۸۰۹۶۵۲
۲۳ نظر
۵۰۰۳
۲۳ نظر
۵۰۰۳
پ

تحقیق و تفحص از خودروسازان کلید خورد

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، امروز اولین جلسه تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس برگزار می‌شود تا به مواردی مانند گران‌فروشی و عدم انجام تعهدات این شرکت‌ها رسیدگی کند.

خبرگزاری ایرنا: به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، امروز اولین جلسه تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس برگزار می‌شود تا به مواردی مانند گران‌فروشی و عدم انجام تعهدات این شرکت‌ها رسیدگی کند.

بازار خودرو به دنبال افزایش قیمت در اکثر بازارهای ایران صعودی شد تا آنجا که در برخی موارد قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اختلافی بیش از دو برابر را ثبت کرد. همین امر سبب شد تا خودروسازان به فکر اصلاح قیمت‌ها بیفتند و بخواهند تا از این آشفته بازار سهمی بیشتر نصیب خود کنند. آنجا بود که قیمت‌ها در شرکت‌های خودروسازی نیز افزایش پیدا کرد و پیش‌فروش‌های جور واجور با قیمت‌هایی که مشخص نبود در نهایت چقدر آب می‌خورد، آغاز شد.

پیش‌فروش خودروهای بی‌نام و نشان

حتی در مواردی مدل خودرو نیز مشخص نبود و تنها با پرداخت پیش‌پرداختی، نام متقاضی در لیست خریداران قرار می‌گرفت تا در ماه‌های بعد با توجه به تولید خودرو‌سازان، خودروی مورد نظر تحویل شود.

کار به همین جا نیز ختم نشد و حتی یکی از خودروسازان به افرادی که خودروی مشخصی را پیش‌خرید کرده بودند اعلام کرد که به دلیل تحریم‌ها و نبود قطعات، امکان تحویل خودرو وجود ندارد و به جای آن می‌توانند از سایر محصولات این شرکت، خودروی دیگری را تحویل بگیرند.

همه این موارد دست به دست هم داد تا پای مجلس به تحقیق و تفحص از خودروسازان باز شود و به گفته یک نماینده مجلس، اولین جلسه آن ظهر امروز برگزار شود.

مجلس مرجع قیمت‌گذاری نیست

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرناپلاس با بیان اینکه اولین جلسه تحقیق و تفحص از خودروسازان امروز برگزار می‌شود، گفت: درباره وضعیت خودروسازان وارد می‌شویم تا موارد مطرح شده را موشکافانه‌تر بررسی کنیم، زیرا اطلاعاتی که داریم شامل شنیده‌هاست و از داخل این شرکت‌ها اطلاعی در دست نیست.

وی ادامه داد: مجلس مرجع قیمت‌گذاری خودرو نیست و مرجع آن شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده است، اما مجلس به لحاظ نظارتی وارد می‌شود.

باستانی با اشاره به اینکه که در این زمینه نظرات موافق و مخالفی در مجلس وجود دارد، افزود: عمده اعضای کمیسیون نظرشان بر این است که قیمت‌گذاری واقعی خودرو باید بعد از کسر سربارهای خودروسازی‌ها انجام شود.

وی تأکید کرد: در واقع خودرو‌سازی‌ها ابتدا باید کارشان را جمع کرده و شرکت‌های زیان‌ده و نیروهای مازاد خود را تعیین تکلیف کنند تا زیان انباشته کاهش یابد.

چالش بنگاه‌داری با زیان انباشته خودروسازان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروسازان عقیده دارند این اعداد و ارقام در قیمت‌گذاری تأثیری ندارد، گفت: اما زمانی که زیان انباشته خودروسازی‌ها افزایش پیدا می‌کند، دست آن‌ها را می‌بندد و سهامداری و بنگاه‌داری را با چالش مواجه می‌کند. بنابراین لازم است تا به عنوان یک بنگاه اقتصادی وضعیت‌شان را اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه مجلس در بحث میزان افزایش قیمت خودرو وارد نشده، ادامه داد: بیشتر بحث‌ها بر سر کلیات بازار خودرو بوده است.

باستانی به عدم پایبندی خودرو‌سازان به تعهدات‌شان اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ها در ماه‌های اخیر افت شدید میزان تولید داشته‌اند و اعلام می‌کنند اگر قیمت افزایش پیدا کند می‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم. اما سؤال اصلی این است که اگر قطعات وجود دارد، چرا اکنون تعهدات گذشته اجرا نمی‌شود.

وی تأکید کرد: در نتیجه، قطعات موجود است و قابلیت تولید وجود دارد، اما توقف تولید را شاهدیم و این استنتاج از صحبت خودرو‌سازان بر می‌آید که تولید خود را کم کرده‌اند تا در آینده بتوانند گران‌تر بفروشند.

اصلاح بازار خودرو با قیمت‌های شناور

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو نظری دیگری دارد. وی معتقد است که قیمت‌گذاری دستوری در بازار خودرو زمینه را برای مشکلات پیش آمده فراهم کرده و از همین رو، برای اصلاح بازار خودرو باید قیمت‌ها شناور شود.

زاوه در گفت‌وگو با ایرناپلاس با اشاره به اینکه بازار خودرو هر روز کوچک‌تر می‌شود، گفت: انحصار‌گرایی باعث شده تا بازار خودرو به این روز بیفتد.

وی یکی از دلایل عدم انجام تعهدات خودروسازان را مشکلات ثبت سفارش‌ها و تأمین مواد اولیه دانست و افزود: بنابراین نمی‌توان تنها با افزایش قیمت‌ها امیدوار باشیم که تعهدات خودروسازان به‌طور کامل انجام شود.

زاوه ادامه داد: از ابتدا باید بحث آزادسازی قیمت خودرو صورت می‌گرفت، زیرا تا زمانی که با قیمت‌های بازار خریدار وجود دارد، نمی‌توان با سرکوب قیمت‌ها، آن را متعادل کرد.

راه‌حل رانت‌زدایی از بازار خودرو

وی با اشاره به اینکه قیمت خودرو با عرضه و تقاضا و قدرت خرید مردم مشخص می‌شود، تأکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری و اختلاف قیمت موجود در کارخانه و بازار رانت‌زاست که از مهم‌ترین دلایل ایجاد شرایط فعلی بازار است و باید از بین برود.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه افرادی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند، حتی اگر با قیمت بالا خودروی خود را تحویل بگیرند، یک روز با فروختن آن سود می‌کنند، افزود: نکته مهم این است که اصلاً چرا باید برای خودرو یارانه پرداخت شود؟

وی گفت: با این حال اگر قرار بر آزادسازی قیمت خودرو است، باید اجازه دهیم حاشیه بازار از بین برود و قیمت‌ها شناور شود.

زاوه تأکید کرد: البته برای تعادل بازار باید علاوه‌بر شناور کردن قیمت، روند تولید، توزیع و واردات تسهیل شود تا قیمت خودرو منطقی باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا بقدری که بفکر ملت هستید ثواب وکیفرتان بدهدچقدر زحمت میکشید آخرشم خواسته خودرو سازان که گرونی تایید میشه مردم هم که نمی فهمند همه با هم شریک هستید و تنها چیزی که مهم نیست مردم ‌مصرف کننده ها هستند وگرنه بیکار شدن کارگران خودرو ساز بهانه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جوگیر نشو. چهل ساله اینها را میشناسم. جنگ زرگری هست

    • بدون نام

      این حکومت بااین دولت وبا این مجلس وبا ان مسئولان خائن هیچ گامی برای. رفاه مردم بر نمی دارندخصوصا نمایندگان مجلس.پس الکی دل مردم را خوش نکنید .ورود مجلس خنده داره ، یک چیزی میگیرند وبعدخفه میشن مثل سالهای قبل.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        .ای لعنت ابدی خداوند بر شما خائنین و به فکر خودها

    • تبریز

      با قیمت دستوری نمیشه در عوض با زور هم نمیشه گران فروخت چون مردم واقعاً پول ندارن،الان پراید ۳۸ میلیونی در بازار آزاد هست ولی خریدار وجود دارد؟؟؟؟؟؟

    • محمد آقا

      میخام بعد چند سال پول جمع کردن و پس انداز کردن ماشین بخرم. زودتر تکلیف قیمتارو مشخص کنید.

    • سعید صبوری

      تعرفه بالای واررات خودرو باعث انحصاری شدن و عدم رقابت پذیری محصولات خودرو سازان ، کاهش کیفیت و قیمتهای افسار گسیخته شده است و تا زمانی تعر فه ها کاهش محسوسی نداشته باشند مشکلات پا برجا هستند

    • سعید صبوری

      تعرفه بالای واررات خودرو باعث انحصاری شدن و عدم رقابت پذیری محصولات خودرو سازان ، کاهش کیفیت و قیمتهای افسار گسیخته شده است و تا زمانی تعر فه ها کاهش محسوسی نداشته باشند مشکلات پا برجا هستند

    • خزایی

      با سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه خوانندگان عزیز
      واقعا فکر میکنید این نمایندگان مجلس نماینده ما مردم هستن یا نماینده قشری پولدار؟!
      زمانی که نماینده محترم مجلس ماهیانه 27 میلیون تومان بعنوان عضو هیئت مدیره شرکت خودروسازی ایرانخودرو (به گفته خود آقای یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو)دریافت میکنه هنوز هم فکر میکنید در زمان تحقیق و تفحص حق رو به مشتری میده زهی خیال باطل
      اگه این کار رو بکنن نون خودشون آجر میشه
      این چندمین باره که میخان تحقیق و تفحص کنن و نمیکنن حالا اگر هم انجام بدن هیچ فرقی نمیکنه
      چون آقایون نماینده ما نیستن و حتی ذره ای به فکر نیستن این متن رو یادتون باشه تا زمان نتیجه این تحقیق و تفحص
      در امان خدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه نماینده شما نیستن پس چرا بهشون رای میدین

    • محمد احمدی

      شما دارید به مردم. نظام خیانت میکنید

    • بدون نام

      من نتیجه اش را از الان میگم.ماست مالی کامل

    • بدون نام

      فردا دم نمایندگان را می ببینند و همه چیز حل می شود فقط سرکاری است

    • بدون نام

      آخ این بشنویم شرکت خودرو سازان سوخته وپودر شده تا دلشون بسوزه وآتیش بگیره دل سوخته مردم خنک شه

    • پدر

      باز هم یک کلک دیگر برای برون رفت از بحران قیمت گذاری یعنی اینکه میخواهند همه چیز را برای بالا بردن قیمت خودرو ماست مالی کنند.. بازم یک خیانت دیگر به ملت...

    • بدون نام

      جمع کن بابا بیکاری تحقیق تفحس هم شده مسخره بازی برای نشان دادن مثلا عملکرد شما

    • بدون نام

      لعنت لعنت لعنت

    • بنده خدا

      آقایون ما که خودرومونو برج دو پیش خرید کردیم تکلیفمون چی میشه؟با هزار بدبختی پول جور کردیم ماشین ثبت نام کردیم که تحویلش برج ۱۱ هستش. خواستیم مثلا سود کنیم.

    • بدون نام

      کشور ما در هر کاری پیشرفت کرد به جز خودروسازی چون مدیرانش بسیار نالایق هستند ولی در عوض با نفوذ، چون در کشور ما هر کسی یک قیمتی داره و خودروسازها هم قیمت همه رو میدونند و این تحقیق و تفحص ها هم.دردی رو دوا نمیکنه و نتیجه اش پیروزی خودروساز هست .تا زمانی که خودروسازها انحصار خودرو رو در اختیار داشته باشند وضع همینطور هست .باید شرایط رقابت عادلانه باشه و تعرفه خودروهای وارداتی هم کم بشه و از انحصتر چند خانواده در بیاد .لعنت بر مدیر و مسئول و نماینده نالایق و خائن و منافق ، همشون از بیت المال حقوق میگیرند ولی به فکر نیستند

    • بدون نام

      ایمان دارم اتفاقی نمیافتد....همه شما جیره خوار این شرکت ها هستید...هم خودرو گران میشود و شما عرضه جلو گیری ندارید

    • بدون نام

      رحمت برپدرومادراقای خزایی.راست میگه والاه.کاملا درسته.

    • بدون نام

      اگر مجلس توانست جلوی گرانی خودسر خودروسازان را بگیرد مجلس و نمایندگان واقعی مردم هستند در غیر اینصورت مثل دوره نبوی هر کدام چند خودرو می گیرند سر مردم بدبخت را شیره می مالند.

    • محمدرضا

      بحث تحقیق مجلس فرمالیته است اما بهتر است قوه قضاییه همانطور که در بحث دلالان اقتصادی وارد شد وچند نفر را به اعدام محکوم کرد اینجا هم واردبشه ودوتا از این مدیرعاملین شرکت های خودرو ساز را اعدام کنه ببینید چطور خود رو با کیفیت وارزان وارد بازار میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج