جاباما
۸۰۶۱۰۲
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

هشدار درباره تبعات بازداشت مدیر هوآوی

نفر دوم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ درباره بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی» چین از نحوه مدیریت کاخ سفید در این موضوع بشدت انتقاد کرد و درباره تبعات آن برای واشنگتن هشدار داد.

خبرگزاری فارس: «جان مک لاکلین» معاون پیشین «سیا» در یادداشتی درباره بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی» چین از نگرانی‌های جامعه اقتصادی در آمریکا درباره تلافی پکن خبر داده و از احتمال آزادی این تبعه چینی در ازای تنبیه‌های مالی چین خبر داده است.

کانادا ۱۵ آذرماه بنا به درخواست آمریکا، «منگ وانژو»، از مدیران ارشد شرکت «هوآوی» و دختر بنیان‌گذار این شرکت را دستگیر کرد. مقام‌های واشنگتن او را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرده‌اند.

بعد از درخواست‌های بی نتیجه پکن درباره آزادی این مدیر ارشد چینی، معاون وزیر خارجه این کشور شب گذشته با لحنی هشدارآمیز گفت: «چین قویاً از طرف کانادایی می‌خواهد فوراً فرد بازداشت‌شده را آزاد کرده وگرنه کانادا بایستی مسئولیت کامل تبعات جدی ایجاد شده را بپذیرد».

در همین باره، «جان مک لاکلین» قائم مقام اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه ششم دسامبر در یادداشتی نوشت: «دادگاهی در کانادا روز جمعه اتهام‌های وارده علیه منگ وانژو مدیر ارشد مالی هوآوی غول فناوری چین ایراد شد، کسی که هفته گذشته به درخواست مقام‌های آمریکایی بازداشت شد».

این مقام پیشین سیا در پایگاه آمریکایی «اُزی» (ozy) خبر داده که در صورت اثبات اتهام این مدیر چینی درباره نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، احتمال حبس سه دهه‌ای او در زندانی آمریکایی وجود دارد.

وی با اشاره به دستگیری منگ وانژو همزمان با دیدار سران آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین و تاکید واشنگتن بر بی‌طلاعی «دونالد ترامپ» درباره این موضوع نوشت: «چین به این سادگی چنین حرفی را قبول نخواهد کرد و بازداشت (منگ وانژو) را اقدام عامدانه و طراحی شده برای افزایش فشار بر این کشور ارزیابی خواهد کرد».

نفر دوم سیا در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ تصریح کرد: «اگر ترامپ واقعا نمی‌دانست و در حال دیدار با شی جین پینگ(رئیس‌جمهور چین) بوده، این اقدام (درخواست واشنگتن برای بازداشت مدیر ارشد هوآوی) تقریبا نمایانگر بی‌اطلاعی کامل کاخ سفید از موقعیت‌سنجی است و زمان‌بندی و روش‌های اجرای این کار نمی‌توانست بدتر از این باشد».

این مقام اسبق اطلاعاتی آمریکا ادامه داد: «رهبری هوآوی بخشی از حلقه نزدیکان و داخلی شی جین پینگ است. منگ از منظر مرتبط بودن با رئیس‌جمهوری در مقامی معادل با یک عضو ارشد کاخ سفید یا مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا است. در ضمن با توجه به اهمیت چنین شرکت‌هایی است که چین آنها را به مسائل سیاست خارجی ادغام می‌کند».

لاکلین درباره نگرانی‌های شرکت‌ها و فعالان اقتصادی آمریکا درباره واکنش پکن به بازداشت این مدیر ارشد شرکت «هوآوی» نوشت: « جامعه مالی آمریکا درباره احتمال تلافی کردن چین نگرانی برافروخته هستند. خبرنگار رادیو ملی آمریکا در شانگهای یادداشت داخلی مربوط به یک شرکت تراشه‌سازی بزرگ آمریکایی را دیده که در آن به کارمندان این شرکت هشدار داده شده است که در حال خاضر به چین سفر نکنند».

به اعتقاد این مقام پیشین آمریکایی، به دنبال بازداشت مدیر ارشد شرکت هوآوی احساسات ضد آمریکایی در رسانه‎‌های چین در حال شدت گرفتن است و این موضوع می‌تواند به سبب تظاهرات در چین شود و فشار زیادی بر دولت این کشور بیاورد.

قائم مقام اسبق سیا افزود: «شاید وزارت دادگستری ما برخی اطلاعات غیرقابل انکار را درباره منگ (مدیر هوآوی) منتشر کند که به طور گسترده اقناع کننده باشد اما تاکنون این کار انجام نشده است. اگر چنین کاری انجام نشود من متعجب نخواهم شد؛ البته اگر که آمریکا به دنبال یک راه برای یافتن راه‌حلی آبرومندانه برای خروج از وضعیت جاری باشد؛ راهی که بازگرداندن منگ به چین و احتمالا پذیرش پرداخت مجازات مالی توسط چین را شامل شود. البته همه این اقدامات می‌تواند سبب عقب راندن آمریکا در مذاکرات اقتصادی شود.

است که از این حس اجتناب کنیم که مدیریت چنین اقدامی (بازداشت مدیر یک شرکت بزرگ دولتی چین) به شدت ضعیف انجام شد و پایان آن برای هیچ کدام از دو طرف (واشنگتن و پکن) خوب نخواهد بود. آمریکا شاید تحریم‌ها علیه ایران را تقویت کند اما بهای آن آسیب زدن دائمی به روابط با چین باشد و احتمالا پکن فکر خواهد کرد که واشنگتن در مدیریت پرونده منگ یا دو رو بوده یا اینکه ناکارآمد بوده است».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باید بلاخره بعضیا بفهمن امریکا امریکاست.

    • بدون نام

      ترامپ وحشی

    • بدون نام

      ترامپ وحشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج