جاباما
۷۹۵۰۶۲
۱۰۲۰۰
۱۰۲۰۰
پ

درمان‌های خانگی سرمازدگی نقاط مختلف بدن

درست مانند آب، پوست نیز زمانی که در معرض دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد منجمد می‌شود. در این حالت می‌گوییم که فرد دچار سرمازدگی شده است. سرمازدگی می‌تواند بسیار درد آور و حتی خطرناک باشد.

وب‌سایت صورتی ها: درست مانند آب، پوست نیز زمانی که در معرض دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد منجمد می‌شود. در این حالت می‌گوییم که فرد دچار سرمازدگی شده است.

سرمازدگی می‌تواند بسیار درد آور و حتی خطرناک باشد، به همین دلیل هم زمانی که شما دچار سرمازدگی شده‌اید باید سریعاً به فکر درمان آن باشید. روش‌های مختلفی برای درمان سرمازدگی در نقاط مختلف بدن وجود دارد.

در این مقاله ما قصد داریم که روش های درمان خانگی سرمازدگی برای نقاط مختلف بدن برای شما بیان کنیم. شما می‌توانید با خواندن این مقاله به درمان سرمازدگی خود بپردازید. همراه ما باشید.

بهتر است پیش از آنکه روش های درمان خانگی سرمازدگی را برای شما بیان کنیم اطلاعاتی در مورد این بیماری به دست بیاوریم.

علل شایع سرمازدگی:

هنگامی که پوست و بافت‌ها در معرض سرمای شدید قرار می‌گیرند اغتشاش در آن‌ها رخ می‌دهد. حتی ممکن است در موارد شدید عضلات، اعصاب و رگ‌های خونی نیز منجمد شوند. این اتفاق بیشتر در نقاطی مانند:

  • بینی
  • روی انگشتان
  • گونه‌ها
  • گوش‌ها
  • و چانه‌ها رخ می‌دهد

درمان‌های خانگی سرمازدگی نقاط مختلف بدن

شایع‌ترین علل سرمازدگی قرار گرفتن در معرض هوای بسیار سرد مانند بادهای خیلی سرد و یا آب های سرد می‌باشد. همچنین می‌تواند علت سرمازدگی شما تماس مستقیم با یخ، فلزات یخ زده و یا مایعات بسیار سرد باشد.

در چه دمایی سرمازدگی اتفاق می‌افتد:

برای هر فرد این دما کاملا متفاوت می‌باشد چرا که برخی از افراد می‌توانند دماهای بسیار پایین را تحمل کنند در حالیکه برخی نمی‌توانند. اما به صورت کلی احتمال بروز سرمازدگی در دمای زیر ۵ درجه فارنهایت یا همان منهای ۱۵ درجه سانتیگراد حتی با وجود باد کم نیز بسیار افزایش پیدا می‌کند. اگر باد شدید و خنک نیز به این دما اضافه شود و دما به منهای ۲۷ درجه سانتیگراد برسد می‎توان گفت که یخ زدگی یا همان سرمازدگی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

چه کسانی بیشتر در معرض سرمازدگی هستند:

خطر برای همه افراد جامعه وجود دارد اما برخی افراد هستند که بیشتر در معرض سرمازدگی قرار دارند. افرادی که دچار کم آبی بدن هستند و یا دیابت دارند، جریان خون آن‌ها ضعیف است بیشتر در معرض سرمازدگی قرار دارند. همچنین خطر برای افرادی که سیگاری هستند و یا افرادی که پیش از این سابقه سرمازدگی دادند بیشتر خواهد بود.

نشانه‌های سرمازدگی:

نشانه‌های سرمازدگی بستگی به میزان نفوذ سرما در بافت‌های شما و تاثیر آن دارد.

در یخ زدگی یا سرمازدگی سطحی ممکن است نشانه‌هایی از قبیل:

  • احساس درد
  • سوزش
  • بی حسی
  • بریده شدن پوست
  • و گزگز اندام‌ها بروز کند

درمان‌های خانگی سرمازدگی نقاط مختلف بدن

هر چقدر میزان سرمازدگی بیشتر بوده و سرما بیشتر در بافت‌های شما نفوذ کند این علائم شدیدتر خواهد شد به عنوان مثال کسانی که دچار سرمازدگی شدید شده‌اند علائم زیر را خواهند داشت:

  • از بین رفتن کامل حس
  • ایجاد تاول در زیر پوست
  • خون مردگی
  • و غیره…

عوارض سرمازدگی:

مانند تمامی بیماری‌ها، سرمازدگی نیز برای خود عوارضی را به دنبال خواهد داشت. این عوارض را می‌توان اینگونه بیان کرد:

  • افزایش احتمال سرماخوردگی
  • بی‌حسی طولانی مدت در ناحیه آسیب دیده
  • نقص رشد در کودکان
  • افزایش خطر سرمازدگی دوباره
  • اختلالات دائمی عصبی
  • آرتریت یخ‌زدگی
  • عفونت

همانطور که می‌بینید عوارض جبران ناپذیری برای سرمازدگی وجود دارد به همین دلیل هم هنگامی که به این بیماری مبتلا شدید باید سریعاً به فکر درمان آن باشید. سرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که شما نمی‌توانید به اندازه کافی در بدن خود حرارت تولید کنید تا سرما تواند به بدن شما آسیب برساند.

۱۰ روش خانگی برای درمان سرمازدگی

البته روش‌های مختلفی برای درمان سرمازدگی وجود دارد اما ما در ادامه فقط روش های درمان خانگی سرمازدگی را برای شما آموزش خواهیم داد.

بهتر است قبل از انجام این کارها زمانی که به پزشک خود مراجعه می‌کنید نسبت به استفاده از این روش‌ها از وی اجازه بگیرید. اگر سرمازدگی شما شدید است به هیچ وجه وقت را تلف نکرده و سریع پزشک مراجعه کنید.

۱- به یک محل گرم بروید:

اولین مرحله برای درمان سرمازدگی این است که در سریع‌ترین زمان ممکن از سرما دور شده و به یک جای گرم پناه ببرید. هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید احتمال آنکه سرمازدگی سریع‌تر درمان شود بیشتر شده و احتمال جلوگیری از آسیب‌های بیشتر نیز بیشتر می‌شود.

به عنوان مثال برای محافظت از پاهای خود که دچار سرمازدگی شده‌اند سریع کفش و جوراب سرد خود را در آورده و یک پتوی گرم روی آن قرار دهید.

اگر در خارج از خانه هستید و به یک جای گرم دسترسی ندارید می‌توانید دست‌های خود را در زیر بغل خود قرار داده و گرم کنیم. همچنین برای محافظت از صورت بینی و گوش خود می‌توانید آن‌ها را با استفاده از دستکش خود گرم نگه دارید.

سعی کنید در زمان‌هایی که هوا بسیار سرد بوده و یخبندان است از خانه خارج نشوید. بهتر است در فصل‌های سرد سال از خروج از خانه، پیش‌بینی‌های آب و هوایی را نگاه کنید چرا که اگر سرما بسیار شدید باشد می‌تواند در عرض چند دقیقه نقاط مختلف بدن شما را دچار سرمازدگی بکند.

۲- از آب گرم استفاده کنید:

یکی از روش های درمان خانگی سرمازدگی که بسیار نیز آسان می‌باشد استفاده از آب گرم است. برای درمان یخ زدگی یا همان سرمازدگی شما باید منبع سرما را از بین ببرید و پوست را به آرامی گرم کنید تا بتواند به دمای طبیعی خود برسد.

خیس کردن ناحیه سرمازده به افزایش جریان خون در آن ناحیه کمک کرده و اعصاب و عضلات را آرام می‌کند.

در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ میلادی مورد انجام قرار گرفت مشخص شد که بهترین درمان فوری برای دست‌ها و پاهای یخ زده قرار دادن آن‌ها به مدت ۳۰ دقیقه در آب گرم به دمای ۴۰ تا ۴۱ درجه سانتیگراد می‌باشد.

برای این منظور شما می‌توانید یک وان کوچک را با آب گرم پر کنید. البته نباید دمای آن از ۱۰۴ تا ۱۰۷ درجه فارنهایت تجاوز کند.

منطقه آسیب دیده و یا سرما زده را در آب گرم به مدت ۲۰ دقیقه خیس کنید

در صورت نیاز این فرآیند را دوباره تکرار کنید.

نکته مهم این است که شما باید مراقب باشید که گرما بیش از حد نباشد چرا که گرمای بیش از حد می‌تواند شرایط را بدتر کند. همچنین شما نباید به هیچ وجه منطقی سرمازده را مورد ماساژ گرار دهید چرا که باعث ایجاد ضایعات پوستی خواهد شد.

۳- بلند کردن قسمت های آسیب دیده:

ارتفاع کمک می‌کند که بی‌حسی ناشی از سرمازدگی کاهش پیدا کند. همچنین با ارتفاع دادن به منطقه یخ زده یا همان سرمازده جریان خون در آن ناحیه افزایش پیدا می‌کند که باعث می‌شود بی‌حسی از بین برود.

شما می‌توانید دست و پاهای سرمازده خود را روی چند بالش قرار دهید و آن‌ها را بلند نگه دارید. اگر بینی و یا گوش‌های شما آسیب دیده‌اند روی یک صندلی با پشتی مناسب نشسته و گردن خود را به عقب ببرید.

همچنین شما می‌توانید خودتان را با یک پتو گرم کنید و یک لیوان شکلات داغ یا یک فنجان چای گیاهی گرم برای کمک کردن به بدن خود استفاده کنید.

۴- آلوورا برای درمان سرمازدگی:

برای سرمازدگی سطحی زمانی که شما توانستید منطقه مورد نظر را گرم کنید می‌توانید از آلوورا برای بهبودی پوست خود استفاده کنید. آلوورا دارای خواص ضد التهابی است و همچنین باعث کاهش درد و از بین بردن اختلالات دیگر می‌شود و از بروز آسیب‌های پوستی بیشتر جلوگیری می‌کند.

درمان‌های خانگی سرمازدگی نقاط مختلف بدن

یک مطالعه در سال ۱۹۹۵ نشان داد که کرم آلوورا در بهبود و بقای بافت‌های آسیب دیده ناشی از سرمازدگی بسیار موثر است.

برای این منظور باید این کارها را انجام دهید:

  • برگ‌های آلوورا را برای استخراج ژل آن از همدیگر جدا کنید.
  • ژله به دست آمده را در منطقه آسیب دیده قرار دهید.
  • اجازه دهید گل به خودی خود خشک شده و سپس به آرامی آن را از روی منطقه برداریم.
  • این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید تا به بهبودی کامل برسید
  • البته شما می‌توانید از یک کرم آلوورا نیز کمک بگیرید

۵- سیگار کشیدن ممنوع:

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۴ میلادی انجام شده بود مشخص شد که سیگاری‌ها بیشتر در معرض سرمازدگی قرار دارند.

سیگار کشیدن باعث می‌شود که گردش خون پایین آمده و مقاومت شما در برابر سرما کاهش پیدا کند. بنابراین اگر دچار سرمازدگی شده‌اید سریع سیگار کشیدن خود را متوقف کنید.

در حالی که نیاز به سیگار می‌تواند بعد از سرمازدگی بسیار بالاتر برود شما باید از این کار اجتناب کنید. نیکوتینی که در سیگار وجود دارد گردش خون شما را کاهش داده و موجب افزایش عوارض سرمازدگی می‌شود.

برای جلوگیری از سیگار کشیدن خودتان می‌توانید آدامس‌های بدون قند را امتحان کنید.

۶- حمام گرداب (آب در حال حرکت):

حمام گرداب یک نوع حمام درمانی است که در آن تمام یا بخشی از بدن در معرض جریان‌های نیرومند آب ولرم قرار می‌گیرد. استفاده از حمام گرداب یکی از روش های درمان خانگی سرمازدگی است.

خیس کردن منطقه سرما زده در یک حمام گرداب می‌تواند جایگزین مناسبی برای ماساژ و گرما باشد این کار می‌تواند موجب شفاف شدن پوست، تمیز شدن پوست از بافت‌های مرده و از بین رفتن سرمازدگی شود.

تفاوتی ندارد سرمازدگی شما حاد یا مزمن باشد حمام گرداب یک روش عالی برای رهایی از درد ناشی از سرمازدگی است. حمام گرداب باعث خواهد شد که دامنه حرکت منطقه آسیب دیده شما افزایش پیدا کرده و همچنین تورم و التهاب موجود در آن ناحیه از بین برود.

استفاده از این نوع حمام به افزایش جریان خون نیز کمک خواهد کرد. شما می‌توانید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از این حمام متفاوت لذت ببرید.

۷- مخلوط شیر و زردچوبه:

زردچوبه حاوی یک ترکیب معروف به نام کورکومین (curcumin) است که به بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند. علاوه بر این املاح ضد التهابی زردچوبه باعث کاهش درد و ناراحتی در ناحیه سرمازده می‌شود.

علاوه بر این‌ها نوشیدن شیر گرم به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کرده و بدن شما را از داخل گرم می‌کند.

  • برای استفاده از این مخلوط مراحل زیر را طی کنید:
  • یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک فنجان شیر اضافه کنید
  • این مخلوط را در حرارت کم گرم کنید
  • برای شیرین‌تر شدن آن می‌توانید از عسل نیز استفاده کنید
  • این مخلوط را دوبار در روز بخورید

اگر گردش خون پایینی دارید می‌توانید از مکمل‌های زردچوبه استفاده کنید البته بهتر است قبل از استفاده از آن‌ها با پزشک خود مشورت کرده و از او اجازه بگیرید.

۸- چای زنجبیل:

چای زنجبیل برای درمان سرمازدگی ضروری است. می‌توان گفت که اصلی‌ترین روش خانگی برای درمان سرمازدگی چای زنجبیل است. زنجبیل می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند و با این کار گرمای بدن شما نیز افزایش پیدا کرده و سرمازدگی از بین می‌رود.

درمان‌های خانگی سرمازدگی نقاط مختلف بدن

چای زنجبیل را ۲ تا ۳ بار در روز بخورید. برای تهیه چای زنجبیل این کارها را انجام دهید:

  • ۱ قاشق غذاخوری زنجبیل نازک برش را به ۲ فنجان آب اضافه کنید.
  • آن را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشد
  • برای شیرین شد آن کمی به چای عسل اضافه کنید.

۹- فلفل کاین (Cayenne Pepper):

فلفل Cayenne حاوی کپسایسین است که باعث تحریک جریان خون در بدن و اندام می‌شود. جریان خون مناسب در ناحیه آسیب دیده، گامی مهم در درمان سرمازدگی است. علاوه بر این، فلفل کایین باعث کاهش علائم سرما زدگی مانند درد، التهاب، احساس بی‌حسی و سوزش در مناطق آسیب دیده می‌شود.

½ قاشق چای خوری پودر فلفل کایین، ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب و ۱ قاشق غذاخوری از شیره چغندر را در یک فنجان آب مخلوط کنید.

این مخلوط را دو بار در روز بخورید.

همچنین از فلفل کایین در آشپزی خود استفاده کنید یا بعد از مشاوره با پزشک خود یک مکمل دریافت کنید.

۱۰- پوشیدن لباس مناسب:

پوشیدن لباس مناسب و گرم در هنگام بیرون رفتن از خانه زمانی که هوای بیرون سرد است آخرین مورد از روش های درمان خانگی سرمازدگی می‌باشد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس در فصول سرد مانند زمستان با لباس مناسب و گرم از خانه خارج شوید.

  • از دستکش مناسب برای فصل سرد استفاده کنید چراکه دست‌ها بیشتر در معرض سرمازدگی هستند.
  • چند لایه نازک لباس زیر لباس کلفت خود پپوشید تا در صورت خیس شدن لایه بالایی باز هم دمای بدن شما گرم مانده و آب به داخل بدن شما نفوذ نکند.
  • همیشه لبا‌س‌های خشک را استفاده کنید. اگر لباس، جوراب و یا هر چیز دیگری خیس است به هیچ وجه آن را استفاده نکنید
  • همیشه کلاه همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز از گوش‌های خود در برای سرما محافظت کنید. گوش‌های جزو اندام‌هایی هستند که سریع دچار سرمازدگی می‌شوند.
  • اگر لباس ضد آب و یا ضد باد دارید سعی کنید همیشه آن را به تن کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کفش شما گرمای لازم برای گرم شدن پاها را فراهم می‌کند و همچنین به اندازه‌ای تنگ نیست که باعث کاهش فشار خود شما در پاها شود.

این‌ها موادری بودند که باید در فصل گرما رعایت کنید. خوب روش های درمان خانگی سرمازدگی را نیز آموختید. شما نیز می‌توانید بعد از مشورت با پزشک خود برای درمان سرمازدگی از این روش‌ها استفاده کنید.

نکات مهم در سرمازدگی:

  • به هیچ وجه منطقه سرمازده را مورد ماساژ قرار نداده و برف روی آن قرار ندهید. اینکارها می‌تواند عوارض بدی داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که کودکان شما لباس به اندازه کافی پوشیده باشند. کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض سرمازدگی هستند چراکه مقاومت بدن آن‌ها بسیار کمتر است.
  • در مواجهه با طوفان حتما پناه بگیرید و از مقابله با آن اجتناب کنید
  • پوست سرمازده را با گرمای مستقیم، مثل اجاق گاز، لامپ حرارتی، شومینه یا پد گرم، گرم نکنید. این کار می‌تواند باعث سوختگی شود.
  • ار دستکش‌های عایق دار استفاده کرده و در بیرون از خانه از تلفن همراه خود استفاده نکنید
  • هنگام رفتن در برف، چکمه‌های گرم و ضد آب را که مچ پا را پوشانده‌اند، بپوشید
  • اگر عرق کرده‌اید سریع لباس‌های خود را عوض کرده و سپس دوباره وارد فضای سرد شوید.
  • حتما با دما سنج دمای آبی را که ناحیه سرمازده را در داخل آن قرار می‌دهید بسنجید. چراکه شما میزان گرمی آب را به دلیل بی حسی حس نخواهید کرد.
  • اگر در حین آب و هوای سرد، قصد دارید خارج از منزل باشید، الکل مصرف نکنید.
  • وعده‌های غذایی پر انرژی مصرف کنید

درمان‌های خانگی سرمازدگی نقاط مختلف بدن

این‌ها نیز مواردی بودند که با رعایت آن‌ها می‌توانید از سرمازدگی جلوگیری کرده و سلامت خود را تضمین کنید.

شما برای درمان سرمازدگی خود چه کارهایی را انجام می‌دهید؟ اگر روشی را می‌دانید در بخش کامنت با دیگر کاربران مجله آن را به اشتراک بگذارید. ممنون که با این مطلب همراه ما بودید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج