جاباما
۸۱۰۸۴۵
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

گفتگوی خواندنی با وینفرد شفر؛ شیر سفید آبی‌ها

قرارمان با وینفرد شفر در کافی شاپ هتل اسپیانس بود، هتل مورد علاقه او. اگرچه این گفتگوی یکساعته فرصت طرح برخی موضوع‌های دیگر را از ما گرفت، اما شفر حرف‌های تازه‌ای را در مصاحبه به زبان آورده است. مربی‌ای که هنوز در حسرت فصل گذشته و ستاره ایست که آن را از دست داد.

ورزش سه - فرزام محمد علیها: قرارمان با وینفردشفر در کافی شاپ هتل اسپیانس بود،هتل مورد علاقه او. سرمربی استقلال به محض دیدن ما ،دو دست بند آبی را هدیه کرد و از ما خواست که تا پایان فصل آن را از دست در نیاوریم و البته گفت به این شرط مصاحبه می کند که در طول مصاحبه این دست بند در دست دو خبرنگار ورزش سه باشد!

اگرچه این گفت گوی یکساعته فرصت طرح برخی موضوع های دیگر را از ما گرفت اما شفر حرفهای تازه ای را در مصاحبه به زبان آورده است. مربی ای که هنوز در حسرت فصل گذشته و ستاره ایست که آن را از دست داد.

این مصاحبه گرم تان می کند بخصوص اگر هوادار استقلال باشید:

گفتگوی خواندنی با وینفرد شفر؛ شیر سفید آبی‌ها

*شما یکسال است که در این تاریخ در ایران هستید. این مدت به شما چطور گذشته است؟

مردم شما به شدت مهربان هستند و کمک می کنند. چیزی که برای من مهم بود فرهنگ و تاریخی بود که این کشور زیبا داشت. قبل از اینکه به ایران بیایم از روته مولر سوال کردم چرا که ایشان در این کشور کار کرده است. از او پرسیدم فوتبال ایران چطور است، مستقیم نگفت برو، کمی تامل کرد، گفت باید مراقب باشی. از جام جهانی ایران را می شناختم، بازیکنان بزرگی که در ایران بودند، در امارات فرهاد مجیدی و علی کریمی بازیکنانم بودند. زمانی که آمدم غافلگیر شدم چون سطح لیگ خوب بود، فقط کمی مسائل ساختاری مثل زمین فوتبال دردسرساز است. بازی اولی که داشتم صفر بر صفر شد و در بازی سوم به مصاف پرسپولیس رفتیم. همه می گفتند باید برنده باشیم ولی ما بازی را با یک ضربه پنالتی باختیم، همه گفتند این اولین بار است یک تیم در دربی شکست می خورد ولی هواداران تشویقش می کنند. می دانم در استقلال باید سخت کار کنی، در آن صورت هواداران هم حامی شما هستند.

*برای مربی مثل شما نگه داشتن اعتقاد و ایمان هواداران بسیار مهم است، برای این موضوع چقدر تلاش شخصی شما مهم است و چقدر فعالیت های باشگاه و مسائل مالی اهمیت دارد؟

چیزی که من خیلی زود در ایران یاد گرفتم این است که باشگاه استقلال خیلی دشمن دارد. مثال می زنم . بازیکن خارجی پرسپولیس (منشا ) شاید فصل پیش ده بازی را در ترکیب اصلی پرسپولیس نبود اما هیچکس در رسانه ها شکایتی نکرد که او بازیکن بدی است. اما ما گرو را داشتیم، برای او راحت نبود بعد از تیام مهاجم استقلال شود، بعد از بازی اول خیلی ها شروع کردند در مورد او صحبت کردن، از داخل باشگاه هم همینطور، در مورد او صحبت کردند . هیچ کس نگفت چرا منشا بازی نکرد ولی بعد از هر بازی شروع می کردند در مورد گرو حرف زدن و حتی فکر می کنم بعضی ها دستور داشتند در موردش حرف بزنند.

*ولی منشا بازیکنی بود که قبل تر در لیگ ایران بازی کرده بود و او را می شناختند.

این یک مثال بود. از زمانی که در استقلال کارم را شروع کردم هر وقت این تیم یک اشتباه کوچک بکند شروع می کنند در موردش صحبت کردن.

*آیا خود شما هم بخشی از این موضوع هستید؟ کسی که درباره اش زیاد حرف می زنند؟

بله . اما وضعیت ما را همه می دانند. من هنوز هم پیغام هایم برای اعضای هیئت مدیره را در موبایلم دارم که نوشته بودم فراموش نکنید السد پول زیادی را برای خرید بازیکنان جدید خرج کرده است، تراکتور و سپاهان هم همینطور، پس فصل آینده از فصل قبل بسیار سخت تر است. ما باید تیم فصل قبل را حفظ می کردیم و یک یا دو بازیکن دیگر را حفظ می کردیم.

اما برگشتیم و 4 بازیکن اصلی مان را از دست دادیم، چرا؟ من به هواداران و رسانه ها گفتم باید یک تیم جدید بسازیم و شروع به این کار کردیم، با بازیکنان جدیدی مثل رضا آذری، صیادمنش و رضا کریمی و از هواداران خواستم پشت سر ما باشند. ما می توانستیم ستاره سوم را بگیریم ولی چرا باشگاه بازیکنان تاثیرگذار ما را حفظ نکرد؟ با آن تیم خیلی کارمان راحت تر بود برای لیگ قهرمانان آسیا ولی من همیشه در زندگی ام جنگیده ام و حالا هم می خواهم برای استقلال بجنگم. البته این فقط با همراهی هواداران مان ممکن است.

*شاید اگر یک انتقاد به شما بشود، این است که چرا تا این حد در مورد تیم سابق صحبت می کنید در حالی که آن تیم دیگر وجود ندارد؟

شاید حرف زدن در مورد آن تیم درست نباشد اما من می گویم چرا برای استقلال می جنگم؟ دقیقا به خاطر همین مسائل. السد بازیکنی را از دست نداد در حالی که چند بازیکن خوب را اضافه کرد. سوال من این است، چرا همیشه اطراف باشگاه مشکل ساز است؟ ما الان تیم جدید و بسیار خوبی داریم، علی کریمی خیلی بازیکن خوبی است، وریا با یک انرژی جدید آمده است. ما الان جایگاه خوبی در جدول داریم و 6 امتیاز اختلاف با صدر جدول با وجود تمام این مشکلات نشان می دهد ما تیم خوبی داریم.اما چرا من در مورد تیم قبلی صحبت می کنم؟ چون بازیکنان ما را نگه نداشتند و یک اشتباه بزرگ در مورد هواداران و این باشگاه بزرگ مرتکب شدند.

گفتگوی خواندنی با وینفرد شفر؛ شیر سفید آبی‌ها

*آیا حفظ بازیکنانی که در موردش حرف می زنید امکان پذیر بود؟

بله مشخص است که ممکن بود. من در جلسه در استانبول بودم، خیلی راحت بود و فقط باید با بازیکنان تان صادق باشید.

*آقای افتخاری می گفتند بازیکنانی که از استقلال رفتند زیاده خواهی داشتند.

من نمی خواهم در مورد افتخاری صحبت کنم چون بیشتر از ۱۰ سال است ایشان را می شناسم ( آن زمان نمی دانستم قرار است مدیر عامل استقلال بشود) .حالا که ایشان نیست بهتر ست درباره شان حرف نزنم ... (سکوت).

*از صحبت های شما اینطور مشخص است شاید شما از جدایی گرو ناراحت هستید و این موضوع به شما تحمیل شده است. این موضوع را قبول دارید؟

نه من می گویم منشا هم بازی های زیادی را بازی نکرد ولی کسی در مورد او صحبتی نکرد. گرو در مسیر پیشرفت قرار داشت ولی شاید اعتماد به نفس کافی نداشت، او خیلی خوشحال بود که به استقلال آمده ولی راحت نیست وقتی یک نفر در فرودگاه یقه ات را می گیرد و با تو که غریبه هم هستی بد حرف می زند. هیچوقت چنین چیزهایی در مورد بازیکن پرسپولیس رخ نداد تا آمد و بالاخره در ترکیب اصلی کار خودش را کرد و گل برتری پرسپولیس را به دحیل زد.

*والبته شاید این یک اصل فوتبالی است که همه بازیکنان قرار نیست در یک باشگاه جواب بدهند.

بله درست است. بازیکن بد وجود ندارد، خیلی بازیکنان به بایرن مونیخ می روند، موفق نمی شوند، به باشگاه دیگر می روند و دوباره موفق می شوند. استقلال و پرسپولیس بزرگترین باشگاه های آسیا هستند، وقتی بازیکنی از یک باشگاه کوچک به استقلال می آید درجا ۳۰۰ هزار نفر فالوور در اینستاگرام پیدا می کند و همینطور یکسری مخالف هم پیدا می کند. زمانی که من می خواستم به استقلال بیایم در اینستاگرام علیه من می نوشتند، من را نمی شناختند ولی علیه من می نوشتند. آنها طرفدار استقلال نبودند و شاید طرفدار تیم های دیگر بودند، علیه من و خانواده ام بد می نوشتند ولی من لبخند می زدم.

*به هرحال سختگیری ها در ایران بیشتر است. مثلا کاریوس دروازه بان لیورپول با وجود اشتباهات وحشتناکش جدایی دوستانه ای از تیمش داشت و مثل ایران نبود که بازیکن چنین تحت فشار باشد.

نباید یادمان برود که قبل از هرچیز هر بازیکنی یک انسان هم هست . من همیشه با بازیکنانم صادق هستم، من فصل قبل به شهباززاده گفتم در استقلال شاید شانس زیادی برای بازی کردن نداشته باشی، به او گفتم دوست دارم بمانی ولی شاید برای خودت خوب نباشد. گفتم کار برایت در استقلال خیلی سخت شده است و بهتر است به تیم دیگری بروی. سجاد الان در سپاهان خیلی خوب شده است، او شخصیت خیلی خوبی دارد و امیدوارم بتواند با تیمش دوم شود. (با خنده)

*استقلال در نقطه ای هست که امید زیادی برای نیم فصل دوم به آن وجود دارد و بازیکنان جوانی که به فوتبال ایران معرفی شده اند.

من از زمانی که کارم را در مربیگری شروع کردم بازیکنان بسیار زیادی از تیم های آکادمی به تیم اصلی اضافه شدند، بازیکنانی که بعدا به بایرن مونیخ رفتند. عمر عبدالرحمن ۱۷ سال داشت که او را به تیم بزرگسالان آوردم و الان یکی از بهترین های آسیا است. در تایلند هم دو بازیکن جوان مان بعدا رفتند جی لیگ ژاپن بازی کردند و قبل و بعد من هرگز این اتفاق رخ نداده بود. من همچین چیزی را از آذری، صیادمنش و سجاد آقایی هم می خواهم.

مثل مجید حسینی که بازیکنان زیر ۲۳ سال بود، به باشگاه گفتم قرارداد او را تمدید کنید، شاید برود ولی گفتند نمی رود و دیدید یکی از بهترین بازیکن های تیم ملی در روسیه بود. این کار من است که کیفیت بازیکنان را بالاتر ببرم و این را به همه اعضای کادرفنی هم گفته ام. من هیچوقت دنبال پاس بلند نبوده ام که یک بازیکن با قد بلند سر بزند.

برابر تیم هایی مثل ژاپن نمی توانی با فوتبال مستقیم و کیک اند راش برنده باشی. ما سبک بازی مان را عوض کردیم و برابر العینی که به فینال جام باشگاه های جهان راه پیدا کرده بازی خوبی انجام داده ایم که این به خاطر سبک و کیفیت بازی مان بود. ما الان بازیکنان جدی داریم که باید با کیفیت بازی مان هماهنگ شوند و به جای فوتبال بلند روی زمین بازی کنند.

*ظاهرا دارید درباره یکی دو تیم خاص حرف می زنید که بلند بازی می کنند... کدام تیم کیفیت خوبی دارد؟

پدیده فوتبال خوبی بازی کرد و من از این بابت برای فوتبال ایران خوشحال هستم. من همیشه سبک بازی تیمم را از روی هوا به فوتبال زمینی تغییر می دهم. البته بازیکنان جوان ما استعداد بسیار بزرگی هستند، مثل اللهیار که باید یاد بگیرد چه زمانی باید در فضا باشد، چه زمانی باید خارج شود و توپ گیری کند، این چیزی است که ما مدام با او تمرین می کنیم. سجاد آقایی بازیکن خوبی است و رضا آذری بازی خوبی برابر سپیدرود انجام داد اما بعد از این بازی کمی تمرکزش را از دست داد و ما از او استفاده نکردیم. برای اعتماد به نفس بازیکنان جوان خیلی خوب است که به صورت تعویضی وارد زمین شوند تا این که فیکس بازی کنند و بعد تعویض شوند. این کاری بود که من با بازیکنان بزرگی مثل شول و کان هم در جوانی انجام دادم و آنها به تیم های بزرگی رفتند. مطمئنم آنها در آینده بازیکنان بزرگی می شوند و در نیم فصل دوم بازی های بیشتری انجام می دهند.

گفتگوی خواندنی با وینفرد شفر؛ شیر سفید آبی‌ها

*آیا با وجود بازیکنان جوان پرتعداد در استقلال به خریدهای جدید نیاز است؟

بله. ما به بازیکنان جدید نیاز داریم. تیام سال گذشته به ایران آمد. او ابتدا نمی خواست به ایران سفر کند و خانواده او گفته بودند که به ایران نرو و دلیل این موضوع یک مدیر برنامه ایرانی بود که به او گفته بود به ایران نیا زیرا جای بدی است. من نمی دانم این مدیر برنامه کی بود اما برای ما مشکل درست کرد. او از آفریقا به قطر آمد و به من زنگ زد که می خواهم به ایران بیایم و ما او را گرفتیم.

اولین کاری که تیام کرد این بود که با بقیه مهاجمان مانند علی قربانی تمرین کرد و با او تمرین اختصاصی انجام داد. بازیکنان از او یاد گرفتند. وقتی بازیکنی مانند او داشته باشید، اللهیار و سجاد آقایی می توانند موضوعات مختلف را یاد بگیرند. بازیکنان می توانند از پژمان منتظری موضوعاتی را یاد بگیرند. حضور در استقلال ابتدای فصل برای محمد دانشگر سخت بود اما پژمان با او کار کرد. ما بازیکنان بزرگ نیاز داریم تا از آنها یاد بگیرند و سپس بازیکنان جوان جانشین آنها می شوند و این یک طبیعت در فوتبال است. اگر بتوانیم دوباره بازیکنی مانند تیام داشته باشیم، بازیکنان جوان می توانند از او یاد بگیرند.

*حضور جپاروف در استقلال قطعی شده است؟ این بازیکن می تواند کمک کند؟

هنوز 100 درصد مشخص نیست. اگر صد در صد آماده باشد، او بازیکن بسیار باهوشی برای ارسال پاس آخر است و می تواند به ما کمک کند. در زمان حضور گرو یکی از مشکلات ما نداشتن بازیکنی مانند سرور بود. اگر سرور بود، او می توانست پاس آخر را بدهد. وقتی بازیکنی به تیم می آید که هنوز تیم خیلی آماده نیست مانند گروکار کمی سخت می شود بر خلاف دوران حضور تیام که او به تیمی آماده آمد. اگر قرار به آمدن سرور است باید ببینیم همه چیز فراهم است یا نه ؟ باید ببینیم اوچقدر فیت آماده است .

*در استقلال بازیکنان باهوش مانند علی کریمی، فرشید باقری و فرشید اسماعیلی حضور دارند و این ویژگی استقلال است. بازیکنان استقلال با توجه به پایان خوب در نیم فصل این سوال را دارند که آیا به آنها اعتماد وجود دارد؟

بله کاملا . کریمی فرم بسیار بهتری از دو سه سال قبل خود دارد. کار من این است که آنها را به فرم خوب برسانم. وقتی می بینم که آنها استعداد خوبی دارند و برای اینکه بهتر شوند تلاش می کنند کار من این است که به آنها بگویم این تلاش کافی نیست و باید بیشتر تلاش کنید. فرشید باقری تمرینات اختصاصی با بیژن طاهری داشت و دیدید که 3 گل زد و من بابت این موضوع از بیژن طاهری تشکر می کنم.

بازیکنان ما اکنون با اعتماد به نفس بالا به داخل زمین می روند. او مقداری مصدوم بود اما مرتب به من گفت می خواهم به زمین بروم و این همان چیزی است که ما از بازیکنان می خواهیم. آنها باید لبخند بزنند. علی کریمی جام جهانی را از دست داد و به استقلال آمد. می دانستم مشکل او چیست و همیشه در تمرین او را نگاه می کردم و با او صحبت می کردم و او اکنون خیلی خوب بازی می کند. این الان برای آقای کی روش نیز خیلی خوب است که چنین بازیکنی دارد.

*در صحبت های قبلی نظر شما را درباره رحمتی و حسینی شنیدیم و می خواهیم به شکل دیگری از شما سوال کنیم. در برنامه ۹۰ گفتید که نمی خواهید هیچکدام از دو دروازه بان را از دست بدهید. آیا نظر شما هنوز همین است؟

بله. من خوشحالم که دو دروازه بان خوب داریم. رحمتی بسیار با تجربه است و در بازی های آخر از او استفاده کردیم زیرا بازیکن بزرگتر نداشتیم و منتظری بیرون بود. یک تیم جدید بدون بازیکن بزرگتر کار سختی دارد. رحمتی دروازه بانی است که بازیکنان به او احترام می گذارند و می تواند مدافعان را راهنمایی کند.

او این کار را برابر الریان انجام داد و به همین دلیل است که او به میدان رفت زیرا همیشه می تواند حرف بزند. دروازه بان باید یاد بگیرد که تیم خود را هدایت کند. قبل از شروع فصل حسینی از ناحیه دست مصدوم شد و 3 بازی را از دست داد. می خواست از بازی چهارم بازی کند اما رحمتی خیلی خوب بازی کرد و ما نمی توانستیم او را تغییر دهیم. حسینی الان در تیم ملی و نزد آقای کی روش است و 3 هفته برای تمرینات زمان دارد. به نظرم او از نظر کیفیت در حد دروازه بان تیم پرسپولیس است (بیرانوند).

*سئوالم را یک طور دیگر می پرسم . حتی اگر یکی از این دو دروازه بان گل بد بخورد، باز هم قبول نمی کند نیمکت نشین باشد. حضور دو دروازه بان بزرگ و نه آماده، برای یک تیم مشکل ایجاد می کند؟

در جام جهانی 2006 کان دروازه بان اول بود اما با لمن تعویض شد. به نظر من این یک اشتباه بود ولی اولیور کان مشکلی با این تغییر نداشت و این را پذیرفت و الان ما باید بهترین راه را پیدا کنیم. ما باید پایداری تیم را پیدا کنیم و طبیعی است که بهترین دروازه بان بازی می کند . من دیوانه نیستم و برایم اسامی مهم نیستند و من بهترین تصمیم را برای تیم و استقلال می گیرم و باید تصمیم من را بپذیرند. استقلال در رتبه اول قرار دارد ولی من باید این را بپذیرم که در صفحات مجازی همیشه صحبتهایی وجود دارد و این برای شما روزنامه نگاران خوب است .

*دو گانه ها همیشه در فوتبال ایران حضور دارند؛ استقلال و پرسپولیس، دو دروازه بان و حالا هم برانکو و کی روش اختلاف نظر جدی دارند. این موضوع آیا شما را به عنوان نفر سوم خوشحال می کند؟

من از این بابت خوشحال نیستم. من در فوتبال ایران کار می کنم وایرانی محسوب می شوم . حتی نمی دانم این دو نفر چرا مشکل دارند. من از مصاحبه کی روش بعد از جام جهانی درباره برانکو خوشحال نیستم. در رسانه های ورزشی آلمان درباره فوتبال ایران نمی نوشتند و درباره این مصاحبه می نوشتند و این برای فوتبال ایران و وجهه آن مناسب نیست. من سه مرتبه مربی تیم ملی بودم و همکاری تیم ملی و باشگاه ها بسیار برای فوتبال ایران مهم است. مربیان ملی باید با مربیان باشگاهی درباره بازیکنان و لیگ صحبت کنند. در آلمان نیز مربیان دو مرتبه در سال با مربیان بوندس لیگا یک صحبت می کنند و همه باید حضور داشته باشند. برتی فوگتس، بکن بائر و همه هستند.

من در تایلند و جاماییکا همواره بازی های بازیکنان را می دیدم. بازیکنان خوشحال می شوند وقتی می بینند که مربی تیم ملی بازی آنها را از نزدیک تماشا می کند. این یک انتقاد از کی روش نیست ولی برای فوتبال ایران بسیار مهم است. در آلمان قبل از جام جهانی بیرهوف مدیر تیم ملی راجع به فوتبال آلمان صحبت کرد و خیلی از مسئولان باشگاه ها علیه او صحبت کردند اما در نهایت همه با یکدیگر حرف زدند.

بهترین بازیکنان در جام جهانی در لیگ داخلی بودند و بازیکنان روسیه و دیگر لیگ ها نبودند. مربی سپاهان، ذوب آهن، پرسپولیس و همه بهترین کار خود را برای باشگاه و تیم ملی انجام داده اند. برانکو را خوب می شناسم و او در آلمان مربی بوده است. خوب نیست وقتی کی روش می گوید لیگ خوب نیست و این یعنی ما تیم های خوبی نداریم. درحالیکه مربی پدیده حریف ما تیم خوبی را ساخته و من از این بابت بسیار خوشحالم.

*در پایان سال میلادی مورینیو یکی از مربیان مورد علاقه شما(خنده) اخراج شد. شنیده ام شما به سبک بازی او علاقه ندارید. دلیل عدم علاقه شما به فلسفه او چیست؟

من زمانیکه بازیکن بودم، مربیان بسیار خوبی مانند هاگل، یوپ هاینکس و غیره داشتم. من هیچ وقت چنین چیزی از این ها ندیدم که برای خودشان لقب بتراشند و از اسپشیال وان حرف بزنند. او دستیار فن گال بود و موفقیت های زیادی داشت. من فوتبال همه جا را نگاه می کنم. در تیم های تحت هدایت او، سطح پیشرفت ثابت باقی مانده بود. او شاید مربی خیلی خوبی باشد اما من فوتبال لیورپول را دوست دارم؛ ذهنیت برای بردن.او در نمایش فوق العاده است اما نتیجه ؟شاید چند صد میلیون دلار خرج بازیکنان شده اما کیفیت تغییری نکرده است .

*چه چیزی در مربی های دیگر هست که به آن علاقه دارید؟

آنگولای در بایرن مونیخ حضور داشت و من او را می شناسم و او به دنبال فوتبال نمایشی نبود. او اکنون در ناپولی است و بازی های خوبی برابر پاریسن ژرمن و لیورپول انجام داد و یک مقدار بدشانسی دخیل بود و شوت لحظه آخر این تیم را دروازه بان مهار کرد. من سبک بازی او، یوپ هاینکس و کلوپ را دوست دارم.البته من ارتباطی با مورینیو ندارم. ولی پوگبا یا بازیکنان دیگری با او مقداری مشکل داشتند. هاینکس مربی ویژه ای بود به دلیل اینکه ارتباط احساسی داشت.

او یک مربی داخل زمین نبود و همیشه با بازیکنان صحبت می کرد. من نیز به مشکلات بازیکنان گوش می دهم و سبک کاری این چنین دارم. مورینیو مربی ای که من می خواهم نیست؛ شاید مربی خوبی باشد اما مربی من نیست. ونگر را خیلی خوب می شناسید. آلمان و فرانسه به هم نزدیک هستند. دو هفته در 6 سال قبل در اردوی این تیم بود و تمرین آن ها را دیدم. کار خود را خوب انجام می داد و از او سر و صدای زیادی نمی شنیدیم.

گفتگوی خواندنی با وینفرد شفر؛ شیر سفید آبی‌ها

*به نظر شما کدام بازیکنان در تیم استقلال می توانند مربی باشند؟

فکر می کنم پژمان منتظری و خسرو حیدری می توانند مربی باشند. فکر می کنم رحمتی می تواند فقط یک مربی دروازه بان ها نباشد. سبک کاری او به این شکل است که همیشه با بازیکنان صحبت می کند. خوشحالم که رحمتی در جلسات درباره مسائل تاکتیکی مانند منتظری صحبت می کند و بعضی وقتها نیز داریوش این کار را می کند. کار بازیکن این نیست که فقط در جلسات بنشینند و سپس به زمین بروند. می خواهم بازیکنان بدانند و صحبت کنند و بگویند که می توانند چه کاری انجام دهند.

*بدترین شبی که در ایران داشتید، کدام شب بود؟

فوتبال فراز و نشیب زیادی دارد. ما می توانستیم امسال ستاره سوم را بگیریم. دو بازی قبل از جام جهانی جلسه ای با کی روش داشتم و راجع به داریوش صحبت کردم تا شاید او را به تیم ملی ببرد اما در بازی ذوب آهن خطایی روی او انجام شد و این بازیکن مصدوم شد. داریوش بازیکن بسیار خوب و پسر خوبی است و در آستانه در بود تا در را باز کند و به جام جهانی برود اما مصدوم شد.

*دو مسابقه استقلال با السد خیلی در فضای استقلال تاثیر گذار بود. یک بازی بد در خانه داشتید و یک بازی خوب در خانه حریف. کدام یک شما را بیشتر ناراحت کرد؟

مشکل ما برابر السد این بود که قبل شروع بازی و در جریان مسابقه مصدوم داشتیم. به همین دلیل نیز بازی را از دست دادیم. در بازی دوم نیز با بازیکنان صحبت کردیم که هیچ وقت با داور صحبت نکنند. باید به داوران شرق آسیا تنها لبخند زد و البته آن موضوع گذشته است. دیدید که دیروز العین توانست ریورپلاته را شکست داد . الدحیل هم در بازی پرسپولیس نیز سه بازیکن خود را نداشت و اکنون نیز در اختیار دارد. شاید الهلال فصل قبل شرایط خوبی نداشت اما اکنون شرایط خوبی دارد. باید خیلی سخت و با تمرکز کار کنیم.

*به سال 2019 برای استقلال تا چه اندازه امید دارید؟

جلسه ای در شانگهای برای فدراسیون فوتبال آسیا داشتیم. همه مربیان صعود کرده از مرحله یک هشتم حضور داشتند و ما گفتیم چرا لیگ قهرمانان در یک فصل نیست و به فصل بعدی موکول می شود؟ این خیلی بد است. در اروپا شروع و پایان در یک فصل است. من همیشه مثبت فکر می کنم و اگر مثبت نباشیم و صورتم نا امید باشد، بازیکنان به این شکل می شوند. ما باید به تیم اعتماد به نفس بدهیم. من مثل یک درخت آلمانی محکم هستم.

*به عنوان آرزوی آخر، امیدوارم ما را در مهمانی صعود از مرحله گروهی دعوت کنید.

حتما. ولی باید با مچ بند آبی در این جشن حاضر شوید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج