۸۰۶۰۲۹
۲۹ نظر
۵۰۰۲
۲۹ نظر
۵۰۰۲
پ

یارانه نقدی بالاخره اصلاح می‌شود؟

یارانه نقدی که مهمان هشت ساله اقتصاد ایران است پس از وعده‌ها و پول‌پاشی‌های بی‌تاثیر فراوان، در صورت تصویب مجلس بالاخره در سال آینده به صورت هدفمند پرداخت خواهد شد.

خبرگزاری مهر: یارانه نقدی که مهمان هشت ساله اقتصاد ایران است پس از وعده‌ها و پول‌پاشی‌های بی‌تاثیر فراوان، در صورت تصویب مجلس بالاخره در سال آینده به صورت هدفمند پرداخت خواهد شد.

پس از گذشت نزدیک به هشت سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خاصه پرداخت یارانه نقدی، مقرر شده در صورت تصویب مجلس، سال آینده این حوزه دچار تغییر و تحول شود.

آنطور که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور وعده داده، در بودجه سال ۹۸ بخش مربوط به یارانه نقدی جهت ساماندهی یارانه بگیران به استانها واگذار خواهد شد.

دلیل این واگذاری نیز، جلوگیری از حذف اشتباه و البته افزایش انگیزه استانها برای هزینه کرد صحیح مبالغ است؛ چراکه بودجه در نظر گرفته شده برای یارانه نقدی همچون سالهای گذشته همان ۴۲ هزار میلیارد تومان است و در صورت حذف یارانه خانوارهای پردرآمد و غیرنیازمند، آن مبلغ باید در بخش‌هایی همچون طرح‌های عمرانی هزینه شود.

بر این اساس، در صورت نهایی شدن این مبحث و اجرای صحیح از سوی دولت و استانها، نه تنها یارانه نقدی به ریل قانونی هدایت می شوند و به جای پرداخت به حدود ۷۵ میلیون ایرانی تنها به خانوارهای نیازمند پرداخت می شود بلکه منابعی نیز برای به سرانجام رساندن طرح های عمرانی و استانی به دست می آید.

ناگفته پیداست که اجرای طرح های عمرانی منافع بسیار زیادی برای اقتصاد کشور می تواند داشته باشد به گونه ای که از یک سو به اشتغالزایی کمک می کند و آبادانی مناطق مختلف کشور را به دنبال دارد و از سویی دیگر می تواند به رشد اقتصادی کمک کند.

فراز و فرود یارانه نقدی از ۸۹ تا ۹۷

مرور سرنوشت هشت ساله یارانه نقدی در اقتصاد کشور حکایت از فراز و فرود زیاد این بخش دارد؛ دولت دهم که از همان ابتدا وعده هدفمندی یارانه را می داد بالاخره در آذر سال ۸۹ اجرای «قانون هدفمندی یارانه ها» را با اصلاح قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین آغاز کرد و در این راستا قیمت ۴۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین یارانه ای و ۷۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین غیر یارانه ای تعیین شد.

البته دولت طبق وعده قبلی خود، یک ماه پیش از اصلاح قیمت سوخت، یارانه نقدی خانوار را به ازای هر نفر ۴۵۵۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد و به همین دلیل بود که افکار عمومی پیش از اصلاح قیمت حامل های انرژی، آمادگی روانی لازم را برای این اقدام بزرگ به دست آورده بود.

مهم ترین محورهای مربوط به درآمد و هزینه کرد حاصل از اجرای قانون هدفمندی مصوب ۱۳۸۸ به شرح زیر است.

یارانه نقدی بالاخره اصلاح می‌شود؟

از سویی دیگر با توجه به اینکه هدف از اجرای این قانون کمک به اهرم های اقتصادی و بهبود رفاه شهروندان بود و پیش بینی می شد در اقتصاد ایران یک تحول بزرگ ایجاد کند، با گذشت چند ماه، انتظارها برای اجرای فازهای بعدی قانون بیشتر و بیشتر شد.

اما به دلیل عدم سیاست گذاری صحیح متولیان طی سالهای اخیر، قانون هدفمندی از ریل اصلی خود خارج شد و بیشتر بر پرداخت یارانه های نقدی متمرکز و سهم بخش هایی همچون صنعت نادیده گرفته شد.

البته این نوع واریز یارانه نقدی نیز قانون مدار پیش نرفت و به جای پرداخت به افراد نیازمند، تمامی اقشار جامعه اعم از ثروتمند و کم درآمد مشمول دریافت شدند. درواقع متولیان دولت دهم تصمیم داشتند با خوشه بندی، وضعیت درآمدی متقاضیان را مشخص و بر آن اساس مشمولین دریافت یارانه را مشخص کنند اما این سیاست نتیجه ای نداد و دولت هر ماه مبلغ ۴۵۵۰۰ تومان به حساب ۷۷ میلیون ایرانی واریز کرد.

در نهایت دولت دهم بدون اتخاد سیاستی مناسب، با پرداخت سالانه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، پروژه بزرگ هدفمندی یارانه ها را به دولت یازدهم تحویل داد.

سرنوشت یارانه نقدی پس از دولت دهم

با آغاز به کار دولت یازدهم و وعده متولیان جهت غربالگری یارانه بگیران، امیدها برای ساماندهی قانون هدفمندی قوت گرفت. در همین بحبوحه دولت تصمیم گرفت که در فروردین ماه سال ۹۳ فاز دوم هدفمندی را کلید بزند و از طریق ثبت نام مجدد، لیست یارانه بگیران را سامان دهد.

اما پس از گذشت ۱۰ روز و تکمیل اطلاعات، مشخص شد ۷۳ میلیون نفر برای دریافت یارانه متقاضی شده اند و به این ترتیب بود که دولت نتوانست از طریق بازیابی اطلاعات مردم، صف یارانه بگیران را برای سال ۹۳ چندان خلوت کند.

البته دولت در این سال با تایید اطلاعات، توانست ۵۰ هزار و ۸۸۶ ایرانی خارج نشینی که از ابتدای اجرای قانون هدفمندی مشمول دریافت یارانه نقدی شده بودند را حذف کرد.

با ورود به سال ۹۴، دولت با اتکا به تبصره های بودجه که حذف افراد غیرنیازمند را مورد اشاره قرار داده بود، ۴ میلیون نفر از یارانه بگیران را از صف دریافت یارانه خارج کرد.

اما با توجه به اینکه برخی از افراد حذف شده جز قشر نیازمند محسوب می شدند و پس از حذف، اقدام به اعتراض کرده بودند، دولت در خرداد ماه سال ۹۴ تصمیم گرفت سامانه ای را برای بازگشت افراد حذف شده به صف یارانه (در صورت تایید وزارت کار) راه اندازی کند که به این ترتیب، یک میلیون نفر دوباره مشمول دریافت یارانه شدند.

با ورود به سال ۹۵، مجلس دولت را به حذف ۲۴ میلیون متقاضی دریافت یارانه از طریق حذف شش گروه درآمدی مشخص و سه دهک بالایی جامعه که درآمد بالای سه میلیون تومان داشتند، ملزم کرد و در حالی که وظیفه قانونی دولت سامان بخشیدن به مشمولان دریافت یارانه بود اما دولت با عدم استقبال از این مساله اعلام کرد که توان حذف این تعداد یارانه بگیر را ندارد و در نهایت نیز، طبق آمار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی سال ۹۵، تعداد۶۹۰ هزار و ۶۹۰ نفر حذف شدند.

بر این اساس؛ با پایان یافتن عمر دولت یازدهم و شروع به کار دولت دوازدهم کارشناسان اقتصادی اظهار می کردند که با توجه به شرایط موجود، قطعا در این دوره شاهد مطلوب سازی صف یارانه بگیران خواهیم بود.

در نهایت نیز در لایحه بودجه پیشنهادی، دولت اعلام کرد که قصد دارد بودجه مربوط به یارانه نقدی را نصف کند و این بودجه را به مبلغ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برساند که این کاهش بودجه، منجر به حذف ۳۴ میلیون نفر یارانه بگیر می شد، اما مجلس در جلسات بررسی لایحه بودجه ۹۷، با این بند از لایحه موافقت نکرد و با این مخالفت، لیست یارانه بگیران همچون گذشته بدون تغییر ماند.

به این ترتیب مجموع دریافتی هر یارانه بگیر که از ابتدای اجرای قانون هدفمندی تا آبان ماه سال جاری که ۹۳ مرحله از پرداخت یارانه نقدی گذشته، به ۴ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

لزوم اصلاح یارانه های نقدی برای اداره صحیح اقتصاد کشور

مهدی پازوکی اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به لحاظ مبانی اقتصادی، اقتصاد ایران نیاز به اصلاحات دارد، گفت: یکی از اصلاحاتی که باید انجام شود در خصوص هدفمندی یارانه ها است زیرا یارانه ها نه تنها هدفمند نشده بلکه به دلیل توزیع همگانی، هزینه های دولت را به شدت افزایش داده است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۶ درصد جمعیت کشور یارانه دریافت می کنند یعنی از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران، به بیش از ۷۶ میلیون نفر یارانه نقدی تعلق می گیرد. باید تاکید کرد که با این شکل نمی‌ توان اقتصاد کشور را به درستی مدیریت کرد.

پازوکی گفت: از سال ۸۹ که هدفمندی یارانه ها کلید خورد تا سال ۹۴ میزان بودجه ای که دولت برای این بخش هزینه کرد ۲ برابر بودجه طرح های عمرانی بوده است. این در حالی است که تخصیص کمتر از ۵۰ درصد بودجه طرح های عمرانی هم به بیکاری دامن زده است و هم به دلیل اینکه این حوزه به بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، زمان اتمام پروژه ها را بسیار طولانی کرده است.

وی تاکید کرد: برای اداره منطقی و صحیح اقتصاد کشور، باید یارانه های نقدی به درستی هدفمند و تعیین تکلیف شود در غیر این صورت نه تنها از بار مشکلات کاسته نمی شود بلکه تشدید نیز خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چندر قاز یارانه دادین پدر مان را در آوردید

    • کاکایی

      یه چیزی میگم ...خدا وکیلی..به هیچ چیز این دولت وخصوصا. آقای نوبخت...کهنه بخت دیگر باور نداریم...!!! لطفا..این نوشته ام را حذف نفرمایید..!!! ! سپاسگزارم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر صغرا کبرا میچنید. بابا ول کنید بیکارید انگار مردم. زنده فقط همین یارانه ست. بابا به داد گشور برسید. چشمتون فقط به این یارانه ست پدر مملکت در امده. ملیاردی احتلاس میشه. چشم روی انها بسته شده. فقط وفقط یارانه.

      • بدون نام

        چقدر مردم را با این یارانه زجر میدین تدا خدا همه حذف کنید خیال مردم راحت بشه

    • بدون نام

      اره خوب کار میکنی دست مسولین را باز بذارید هر کاری دلشان میخواد بکند خوب اختلاس کنن وبه ملت ظلم کندچون همه بومی هستن اونایی که پول دارن باز یارانه را پولدارا میگیرن چون نظارت کشور ما حرف نداره در نظارت رتبه اول داریم

    • بدون نام

      برای عمران خرج کنید!!!!!!چه حرف مزخرفی بفرمایید برای اینکه راحت تر پولها را بین خودمان تقسیم کنیم میگیم صرف عمران وابادی شده ولی در عمل جز خرابه وویرانه ها ما شاهد چیز دیگری نیستیم البته شهر قم وتهران استثنا هستند!!!!!!

    • بدون نام

      قطع میشود

    • بدون نام

      واقعا چندرقاز دادن پدر همه را در اوردن

    • بدون نام

      قيمت تنها چيزي كه در 20 سال اخير ثابت مونده همين يارانه است

    • مهدی

      کدوم یارانه ... مملکت داغون شده ۴۵تومن پوله اخه با این گرونی بس کنید دیگه ....

    • بدون نام

      جنس روهمون قیمت قبلی کنی یارانه رو حذف

    • بدون نام

      یارانه پولدارابایدقطع کنیدوحقوق کمیته امدادوبهزیستی ومردم فقیر زیادکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس افرادی که. جایی سبت نام نکزدن چون تو شهرهای کو چیکن ابزو دارن پس اونها چی ا ز

      • بدون نام

        بیان سرشماری کنند خدایی اینقدرخانوادهاهستن بیکارن اسمشون هم هچ جانیست همین یارانرودارن لابد میخان فقط به بهزیستیا وکمیته امدادیا بدن من هیچ شغلی ندارم بیمه هم ندارم کارگرفصلیم یه روز سرکار ده روز بیکار امسال من زیادم ماچیکارکنیم

    • بدون نام

      خدالعنتتون کنه بااین یارانه دادنتون !!!!!!!بزایید بدید
      ازکشورهای دیگه یاد بگیرید

    • بدون نام

      این نوبخت چقدر بدبخته که هرروز مجبورش میکنن بیاد به مردم دروغی بگه و بره

    • بدون نام

      آقای نوبخت از وقتی اومده فقط فکر قطع،کردند یارانه است که باید برای هر ایرانی الان نفری دویست هزار تومان می‌دادند با این گرانی

    • بدون نام

      اقای روحانی بیا ویکبار امار درست رابگو به چند میلیون یارانه میدهید.یکنفرباارث مادری صاحب یک خانه ۸۰متری میشود ومسافر کشی میکنند ازاین افراد ضعیف تر نیستند جزو ثروتمندان یارانه اش را قطع میکنید پس نتیجه میگیریم شما فقط به چند میلیون اندک یارانه میدهید هی نگین ما این‌قدر یارانه میدهیم

    • بدون نام

      پول یارانه باندازه قیمت یک بلبرینگ چرخ عقب پراید هم نمیشه هی نگین یارانه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایاپرداخت یارانه از جیب شخص است مگر از درامد منابع مملکت نیست پس چرا اشخاص متعدد عدم پرداخت مزنند بابا حرس نزنید اینهم نخواستیم

    • ژیلا

      یعنی همچی تون درسته فقط یارانه نادرسته. باسیاست هاتون

    • Farhad Davoodi

      مسولین
      حواستون باشه نونی رو که میبرین سر سفره
      زن و بچتون از مال یتیم و مردم بدبخته
      که دستشون به جایی بند نیست

    • اکبر

      دروغ میگویید اگر یارانه همه ملت را قطع کنید مطمئن باشید که هیچ اتفاق خاصی در عمران وابادی نخواهد افتاد همانطور که مالیات فقط از کارمندان بخت برگشته برمیدارند اما بسیار کسانی هستند که نه تنها مالیات نمی دهند بلکه قانون را دور زده و وامهای کلان می گیرند وهر روزی با یک نام جدید وبه اسم اعضای خانواده خود کارخانه زده یا بنگاه اقتصادی درست میکنند

    • آرش

      خواهشا اینقده سر ملت بخاطر چندر غاز یارانه منت نزارید!سه دلار دارین درماه یارانه میدین اینهمه حرف پشتشه!!آخه مرد حسابی از هزاران هزار کالا و جنسی که دوبازاره و میرسه دست ملت یاصنایع داری نه درصد مالیات میگیری وبا سکه و دلار هم بازی میکنین

    • آرش

      خواهشا اینقده سر ملت بخاطر چندر غاز یارانه منت نزارید!سه دلار دارین درماه یارانه میدین اینهمه حرف پشتشه!!آخه مرد حسابی از هزاران هزار کالا و جنسی که دوبازاره و میرسه دست ملت یاصنایع داری

    • بدون نام

      مگر ارث پدرتون که درباره یارانه حرف می زنید یارانه مال همه مردم به شما چه

    • بدون نام

      این پول بخوره به سرتون....

    • بدون نام

      کشتین مارو با این یارانتون

    • زاهدحسین

      واقعا که شرم اوره چهل تومان مگه چیه هی همش نقشه میکشین چطور حذفشون کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج