جاباما
۷۹۸۰۳۹
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

مدارک جعلی که مثل قارچ در اینترنت سبز می‌شوند

اگرچه اینترنت این فضا را برای افراد ایجاد کرده که به خرید و فروش مدارک تحصیلی یا هویتی اقدام کنند، اما کاربران باید هوشیار بوده و فریب آگهی‌های فروش مدارک در فضای‌مجازی را نخورند، زیرا در بهترین حالت اگر مدرکی هم به خریداران ارائه شود، جعلی بوده و معتبر نیست.

خبرگزاری ایسنا: اگرچه استفاده از اینترنت بسیاری از فعالیت‌ها را تسهیل کرده و رنگ تکنولوژی و مدرنیته به آن‌ها داده است، اما جنبه‌های منفی هم دارد و قالب کردن مدارک جعلی و یا سوءاستفاده‌ از تلاش افراد برای دستیابی به مدرک با هزینه‌های هنگفت از این دسته است و متاسفانه به نظر می‌رسد این پدیده بین ایرانیان نیز رواج یافته است.

امروزه افرادی فرصت‌طلب با هویت‌ جعلی در فضای مجازی و با انتشار آگهی‌هایی در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی و یا در سایت‌های آگهی از برخی افراد تحت عناوینی مانند فروش مدارک از جمله مدرک تحصیلی، مدارک هویتی (شناسنامه،کارت ملی) و... کلاهبرداری می‌کنند. حتی ممکن است برای موجه نشان دادن و فریب افراد، از تصاویر جعلی مدارک هم استفاده کنند.

مدارک جعلی که مثل قارچ در اینترنت سبز می‌شوند

این افراد با سوء‌استفاده از بلندپروازی برخی از کاربران و با دریافت مبالغی هنگفت، به فروش مدارک تحصیلی با عناوینی همچون «کارشناسی آسان»، «مدرک دانشگاهی بدون حضور در کلاس»، «مدرک دانشگاهی از دانشگاه‌های معتبر خارج و یا داخل کشور»، «دریافت مدرک تحصیلی دانشگاهی معتبر همراه با استعلام» و... اقدام می‌کنند. در حالی که این مدارک حتی اگر به کسانی که برای آن‌ها درخواست داده‌اند، ارائه شود، جعلی است.

اگرچه صحت مدارک در هاله‌ای از ابهام است، اما استفاده از اینترنت و عدم توانایی در پیگیری افرادی که در این فضا حضو دارند، این امکان را فراهم می‌کند که بعضا مدرکی هم ارائه نشود. به همین دلیل حتی در برخی از موارد هم مشاهده شده است اصلا مدرکی برای فرد صادر نشده و افراد کلاهبردار بعد از گرفتن پول دیگر پاسخگو نیستند و متواری می‌شوند.

در این راستا پلیس فتا بارها هشدار داده که کاربران بدانند که تمام این آگهی‌ها دروغ بوده و مدارکی هم که ارائه می‌شود، جعلی است و به هیچ عنوان نباید فریب این افراد را بخورند. بلکه باید توجه داشته باشند که مدارک رسمی را سازمان‌های مرتبط و معتبر با توجه به قوانین کشور صادر می‌کنند.

بر این اساس افرادی که در فضای مجازی به فروش مدارک‌ جعلی اقدام می‌کنند و هم‌چنین افرادی که این مدارک‌ جعلی را خریداری کرده و در جایی ارائه می‌دهند، بدانند که این کار آن‌ها جرم بوده و پلیس با این افراد برخورد قانونی خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج