۸۰۳۹۶۹
۴۶ نظر
۵۰۰۹
۴۶ نظر
۵۰۰۹
پ

چرا احمدی نژاد ایده افزایش یارانه‌ها را مطرح کرد؟

سر پر سودایی دارد این محمود احمدی نژاد. بسیاری از هوادران و همراهان قدیمی خود را از دست داده و شاهد زندانی و محاکمه شدن تتمه یاران خود است اما باز هم دست از تلاش برای بازگشت به قدرت برنمی دارد. سفر پشت سفر و ویدئو پشت ویدئو.

نامه نیوز: سر پر سودایی دارد این محمود احمدی نژاد. بسیاری از هوادران و همراهان قدیمی خود را از دست داده و شاهد زندانی و محاکمه شدن تتمه یاران خود است اما باز هم دست از تلاش برای بازگشت به قدرت برنمی دارد. سفر پشت سفر و ویدئو پشت ویدئو.

شرایط و وضعیت ایران امروز با ۱۳ سال پیش خیلی فرق کرده اما احمدی نژاد اصلا عوض نشده است. با همان رویکرد پوپولیستی به میدان آمده و بدون توجه به سهم خود در بروز این اوضاع و احوال ، سعی در انتقاد از شیوه مدیریتی رقبای سیاسی اش دارد.

مردم را دانشجوهای کلاس خود فرض کرده و پای تخته می رود تا معضلات اقتصادی کشور را تشریح کند. معضلاتی که به گفته تحلیل گران و کارشناسان اقتصادی و سیاسی تا حد زیادی ناشی از هشت سال کشورداری خود او است. رئیس دولت های نهم و دهم اما این طور فکر نمی کند و همه مشکلات موجود را ناشی از دست های پشت پرده و سومدیریت مقامات می داند.

نسخه تکراری

تازه ترین نسخه خود برای اقتصاد مملکت را در نشست هم اندیشی اقتصادی ایران پیچیده است. او از ضرورت اصلاحات اساسی حرف می زند و به دنبال ایجاد تحول بنیادینی است که به اعتقاد او ، تنها فرصت و راه نجات کشور است. شاهدش هم عبدالرضا داوری است که طرح اقتصادی احمدی نژاد را بهترین طرحی می داند که تا کنون در تئوری وعمل دیده است!

نسخه جدید احمدی نژاد اما حاوی نگاه و رویکردی جدیدی نیست. او همچنان از پرداخت یارانه نقدی دفاع می کند و حتی معتقد است که مبلغ این یارانه ها باید با توجه به گرانی و تورم تا ۲۰ برابر شود. همان گرانی و تورمی که بخش مهمی از آن محصول سیاست خارجی غلط و کاغذپاره دانستن تحریم ها در دولت احمدی نژاد است. احمدی نژادی که در زمان ریاست جمهوری خود با چالش تامین منابع مالی پرداخت یارانه مواجه بود، امروز به تندی خطاب به دولت می گوید «انگار ارث پدرشان را می‌خواهند بدهند» و می خواهد که یارانه های نقدی را تا حدود چند صد هزار تومان افزایش دهند.

خوش خیالی یا فراموش کاری

بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی در واکنش به این اظهارات احمدی نژاد، به ثبت نام او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و رد صلاحیت اش اشاره کرده و اینگونه رفتارها را تلاشی برای بازگشت به قدرت قلمداد کردند.

همان طور که این رسانه ها نوشته اند احمدی نژاد با اتکا به تاکتیک قدیمی اظهارات پوپولیستی در پی جلب نظر توده های مردم است. او خوب می داند که طبقه متوسط و طبقه مرفه جامعه از او حمایت نمی کند بنابراین همه تمرکز خود را روی طبقه محروم گذاشته و می کوشد تا با سوءاستفاده از بحران اقتصادی موجود، بخشی از طبقه متوسط که در حال سقوط به زیر خط فقر است را با خود همراه کند.

اشتباه تاکتیکی احمدی نژادی ها این است که روی فراموش کاری این مردم حساب کرده اند اما اگر گپ و گفتی ساده با مردم در تاکسی، صف نانوایی، قصابی یا هرجای دیگر داشته باشند از این خوش خیالی خارج خواهند شد.

کارنامه سیاه

هنوز بسیاری از مردم به یاد دارند که او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ با وعده ریشه کن کردن بیکاری، آوردن پول نفت سر سفره مردم و ... روی کار آمد و بعد از ۸ سال چه چیزی را تحویل دولت بعد از خود داد.

با این وجود بد نیست اگر با نگاهی دوباره به کارنامه دولت های نهم و دهم به یاد او آوریم که در عرصه مدیریت اقتصاد چقدر ناکارآمد بوده است. برآورد دقیق از میزان خسارت ناشی از تحریم ها کار ساده ای نیست . احمدی نژاد خود از درآمد سرشار نفت بهره برد اما کشوری را به دولت بعد تحویل داد که درآمد نفتی آن ۴۳ درصد کاهش یافته بود.

در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۲ نرخ تورم در کشور چند برابر شد. دقیق تر بگوییم؛ نرخ تورم که در سال ۸۴، ۱۴درصد بود در پایان سال ۹۱ به حدود ۳۱ درصد رسید. رقمی بی سابقه که حتی در سال های جنگ هم تجربه نشده بود.

این تورم ماحصل کارکرد دولتی بود که شعار کاهش فاصله طبقاتی می داد. او امروز از مسئولان کشور گلایه و آنان را متهم به ناکارآمدی در مدیریت اقتصاد می کند ، در حالی که اولین خشت این دیوار کج را خود گذاشته است. براساس برآورد کارشناسان و مرکز آمار ايران که در سال ۹۱ انجام گرفته، حداقل حقوق تنها کفاف ۱۰ روز زندگي در شهرهاي بزرگ مانند تهران را مي داد. همچنين ميزان کسري بودجه خانوار به صورت ماهيانه و میانگین در کشور ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده بود. سرانه درآمدي کل کشور ساليانه ۱۳ ميليون تومان بود که اين عدد با تورم ۳۱ درصدي کفاف زندگي شهري را نمي داد. رشد ۳۸ درصدي قيمت روغن نباتي، ۴۰ درصدي قيمت برنج و ساير اقلام غذايي نشان داده که اصلي ترين بحران زندگي شهري درايران معيشت بود.

8 سال تورم

عملکرد دولت احمدی نژاد در حوزه اشتغال هم بهتر از کنترل تورم نبود. طبق آمارهای رسمی مرکز آمار در ابتدای دولت او جمعیت شاغل کشور۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۷۹ نفر بوده که در پایان سال ۹۱ این عدد به ۲۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۸۸۷ نفر رسیده است و این آمار نشان می دهد در طول این حدود ۸ سال تنها ۵۴۲ هزار و ۳۰۸ نفر به جمعیت شاغلان کشور افزوده شده است.

روند افزایش ناهنجاری ها اجتماعی مانند اعتیاد و انواع جرائم که خود یکی از نشانه های افزایش بی عدالتی و افزایش فقر است ؛ همچنین افزایش فساد و ناکارآمدی اداری در دولت دهم از دیگر موضوعاتی است که احمدی نژاد این روزها به یاد نمی آورد.

حجم تخلفات، پرونده ها و جرائم اقتصادی در کشورها یکی دیگر از معیارهای ارزیابی میزان پویایی اقتصادی است. هر چقدر تعداد پرونده های قضایی اقتصادی و درصد کلاهبرداری ها و چک های برگشتی در یک کشور بالاتر باشد، بیانگر پایین بودن میزان اعتماد اقتصادی و جدی نبودن اخلاق کسب و کار در آن کشور است. به این توضیح باید افزود که در طول ۸ سال کشورداری احمدی نژاد شاخص اخلاق کسب و کار و اعتبار اقتصادی به شدت آسیب دید و جو بی اعتمادی در بازار اقتصادی جای آن را گرفت. سال ۸۴ آمار تعداد چک های برگشتی سالانه ۵/۳ میلیون عدد بود که ۵ سال بعد در سال ۸۹ به ۵/۵ میلیون افزایش یافت و در سال ۹۱ تعداد این چک های برگشتی به بیش از ۵/۶ میلیون رسید. در سال ۹۱ به صورت میانگین روزانه ۱۸ هزار عدد چک به ارزش ۱۲۳ میلیارد تومان برگشت خورده است.

افزایش تعداد پرونده های قضایی و مفاسد اقتصادی و پرونده های کلان اختلاس مانند اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و افزایش کلاهبرداری هم نشان دهنده شرایط اخلاق کسب و کار است.

دولت بدهکار

احمدی نژاد بعد از ۸ سال پاستور نشینی در حالی دولت را به روحانی تحویل داد که بزرگترین بدهکار کشور بود و به این ترتیب دولت یازدهم را با چالش جدی بازپرداخت بدهی های دولت مواجه کرد. گفتنی است، میزان کل بدهی‌های بخش دولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی کشور در اسفند ۸۴ معادل ۱۱ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان بود و همین بدهی ها در آذر ماه سال ۹۱، به رقم ۵۳ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان رسید. میزان مطالبات معوق و بدهی دولت به بخش های خصوصی، پیمانکاران خصوصی، شهرداری ها و حتی سازمان های بیمه دولتی مانند تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی هم به شدت افزایش یافت . پیامد افزایش بدهی به بخش خصوصی نیز این بود که بسیاری از پیمانکاران ناگزیر به تعطیلی پروژه ها و درگیر چالش پرداخت وام های خود شدند.

احمدی نژاد با چنین کارنامه ای از راه نجات اقتصاد حرف می زند و از قضا تاکیدش روی راهکاری است که روزگاری «جراحی بزرگ اقتصادی» می نامید. او این نام را به قانون هدفمندی یارانه ها داده و ادعا کرده بود که بخش مهمی از اقتصا کشور را حل کرده و فاصله طبقاتی را کاهش خواهد داد. طبق قانون هدفمندی یارانه ها که از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ اجرا شد دولت باید همزمان با پرداخت یارانه نقدی ، ۳۰ درصد یارانه تولید را هم پرداخت می کرد و عدم پرداخت این یارانه به تولید کنندگان باعث بالارفتن شدید هزینه های جاری واحدهای صنعتی و چند برابر شدن قیمت انرژی و سوخت در این واحدها و در نهایت تعطیلی و کاهش شدید تولید شد.

رکود تولید تنها ثمره این ابتکار احمدی نژاد نبود و افزایش نقدینگی ناشی از پرداخت یارانه نقدی نمک به زخم اقتصاد پاشید و تورم را دامن زد. تورم از ۱۰ درصد در زمان شروع اجرای این قانون روندی به شدت صعودی پیدا کرد و در کمتر از یک سال بعد در آبان ۹۰ به ۸/۱۹ درصد و در پایان سال ۹۱ به ۳۱ درصد رسید، یعنی در دو سال و نیم، تورم سه برابر شد. با وجود همه این ها اما احمدی نژاد هنوز هم با سماجت از پرداخت یارانه نقدی دفاع کرده و حتی خواهان افزایش چند برابری مبلغ آن است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mehrdad

      چه غلط چه درست توده مردم با اجمدی نژادن.رلیلشونم خیلی سادست.درست الان میگن دور احمدی نژاد فلان بود بلان.ولی احمدی نژاد طرفدار قشر اکثریت مردم بود تا قشر کمتر یعنی پولدارا.احمدی نژاد بیاد هزار درصد رییس جمهور میشه البته اگه رد صلاخیت نکک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطمئن باش میکننش.

      • بدون نام

        جون به جونتون کنن نمیفهمید احمدی بیسواد با این کشور چه کار کرده چه فاجعه ای درست کرده.!!!! باز طرفداریشو میکنید

    • بدون نام

      احمدی نٓزاد بدبخت کرد ولی روحانی مردم رو بیچاره وفلج کرده ....

    • بدون نام

      مشخصه چون یک پوپولیسم عوام فریبه. بجای عنوان طرحها و تصمیمات ریشه ایی برای پیشرفت، رو اورده به راضی کردن برخی عوام کم سواد برای رفع مشکلات بسیار کوتاه مدتشان که البته مرقوم به صرفه هم نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه شما با سوادی الان اوضاع رو تشریح کن نه اینکه حرف مفت بزنی

    • مقداد

      با همین حرفا مارو به سمت روحانی سوق دادین . حالا احمدی نژاد کاغذپاره میدونست اونجوری شد . روحانی که همه چی رو تخته کرد چرا روز به روز داره بدتر میشه . پول هست تو این مملکت . ولی یه عده خاص دارن میخورن . هم این جناح و هم اون جناح .

    • بدون نام

      اگه برنامه تاییدصلاحیت مادریت بودالان روحانی رییس جمهورنبود.

    • زارع

      کارنامه ای سیاه ترازکارنامه حسن جان وکابینه مزخرفش درتاریخ وجودندارد رکود +تورم وحشتناک+گرانی ولنگ و وار+نظارت صفر+خط فقر گسترده+و............حاصل رای ما به اوست حقمون همینه !!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مموتی مردم رو خوب شناخته و میداند چگونه عوام فریبی کند

      • بدون نام

        عوام شما ها هستید که پشت وعده های دروغین قایم شدید

      • بدون نام

        مملکت مشکل داره ولی اینجور حرفای بی حساب کتاب هم درست نیست. تورم الان بدترین تورم کشور نیست

    • بدون نام

      خیلی بهتر از شماها بود احمدی نژاد مگه بد میگه حرفهاش عالیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر بفهمی این حرف رو نمیزنی

    • بدون نام

      از بیسوادی افرادی چون من سو استفاده میکنه شعارهای فریبنده مثل یارانه باعث خوشحالی طبقه پایین جامعه میشه تمامی کارمندان و کارگران و بازنشستگان دل پری از او دارند میگفت حقوق این افراد ایجاد تورم در جامعه میشه و افزایش 6 درصدی با تورم 25 درصدی یادمون هس

      پاسخ ها

      • نتصر حاجی

        احمدی نژاد دوران طلایی رونق اقتصادی بود معز متفکر بور برجام لعنتی رو زود شناخت و کاعذ پازه اعلام کرد حال دیدس. خود فزانسه ریخت بهم حالا ما چه دلخوشی به چند کشور دشمن بکنیم

      • ناشناس

        شروع این وضعیت رو این مردک باعث شد

    • بدون نام

      همشون سرو ته یه کرباسن. فقط حرف، دروغ.
      از بی سوادی و احساسات مردم استفاده میکنن.

    • بدون نام

      احمدی نژاد امتحان خودرا بخوبی پس داده وپس از۵۰ سال همه چی برای عموم اقشارروشن است ازروی کینه نوشته اید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امتحان پس داده که چه جوری به لجن کشیده همه چیز رو

      • بدون نام

        بهتره به یک روانشناس مراجعه کنی

    • فریبرز آریائی

      تنها کسی که بعد از امام خمینی حرف از مستضعفین زده جناب احمدی نژاد هست
      درود بر احمدی نژاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت احمدی ضد سرمایه داری بود

    • مهدی

      سانسورچی سانسور نکن. چرا کسی که رءیس جمهور بوده رو ب همین راحتی تحقیر میکنین. خب میبینه که همه چی حداقل پنچ برابر شده کاهش هم نمیدن قیمتارو تنها کاری که هر کسی ب فکرش میرسه برای رضایت ملت از اونجایی ملیارد ملیارد یه نفر ب جیب میزنه و بعد میگن پول نیست تو مملکت
      گفته یارانه ها باید افزایش پیدا کنه. ....

    • بدون نام

      فقط میتونم بگم خدا لعنت کنه مموتی بی سوادرو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الهی امین

      • بدون نام

        چه حیف که ازتاریخ عبرت نمیگیریم،همیشه قضاوت وداوری را بر اساس دیدن و شنیدن قرار میدهیم!!
        ایکاش جناب احمدی نژاد،یک شب در خلوت خود،وجدان خودش را به میدان تفکر واندیشه میکشاند!که چه بر سر ملت خود آوردم؟ چه آگاهانه،چه نااگاهانه! خودش فکر میکند خیلی میداند!
        نه چنین نیست ،بنگر که چه بلایی بر سر ملت سلحشور وباغیرت آوردی تو وانهایی که تورا بزرگ پنداشتند،واقعا کوتوله تر از تو وجود ندارد دچار اوهام هستی! دیگر بس است مردم فریبی.

      • بدون نام

        خدا تو امثال تو رو لعنت کنه

    • رفیع زاده

      نویسنده این متن بدجور یکطرفه نوشته
      اصن ب شما چ ارتباطی داره ک اینجوری نقد میکنی?
      دولتیا دیگ نمیگن تقصیر دولت قبل بود ، اما شما بازم داری تکرار میکنی???
      عجیبه واقعا

    • بدون نام

      هرچی الان اوضاع اقتصادی و اجتماعی و سیاسی خرابه از همین احمدی نژاده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلیل بیار حرف مفت نزن

    • م. ا

      سلام ، الان هم با دوران احمدی نژاد فرقی نکرده و شاید که نه(قطعا) بدتر شده ، فقط اسمِ ایشون بد در رفته !!!

    • بدون نام

      این بی سواد متوهم چرا ساکت نمیشه؟ چرا لال نمیشه؟ فقط هر چند وقت میاد یک چرندی میگه

    • بدون نام

      فکر میکنه با این مزخرفات میتونه دوباره به ریاست برسه !!!مردک متوهم دیوانه !!

    • دکتر پروفسور محمود آرادان

      برای اینکه هرچی زور زد چیز دیگه ای به فکرش نرسید !

    • بدون نام

      درود بر احمدی نژاد یار کارگران

    • جعفر عبافروش

      احمدی نژاد هم راستگو و پر تلاش بود و هم پیرو خط امام و انقلاب و دشمنان بزرگ داخلی داشت.
      اگر سیاست رد صلاحیتش نمیکرد.... الان هم فقرا و همه مردم وضعشون بهتر بود و آبروی سیاسی بهتری داشتیم.

    • بدون نام

      بندگان ساده مگه گرونی زمان احمدی نژادیادتون رفته درسته روحانی خرابکاریش بیشتر ازاحمدی نژادهست ولی احمدی نژادهم اونی که ما میخواستیم نبود

    • بدون نام

      احمدی‌نژاد اهل کار و عمل بود گناهش پاک دستش بود نه اهل باند بازی من که خیلی قبولش دارم

      پاسخ ها

      • حامی

        مثل اینکه یادتون رفته دوره مموتی برنج کیسه ۱۵تومان سد پنجاه تومان تازه اونم گیر نمیومد وقتی یه کامیون برنج میومد باید یک روز تو صف میومدی منتظر که آیا بهت برسه یانه
        یادتون رفته قیمت مرغ از کیلویی ۸۰۰تومان رفت یه شبه پنج هزار تومان تازه اونم نبود و مردم مجبور بودن توصف دوکیلومتری وایسن برا خریدن دوتا مرغ ریزه مونده منجمد برزیلی اونم با دعوا و تو سر هم زدن بگیرن خدایا خرم کن ولی دچار خرم ننداز
        تموم کارشناسان اقتصادی ایران همه از همه احزاب و جناح و هرچی همه میگن ایران و اقتصادش برای شکوفایی بهترین زمان زمان احمدی نژاد بود با اون همه پول نفت ۱۵۰دلاری که وارد ایران شد ولی با حیف و میل کردنش و دادن یه یارانه ناچیز که جلوه کنه ایران را به نابودی کشید برای سر ایران آورد که چنگیز مغول نیاورد نمیگم این دولت خوبه نه منم با خیلی از کاراهای این دولت مخالفم ولی با اینهمه بین بد و بدتر بد رو انتخاب میکنم احمدی نژاد هاله نور معجزه هزاره سوم رجایی دوم واااای خدای من که بعضی هامون فقط جلوی پامون را بیشتر نمی‌بینیم الان مثل اینکه بابای خانواده وقتی حقوق گرفت بیاد اونا بین اعضای خانواده بطور مساوی تقسیم کنه و کسی نباشه که مدیریت کنه همه راه خودشون و با سلیقه خودشون پولا خرج کنن خب شب برای یه لقمه نون باید عزا بگیرن احمدی نژاد توزیع ثروت یارانه ۲۰ برابر هرج و مرج مملکت ویران همه چی به فنا فقط احمدی نژاد باشه که بره سازمان ملل و سخنرانی و بازم هاله نور خدایی میشه اندازه صد تا رمان از خرابکاری احمدی‌نژاد نوشت و نوشت و نوشت
        چشمها را باید شست جور دیگر باید دید.

    • ناشناس

      بلایی ک احمدی نژاد همه جوره سر مملکت اورد قاجار تو ۱۴۰ سال نیاورد

    • سیروس

      مطمعنم اوخواهد آمد

    • ج

      چون دل درد داره ایقدبیسواداست که فکرمیکنه باافزایش یارانه مشکل مردم حل میشه همانطور که در دولتش باتصویب واجرای یارانه مردم رابیچاره کرد اگه راست میگه مگه خودش چندسال رئیس جمهورنبود پس چرا وقتی تورم زمان خودش ازصددرصدهم بیشترشدیارانه رادوبرابرنکرد این دلقک میخواد فقط دیده بشه

    • بدون نام

      مابه این حرفا عادت کردیم فقط هموخراب میکنن امابعدعیدتورم فقط توچندماه بیشترازدودوره احمدی نژادشد چرایارانه هااضافه نمیشه اماتورم چندبرابرشده همتون دروغ میگین روحانی قول دادتاسه ماه سهام عدالت راازادکنه کو؟همه بادروغ میان جلوجیب خودشون واطرافیانشونوپرکنن بدبخت ماملت

    • ص

      دمت.گرم.احمدی.نژاد.هر.چی.از.خدا.میخواهی.بهت.بده.

    • ایرانیم.

      همین یارانه ای که یکنفردذماه فقط میتونه 5کیلوبرنج بخره روهم ازاحمدی نژادداریم.روحانی که خساست ازسروروش میباره باتوجه به توروم وحشتناک دوره ریاستش غرضه نداره پول 5 کیلوبرنج هندی روتبدیل به 10 کیلوکه بشه یک کیسه کنه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج