۸۰۷۷۴۷
۲۶ نظر
۵۰۱۳
۲۶ نظر
۵۰۱۳
پ

مقایسه حداقل دستمزد کارگران در کشورهای مختلف

در حالی که حداقل دستمزد کارگر ایرانی به ازای هر ساعت کار معادل ۶ هزار تومان است، حداقل دستمزد ساعتی در لوکزامبورگ ۱۱.۵ دلار معادل ۱۹ برابر حداقل دستمزد در ایران است.

خبرگزاری فارس: فاصله بسیار زیادی بین حداقل حقوق کارگران در ایران و حداقل حقوق کارگران در کشوری نظیر سوئیس وجود دارد و در صورتی که این مسئله حل شود، بسیاری از مشکلات جامعه ایرانی حل خواهد شد و دیگر شاهد فرار مغزها نبوده بلکه بازگشت شخصیت‌های رفته از کشور را تجربه خواهیم کرد.

با این وجود نباید این نکته را از یاد برد که آنچه باید درباره کشورهای مختلف مورد مقایسه قرار بگیرد نه میزان حقوق، بلکه قدرت خرید کارگران در کشورهای مختلف است.

چراکه در کشورهایی که حقوق بالاتری پرداخت می‌شود، به طور معمول قیمت‌ کالاها و خدمات هم بسیار بالاتر است و کارگران مالیات بیشتری نیز پرداخت می‌کنند. چنانکه به عنوان مثال قیمت حامل‌های انرژی در این کشورها قابل مقایسه با کشورهای با درآمد سرانه پایین‌تر نیست.

به علاوه در کنار این مساله باید به بهره‌وری نیروی کار نیز توجه کرد و این عامل نیز در کنار عوامل دیگر مورد مقایسه قرار بگیرد.

مقایسه حداقل دستمزد کارگران در کشورهای مختلف

بنا به عدد تعیین شده از سوی وزارت کار و سازمان‌های دست اندر کار حداقل حقوق هر کارگر ایرانی برای یک ماه اشتغال یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۱۴۰ تومان تعیین شده است. با احتساب کارکرد ماهانه ۱۹۲ ساعت برای کارگران حداقل دستمزد ساعتی آنها در ایران معادل ۶۰۰۰ تومان و یا با احتساب دلار ۹۹۰۰ تومان معادل ۰.۶ دلار است.

بنا به آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بیشترین حداقل دستمزد ساعتی کارگران در میان کشورهای عضو این سازمان مربوط به لوکزامبورگ است. حداقل دستمزد هر کارگر در لوکزامبورگ ۱۱.۵ دلار است که معادل ۱۹.۱۶ برابر حداقل دستمزد در ایران است.

جایگاه بعدی بالاترین حداقل دستمزد در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه مربوط به فرانسه با ۱۱.۳ دلار است و این بدان معناست که هر کارگر فرانسوی حداقل ۱۸.۸ برابر یک حداقل بگیر در ایران دریافتی دارد.

مقایسه حداقل دستمزد کارگران در کشورهای مختلف

حداقل درآمد ساعتی کارگران در استرالیا که در جایگاه سوم بالاترین حداقل دستمزد ساعتی در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه قرار دارد ۱۱.۳ دلار است و کارگران این کشور نیز ۱۸.۸ برابر کارگران ایرانی حداقل درآمد دارند.

آلمان، بلژیک، هلند، نیوزیلند، ایرلند و انگلیس نیز به ترتیب با ۱۰.۶، ۱۰.۱، ۱۰، ۹.۵، ۹.۳ و ۸.۷ دلار حداقل درآمد ساعتی کارگران در جایگاه‌های چهارم تا دهم کشورهای با بالاترین حداقل دستمزد در میان اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه قرار دارند که به طور متوسط درآمد کارگران در این کشور با ۱۶ برابر حداقل بگیران ایرانی است.

حداقل دستمزد در دیگر کشورها نظیر آمریکا و ژاپن نیز به ترتیب معادل ۸ و ۷.۳ دلار است که این بدان معناست که کارگران در این کشورها ۱۲ برابر کارگران ایرانی حقوق می‌گیرند.

از دیگر کشورهای مهم عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ترکیه است که به دلیل مجاورت با ایران می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار باشد. حداقل درآمد ساعتی کارگران در ترکیه ۵.۹ دلار است که با احتساب ۰.۶ دلار حداقل درآمد ساعتی کارگران در ایران می‌توان گفت که کارگران ترک ۱۰ برابر کارگران ایرانی حقوق می‌گیرند.

درآمد کارگران در کره جنوبی نیز حداقل ساعتی ۶.۴ دلار است که حدود ۱۱ برابر درآمد حداقل‌بگیران در ایران محسوب می‌شود. کلمبیا، برزیلی،‌ روسیه و مکزیک در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه کمترین درآمد را دارند به گونه‌ای که هر کارگر در این کشورها به ازای هر ساعت کار به ترتیب ۲.۵، ۲.۲، ۱.۷ و ۱ دلار حقوق دریافت می‌کنند. درواقع متوسط درآمد کارگران در این ۴ کشور ۱.۸۵ دلار است که بیش از سه برابر درآمد کارگر ایرانی است. درواقع کارگران در مکزیک هم با حداقل درآمد ساعتی یک دلار، ۱.۶ برابر کارگران ایرانی درآمد دارند.

لازم به ذکر است که کارگران ایرانی بر اساس قانون کار ملزم هستند در هفته ۴۴ ساعت کار کنند و این در حالی است که در دیگر کشورها این رقم کمتر است به گونه‌ای که کارگران فرانسه ۳۵ ساعت، جمهوری سان مارینو ۳۷.۵ ساعت، بلژیک ۳۸ ساعت، انگلیس ۳۸.۱ ساعت، ایرلند ۳۹ ساعت و آلمان ۳۹.۱ ساعت به صورت هفتگی الزام به کار دارند.

می‌توان گفت که در میان کشورهای اروپایی، کشورهای اروپای شرقی کمترین درآمد و کشورهای اروپای غربی بیشترین درآمد را به کارگران خود می‌دهند. بهترین درآمد در میان کشورهای اروپایی در فرانسه، انگلیس، ایرلند، هلند، آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک و سوئیس است و کمترین درآمدها در این قاره نیز مربوط به مقدونیه، آلبانی، مونته نگرو، بوسنی و هرزه‌گوین، صربستان، بلغارستان، لهستان، رومانی، مولدوای، اوکراین، بلاروس و روسیه است.

لازم به ذکر است کشورهای اروپایی نظیر فنلاند، سوئد، دانمارک، نوروژ و ایسلند حداقل درآمد کارگران ثبت نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بدبخت ماییم که کارگریم ازهمه بیشتر کار میکنم ولی حقوق بیشتر مال اوناس که پشت میز می نشینن. البته فقط تو ایران اینطوریه . با یک میلیون حقوق چی میتونیم بخوریم بنظرتون؟ دوستان برنامه غذایی اگه دارین بدین. ما موندیم چی بخوریم؟ چون اکثرا چی نخوریم و نخریمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اولا اینکه با دلار ۹۹۰۰ تومانی می شود ۱.۶۵ دلار و نه ۰.۶ دلار
        دومش هم اینکه دستمزد ساعتی در ترکیه نصف این است و زیر ۲ دلار
        سومش هم اینکه باید بر اساس قدرت خرید باشد و نه دلار یعنی در همان کشورهای بالا یک جنسی مثل نان و غیره که می خواهید بخرید باید۱۰ برابر اینجا خرج کنید

      • بدون نام

        این متن من که نوشتم می شور۱/۶۵ دلار اشتباه محاسباتی بود که نوشتم و رقم بالا درست است

      • بدون نام

        اینم در نظر بگیرید که وقتی از کارگر صحبت میکنی پنجاه درصدشون مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد دارن

    • بدون نام

      حالا اينا رو گفتي كه چي بشه ؟ كارگر خجالت بكشه؟كارفرما عارش بياد؟مسول به خودش بياد؟ ها بگو

    • فرشاد

      سلام خدمت مسولان با غیرت مملکتم واقعا چشم بینا یا وجدانی در شماها پیدا میشه به همون قرآن وخدایی که قبول دارید شرمنده خانوادمون هستیم بخاطر نداری واقعا حقمون این هست با این همه منابع اینقدر بدبخت باشن مردم کاش منم فلسطین یا سوریه یا یک قبرستانی که شماها بهشون کمک میکنید بدنیا می اومدم بابا بسته دیگه فکر مردم باشید و دوست خوبم اخبار داغ ازشماهم ممنون بابت اخبارتان وخواهشنا این پیامم را پخش کنید بدارید حرفمون را بخونن سپاسگذارم

      پاسخ ها

      • سید جلال

        تازمانیی که صدای کارگر از توی خونه در بیاد مسئولین بشکن می زنن و خوش بحالشونه و ککشون هم نمی گزه
        هفتپه و فولاد ریختن تو خیابونها ولی ایران که فقط هفتپه و فولاد نیست که کارگرهای همه جای ایران دارن زجر می کشن همه باهم باید اعتصاب و اعتراض کنیم مشهد تهران سمنان یزد شیراز مازندران اذریها کردها جنوبیها ایا از این وضعیت راضی هستین؟؟؟

    • شاهین

      اقا دستتون درد نکنه واسه این مطلب اما لطفا بیشتر دقت کنید این ارقام کشورهای اروپایی که ذکر کردید حداقل دستمزده که کمتر از ده درصد کارگران اروپایی اینو میگیرن و نود درصد کارگران اروپایی خیلی بیشتر میگیرن بعنوان نمونه (هر کسی میتونه راحت تحقیق کنه) کارگران حمل و نقل شهری اتوبوسی اتحادیه اروپا که میشه همین بی ار تی خودمون برای هر ساعت کار 31 تا 40 دلار حقوق میگیرن که میشه 60 تا 80 برار کاگر ایرانی چون کارگران ایرانی برعکس اروپا نود درصدشون حداقل دستمزد یا همون دستمزد وزارت کاری میگیرن
      خلاصه میخوام اینو بگم فاجعه خیلی بیشتر از این حرف هاست

    • سعید

      نروژ حداقل دستمز کارگر ساعتی ۲۱.۴ دلار در ساعت است. .

    • sh

      فقط تاسف

    • بدون نام

      خب اینجا حقوق نجومی واختلاس اینهمه سازمان به درد نخور هستن که مهمترن.درعوض ایران به اندازه همه این کشورا کارمند وسازمان داره کارگر بدبخت مهم نیست.....

    • بدون نام

      پس کمترین دستمزد بانرخ دلارمال ماست اونم بابیشترین ساعت کاری....عجببببب

    • سعیدا

      چه عجب یکی پیدا شد حلقه مفقوده رو پیدا کنه اونم حداقل دستمزد نسبت به معیشت با قیمت دلار حالا شما حقوق رو نسبت به ارزش ریال در مقابل دلار مانند نمیگم اروپا حداقل ترکیه همسایه ما که تازه اقتصاد خوبی هم نداره و 10 برابر ماسترشد بدید بعد حاملهای انرژی و سوخت رو هم اصلاح کنید البته تعرفه خودرو را هم مثل ترکیه کنید, تا ببینیم سایپا و ایرانخودر قلدر باز هم میتونن برای خودشون یکه تازی کنن و زور بگن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز درامد شما و ترکیه یکی است
        یعنی قدرت خرید شما و انها تقریبا در یک حد است

    • بدون نام

      مسعولین کلاهشان روبزارن بالاتر اگر به خودشان برج زیر ۵,ملیون بدن اولین هاهستند که اعتراض میکنند که ما حقوق مان کم هست نمیشه زندگی کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این کشورها که هیچ کدوم نفت گاز و معدن ندارن پس چطوری حقوق خوبی دارن؟

      • ی آدم معمولی

        چون اونا کافرن و مسلمان نیستن...!

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      خب اینو همه میدونستن ، یه چیز دیگه اینکه حقوق کارگرم سر موعد پرداخت میکنن نه چند ماه به چند ماه

    • بدون نام

      در کشور سویس کارگرانی که ساعتی کار میکنن
      حداقل دستمزد ۱۹فرانک برابر ۱۹دلار میباشد حالا شما اگر در روز هشت ساعت کار کنید باز نمیتوانید پاسخگوی مخارج خود باشید اینجاست که سوسیال جوابگوی نیاز شما می‌باشد

    • بدون نام

      فقط کشورهای کافر زندگی رو بلدن

    • بدون نام

      خوشم میاد همیشه در صدر جدولیم و اینبار هم از لحاظ بدبختی

    • بی نام

      درسته حقوق کارگران همه دنیا چندین برابر حقوق کارگران ایرانیه ولی حقوق مقامات و مسئولان ما با حقوق مقامات و مسئولان خارجی مساویه چون مسئولان ما به اندازه مسئولان خارجی کار می کنند ولی کارگران ایرانی کم کار می کنند .
      ایران مثل یه تیکه یخ شده که ذره ذره داره آب میشه

    • بدون نام

      بله دیگه همسو شدن با سیاست کومونیستی روسیه همین اتفاق برای کارگر ایرانی میوفته که طبق برنامه تعین شده اصلا مشکلی نداره.. شما نگاه کنید همه ی کشورهای بلوک شرق اروپا ک سیاست کومونیستی ضد کارگری دارند کمترین درامد و با بیشترین ساعت کار دارنند..

    • کارگر ایرانی

      من 36ساعت سر کارم 14ساعت استراحت دارم یعنی ماهی 500ساعت از من کار میکشن بخاطر فقر نمیتومم رها کنم دریافتی من 25000000هست جالبتر اینه که برا یه اداره دولتی کارمیکنم البته نیروی شرکتی اون اداره هستم قانون کار میگه کارگر ماهی 192ساعت کار کنه عمرم همش سر کار هستم الان 13ساله

    • m o

      خب زودتر ی کاری بکنین دیگه مردیم از گشنگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج