جاباما
۸۰۶۳۸۲
۳ نظر
۵۹۳۴
۳ نظر
۵۹۳۴
پ

میراث پابلو اسکوبار؛ سلطان کوکائین چگونه اسطوره شد؟

اسکوبار در محله‌ای که نام او را بر خود دارد، به عنوان "رابین هود کلمبیایی" در یاد‌ها مانده است. جایی که او ۴۴۳ خانه را به افرادی که سابقاً بی‌خانمان بودند و از طریق زباله‌گردی امرار معاش می‌کردند، اهدا کرد.

وب‌سایت فرادید: بیست و پنج سال از زمانی پابلو اسکوبار با شلیک پلیس کشته شد می‌گذرد، اما میراث او در مدلین همچنان پا برجاست. مدلین شهری است در کلمبیاست که پابلو اسکوبار امپراطوری کوکایین خود را با ترکیبی از خشونت و دست‌ودلبازی از آنجا هدایت می‌کرد.

میراث پابلو اسکوبار؛ سلطان کوکائین چگونه اسطوره شد؟

شهر مدلین در کلمبیا

به گزارش فرادید به نقل از AFP، حتی با وجود اینکه مسئولان شهر برای خراب کردن ویلای مستحکمی که پادشاه مواد مخدر در آن زندگی می‌کرد، آماده می‌شوند، ساکنان محله‌ای که در خانه‌هایی او ساخته بود زندگی می‌کنند، برای گرامی داشتن خاطرۀ او در سالمرگش آماده می‌شوند.

میراث پابلو اسکوبار؛ سلطان کوکائین چگونه اسطوره شد؟

"موناکو"، ویلای اسکوبار

اسکوبار در ۲ دسامبر ۱۹۹۳، در یک تیراندازی که بر بام خانه‌ای در مدلین صورت گرفت، یک روز پس از تولد ۴۴ سالگیش و پنج ماه بعد از اینکه نامش برای هفتمین بار متوالی در فهرست ثروتمندترین افراد در مجلۀ فوربس به چاپ رسید، کشته شد.

ویلای هشت طبقۀ او، مشهور به موناکو، که نمادی از شکوه رو به افول مافیای کلمبیا در دهۀ ۸۰ و ۹۰ میلادی است، در سال‌های پس از مرگ او، به وضع غمباری دچار شده است.

نمای آسیب‌دیدۀ آن، زخم‌های اولین بمب خودرویی کلمبیا در سال ۱۹۸۸ را بر خود دارد که سرآغاز جنگی خونی میان کارتل‌های رقیب در این کشور شد.

گفته شده که این ساختمان بزرگ سفیدرنگ، بناست در ماه فوریه تخریب شود. با انفجاری در ملاء عام به شکلی که برای تماشاگران نیز فضایی برای تماشا تدارک دیده خواهد شد.

مانوئل ویلا، سخنگوی شهرداری که شمارش معکوس رسمی را در مراسم تخریب بر عهده خواهد داشت، می‌گوید: "موناکو بدل به یک ضد نماد بدل شده است، در جایی که برخی مردم آشکارا از جرم و تروریسم حمایت می‌کنند. ما دلمان نمی‌خواهد که دیگر بچه‌ها بگویند که وقتی بزرگ شدند، می‌خواهند پابلو اسکوبار شوند. "

این ویلا که جاذبۀ توریستی مهم در محلۀ ال پابلادو در بالای شهر مدلین محسوب می‌شود، با یک پارک عمومی که به یاد هزاران مردمی که در کلمبیا به سبب "تروریسم مواد مخدر" کشته شده‌اند، جایگزین خواهد شد. یک جنگ همه جانبه که کارتل‌ها علیه هم و علیه دولت به راه انداختند.

پیش‌بینی می‌شود که هزینۀ ساخت ۲.۵ میلیون دلار باشد. بنا به گفتۀ شهرداری، تقویت و بازسازی این ویلای در حال فروریختن، ۱۱ میلیون دلار خرج برمی‌داشت. "

امانوئل ویلا می‌گوید: "این دردناک خواهد بود؟، اما تنها راهی است که می‌توانیم زخمهایمان را درمان کنیم. "

میراث پابلو اسکوبار؛ سلطان کوکائین چگونه اسطوره شد؟

پابلو اسکوبار و همسرش

شکاف عمیق

جامعۀ کلمبیا عمیقاً بر سرمیراث اسکوبار و دیگر سلاطین مواد مخدر دچار چنددستگی است.

آنجلا زولوگا از کسانی است که می‌خواهد "فرهنگ مواد مخدر" در کشور به کل برچیده شود.

میراث پابلو اسکوبار؛ سلطان کوکائین چگونه اسطوره شد؟

او هنوز در شکم مادر بود که آدمکش‌های اسکوبار پدرش را که قاضی‌ای بود که حکم بازداشتش را صادر کرده بود، کشتند. مادر او در حمله‌ای در اکتبر ۱۹۸۶ مجروح شد.

آنجلا می‌گوید: "ایجاد فضایی برای به یاد آوردن قربانیان، به معنی داشتن فضایی است که می‌توانیم به صورت نمادین سعی کنیم به کسانی که در آتش تروریسم مواد مخدر آسیب دیده‌اند، قوت قلب دهیم."

بنا به گفتۀ مسئولان مدلین، خشونت‌های مربوط به مواد مخدر در کلمبیا از سال ۱۹۸۳ موجب مرگ ۴۶۶۱۲ نفر شده است.

تاریخ مقاوم

در سوی دیگر این شکاف فرهنگی، لوز ماریا اسکوبار، سنگ قبر برادرش را در آستانۀ سالمرگش، پیش چشم جماعت بزرگی توریست، عوض می‌کند.

او با چشمانی اشکبار نوشته‌های سنگ قبر تازه را می‌خواند: "فراتر از افسانه‌ای که امروز نمادش تو هستی، معدودی درونمایۀ حقیقی زندگی تو را می‌دانند. "

زنی پورتوریکویی که منقلب شده، از خواهر اسکوبار می‌پرسد که آیا اجازه دارد او را در آغوش بکشد.

میراث پابلو اسکوبار؛ سلطان کوکائین چگونه اسطوره شد؟

لوز ماریا اسکوبار، خواهر اسکوبار

لوز ماریا قبول دارد که برادرش مرتکب اشتباهاتی شده است، اما با طرح شهرداری برای تخریب خانۀ او مخالف است.

او می‌گوید: "تخریب موناکو نمی‌تواند تاریخ پابلو را از بین ببرد. "

اسکوبار "همچون خدا" بود

اسکوبار در محله‌ای که نام او را بر خود دارد، به عنوان "رابین هود کلمبیایی" در یاد‌ها مانده است. جایی که او ۴۴۳ خانه را به افرادی که سابقاً بی‌خانمان بودند و از طریق زباله‌گردی امرار معاش می‌کردند، اهدا کرد.

یکی از ساکنان، به نام ماریا یوجینا کاستانو، ۴۴ ساله، می‌گوید: "من به او چشم خدای دوم نگاه می‌کنم." و شمعی را در کنار محرابی که عکس اسکوبار بر آن قرار دارد روشن می‌کند.

او می‌گوید: "برای من اول خداست و بعدش او. "

میراث پابلو اسکوبار؛ سلطان کوکائین چگونه اسطوره شد؟

در سالن زیبایی ال پاترون که در آن نزدیکی است و در آن محصولاتی با عکس اسکوبار نیز فروخته می‌شود، یامیله زاپاتا، تناقض‌ها پیرامون سلطان کوکایین را اینگونه جمع‌بندی می‌کند.

او می‌گوید: "پابلو شما را گیج می‌کند. اگر بخواهید به جنبۀ خوبش نگاه کنید، خیلی خوب است. اگر بخواهید به جنبۀ بدش نگاه کنید، خیلی بد است. "

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه هالیوود ازش فیلم بسازه ، بهترین گزینه برای ایفای نقش فرهاد اصلانی از ایرانه
      خخخخ

    • Ali

      مرسی برای متن خوبتون

    • بدون نام

      مثل ریگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج