۸۱۰۴۶۷
۱۲ نظر
۵۰۰۲
۱۲ نظر
۵۰۰۲
پ

جو روانی و دلالان؛ عامل گرانی آجیل و خشکبار

در حالی‌که برخی از مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی می‌گویند گرانی پسته ناشی از کاهش تولید این محصول و کمبود آن است، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که هیچ کمبودی در زمینه پسته وجود ندارد و حتی اگر تولید آن تا یک پنجم کاهش یافته باشد، حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن از سال گذشته موجودی پسته در انبارهای کشور موجود است.

خبرگزاری ایسنا: در حالی‌که برخی از مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی می‌گویند گرانی پسته ناشی از کاهش تولید این محصول و کمبود آن است، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که هیچ کمبودی در زمینه پسته وجود ندارد و حتی اگر تولید آن تا یک پنجم کاهش یافته باشد، حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن از سال گذشته موجودی پسته در انبارهای کشور موجود است.

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد افزایش قیمت انواع آجیل و خشکبار در بازار بودیم به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم پسته تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان هم فروخته شد. برخی از مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی معتقد بودند که پسته با کاهش شدید تولید مواجه شده است و به همین دلیل این محصول دچار کمبود در بازار و افزایش قیمت شده است. به عنوان مثال محمود ابطحی - رییس انجمن پسته - معتقد است که کاهش تولید این محصول به یک پنجم سال گذشته، یکی از عوامل گرانی آن است و از سوی دیگر مصطفی احمدی - رییس اتحادیه آجیل و خشکبار فروش - می‌گوید که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به صورت مقطعی و برای تامین نیاز داخلی بازار، ثبت و سفارش و واردات پسته را به صورت محدود و مقطعی باز کند.

در این شرایط شکرالله حاجی‌وند - مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دنیا ۶۴۰ هزار هکتار باغات پسته وجود دارد که ایران از حیث سطح زیر کشت، رتبه اول دنیا را در اختیار دارد و از حیث تولید، دومین کشور تولیدکننده پس از آمریکا هستیم و در رقابت تنگاتنگی با این کشور قرار داریم به‌گونه‌ای که برخی از سال‌ها ما این رتبه را به دست می‌آوریم و برخی سال‌ها آمریکا اولین تولیدکننده پسته می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۷۰ هزار هکتار پسته به زیر کشت رفت که ۳۵۹ هزار هکتار آن سطح بارور پسته بود و در آن سال بالغ بر ۱۳۰ هزار تن صادرات پسته داشتیم. امسال ۴۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات پسته است و پیش‌بینی تولید ما حداقل ۱۸۰ هزار تن برآورد می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اظهاراتی در مورد کمبود تولید پسته و غیره با هدف رایزنی برای واردات صورت می‌گیرد، گفت: نه تنها این اظهارات درست نیست،‌ بلکه می‌توان گفت حتی اگر تولید پسته تا یک پنجم کاهش یافته باشد و به ۵۰ هزار تن رسیده باشد، باز هم کمبود تولید و عرضه داخلی نداریم چرا که از سویی نیاز بازار داخلی ما در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار تن است و حداقل ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تن پسته از تولید سال گذشته داخل انبارهای کشور وجود دارد. بنابراین مشکلی برای تولید و عرضه پسته و دیگر محصولات خشکباری وجود ندارد و دلالی و واسطه‌گری است که جو روانی بازار را بر هم می‌زند.

وی همچنین در خصوص وضعیت تولید و موجودی سیب اینگونه توضیح داد که حدود ۷۰۰ هزار تن موجودی سیب در انبارها و سردخانه‌های کشور است که در ۹ استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل ذخیره شده است و صادرات ما تا پایان آبان ماه به ۲۰۰ هزار تن رسید و رکورد تازه‌ای را شکست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در بازار دلال زادگی ایران ، اگر قرار بود اب دریا رو بفروشند ، اول باید خون مردم رو تو شیشه کنند ،ربطی به زیادی یا کمی ، خشکسالی ، تحریم ،.....نداره . کدخدا هم دلال زده است و اخر قربانی می شود .

    • کارشناس جو روانى

      پس نتيجه گيرى اخلاقى اينه که پاچه مردم کرديد اى بى انصافها

    • بدون نام

      دروغ دروغ دروغ پس چرا سیب اینقدر گران است

    • بدون نام

      مردم به خاطر خودتون وبه خاطر خدا نخرید

    • بدون نام

      خلاصه اين كه در تمام گراني ها يا مردم مقصرن يا دلال ها يا امريكا و اسراييل و مسئولين دولتي هم طفلان بي گناهي هستن كه زندگيشون رو وقف ما كردن تا بچه هاشون در امريكاي جهان خوار به خوبي و خوشي زندگي كنن و براي ما تو اينستاگرام پست بزارن و به ريش ملت بخندن

    • بدون نام

      مثل لاشخور افتادن به جان مملکت و هر روز گرانی را به یک فرد و کشور دیگه ایی ربط میدن.

    • بدون نام

      مرگ بر دلاان که برای افزایش ثروت خود حاضرن هموطن خود را نابود کنن دلالان بیشرفن حیا ندارن خدا داغ خانودشون به دلشون بزاره مردانه این پیاما پخش کنید تا دلال بداند ملت دارن مدام نفرینشون میکنن دولت باید هر دو دست دلالان را قطع کند تا ملت عذاب نکشن

    • بدون نام

      ملت عزبز ایران دلال شرف وحیا ندارد شماها که قیرت دارید اجیل و هندوانه و .... نخرید بخدا هیچی ازتون کم نمیشه شب یلدا هم مسل شبهای دیگر

    • بدون نام

      فقط چاره اش نخریدنه , با نخریدن اجناس گران شده دلالهای کثیف رو بخاک سیاه باید نشوند , پسته 200 هزار تومانی خریدنش یعنی خودکشی اقتصادی مردم

    • بدون نام

      خودتی

    • علی

      فقط اعدام

    • بدون نام

      مقصر خود مردم هستن اگر همه همدل شوند و بعضی کالا ها گوشت ومرغ وغیره نخرن وتحریم کند دلالان نابود میشوند!! ما دیشب آجیل نخریدیم هیچ اتفاقی هم نیافتاد خیلی هم خوش گذشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج