۷۹۵۶۹۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

بُرد شیرینی که به حاشیه رفت!

این اتفاق تازگی ندارد. شامگاه گذشته در حالی که بازی تیم‌های پرسپولیس و کاشیما در فینال آسیا همه را مجذوب خود کرده بود، برد شیرین تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان در سایه این بازی به حاشیه رفت، اتفاقی که نمی‌توان نقش رسانه‌ها را در پررنگ‌ شدن آن نادیده گرفت.

ایسنا: رضا خدادادی، سردبیر روزنامه ورزشی گل درباره علت گرایش بیش از حد رسانه‌ها به ورزش فوتبال و پرداختن به این حوزه که اغلب منجر به فراموشی ورزش‌های دیگر می‌شود، اظهار کرد: موضوع این است که محتوای رسانه‌های ورزشی در تمام دنیا همین سر و شکل را دارد. در حال حاضر رغبت مخاطبان در رسانه‌ها به فوتبال است. همین طور گردش مالی که در دنیا در ارتباط با فوتبال اتفاق می‌افتد، در خیلی از رشته‌های ورزشی دیگر مثل کشتی و ... وجود ندارد.

او درباره به حاشیه رفتن پیروزی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان توسط رسانه‌ها اظهار کرد: این اتفاق نادر از بدشانسی و همزمانی دیدار دو تیم فوتبال ساحلی و همچنین فینال لیگ قهرمانان فوتبال آسیا بود. اگر روز دیگری این اتفاق می‌افتاد، امکان توجه به دستاورد تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان بیشتر بود؛ چرا که اتفاق قابل توجهی بوده است.

خود ما در روزی که تیم پرسپولیس دیدار داشت، در قالب تیتر و در کنار صفحه توانستیم این اطلاع‌رسانی را در ارتباط با بازی فوتبال ساحلی کشورمان در فضای تنگ روزنامه‌مان داشته باشیم و البته جواب نداد بتوانیم توجه بیشتری به فوتبال ساحلی داشته باشیم.

بُرد شیرینی که به حاشیه رفت!

او با اشاره به همزمانی دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا و پیروزی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان و عملکرد رسانه‌ها نسبت به این دو اتفاق، اظهار کرد: اتفاق نادری است در دنیا که ۱۰۰ هزار نفر برای تشویق یک تیم باشگاهی در استادیوم حاضر شوند.

در واقع فقط برای باشگاه‌های بزرگ دنیا چنین اتفاقی می‌افتد. این مساله نشان می‌دهد که ذائقه مردم ما در این مقطع با تیم باشگاهی بوده است اما از بازی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان هم بوده است و در شبی که این تیم قهرمان شده، پرسپولیس هم بعد از سال‌ها به فینال آسیا رسیده است. به همین منظور همه نگاه‌ها مورد توجه فوتبال بوده است.

این سردبیر روزنامه ورزشی معتقد است: اینکه گفته می‌شود رسانه‌ها صرفا توجه‌شان به فوتبال است بی‌انصافی است. چرا که رسانه‌ها در مقاطعی مثل المپیک یا بازی‌های آسیایی به حوزه‌های دیگر ورزش می‌پردازد. اگر ورزشکاران ما مدال طلای با ارزش بگیرند یا اتفاق خاصی در آن حوزه بیفتد روی جلد روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و حتی در برنامه‌های تلویزیونی نگاه ویژه‌ای به آنها می‌شود.

البته باید گفت که این مخاطب شناسی در هر منطقه و بافتی متفاوت است؛ به عنوان مثال شما در آمریکا می‌بینید که میزان توجه مخاطبان این کشور به «بسکتبال» بیشتر است. به همین منظور رسانه‌ها نیز بیشتر به این ورزش می‌پردازند. در نتیجه رسانه‌ها هم سعی می‌کنند توجه بیشتری به این ورزش بکنند و یا در ارتباط با بیسبال نگاه رسانه‌ها در این کشور نگاه پررنگی است.

همچنین MMA که ورزشی رزمی است و در قفس انجام می‌شود، در کشور آمریکا طرفداران زیادی دارد و در مسابقه اخیری که در این کشور صورت گرفت، لقب مبارزه قرن را به این ورزش دادند. به دلیل اینکه چند صد میلیون بیننده از سراسر دنیا داشت و کشورهای میزبان و همچنین کشورهای شرکت‌کننده به این ورزش بسیار توجه کردند. رسانه‌های این کشورها نیز این مسابقه را کامل پوشش دادند و به جنجال‌های آن پرداختند.

بنابراین من فکر می‌کنم رسانه‌های ما در ایران نیز اینگونه نیستند که ذائقه مخاطب را به سمت فوتبال هدایت کنند. بلکه خود ذائقه مردم به فوتبال بیشتر از ورزش‌های دیگر است. پدیده‌ای که به میزان بالایی در دنیا قابل توجه است و همین باعث شده رسانه‌ها هم توجه بیشتری به فوتبال داشته باشند.

خدادادی با بیان اینکه وظیفه رسانه تبیین سلیقه برای مخاطبان نیست، مطرح کرد: رسانه می‌تواند در اتفاقاتی که در جامعه ورزش و کشور رخ می‌دهد تاثیرگذار باشد؛ به عنوان مثال حضور بانوان در ورزشگاه یکی از اتفاقاتی است که رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه اطلاع‌رسانی و کار فرهنگی کنند اما نمی‌توانند به مخاطب بگویند که به عنوان مثال کشتی را بیشتر از فوتبال دوست داشته باشند.

رسانه‌ها نمی‌توانند به ذائقه مخاطب کمک کنند اما می‌توانند به ذائقه متفاوت مخاطب ارزش بگذارند. خیلی از مخاطبان ممکن است ورزش‌های دیگر به غیر از فوتبال را دوست داشته باشند که باید سلیقه آنها نیز لحاظ شود. بنابراین اگر قهرمانان ما در ورزش‌های دیگر به موقعیت و دستاوردی می‌رسند رسانه‌ها باید توجه‌شان را به آنها معطوف کنند اما اینکه این معطوف شدن کمرنگ یا پررنگ است، علت آن به اتفاقات و هیاهوی فوتبال برمی‌گردد که بعضی اوقات این اولویت‌ها فراموش می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج