۷۹۳۵۱۹
۲ نظر
۵۰۱۵
۲ نظر
۵۰۱۵
پ

اعتراض انجمن بازیگران به پرداخت نشدن دستمزد بازیگران

انجمن بازیگران سینمای ایران درباره پرداخت نشدن دستمزد عوامل برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها، بیانیه‌ای منتشر کرد.

خبرگزاری ایسنا: انجمن بازیگران سینمای ایران درباره پرداخت نشدن دستمزد عوامل برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها، بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه یادشده آمده است:

«در سال‌های اخیر سنت بسیار ناپسند و غیرعادلانه‌ای در پروژه‌های تصویری رایج شده که تهیه‌کنندگان به‌آسانی، دستمزد بازیگران و عوامل را در موعد مقرر در قراردادها پرداخت نمی‌کنند و علت آن را پرداخت نشدن از سوی سازمان یا نهاد سرمایه‌گذار اعلام می‌کنند.

این موارد در شرایطی است که در قراردادهای کاملاً یک طرفه، همه تعهدات بر عهده بازیگران و دیگر عوامل گذاشته شده و تهیه‌کننده فقط یک مورد را متعهد شده و آن هم پرداخت به موقع دستمزد است؛ دستمزدی که نه هدیه است و نه پاداش، بلکه جزء حقوق رسمی و به توافق رسیده عوامل یک پروژه محسوب می شود، که متاسفانه در بسیاری از موارد، در همین یک بند هم تهیه‌کننده به عنوان طرف اول، امضاء و تعهد خود را زیر پا می‌گذارد و به انبوه اعتراض‌های عوامل کمترین توجهی نمی‌شود».

در ادامه این بیانیه آمده است: «سرکار خانم پانته آ بهرام بازیگر محترم و سرشناسی که سال‌های سال تمامی مشکلات جاری این حرفه را پذیرفته و به آن احترام گذاشته، در یک سریال تلویزیونی به دلیل آنکه دستمزدش در موعد مقرر و حتی پس از آن پرداخت نشده، ادامه همکاری با آن پروژه را منوط به تسویه حساب بر طبق قرارداد خود کرده، همین امر باعث شده تا هجمه ناعادلانه‌ای علیه ایشان و حرفه بازیگری صورت پذیرد.

چنانکه در روزهای اخیر انجمن صنفی محترم شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) پس از سال‌ها سکوت در برابر انعکاس عمومی و مطبوعاتی انبوه شکایات و اعتراض‌های بازیگران و عوامل پروژه‌ها از تهیه‌کنندگان آثار تصویری، اینک و به بهانه حرکت اعتراض آمیز تنها یک بازیگر، بیانیه‌ای منتشر فرموده و به جای واکاوی و آسیب‌شناسی این اتفاق و تحقیق از طرفین ماجرا ، نسبت به این امر اعتراض و آن را محکوم کرده است».

انجمن بازیگران سینمای ایران در ادامه بیانیه خود یادآور شده است که «انجمن در همین خصوص و به شکل کلی مواردی را لازم به توضیح می‌داند، نخست آنکه این انجمن رعایت «رفتار حرفه‌ای» و « شئون اخلاقی» و «احترام به مشکلات مالی پروژه‌ها» را همواره محترم شمرده و از اعضای گرامی خود نیز انتظار انجام آن را داشته و دارد، اما این سوال را مطرح می‌کند که آیا ماه‌ها پرداخت نکردن دستمزد عوامل یک پروژه و نداشتن پاسخگویی شفاف به آنها و حتی در مواردی تهدید معترضان به اقدام قانونی و اعمال ممنوع‌الکاری، رعایت رفتار و اخلاق حرفه‌ای و احترام به شئونات صنفی است؟ آیا این شیوه برخورد ، احترام به کمترین حقوق انسانی، شرعی و عرفی عوامل منجمله بازیگران محسوب می شود؟

از سویی دیگر بسیار جای تاسف است که با توسل به عبارت «بازیگر سالاری» و اشاره به چند مورد انگشت‌شمار ، بر موج گسترده‌ی دریافت نکردن حقوق بازیگران در پروژه‌های مختلف که چیزی جز « بازیگر آزاری» و عوامل‌آزاری نیست، سرپوش گذاشته می‌شود.

همچنین بی‌تردید ما نیز تایید می‌کنیم که ورود پول‌ها و سرمایه های نامشخص و ناسالم نگرانی‌هایی جدی برای امروز و فردای هنرهای تصویری کشورمان به وجود آورده و می آورد ، اما آیا به جز تهیه کننده آن پروژه‌ها فرد دیگری می‌تواند اجازه ورود و استفاده از این پول ها را بدهد؟»

انجمن بازیگران سینمای ایران در ادامه از انجمن صنفی محترم شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران ( آیفیک ) خواسته که در راستای حمایت از حقوق تمامی عوامل و بازیگران آثار تصویری، در انعکاس عمومی از بی‌عدالتی‌ها و اجحاف‌های به عمل آمده در حق عوامل پروژه‌ها نیز کوتاهی نفرموده و با جدیت بر وجود و التزام قرارداد واحد مبتنی بر اصول قانونی و دارای کد رهگیری نیز تلاش و تاکید کنند».

انجمن بازیگران سینمای ایران در پایان با تاکید بر اینکه پایبندی به قانون، احترام به قرارداد و رعایت همه‌جانبه اخلاق حرفه‌ای تمامی عوامل یک پروژه از صدر تا ذیل در کنار هم مبنای اصلی خلق آثار فاخر و تمامی حرکت‌های جمعی و گروهی است، اعلام آمادگی کرده تا همراه با دیگر صنوف محترم سینمایی در کنار نهادهای صنفی، اداری و سازمان‌های مرتبط، برای حل مشکلات، اعتراض‌ها و شکایت‌های عوامل مختلف و همچنین عبور منطقی از مشکلات جاری و اعتلای جایگاه محترم و گرامی تهیه‌کنندگان پروژه های تصویری، تعامل لازم را به عمل آورده، همکاری کند.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وروجک

      چی چی گفتی چرت ،پرت .....درست وخلاصه بگو حق باتهیه کننده است.....یا پانته آ بهرام ولی میگه خیلی وقته دستمزدش رانگرفته دیگه فیلم به پایان رسید پول این بنده خدارا ندادی....تهیه کننده

    • وروجک

      من نمیدونم چرامیخواهن حق طرف رابخورند....بخصوص از زنهارا به راحتی میخورند...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج