جاباما
۸۰۰۱۳۲
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

پاسخ شریفی‌نیا به مافیا در سینما

پنجشنبه شب برنامه «خندوانه» یک مهمان ویژه داشت؛ کسی که سال‌های سال است در سینمای ایران او را هم به‌نام بازیگر حرفه‌ای و تخصصی می‌شناسند و هم انتخاب بازیگران بسیاری از آثار با اوست. حتی بسیاری به شوخی و جدی او را مافیای سینمای ایران می‌دانند و شائبه‌هایی هم از پول‌گرفتن‌ها و تعیین تکلیف برای کارگردانان سینما و تلویزیون برای او درست کرده‌اند.

تسنیم: پنجشنبه شب برنامه «خندوانه» یک مهمان ویژه داشت؛ کسی که سال‌های سال است در سینمای ایران او را هم به‌نام بازیگر حرفه‌ای و تخصصی می‌شناسند و هم انتخاب بازیگران بسیاری از آثار با اوست. حتی بسیاری به شوخی و جدی او را مافیای سینمای ایران می‌دانند و شائبه‌هایی هم از پول‌گرفتن‌ها و تعیین تکلیف برای کارگردانان سینما و تلویزیون برای او درست کرده‌اند.

پاسخ شریفی‌نیا به مافیا در سینما

و محمدرضا شریفی‌نیا بازیگر سینما و تلویزیون است که در مقام تهیه‌کننده و کارگردان هم آثاری را از خود به‌جای گذاشته... با شوخی آهنگین «جناب خان» به این پشت‌پرده برنامه «خندوانه» پرداخت؛ زمانیکه مرد عروسکی برنامه رامبد جوان می‌خواند: مافیا... مافیا... آقای شریفی‌نیا... او به این سوال و شائبه این‌طور پاسخ داد: «اگر این‌طور باشد که می‌گویند رامبد جوان هم مافیاست.

چون چند نفر جوان با استعداد از طریق «خنداننده‌شو» و فعالیت کمدی در این برنامه به جامعه هنری معرفی می‌شوند این کار مافیا محسوب می‌شود؟ نه این طور نیست!» شریفی‌نیا تصریح کرد: در یک موقعیت‌های خاص، هنرمندان با استعداد زیادی را به سینما و تلویزیون معرفی کرده‌ام که همیشه پای آبروی خودم در میان بوده است.

الان خود رامبد جوان این جوانان را با یک کنترل و مدیریتی به «خنداننده‌شو» می‌آورد و به جامعه هنری معرفی می‌کند. مثلاً حامد بهداد را به سینمای ایران معرفی کردی پای آبروی خودت در میان بود و هر روز که او پیشرفت می‌کند نقش آن معرفی بیشتر به چشم می‌خورد.وی درباره شائبه پول گرفتن‌ها و انتخاب بازیگر از روی لابی و رانت، گفت: واقعا آنقدر معرفی بازیگر و فعالیت این‌چنینی در جامعه هنرمندان به‌خصوص سینماگران با ظرافت و با اهمیت انجام می‌شود که هرکسی را نمی‌توان وارد این جامعه کرد بدون اینکه شناسنامه و استعدادی داشته باشد.

اینکه می‌گویند فلانی معرفی می‌شود پول‌های آنچنانی (صد میلیون) از او می‌گیرند یا با سفارش وارد می‌شود، اگر همچنین باشد از این درب می‌آیند و از آن درب خارج می‌شوند. اینگونه حضورها در سینما و تلویزیون نمی‌تواند ماندگار باشد. چون هنرمندی در سینما و تلویزیون ماندگار می‌ماند که با شایستگی انتخاب شده باشد؛ چون بهترین داور بازیگران، مردم هستند.

شریفی‌نیا خاطرنشان کرد: وقتی من یک نفر را به کارگردان معرفی می‌کنم اگر آن بازیگر، من را سربلند کند آن کارگردان به من اعتماد می‌کند و کار بعدی در خدمت او هستم. حالا چون آن کارگردان به من لطف دارد و حرف مرا در زمینه انتخاب بازیگر گوش می‌کند به معنای تعیین تکلیف نیست.

من برای کارگردانان تعیین تکلیف نمی‌کنم! آن بازیگری که معرفی می‌کنم اگر رفتار درست، مطالعه و تحصیلات خوبی داشته باشد باز هم این اعتماد به من می‌شود تا در دیگر کارها هم بازیگران را من انتخاب کنم. الان رامبد در عرصه خودش همین کار را انجام می‌دهد؛ البته شاید در موقعیتی هم نپسندد فلان هنرمند و بازیگر فعالیت داشته باشد، چون آبرویش در میان است. این اتفاق ربطی به تعیین تکلیف ندارد و اصلاً سینما جای چنین کارهایی نیست.

بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به ماجرای انتخاب ویشکا آسایش برای نقش «قطام» و معرفی پارسا پیروزفر و کار با داریوش مهرجویی، گفت: یادم می‌آید در سریال «امام علی(ع)» دنبال یک بازیگر خانم برای نقش «قطام» بودیم که شخصیت جدیدی باشد با رفتارهای مردانه و ظرافت زنانه توأمان و بتواند از پس این نقش مهم بربیاید.

من ویشکا آسایش را به داوود میرباقری پیشنهاد کردم که چون درست انتخاب شد و بعدها به‌خاطر درخشان بودن این بازیگر، حتی گفتند ‌ای کاش این نقش پررنگ‌تر نوشته می‌شد. بعدها هم ویشکا آسایش در جشنواره‌ها جایزه‌های مهمی را گرفت باعث سربلندی من است. چرا که یک روزی افتخار داشتم ایشان را به داوود میرباقری معرفی کنم.وی اضافه کرد: برای فیلم «پری» داریوش مهرجویی سه بازیگر به نام‌های «پارسا پیروزفر» که نقش کوتاهی داشت، «علی مصفا» که البته یک کار سینمایی انجام داده بود و برای آن نقش احساس کردم خوب است و یکی هم «فرهاد جم» بود که این سه بسیار درخشان هم ایفای نقش کردند.

و این درخشان بودن بازیگرانی که به داریوش مهرجویی معرفی کردم به‌جایی رسید که 10 کار با این کارگردان انجام دادم که جزو افتخارات کاری من محسوب می‌شود. ممکن است این اتفاق در ذهن دیگران یک نوع رفتار مافیایی بسازد. اگر قرار باشد پای آبروی من وسط باشد من هیچ‌وقت آبرو و اعتبار خودم را دستمایه رفتار مافیایی نمی‌کنم. اصلاً جای مافیا در سینما نیست.

شریفی‌نیا در ادامه صحبت‌های خود درباره مافیا در سینمای ایران، بیان کرد: افتخارم در سینما این بوده که هرکسی را برای هر نقشی که مناسب بوده انتخاب کردم. البته شاید پیش از من برای اثر دیگری انتخاب شده باشد و این شبهه پیش نیاید. چون یک باری در مورد انتخاب مرحوم شکیبایی در «سالاد فصل» فریدون جیرانی صحبت کردم که البته «خسرو» را برای نقشی که مناسب بود پیشنهاد کردم اما او پیش از آن کارهای زیادی انجام داده بود.

همیشه حواسم بوده که به هنگام انتخاب بازیگران، بازیگر مناسب هر نقشی را انتخاب کنم که خوشبختانه کارهایی که بنده در کنار کارگردان‌ها مشاور بازیگری می‌دادم نقش‌ها در جشنواره‌ها به خوبی دیده شده و جایزه‌های بازیگری را هم به خودشان اختصاص دادند.وی درباره اینکه می‌گویند من از بازی یک بازیگری جلوگیری کرده‌ام، افزود: خوشبختانه با هیچ‌کس مشکلی ندارم و اینکه می‌گویند من نمی‌گذارم و یا نگذاشتم در فلان فیلم، فلان بازیگر، بازی کند اصلاً این طور نبوده و نیست.

البته اگر گاهی هم یک بازیگری پیشنهاد شده و گفتم نباشد حتما به نفع خود آن بازیگر بوده است. چرا که برخی اوقات یک فردی در جایگاهی قرار می‌گیرد که برای آن نقش ساخته نشده و به واسطه ضعف در آن بازی، همان مقدار ارزشی هم که دارد از دست می‌دهد. چون سر جای خودش انتخاب شده است. مثلاً اگر بخواهم همین «جناب‌خان» را برای فیلمی انتخاب کنم او را به فیلمی دعوت می‌کنم که تمام ویژگی‌های خودش با آن نقش منطبق باشد یا توانایی انطباق با آن نقش را داشته باشد.

برای اینکه «جناب‌خان» یک کاراکتر با هوش، حاضر جواب و با مطالعه‌ای است که سر بزنگاه می‌داند باید در مقابل فلان شخصیت مهمان برنامه چه بگوید و از واژگان و ادبیاتی استفاده کند. من حاضرم یک سیمرغ ویژه به «جناب‌خان» بدهم و اصلاً چقدر خوب است که جشنواره فیلم فجر این کار را انجام دهد شخصیت‌های فعال و تاثیرگذاری که در برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی هم وجود دارند همچون «جناب‌خان» این‌طوری مورد تقدیر و تجلیل قرار بگیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسام

      ماهم باور کردیم.آخه بازیگرای خانم معروف اینو اعتراف کردن اینو چی بگیم دیگه

    • مرتضی

      تو خود مافیایی!!!

    • بدون نام

      واقعا باید به جناب خان سیمرغ جشنواره داده بشه عالیه از هر نظر

    • بدون نام

      آفرین جناب خان.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج