۸۰۴۰۷۲
۱۶ نظر
۵۰۰۳
۱۶ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا هر روز یک قیمت برای بنزین مطرح می‌شود؟

مدتی است که نمایندگان مجلس به دنبال افزایش نرخ ارز و همچنین بالا رفتن آمار مربوط به قاچاق سوخت به بیرون از مرزهای کشورمان طرحی را برای کنترل مصرف سوخت از طریق احیای مجدد «کارت سوخت» و همچنین افزایش قیمت بنزین در نظر دارند که دولت هم در این راستا همسو و هم نظر با مجلس است به همین منظور در گام نخست اقدامات وزارت نفت برای اخذ کارت سوخت توسط مالکان وسایل نقلیه آغاز شده است.

تابناک: مدتی است که نمایندگان مجلس به دنبال افزایش نرخ ارز و همچنین بالا رفتن آمار مربوط به قاچاق سوخت به بیرون از مرزهای کشورمان طرحی را برای کنترل مصرف سوخت از طریق احیای مجدد «کارت سوخت» و همچنین افزایش قیمت بنزین در نظر دارند که دولت هم در این راستا همسو و هم نظر با مجلس است به همین منظور در گام نخست اقدامات وزارت نفت برای اخذ کارت سوخت توسط مالکان وسایل نقلیه آغاز شده است.

چندی پیش، پایگاه اطلاع رسانی دولت در کلیپ کوتاهی که منتشر کرده بود، میزان قاچاق سوخت (اعم از بنزین و گازوئیل) به خارج از کشور را ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز اعلام کرد؛ در حالی که پیش از این یکی از نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس میزان قاچاق بنزین به خارج از کشور را ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز اعلام کرده بود. ارقامی که تفاوت فاحشی را با یکدیگر نشان می دهند.

عمق فاجعه زمانی احساس می شود که متوجه می شویم، میزان قاچاق سوخت کشور خسارتی حدود ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰تومان بر کشور و مردم وارد می کند. در حالی که اگر دولت «حسن روحانی» از آغاز روی کار آمدن، به جای جلوگیری از ادامه سازوکارهای نظارتی نظیر «کارت سوخت» بر افزایش این نوع سیستم های نظارتی تأکید می کرد، امروز به راحتی شاهد خروج این میزان از سرمایه های کشور و مردم نبودیم.

همین مساله مجلس و دولت را برای کنترل بیشتر بر چگونگی توزیع سوخت هم راستا کرده است. اگرچه آنها تاکید دارند که در کنار استفاده از ابزار نظارتی، باید نرخ سوخت را به گونه ای افزایش داد که این افزایش باعث جلوگیری از قاچاق سوخت و کاهش میزان آن بشود. هرچند هر روز حرف و صحبت جدیدی از دولت و مجلس در ارتباط با ساز و کار کنترل مصرف سوخت و قیمت عرضه آن شنیده می شود.

به عنوان مثال یکی از نمایندگان عضو کمیسیون انرژی از دنبال کردن طرحی به منظور «اعطای یارانه انرژی به همه ایرانیان» سخن می گوید و در یک گفت و گوی زنده رادیویی که چندی پیش پخش شد، جزئیاتی از این طرح را بیان می کند. این نماینده تاکید دارد که در این طرح قرار است به هر ایرانی اعم از زن، مرد، کودک، نوجوان، پسر، دختر و ... چه خودرو و وسیله نقلیه داشته باشند، چه نداشته باشند، ماهیانه ۳۰ لیتر بنزین به قیمت لیتری هزار تومان تعلق بگیرد.

این نماینده مجلس این طرح را در راستای اجرای عدالت در توزیع یارانه انرژی می داند و تاکید می کند که در این طرح، هر فردی که بخواهد بیش از ۳۰ لیتر بنزین استفاده کند باید از طریق ۵ اپلیکشینی که بعدا معرفی خواهند شد، بنزین را با نرخ شناور و حدود ۳ هزار تومان خریداری و مصرف کند و آنهایی که وسیله نقلیه ای ندارند و می خواهند بنزین خود را به نرخ آزاد عرضه کرده و به فروش برسانند، می تواند با این قیمت بنزین تعلق گرفته به خود را از طریق سامانه های در نظر گرفته شده به فروش رسانده و پول آن را دریافت کنند.

در طرحی که این عضو کمیسیون انرژی تاکید داشت قرار است اجرا شود، پیش بینی هایی برای عرضه بنزین به خودروها و وسایل نقلیه عمومی و حتی وسایل نقلیه و خودروهای شخصی که مثلا از طریق اپلیکشن های موبایلی مشغول ارائه خدمات به مردم هستند نیز شده بود. اما این طرح فقط برای مدت کوتاهی مطرح شد و دیگر در رسانه ها خبری از آن نشد، هرچند مسئولان هم درباره چند و چون آن سخنی نگفتند.

چند روزی است که بر خلاف رویه ابتدایی دولت تدبیر و امید که تصمیم به حذف کارت سوخت به دلیل هزینه های نگهداری و ادامه بکار دادن آن گرفته بود، شاهد احیای کارت سوخت هستیم. موضوعی که به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است بجای تحمیل هزینه های سنگین مربوط به صدور کارت سوخت و نگهداری آن، از طریق کارت های بانکی و شبکه شتاب به مردم عرضه شود.

هرچند وزیر نفت تاکنون صرفا هدف این اقدام را نظارت بر میزان سوخت مصرفی مردم دانسته و از درون دولت هم چیزی غیر از این به مردم منتقل نشده است، اما بعید است احیای کارت سوخت صرفا همین مساله باشد. با وجود اینکه «بیژن زنگنه» تاکید دارد که قرار نیست نرخ سوخت مصرفی مردم فعلا افزایشی داشته باشد، اما هر روز در شبکه های اجتماعی و رسانه ها خبر جدیدی از قیمت آتی سوخت منتشر می شود.

این انتشار اخبار ضد و نقیض به چیزی جز افزایش نگرانی های مردم در ارتباط با آینده قیمت و نحوه مصرف سوخت نخواهد انجامید، بنابراین انتظار می رود اگر دولت و مجلس در ارتباط با آینده، چگونگی مصرف و قیمت آتی سوخت به نتیجه رسیده اند، به صراحت آن را برای مردم تشریح کرده و مردم را محرم تصمیم آتی خود برای این مساله بدانند. در این صورت حتما علاوه بر کاهش نگرانی ها، مردم همراهی بیشتری با دولت و مجلس خواهند کرد.

اگر هم تاکنون به نتیجه نرسیده اند خب بازهم شفاف آن را به مردم بگویند و تاکید کنند که دنبال راه حلی برای سهولت و راحتی مردم در این زمینه هستند. قطعا افزایش نگرانی مردم از طریق انتشار اخبار ضد و نقیض در ارتباط با آینده قیمت و چگونگی مصرف سوخت هیچ عایدی نخواهد داشت و صرفا در این شرایط نامساعد اقتصادی نگرانی های مردم و جامعه را افزایش خواهد داد که چیزی جز تحمیل هزینه اضافی به کشور نیست.

اگر هم آقایان قصد دارند با انتشار این اخبار اذهان عمومی را برای افزایش یکباره قیمت سوخت آماده کنند که باید گفت بدترین راه ممکن را برای این موضوع انتخاب کرده اند؛ چراکه مردم باید امین و محرم تصمیمات دولت و مجلس درباره موضوع مهمی نظیر مصرف سوخت باشند و این کار معنایش صرفا ایجاد یک هزینه اضافی خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میخواهندآمادگی ملت رامحک بزنند!

      پاسخ ها

      • @

        چون میخان مردم رو آماده کنن با این نرخهای جدید.به همین سادگی..

      • بدون نام

        دقیقا

    • ارمین

      الان رقم ۵۰۰۰تومنو دارن عنوان میکنن که اگه یه روز کردن ۲۵۰۰یا۳۰۰۰تومن مردم شوکه نشن و راحت هضم کنن

    • بومی

      واسه اینه که میخوان واکنش جامعه رو بسنجن.

    • ir

      بخاطر اینکه جیبهاشون خالی شده باز

    • ایرانی

      چون ملت ایران بافرانسه فرق می کنندانهاایستادگی کردند رییس جمهورفرانسه ازتصمیمش عقب نشینی کردولی ایرانی هاچی هر روز یک قیمتی برای لبنیات پوشاک بچه بنزین وغیره می گذارند همه هم ساکت هستن

    • بدون نام

      برای اینکه ارزش پول کشور را 5 برابر آوردن پائین آنوقت ملت باید جورشو بکشه و تاوانشو پس بده! و با گرانی آن جلوی قاچاقشو بگیره!!!!

    • بدون نام

      برای هرکاری برنامه ریزی لازم است..برای گران کردن هرچیزی اول بایداذهان عمومی چیزی بشنودوانهم ازطریق شایعه است که بهترین وارزانترین راه است پس اول شایعه بعددامن زدن به ان وجودادن سپس انجام ان کار...هروقت هم شایعه ای شنیدیدازان نگذریدکه روزی انجام میشودفقط اندازه اش بستگی به موقعیتش داره.

    • بدون نام

      چون میخواهند با اعصاب مردم بازی کنن.

    • نوید

      چقدر کاراشون تکراری شده.مردمم ک دنده پهن شدن و یچیز عادی

    • قدیر عزیزی

      چون فهمیدن چگونه رفتار کنند
      اول مردم را آماده میکنند بعد عمل میکنند.
      مثل همبشه
      جالبه
      مگه نه ؟؟؟؟

    • بدون نام

      چون میخوان درصد بی ارزگیمونو بسنجن

    • مریم

      چون میخوان به مرگ بگیرن که به تب راضی بشیم .سیاست همیشگی

    • بدون نام

      اگر بنزین 4000 بشود کرایه ماشین حداقل سه برابر می شود حالا حساب کنید چه تورمی ایجاد می شود

    • بدون نام

      ملت فرانسه را میخاهد که بنزین هرگز گران نشود نه ملت بی بخار ایران که هر روز از گرانتر شدن همه کالاها استقبال میکنن اخه تا کی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج