جاباما
۸۰۲۳۶۳
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

دقت سیاسی صدا و سیما کجاست؟!

حسین سلطان محمدی در سایت سینماسینما، در یادداشتی، با اشاره به چند اشتباه در یکی از بخش‌های خبری سیما، پرسیده که چه کسی مسوول این نابسامانی است؟

خبرآنلاین: حسین سلطان محمدی در سایت سینماسینما، در یادداشتی، با اشاره به چند اشتباه در یکی از بخش‌های خبری سیما، پرسیده که چه کسی مسوول این نابسامانی است؟

در کشور ما که رسانه ملی، انحصاری است، انتظار این است که در همه زمینه‌ها، بر نشانه‌های ملی و قراردادی کشور، تاکید کند و مرتب و مستمر، با تکرار این نشانه‌ها که شامل سرود ملی، نشانه‌ها و علائم پرچم رسمی و اسامی قراردادی ساختارهای جغرافیایی و اداری است، آنها را در ذهن اتباع این نظام، زنده نگه دارد.

برای همین، وقتی نکات متفاوت با این قواعد بنیادین در این رسانه و آن هم در شاخه‌ای از آن که معاونت سیاسی است، رخ نماید؛ در عالم ارتباطات، ناگهان تئوری توطئه شبهه می‌افکند و ما را وادار می‌سازد با نشانه‌های مشابه، برابرگذاری کرده و توضیح بخواهیم. آنچه در این مختصر گفته شد، ناظر بر چند چیز است که در شامگاه روز ۵ آذر، در خبر ساعت ۲۱ سیما دیده شد.

نکته نخست و برابر با آنچه در تصاویر دیده شده، در اخبار هواشناسی بود که گوینده اخبار خواند و در زیرنویس‌ها هم دیده شد که از واژه «خراسان بزرگ» استفاده شده است و خبر از برف و کولاک در این جغرافیای جدید و در آسمان خراسان بزرگ داده و از رانندگان خواسته شده بود برای تردد در جاده‌های «خراسان»، لوازم ایمنی همراه داشته باشند. «خراسان بزرگ» یعنی چی؟

وقتی در قاعده اداری و تقسیمات جغرافیایی، استان خراسان به سه قسمت خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، تفکیک شده، نوشتن این واژه، ما را در بدبینانه ترین برداشت، به نقشه داعش می‌رساند که در خلافت ادعایی‌اش، از «خوراسان» نام می‌برد! (دو تصویر زیرنویس پیوست این متن است)

دقت سیاسی صدا و سیما کجاست؟!

دقت سیاسی صدا و سیما کجاست؟!

نکته دوم، در پرچمی از ایران بود که در بخشی از خبر، در بک گراند گوینده خبر نشان داده شد. در این پرچم و در بخش سوم و پایینی پرچم، برخلاف قاعده رسمی، نشانه‌های پرچم که ۱۱ الله اکبر در ردیف بالایی و ۱۱ الله اکبر در ردیف پایین، با پایه کرسی یکسان است، ۱۱ الله اکبر ردیف پایینی، واژگون و معکوس بود. این گرافیک را چه کسی طراحی کرده است؟ چه کسی ناظر پخش بود؟ (تصویر یادشده را ببینید)

دقت سیاسی صدا و سیما کجاست؟!

و البته که، افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت در تالار وحدت بود ولی این تالار متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، برخلاف زیرنویس خبری که نوشته بودند «تالار وحدت حوزه هنری»!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخهخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج