلیارد تومان را دارد.

4. کلمبوس، هاتف علیمردانی

  • زمان تقریبی اکران: 7 آذر
  • بعد از کدام فیلم می‌آید؟ هنوز ثبت نشده
  • گروه سینمایی: احتمالا آزادی

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

با چه فیلمی مواجه ایم؟

هاتف علیمردانی سال پیش و در سکوت خبری فیلم «کلمبوس» را کلید زد. فیلمی که در ایران و آمریکا مقابل دوربین رفته و حالا نسخه نهایی آن آماده اکران است و هدایت فیلم آن را پخش خواهد کرد. «کلمبوس» فضایی کمدی دارد و بر اساس تیزری که از آن منتشر شده، شوخی هایش وام گرفته از مسائل روز است. حتی ماجرای تورقوز و ترامپ و نکاتی از این دست هم در فیلم دیده میشود. به نظر میرسد کارگردان این دست شوخی ها را بعد از اتفاقات اخیر به فیلم اضافه کرده است. «کلمبوس» در ادامه کمدی هایی است که در خارج از ایران تولید میشوند.

چه ویترینی دارد؟

هاتف علیمردانی بار دیگر نقش اصلی فیلمش را به بازیگر محبوب خود یعنی فرهاد اصلانی سپرده است. «کلمبوس» سومین همکاری این دو بعد از «به خاطر پونه» و «کوچه بی نام» است. سعید پورصمدی دیگر بازیگر این فیلم است و نقش یک زن را شبنم مقدمی به عهده دارد. این بازیگر نشان داده میتواند نقش های کمدی را هم به اندازه نقش های جدی، خوب و تحسین برانگیز بازی کند. نمونه اش فیلم های «خجالت نکش» و «اکسیدان». مجید صالحی، هانیه توسلی، فریده سپاه منصور و گیتی قاسمی دیگر بازیگران «کلمبوس» هستند. البته نقش صالحی و توسلی کوتاه است.

کجای کارنامه کارگردان است؟

«کلمبوس» هشتمین فیلم هاتف علیمردانی است . نکته جالب اینکه او در حوزه خاصی محدود نمی ماند: یک بار به دهه شصت میرود و «آباجان» را میسازد و گاهی روی سوژه ملتهبی مثل «هفت ماهگی» دست میگذارد. او با فیلم رئال انیمیشن «راز دشت تاران» شروع کرد، کودکانه «یک فراری از بگبو» را ساخت و در فیلم سوم سراغ یک سوژه اجتماعی رفت، «به خاطر پونه». «کوچه بی نام» و «مردن به وقت شهریور» دیگر آثار هاتف علیمردانی به شمار میروند. در مجموع او را میتوان کارگردانی موفق دانست.

پیش بینی فروش

با توجه به ترکیب بازیگران و نیز حال و هوایی که تیزر فیلم دارد. میتوان به کف پنج میلیارد فروش «کلمبوس» امیدوار بود. اگر کیفیت فیلم به گونه ای باشد که مخاطب راضی از سالن خارج شود، فروش فیلم به ۱۰ میلیارد هم میتواند برسد. در سال جدید کار برای فیلم های کمدی سخت شده و اگر فضایی منفی برایشان شکل بگیرد، در هفته دوم از نفس می افتند.

5. آستیگمات، مجیدرضا مصطفوی

  • زمان تقریبی اکران: 30 آبان
  • بعد از کدام فیلم می‌آید؟ عرق سرد
  • گروه سینمایی: باغ کتاب

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

با چه فیلمی مواجه ایم؟

یکی از اتفاقات عجیب سی و ششمین جشنواره فجر عدم انتخاب «آستیگمات» است. این فیلم در جشنواره جهانی فجر اکران شد که داستان گیرا و بازی های خوب، دو مشخصه اصلی آن است. فیلم سراغ معضلات اجتماعی رفته، منتها آنچه آن را ویژه میکند نوع پرداخت داستان است. «آستیگمات» نه گرفتار سیاه نمایی میشود و نه بیهوده احساس مخاطب را درگیر میکند. فیلم آینه‌ای است از مشکلات یک خانواده که پدر آنها را رها کرده و حالا پسرش نیز با همسر درگیری دارد. پدر میخواهد خانه را پس بگیرد و آنها مانده اند که با این همه سختی چه کنند.

چه ویترینی دارد؟

مهتاب نصیر پور، محسن کیایی، نیکی کریمی و باران کوثری بازیگران اصلی «آستیگمات» هستند. همگی هم خوب هستند حتی نیکی کریمی. این بازیگر در چند سال اخیر متهم به بازی تکراری بود ولی در «آستیگمات» استیصال و مهربانی یک معلم را توامان به باور مخاطب می نشاند. کیایی مردی است بیکار و بی پول و با همسرش در جنگ است. رگه هایی از طنز در بازی اش دیده میشود. هادی حجازی فر، سیامک صفری، حسین پاکدل و بهنوش بختیاری نقش هایی کوتاه دارند. گریم بختیاری ویژه است و در برخورد اول غیرقابل تشخیص.

کجای کارنامه کارگردان است؟

«انار های نارس» نخستین تجربه کارگردانی مجیدرضا مصطفوی است که سال ۹۲ ساخته شد. او چهار سال فیلم نساخت تا اینکه «آستیگمات» ثابت کرد به خوبی از تجربه پیشین بهره برده و تسلطش در فیلم بلند سینمایی چند برابر شده. ریتم دو فیلم اصلا قابل قیاس نیست و کارگردان پی برده، میتوان جدی ترین حرف ها را در سریع ترین زمان بیان کرد. فیلم قبلی او هم سوژه اجتماعی داشت ولی پرداخت آن مورد توجه «همه» قرار نگرفت. آنا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی و قطب الدین صادقی بازیگران اصلی اش بودند. «آستیگمات» در کارنامه مصطفوی میتواند سکوی پرش باشد.

پیش بینی فروش

از فیلم هایی چون «آستیگمات» انتظار فروش بالایی نمیرود، نه اینکه کیفیت مطرح باشد بلکه عمد مخاطبان جنس دیگری از فیلم ها را طلب میکنند. با این حال از آن قسم فیلم هایی هم نیست که مخاطب با دیدنش ابراز پشیمانی کند. این فیلم اگر از تبلیغات خوب بهره مند باشد، بین دو تا سه میلیارد تومان فروش خواهد داشت. خدا را چه دیدید، شاید «آستیگمات» بیش از این رقم فروخت!

6. سرو زیر آب، محمد علی باشه آهنگر

  • زمان تقریبی اکران: 23 آبان
  • بعد از کدام فیلم می‌آید؟ مغزهای کوچک زنگ زده
  • گروه سینمایی: آزادی

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

با چه فیلمی مواجه ایم؟

«سرو زیر آب» از جمله آثار حوزه دفاع مقدس است که تلاش کرده ناگفته هایی را بیان کند. محمدعلی باشه آهنگر این بار هم داستانی قابل تامل را دستمایه روایت فیلمش قرار داده است. قصه «سرو زیر آب» از جایی که جهانگیر کرامت (با بازی بابک حمیدیان) شک میکند که شاید جنازه شهیدی را به اشتباه به خانواده دیگری داده است، شروع شده و برای یافتن حقیقت سفری در فیلم آغاز میشود. این سفر بستری است برای تقابل دو قوم با دین های مختلف (زرتشتی و مسلمان) و باعث شناخت بیشتر مخاطب از نحوه نگاه دو خانواده مختلف به مفهوم شهید میشود.

چه ویترینی دارد؟

محمد علی باشه آهنگر برای ساخت فیلم خود از بازیگران مطرح استفاده کرده. این تمهید علاوه بر اینکه به کمک کیفیت فیلم می آید، باعث میشود مخاطب اعتماد بیشتری به فیلم کند. بابک حمیدیان بازی قابل قبولی دارد اما در حد متوسط باقی مانده، مسعود رایگان شمایل جذاب و باور پذیری از یک مسئول معراج نشان میدهد. رضا بهبودی هم از دیگر مسئول معراج شخصیتی سمپات ارائه داده. مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، هومن برق نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، حسین باشه آهنگر و فرخ نعمتی دیگر بازیگران فیلم هستند.

کجای کارنامه کارگردان است؟

محمدعلی باشه آهنگر هر آنچه فیلم ساخته در ژانر دفاع مقدس بوده و غالبا هم با استقبال مواجه شده اند. نیمه گمشده (۱۳۷۸)، نبات داغ (۱۳۸۱)، فرزند خاک (۱۳۸۶)، بیداری رویاها (۱۳۸۸) و ملکه (۱۳۹۰) حاصل تلاش های او در سینما است. در این میان «فرزند خاک» و «ملکه» با تحسین زیاد همراه بوده اند که هرکدام زاویه دیدی متفاوت و تازه به سینمای جنگ داشته اند. «سرو زیر آب» نیز از فیلم های مهم ژانر دفاع مقدس است که در بازه اکران محل بحث خواهد شد. این فیلم سه سیمرغ بلورین در جشنواره سال پیش فجر به دست آورد.

پیش بینی فروش

تجربه فیلم های قبلی محمد علی باشه آهنگر یک نتیجه به دست میدهند. «سرو زیر آب» در زمان اکران مورد توجه رسانه های سینمایی و مخاطبان پیگیر خواهد بود اما مخاطب عام روی خوشی به آن نشان نمیدهد. دلیل این مواجهه به کیفیت فیلم برنمیگردد بلکه به خاطر ذائقه متفاوت مخاطب سینمارو در چند سال اخیر است. با این حساب «سرو زیر آب» بین یک تا دو میلیارد تومان فروش خواهد داشت.

7. میلیونر میامی، مصطفی احمدی

  • زمان تقریبی اکران: 28 آذر
  • بعد از کدام فیلم می‌آید؟ ثبت نشده است
  • گروه سینمایی: ثبت نشده است

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

با چه فیلمی مواجه ایم؟

«میلیونر میامی» با نام قبلی «بی حساب» از دیگر فیلم های کمدی ست که قرار است تا پیش از جشنواره فجر در ترکیب اکران قرار گیرد. فیلم هنوز دیده نشده و نظری قطعی درباره‌اش نداریم اما کارگردانش میگوید یک کمدی سیاه ساخته: «این فیلم از جنس معمول کمدی های این روزهای سینمای ایران نیست، یک کمدی سیاه است که به نقد مسائل اجتماعی می پردازد و کاملا نسبت به فیلم هایی که این روزها کمدی خوانده میشوند، تفاوت دارد.»

چه ویترینی دارد؟

حمید فرخ نژاد بازیگر اصلی فیلم «میلیونر میامی» است. این فیلم آزمون سختی برای او هم محسوب میشود و باید دید میتواند به تنهایی گیشه یک فیلم کمدی را نجات دهد؟ او در یکی دو سال اخیر فیلم موفق کم نداشته از «خوب، بد، جلف» و «گشت ۲» تا «تگزاس» ولی ماجرای «میلیونر میامی» متفاوت از دیگران است. این فیلم بدون هیاهو به اکران میرسد و کار فرخ نژاد سخت تر است. علی قربانزاده، طناز طباطبایی، صابر ابر، افسانه بایگان و آتیلا پسیانی دیگر بازیگران فیلم «میلیونر میامی» هستند.

کجای کارنامه کارگردان است؟

مصطفی احمدی کارگردان جوانی است که پیش از «میلیونر میامی» یک فیلم به نام «نزدیکتر» ساخته بود. فیلم در اکران دیده نشد و حالا فرصتی فراهم شده تا این کارگردان بتواند با مخاطب گسترده مواجه شود. او چندی پیش با هنر آنلاین مصاحبه کرده بود که «هر فیلمسازی کاری که میکند، به منظور استقبال و دیده شدن فیلم میکند. برای خودم خط کشی نکردم تا محاسبه کنم و به فکر خوش آمدن تماشاگر باشم، اما موقعیت سینما و نقد آن دچار نقصان شده است و از فیلم سازان، تهیه کنندگان و حتی منتقدان پشت سر تماشاگر قرار گرفته اند.»

پیش بینی فروش

با توجه به مختصاتی که کارگردان از «میلیونر میامی» میدهد، فروش بالایی برای آن نمیتوان متصور بود. احتمالا فیلم به فروشی بین یک تا دو میلیارد تومان دست یابد. زمان اکران و نیز موضوعی به نام کمدی سیاه از جمله مهم ترین عوامل هستند که میتوانند روی گیشه فیلم تاثیر منفی داشته باشند.

8. بمب؛ یک عاشقانه، پیمان معادی

  • زمان تقریبی اکران: 23 آبان
  • بعد از کدام فیلم می‌آید؟ در مسیر باران
  • گروه سینمایی: ایران

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

ب ا چه فیلمی مواجه ایم؟

در چند سال اخیر دهه شصت بیش از پیش مورد توجه فیلم سازان قرار گرفته است. پیمان معادی نیز قصه ای از حال و هوای این دوران را محور ساخت دومین اثر سینمای‌اش قرار داد. «بمب؛ یک عاشقانه» بیش از همه برای آدم های این دهه جذابیت دارد. روزگاری که شهرها زیر موشک باران قرار داشت و همه چیز متاثر از جنگ بود. معادی سراغ داستان یک زوج رفته که با هم مشکلاتی دارند. فیلم در نگاهی کلی تر بخشی از سایه روشن های جامعه دهه شصت را به تصویر میکشد و از این منظر میتواند مورد توجه نسل جدید هم قرار گیرد.

چه ویترینی دارد؟

معادی نقش اصلی «بمب؛ یک عاشقانه» را خودش بازی کرده. توقع زیادی است اگر بخواهیم گیشه فیلم به واسطه وجه بازیگری او پر رونق شود. در واقع نام معادی کارگردان به واسطه «برف روی کاج ها» بیشتر میتواند به کمک فیلم بیاید. در مقابل لیلا حاتمی در سال های اخیر تبدیل به بازیگری محبوب تر از پیش شده، سطح بالای بازیگری او میتواند مخاطب را به سالن بکشاند. خاصه آنکه در «بمب؛ یک عاشقانه» شمایل زنان دهه شصت را دارد. سیامک انصاری دیگر بازیگر فیلم است که بازی درخشانش در جشنواره با تحسین مخاطبان و منتقدان مواجه شد. حبیب رضایی و سیامک صفری دیگر بازیگران فیلم هستند.

کجای کارنامه کارگردان است؟

از نظر فضا سازی «بمب؛ یک عاشقانه» نشان از پختگی معادی دارد ولی همچنان برخی مخاطبان عقیده دارند فیلم پیشین او جذاب تر بوده است. سوژه ملتهب «برف روی کاج ها» که آن را سال نود ساخت، در ذهن مخاطبان مانده و دستمایه ارجاع شده است. معادی سال ها به عنوان فیلمنامه نویس در سینمای ایران فعال بود. اصغر فرهادی او را برای «درباره‌ی الی» انتخاب کرد و اینگونه مشخص شد در زمینه بازیگری نیز صاحب استعداد است. معادی در «جدایی نادر از سیمین» بازی کرد و همین شهرت جهانی اش را باعث شد.

پیش بینی فروش

«بمب؛ یک عاشقانه» ظرفیت بالایی برای عبور از ۱۰ میلیارد دارد با این حال کارش برای فروشی بیش از این عدد سخت میشود. قصه‌ی فیلم به همراه حس نوستالژیک آن میتواند به کمک «بمب؛ یک عاشقانه» بیاید و نامش را سر زبان ها بیندازد. رضایت مخاطبان در ایام جشنواره برای این فیلم برگ برنده ای مهم محسوب میشود.

9. مارموز، کمال تبریزی

  • زمان تقریبی اکران: 30 آذر
  • بعد از کدام فیلم می‌آید؟ آستیگمات
  • گروه سینمایی: باغ کتاب

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

با چه فیلمی مواجه ایم؟

کمال تبریزی سال پیش هجدهمین فیلم سینمایی خود را با نام «خود سر» کلید زد. مراحل فنی فیلم طول کشید و با نام جدید یعنی «مارموز» در جشنوار جهانی فجر حاضر شد. «مارموز» تمی سیاسی- اجتماعی دارد و به طور مشخص با اتفاقات اخیر کشورمان شوخی کرده است. فیلم داستان شخصی به نام قدرت الله صمدی است که در آرزوی رسیدن به قدرت دست به کارهای زیادی میزند. او در میانه راه عاشق میشود و دوستانش به خاطر رویه تازه آشفته میشوند. با توجه به مضمون ملتهب و سیاسی «مارموز»، احتمالا در زمان اکران فرامتن بر درون مایه فیلم سایه بیندازد.

چه ویترینی دارد؟

تبریزی مترصد فراهم شدن زمینه یک همکاری با حامد بهداد بود و سال پیش این فرصت به دست آمد. بهداد نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد و در واقع همان مرد سیاسی فیلم «مارموز» است. فیلمنامه این فرصت را در اختیارش قرار داده تا وجوه مختلفی از توانایی خود را نشان دهد. ابتدا تندرو است، در ادامه مورد توجه یک گروه سیاسی قرار میگیرد و بعدا مهاجرت میکند. بقیه بازیگران فیلم هم چهره های شاخص سینمای ما هستند اما نمیتوان روی توان آنها برای کشاندن مخاطب به سالن حساب باز کرد: ویشکا آسایش، مانی حقیقی و آزاده صمدی. بار اصلی قصه بر دوش خود بهداد است.

کجای کارنامه کارگردان است؟

فیلم قرار بوده یک اثر جسورانه دیگر در کارنامه کمال تبریزی شود اما این اتفاق رخ نداده. در بازه اکران دلیل مان را بیشتر توضیح خواهیم داد و همین قدر اشاره کافی است که تبریزی از روزهای اوج فاصله گرفته. او روزگاری با «مارمولک»، «فرض باد»، «لیلی با من است» و .. خاص و عام را سرگرم میکرد و تحسین شان را بر می انگیخت اما حالا نه! آخرین فیلم پرفروش او «طبقه حساس» است که آن هم به فیلمنامه تا حدودی قابل دفاع پیمان قاسم خانی و محبوبیت رضا عطاران باز میگردد. دیگر فیلم های تبریزی در گیشه شکست خورده اند.

پیش بینی فروش

«مارموز» ظرفیت ده میلیاردی شدن را دارد. اکران فیلم در جشنواره جهانی فجر نشان داد مخاطبان همچنان با شوخی های سیاسی، ولو دم دستی، همراه میشوند و واکنش نشان میدهند. اگر ملاک را میزان تشویق ها و خنده های جشنواره جهانی فجر قرار دهیم، گیشه «مارموز» پر رونق است. اما اگر نظر منتقدان و سخت پسند ها ارجحیت داشته باشد، فیلم شکست میخورد!

10. آشغال های دوست داشتنی، محسن امیر یوسفی

  • زمان تقریبی اکران: 25 آذر
  • بعد از کدام فیلم می‌آید؟ بمب؛ یک عاشقانه
  • گروه سینمایی: ایران

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

با چه فیلمی مواجه ایم؟

«آشغال های دوست داشتنی» از جمله فیلم هایی است که با الهام از اتفاقات سال ۸۸ ساخته شده. محسن امیر یوسفی پیرزنی (شیرین یزدان بخش) را محور قصه قرار داده که خانهاش یک شب مخفیگاه معترضان انتخابات میشود. مابقی قصه گذشته سیاسی و حال خانواده او را در بر میگیرد. این مضمون، فیلم را به محاق فرستاد. فیلم چند بار در محافل خصوصی به نمایش در آمده و یک بار در سالن وزارت ارشاد برای اهالی رسانه اکران خصوصی شد. گفته میشود کارگردان خواسته بر همدلی تاکید کند ولی حرفش خوب تعبیر نشده و همین اکران فیلم را بارها و بارها به تاخیر انداخته است.

چه ویترینی دارد؟

«آشغال های دوست داشتنی» از دو استار بهره میبرد که میتواند به گیشه اش کمک شایانی کند. شهاب حسینی و هدیه تهرانی. نقش تهرانی پر رنگ تر هم هست و گفته میشود یکی از بازی های خوب چند سال اخیر خود را به نمایش گذاشته. قصه با تصمیم شیرین یزدان بخش شروع میشود که در شلوغی ۸۸ دچار سوءتفاهم میشود! حبیب رضایی، نگار جواهریان و صابر ابر دیگر بازیگران «آشغال های دوست داشتنی» هستند که در یک بنا به دلیلی دور هم جمع شده اند. هیچ کدام بازیگران محبوب گیشه به حساب نمیآیند اما حضورشان در یک فیلم مایه وجاهت آن است.

کجای کارنامه کارگردان است؟

محسن امیر یوسفی کارگردان گزیده کار سینمای ماست. او در سال ۸۳ فیلم «خواب تلخ» را ساخت که مدت ها فرصت نمایش به دست نیاورد و در نهایت سر از گروه هنر و تجربه در آورد. او سال ۸۶ «آتشکار» را ساخت که در لحظه آخر توقیف شد. موضوع فیلم که درباره پیشگیری از بچه دار شدن است حساسیت هایی ایجاد کرده بود. در نهایت فیلم با قید سنی روی پرده رفت. او سال ۹۱ تصمیم گرفت بر اساس اتفاقات سال ۸۸ «آشغال های دوست داشتنی» را بسازد. فیلم از نظر قصه و نیز بازی ها در کارنامه این کارگردان چند گام به جلو محسوب میشود.

پیش بینی فروش

تجربه های پیشین نشان داده، فیلم های توقیفی در زمان اکران چندان مورد توجه قرار نمی گیرند. این در حالی است که به نظر میرسد واژه توقیف ذهن ها را حساس کند که نمیکند! احتمالا این فاکتور به کار «آشغال های دوست داشتنی» نیاید و فیلم روی بازیگرانش حساب کند. پیش بینی ما از گیشه فیلم، فروش بین سه تا ۴ میلیارد تومان است.

پیش در آمد

گیشه نه چندان مطمئن

درباره چهار فیلم که شانس زیادی برای کشاندن مخاطب به سالن ها را ندارند.

علاوه بر ده فیلمی که درباره شان به طور مفصل نوشته ایم، چهار فیلم تا پیش از جشنواره فجر اکران عمومی میشوند که در گیشه از شانس کمتری برخوردار هستند: «اتاق تاریک»، «سوءتفاهم»، «وای آمپول» و «پاستاریونی».دوتای اولی در جشنواره فجر سال گذشته حضور داشتند و نتوانستند رضایت مخاطبان و منتقدان را به دست بیاورند. دو فیلم دیگر هم ادعایی در گیشه ندارند و توقع بالایی برای جذب مخاطب از آنها نمیرود.

1. اتاق تاریک:

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

«اتاق تاریک» روح الله حجازی بعد از «سرو زیر آب» محمدعلی باشه آهنگر در سرگروه آزادی اکران خواهد شد. این فیلم دو بازیگر اصلی دارد و غالب داستانش در فضای محدود میگذرد. ساعد سهیلی و ساره بیات نقش اصلی را بر عهده دارند و امیر رضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دائی، محمد امامی و سید علیرضا میرسالاری دیگر بازیگران فیلم هستند.

فرهاد و هاله یک زوج هستند که به تازگی از محله جنوب شهر تهران به یک منطقه خوش آب و هوا تر ولی در نقطه نه چندان آباد اسباب کشی کرده اند. فرهاد از هاله چندین سال کوچک تر است و این دو کودکی پنج شش ساله به اسم امیر دارند. داستان فیلم از جایی استارت میخورد که امیر از یک مزاحمت میگوید...

۲. سوءتفاهم:

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

احمدرضا احمدی فیلم تازه اش را با همکاری سازمان اوج ساخت. «سوءتفاهم» در آستانه تولید یک حاشیه جدی داشت و آن انصراف بازیگران بود: در نهایت مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، اکبر عبدی، مهدی فخیم زاده و آرش نوذری جلوی دوربین فیلم رفتند. «سوءتفاهم» در جشنواره سال پیش نتوانست توجهات را به دست بیاورد.

قصه فیلم ماجرای یک گروگان گیری است که همه چیز در متن واقعیت پیش میرود اما با گذشت زمان این شبهه پیش می آید که این حادثه بیشتر شبیه یک «سوءتفاهم» یا توهم است. اما در متن توهم هنوز عناصری از واقعیت به چشم می آید. همزمان با گسترش این ابهام، ماجرای گروگان گیری نیز به پیش میرود.

3. وای آمپول:

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

داریوش بابائیان تهیه کننده فیلم سینمایی «وای آمپول» گفته: «طبق قراردادی که بسته ایم قرار است این فیلم از 23 آبان ماه به سر گروهی سینما ماندانا با 30 سالن در تهران و چند سینمای دیگر در شهرستان ها به نمایش در بیاید.» این فیلم دومین همکاری علیرضا محمودزاده با باباییان بعد از «حقه باز دم دراز» است که سال پیش اکران شد و گیشه موفقی نداشت.

داستان فیلم از این قرار است: خانواده آمپول چی که تولید کننده آمپول هستند با وحشت فرزندانشان از آمپول مواجه میشوند ولی در نهایت ورزش فوتبال و انتخاب برای رده های قهرمانی به کمک فرزندانشان می آید. علی صادقی، رضا شفیعی جم، هوشنگ حریرچیان، حدیث فولادوند، شهرام قائد، شادی محمد پور، سارا روستاپور و... از جمله بازیگران فیلم هستند. «وای آمپول» برای مخاطب کودک ساخته شده است.

۴. پاستاریونی:

جدید‌ترین فیلم‌های سینما؛ کمدی‌ها بازگشتند

«پاستاریونی» دومین فیلم بلند سهیل موفق است که با تهیه کنندگی بیتا منصوری ساخته شده. از موفق سال پیش «شکلاتی» اکران شد که گیشه معقولی داشت. به گفته عوامل، «پاستاریونی» یک کمدی خانوادگی است که درونمایه طنز دارد و خانواده ها و کودکان میتوانند توامان به تماشای آن بنشینند.

سام درخشانی، بهاره رهنما، گوهر خیر اندیش، محمد نادری، مهتاب ثروتی، امید روحانی، حمیدرضا فلاحی، کمند امیر سلیمانی، سامیار محمدی، محمد شاکری و حمید سپید نام بازیگران «پاستاریونی» هستند. سهیل موفق، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ با ایفای نقش در سریال های تلویزیونی آغاز کرد و تله فیلم «مسابقه ازدواج» و فیلم سینمایی «شکلاتی» در ژانر کودک و نوجوان را کارگردانی کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فیلم بمب یک عاشقانه رو تیزرش رو دیدم حدس می زنم کپی ایرانی از فیلم ملنا باشه

    • علی

      خانم یایا مزخرف ترین فیلم

    • بدون نام

      بمب عالی بود

    • بدون نام

      کلا فیلم ایرانی مساوی چرت
      سریال که دیگه هیچی

    • بدون نام

      پوستر عاشقانه آدمو ياد آدري هپبورن ميندازه

    • سارا

      امين حيايي قبلا يه بازيگر خوب و قوي بود اما توي چند سال اخير با انتخاب هاي تكراري و بازي لوس و زنندش تقريبا تو هر فيلمي كه باشه مهر تاييدي بر چرت بودن اون فيلمه

    • بدون نام

      ای مردم به سینما ها نروید
      اینقدر احمق نباشید و پول های میلیاردی تو جیب اینها نکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من خودم نمیرم چون احساس میکنم به شعورم توهین شده ولی
        مردم تفدیحی ندارن جز رستوران و سینما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج