جاباما
۷۹۹۳۴۳
۸ نظر
۵۰۱۹
۸ نظر
۵۰۱۹
پ

معضلی به نام طلاق توافقی-صوری

افزایش طلاق توافقی-صوری (uncontested divorce)، بخاطر برقراری مستمری یا مسکوت گذاشتن سربازی و غیره، علاوه بر آسیب‌های اجتماعی، بار مالی سنگینی برای صندوق‌های بازنشستگی داشته است. گفتار امروز نگاهی دارد به این ناهنجاری اجتماعی. روایت تعهد به شریک زندگی.

وب‌سایت روزیاتو - علی زمانی: افزایش طلاق توافقی-صوری (uncontested divorce)، بخاطر برقراری مستمری یا مسکوت گذاشتن سربازی و غیره، علاوه بر آسیب های اجتماعی، بار مالی سنگینی برای صندوق های بازنشستگی داشته است. گفتار امروز نگاهی دارد به این ناهنجاری اجتماعی. روایت تعهد به شریک زندگی.

تعهد به شریک

تعهد به شریک زندگی موضوعی است که در جوامع گوناگون و فرهنگهای متفاوت تعاریفی خاص از آن ارائه می شود. سطح توقعات و برداشتهای هر فردی از این مفهوم به نوع تربیت ،خانواده و جامعه ای که در آن رشد و نمو یافته و جامعه ای که در آن زندگی می کند ارتباط تنگاتنگی دارد.نگاه به خانواده ، حقوق زن و مرد و مقوله تساوی رفتاری ، وجود ادیان و مانند آن ،امکان رسیدن و توافق یا تعریفی عموم پسند را برای آن سخت تر نموده است.

معضلی به نام طلاق توافقی-صوری

نمی توان تعهد را صرفاً در ممنوعیت رابطه جنسی با غیر از شریک زندگی محدود نمود. هستند بسیاری که رابطه جنسی را صرفاً با همسر خود دارند و لیکن از سایر الزامات یک زندگی معمولی برای خانواده برخوردار نمی باشند.

بعلت شکل گیری خانواده هایی که فرزند سالاری در آن رایج می باشد، و از سوی دیگر نبود زمینه های لازم برای آشنایی خردسالان، نوجوانان و جوانان با حداقلهای دانش جهت شناسایی جنس مخالف و نحوه ارتباط و مقابله با سختی های مرسوم یک زندگی مشترک، شاهد آن می باشیم که بعلت وجود کوچکترین اختلاف نظر که به راحتی قابل حل می باشد ،قهر و نزاع و بحث شکل می گیرد و به راحتی گزینه طلاق بعنوان سهل الوصول ترین آیتم در پیش رو قرار می گیرد،زیرا ما فرزندان خود را برای زندگی با تمام نشیب و فرازهایش آماده نکردیم.

بسیاری از افرادی که با خانواده ها کار می کنند واقف می باشند که علت اصلی بسیاری از طلاقها عدم رضایت یکی از زوجین و یا طرفین از ارتباط جنسی با یکدیگر می باشد.فقدان آگاهی طرفین در این باب که بعنوان تابو در اجتماع مطرح می باشد یکی از دلایل طلاق می باشد.

معضلی به نام طلاق توافقی-صوری
گزارش ایرنا از طلاق هایی از جنس بازگرداندن مستمری

بحث دیگر که موضوع این نوشتار ماست که به منافع طلاق برمی گردد.همچنان که ازدواج می تواند منافع (مادی و غیر مادی ) را بدنبال داشته باشد امر طلاق نیز می تواند موجبات اینگونه منافع را فراهم نماید.قانونگذاران می بایست در تدوین قانون و با برخورداری از دانش کارشناسان امر به سمتی بروند که منافع فردی طلاق را با مضرات عمومی طلاق مقایسه نموده و حکم کلی و نسخه واحد برای این مقوله که به انسانهای پیچیده و گوناگون مرتبط است را نپیچند.

قانون حمایت از خانواده

قانون حمایت از خانواده که در تاریخ ۰۱/۱۲/۹۱ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید از جمله قوانینی است که نیازمند اصلاح فوری است .بسیاری عقیده داشتن که با تصویب این قانون بسیاری از مشکلات و مباحث گوناگون که موجب تضییع حقوق زنان، مادران و فرزندان جامعه می شده بطور روشنی گره گشایی و حل شده است.

اما عده دیگراز جمله نگارنده معتقد است که مباحث اجتماعی و روابط حقوقی فیمابین اعضاء خانواده و با نهادهای اجتماعی بسیار پیچیده می باشند و نمی توان بطور سطحی و احساسی و با پرداخت وجوه حمایتی و پول پاشی از منابع عمومی و یا صندوقهای بازنشستگی مبادرت به استحکام بخشی کانون مقدس خانواده نمود.

معضلی به نام طلاق توافقی-صوری گزارش ایسنا از طلاق صوری به منظور اخذ مستمری از کمیته امداد

بند (۳) ماده ۴۸ قانون مذکور به دریافت مستمری بازماندگان اناثی که فاقد شغل یا شوهر می باشند اشاره نموده است.پس از تصویب این قانون و با افزایش مشکلات اقتصادی و همزمان کاهش پایبندی نسبی به نحوه تامین معاش خانواده از منظر اخلاقی و شرعی شاهد افزایش طلاق های توافقی و صوری برای بر خورداری من غیر حق از مستمری بازماندگان دخترمی باشیم. افزایش خیره کننده آمار برای متقاضیان ذیربط منجر به افزایش هزینه های صندوقهای بازنشستگی گردیده است.

از آنجا که اینگونه طلاقها بدواً با هدف کمک به معیشت و افزایش رفاه صورت می گیرد ،لذا بصورت توافقی ودر اکثر موارد جهت دستیابی سریع به درآمد باد آورده ،زوجه مبادرت به بخشیدن کلیه حقوق خود از جمله مهریه نموده و آینده خود را تباه می نمایند.

سوء استفاده از قانون

بسیاری از افراد سود جو از ضعف قانون سود جسته و مبادرت به طلاق توافقی رجعی می کنند . از سویی با ازدواج موقت(صیغه) و حتی ازدواج سفید(بدون متعه) کماکان با یکدیگر زندگی می کنند. بسیاری از این زوجین با داشتن فرزند و سالها زندگی گرم و با نشاط و با فراهم بودن شرایط قانونی مبادرت به ورود به مسیر طلاق صوری می نمایند، مسیری که عموماً به از هم پاشیدن خانواده ها ختم می شود!.

از پیامدهای ضعف قانون پیش گفت که با هدف صیانت از خانواده شکل گرفت می توان به از بین رفت حرمت پیوند خانواده و ورود خانواده ها برای رفتار دوگانه اشاره کرد. در این گونه شرایط، فرزندان در سنین پائین یا از کنه موضوع بی اطلاع می باشند و یا زوجین برای جلوگیری از عدم افشای واقعیت مبادرت به ظاهرسازی مقوله طلاق برای فرزندان خود می نمایند تا در مواقع خاص موجبات رسواِیی آنها نگردند.

در پاره ای موارد که فرزندان خردسال از موضوع مطلع می گردند، سطح اضطراب و نگرانی آنها برای از دست رفتن کانون خانواده و حمایتهای والدین واحتمال عدم برخورداری توام پدر و مادرنسبت به سایر همسن و سالان آنها افزایش می یابد.

والدین طلاقهای توافقی -صوری مجبور به اظهار کذب و مخفی کردن ادامه ارتباط زناشویی خود علی الخصوص در مواجهه مامورین دولتو یا بازرسان تامین اجتماعی می باشند و این موضوع موجب گسترش نفاق و دورویی می گردد.معضلی که راستی و صداقت را در هر جامعه ای می خشکاند.

شاهد می باشیم که با گذشت زمان و بعلل گوناگون سطح و تعداد تنوع طلبی جنسی در زوجین افزایش یافته است.بعلت عدم ارضائ نیازهای جنسی در زمانهای مورد نیاز و باخبر شدن اطرافیان از طلاق ، عرضه و تقاضا در این مقوله به هر یک از زوجین(علی الخصوص زوجه) افزایش می یابد. کار زمانی وارد فاز سخت تر خود می شود که شریک رسمی سابق و غیر رسمی فعلی وی ازاین ارتباط مطلع شده و دچار صدمات روحی بزرگی می شوند. در این شرایط و بعلت از بین رفتن پیمان رسمی ازدواج، راه برگشتی وجود نداشته و با از بین رفتن حیا و عفت در اینگونه افراد نسبت به یکدیگر شاهد گسترش فساد در جامعه خواهیم بود.

طلاق صوری و تبعاتش برای سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی می بایست از ظرفیتهای قانونی خود در جلوگیری از گسترش این روزنه مفسده انگیز استفاده نماید.از انجا که در متن قانون به صراحت به نداشتن شغل و یا شوهر اشاره نموده ،لذا داشتن شوهر چه بصورت رسمی و یا غیر آن که با شهود ، مستندات برای بازرسان ذیربط احراز گردد موجبات قطع مستمری خواهد بود.

برای مواردی که سازمان تشخیص دهد می توان به ماده ۴۹ همان قانون مبنی بر معرفی افرادی که پس از رجوع تا یکماه از ثبت آن خوددداری یا در مواردی که از ثبت نکاه موقت لازم است از ثبت آن امتناع می کنند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم خواهند شد نیز استفاده کند.

آن‌چه بهتر است در دستور کار باشد

بند (۳)قانون حمایت از خانواده نیازمند اصلاح فوری است.

سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق ها می بایست با همفکری و کار کارشناسی که با محوریت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی صورت می گیرد، پیشنهاد اصلاح آن را به نحوی که دوره دریافت مستمری بازماندگان دختر همانند بیمه بیکاری با محدودیت زمانی و دوره ای اصلاح شود.

دختران مستمری بگیران متوفی که بعد از فوت والدین تقاضای برخورداری از مستمری بازماندگان را نمایند با محدودیت دریافت زمانی حداکثر۵ سال و بشرط آن باشد که دختر متقاضی قبل از فوت وبیمه شده اصلی تحت تکفل و پوشش صندوق بازنشستگی ذیربط باشد.

فرزندان اناثی که قبلا از این نوع مستمری(که به نوعی مستمری حمایتی می باشد) برخوردار بوده اند، می بایست واقعی بودن و یا صوری بودن طلاق‌ها و رجوع احتمالی از طریق بازرسان و نمایندگان صندوق‌ها دقیقاً بررسی و اعمال قانون گردند.

برای افراد متخلف برگشت مستمریهای من غیر حق وفق ماده ۹۷ قانون تامین اجتماعی و همچنین جریمه و حبس موضوع ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده لحاظ گردد.

امیدواریم خلل و فرجی که در قانون، راه را برای فعالیت کلاهبرداران و شیادان فراهم می‌کند، با کار کارشناسی دقیق شناسایی و رفع گردد تا جامعه و سازمان تامین اجتماعی، بار مادی و معنوی این ناهنجاری ها را کم‌تر شاهد باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخخ

    • بدون نام

      کمتر دزدی کنید و حق ملت را بخورید
      پدر من 37 سال حق بیمه پرداخت کرد چرا الان نباید حقوقش به من برسد که 11سال است از همسرم جدا شده ام و هرگز ازدواج هم نکرده ام
      شما هرگز نمیتوانید حق مردم را بخورید

    • بدون نام

      اینم از تبعات تحریم و فشار اقتصادی !!!!!تعجب در این هست که چرا سران و بزرگان و امرا به این معضل دچار نمی شن !!!!!! ایمانشون کامل تره یا فشار اقتصادی و تحریم و تورم به حال اونا تاثیر نداره؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      در این کشور بسیار ثروتمند فقر رو تبدیل رفاه بکنید همه این معضلات و بسیاری دیگر حل می‌شود و الا مدام یه راه در رو جدید پیدا میشه که بشه از قانون و هر چیز دیگه ای سو استفاده بشه .

    • بدون نام

      دولت حمایتهای اجتماعی رو هدفمتد و دقیق انجام بده تا مردم مجبور نشن برای زنده ماندن ریا کنن و دروغ بگن و دست به عمل ناثواب بزنن

    • حسین

      بد بختی ما اینکه مسئولین تو اتاق میشینن و حال بالا بردن اب دماغ خودرا ندارند.از اتاق بیاید بیرون و تحقیق کنید در صورت اثبات فرد مذکور را جریمه و مجبور به برگرداندن مبلغ پر داخت شده از طرف سازمان بشود.نه اینکه این چرت وپرت را برای بدبختی که واقعا مستحق است قانون وصل کنید

    • خوب میکنن

      بیشتر اینا از نداری و بدبختی اینکارارو میکنن اینجا جلوشونو بگیرین جای دیگه سر در میارن یه زن با چن تا بچه و یه شوهر معتاد چیکار کنه من سالها با شوهر معتاد و بیکار زندگی کردم و بچمو گذاشتم اومدم تو تهران نگهداری سالمند هیچی از زندگی نفهمیدیم و بدبختی کشیدیم کسی اومد بگه چیکار میکنی منم میخام اینکارو بکنم دیگه ۶۰ سالمه نمیتونم دور از بچه هام باشم و حسرت بکشم الهی پدرتون دربیاد که همه جوونارو معتاد کردین و زنو بچه هارو بدبختو در بدر چقد باید بخورین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه بهتر دولت خودش این گار بکنه دختری کهمشکل مالی داره حتی اگه شوهر. هم داشته باشه باید حقوق پدرشو بگیره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج