۸۱۲۷۴۳
۴۷ نظر
۵۰۰۵
۴۷ نظر
۵۰۰۵
پ

تفاوت نماینده سراوان با نماینده هتاک کره جنوبی

ماجرای نماینده سراوان یک نمونه خارجی مشابه هم پیدا کرد؛ توهین نماینده پارلمان کره جنوبی به یک مأمور فرودگاه. اما وقتی دو ماجرا را با جزئیات بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که تنها تشابه آنها درهمان توهین است و گر نه ادامه دو ماجرا هیچ شباهتی به هم ندارند.

ایران نوشت: ماجرای نماینده سراوان یک نمونه خارجی مشابه هم پیدا کرد؛ توهین نماینده پارلمان کره جنوبی به یک مأمور فرودگاه. اما وقتی دو ماجرا را با جزئیات بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که تنها تشابه آنها درهمان توهین است و گر نه ادامه دو ماجرا هیچ شباهتی به هم ندارند.

دو ماجرایی که تفاوت‌های آنها را باید تفاوت‌های سیاست‌ورزی در دو بستر کاملاً متفاوت دانست. تفاوتی که تکنولوژی آنها را بعد از شش دهه اتومبیل‌سازی به غول‌هایی به‌نام هیوندای یا کیاموتورز می‌رساند و تکنولوژی ما را در همین مدت روی پرایدی که همان کره‌ای‌ها ۳۰ سال قبل طرحی کرده‌اند متوقف می‌کند.

شنبه همین هفته ماجرایی شبیه ماجرای نماینده سراوان در آن سوی آسیا تکرار شده بود؛ رسانه‌های کره جنوبی خبر دادند که یک نماینده پارلمان این کشور به یک مأمور امنیتی فرودگاه بین‌المللی سئول توهین کرده است.

ماجرا از این قرار بوده که شامگاه پنجشنبه گذشته کیم جونگ-هو نماینده مجلس کره جنوبی قصد داشته از سئول به پوسان پرواز کند که یک مأمور جوان بازرسی به کنترل او پرداخت. مأمور از کیم جونگ-هو می‌خواهد کارت شناسایی خود را نشان دهد. نماینده پارلمان کیف پول خود را باز می‌کند و کارت شناسایی خود را که در کیفش و پشت یک برگه پلاستیکی شفاف بود نشان می‌دهد. مأمور فرودگاه از او می‌خواهد که کارت شناسایی‌اش را بیرون آورد تا از نزدیک آن را کنترل کند؛ اما نماینده مجلس امتناع می‌کند و همین هم در نهایت به توهین نماینده به مأمور فرودگاه می‌انجامد.

پس از بازتاب وسیع این ماجرا در رسانه‌ها، مردم کره جنوبی این نماینده مجلس را به سوء‌استفاده از قدرت متهم کردند و حتی رسانه‌ها خواستار اخراج او از پارلمان شدند. اما در نهایت کیم جونگ-هو، بعد از ظهر روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رسانه‌ها شرکت و از این مأمور امنیتی عذرخواهی کرد. او گفت عمیقاً از «رفتار سخیف و شرم‌آور» خود پوزش می‌خواهد.

اما این تمام ماجرا نیست؛ چرا که یک سخنگوی مأموران امنیتی فرودگاه گیمپو که عضو فدراسیون اتحادیه های کره‌جنوبی است نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که کیم جونگ-هو ساعت ۱۱ صبح با مأمور مذکور تماس تلفنی گرفته و از او شخصاً عذرخواهی کرده است. جالب‌تر اینکه به‌گفته این اتحادیه، مأمور جوان که ۲۴ سال سن دارد نیز اعلام کرده که پوزش نماینده مجلس را می‌پذیرد.

این ماجرا حالا باز هم باعث مقایسه رفتار سیاسیون ایرانی با همتایان خود در کشورهای توسعه یافته شده است. اما موضوع نماینده کره جنوبی جنبه‌های دیگر هم دارد؛ اولین جنبه تفاوت آنها اینجاست که از ماجرای نماینده سراوان در ایران یک فیلم کاملاً واضح و مشخص وجود داشت؛اما توهین نماینده پارلمان کره به مأمور فرودگاه تنها مستند به شهادت چند شاهد بود.

جنبه دوم آنجاست که نه تنها نماینده سراوان بلکه بخشی از سیاسیون پارلمان ایران با وجود یک فیلم واضح، نه تنها رو به انکار اصل ماجرا آوردند بلکه مدعی شدند که کارمند گمرک بوده که اقدام به توهین مذهبی و قومی کرده است.

آنها حتی مدعی بودند که این کار با برنامه قبلی انجام شده. درازهی چند روز مدام تأکید داشت که این فیلم دستکاری شده است و هیچ گاه هم از این ادعاها کوتاه نیامد. حتی آنجا که معلوم شد مدت معطل شدنش در گمرک نه ۴۵ دقیقه که کمتر از ۱۰ دقیقه بوده است. یا جای دیگری که روشن شد نه برای راه انداختن کار مردم بلکه در معیت یک واردکننده عمده خودرو به گمرک مراجعه داشته است.

در آن سوی آسیا اما حتی بدون وجود فیلم و عکس، شهادت چند شاهد آنقدر قوت و استحکام در برابر واکنش نماینده پارلمان داشت که این نماینده برای عبور از بحران پیش آمده دست به دامن روایت‌های ساختگی و دروغین نشود. شاید چون می‌دانسته که اگر چنین کند وضعیت خود را چقدر پیچیده‌تر خواهد کرد.

جنبه سوم تفاوت؛ در این حادثه ادعا شد که نماینده سراوان عذرخواهی کرده، آن هم کجا؟ در جلسه غیر علنی مجلس. همان جلسه‌ای که البته فیلمش هم بیرون آمد و در اظهارات درازهی هیچ نشانی از کوتاه آمدن او از ادعاهایش نداشت که هیچ؛ بلکه خواستار برخورد با کارمند گمرک و رئیس این مجموعه هم شد. نماینده کره اما در یک نشست رسمی خبری و در برابر چشم رسانه‌ها به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی دست به این کار زد.

رسانه‌هایی که در ایران یک هفته است نماینده سراوان از آنها فرار می‌کند. تفاوت چهارم آنجاست که در کره نماینده مجلس باید منتظر پذیرفته شدن عذرخواهی‌اش توسط کارمند ۲۴ ساله فرودگاه باشد؛ اما در ایران حامیان نماینده سراوان نه تنها به‌دنبال برخورد با آن کارمند که در پی برکناری وزیر اقتصاد افتاده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بری جان
      قیاس مع الفارق میکنی ها

    • بدون نام

      این جا همش فامیل بازی است عزیزم...

    • بدون نام

      مقایسه نکن چون اونجا رییس جمهورش وقتی رشوه گرفت زندانی شد .

    • بدون نام

      با سلام، اگه هرچی خوب ویا بد در این کشور وجود دارد ما شایسته آن هستیم زیرا بر اساس فرمایش حضرت علی علیه السلام، هر قوم را شایسته همان حکومتی است که لیاقتش را دارد ویا مثلی که می‌گوید خلایق را هر چی لایق

    • بدون نام

      اینجا ایران است اینجا قدرت مقام حرف اول رو میزند اینجا شیر باشی سلطانی کره دینش اسلام نیست اما دروغ ندارن ظلم نمیکنند اخلاق ورفتار پسندیده دارن اما ایران مسلمانی وهزار تا دروغ دزدی ظلم وای که هزار سال از تمدن عقبیم وای وای تاسف وصد افسوس

      پاسخ ها

      • سیاوش

        کاربر گرامی 8.30
        هزار آفرین بر شما
        تحلیل بسیار جامع و کاملی بیان کردید
        خیلی عالی
        دست مریزاد

    • بدون نام

      اونجا کره هست
      ایران نیست که ادعای تمدن و دینداری کنند ولی حق مردم را بخورندو خیلی راحت توهین کنند

      برای همین کره پیشرفت کرد وایران مدام پسرفت دارد

    • بدون نام

      احسنت به این تجزیه و تحلیل دقیقا همینطور است تفاوت راه از کجا تا به کجاست باید این نماینده هتاک درس عبرت بگیرد لیکن عبرت که نمیگرد مدعی هم هست و رفتار ایشان دل تمام انسانها را بدرد می آورد!!!!

    • منوچ

      دقیقا فرق پرایدبار با سانتافه!!!!

    • بدون نام

      بخاطر همین سیاست ،، اونها در ۴۰ سال اخیر، پیشرفت کردند وکره جنوبی شدند و ما دراین ۴۰ سال،،،، ۴۰ ساال به عقب برگشتیم ،، از رفتار نماینده ها و برخورد وزرا این عقب ماندگی در همه ی ابعاد مشخص و واضحه!!

    • بدون نام

      آخه اونها هیچ ادعای مسلمانی و اخلاق مداری در دین اسلام و شریعت و امر بمعروف و نهی از منکر ندارند
      اونها کافرهستند که به این نقطه از اخلاقیات و وجدان رسیدند!

    • بدون نام

      متأسفانه اخلاق کثیف اصلاحطلبان بهتر از این نمی شود که بجای عذرخواهی از کارمند گمرک ، خواستار یرخورد با او و وزیر اقتصاد می شود، این نماینده اصلاحطلب اگر ریسجمهور میشد چه میشد؟؟؟؟؟!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمق همین چپ و راستی کردن بیچارمون کردن ی ذره دست از حماقت و جناحی فکر کردن بردارید و به مسایل عقلانی نگاه کن . کشور داره نابود میشه اونوقت این طرز فکرته

    • بدون نام

      خدا خیر رهبری رو بده از کارمند دفاع کردن (ازطریق ستاد امر ب معروف)اگه ن تاحالا اخراجشم کرده بودن بعد از اسلامی هم میزنیم

    • قلی

      تفاوت اینها در نوع نمایندگی است ...یکی نماینده مردم در پارلمانست دیگری...نماینده وارد کنندگان خودرو لوکس در گمرک .باتوانایی جعل مقاله در اخذ انواع دکتری...

    • کامران

      نماینده ما بانماینده اونا فرق داره.
      دولت اونا دلسوز ملت خودشان است دولت مافکرخالی کردن جیب ملت.
      خودرو ساز انها بهترین کیفیت می سازه باارزانترین قیمت ازما ماهی دوباره بایاری دولت گرون گرون می کنه.
      دولت اونا به فکر ملت ومردم اش است دولت مابه فکر غزه لبنان عراق سوریه و‌‌‌‌‌....!؟
      صدا وسیمای ما میلی است ولی از اونا آزاد
      ملت انها منجمله فرانسه شعور دارند دربرابر گرانی (بخوانید وقالب کنند مبارزه باسرمایه داری !؟بگویند گرونی بدآموزی داره!!؟؟).
      پلیس آنها به فکر تیغ زدن وپرکردن حیب دولت نیست(خزانه پرکنه ده درصدهم جیب ماموربره الهی بابت دوا بدهد!)جرم هم فقط وگمربند نبستن است دوربین هم می گذارند توجاده از پشت میز گرم جریمه می کنند.
      اهل کابینه ووابستگان حقوق نجومی نیستند داداشی ها آزاد فرزندان آمریکا داماد سرپست هامهم دزدان اگرعزل شوند ازپستی به پست دیگری منتقل می شوند.
      شوهر وزرا وارد کنندگان عمده خودرو و....
      واردکنندگان مواد غذایی ازبی انصاف ترین انسان ها وابسته به گروه ودسته ای
      نظارت کنندگان گرانی از بی عرضه ترین ها وباج بگیران
      دولت تدبیر وامید(بخوانید تبخیر وامید)بی عرضه ترین دولت ازبه وجود آمدن سرزمین ایران.
      و.....الی آخر
      فقط دلم می سوزه برای ان جوانانی که توجنگ تحمیلی بااخلاص جون دادند این دارو دسته ودولت ودولت قبلی روی کاربیایند.
      نماینده ومسئولش ملت رابه لنگ بستن وخوردن نون خشک توصیه می کنندولی خودش خاویار وبوقلمون می خوره وتویرویلای وقفی اسکان داره!؟
      چی فکر می کردیم چی شد!؟
      کاش شخصا توافغانستان گینه بیسائو اتیوپی سومالی بودم ولی اینجانبودم این نظرشخصی من است.

      پاسخ ها

      • مهدی

        دمت گرم واقعا اونقدر بی همه چیز شدیم که خدا هم بدادمون نمی رسه

    • بدون نام

      دلیل نماینده شدن در کشورهای دیگه با نماینده شدن در کشور ما زمین تا عرش خدا حرف و حدیث و فاصله ست
      اونها بدون پارتی و برای پیشرفت کشورشون میخواند در مجلس راه پیدا کنند
      نماینده های ما با ظاهر ریا و رفتار فریبکارانه و عوام فریبانه !! بخاطر قدرت و رانت و پول و ثروت و پارتی بازی کردن برای فامیل و آشنا وهزاران دلیل دیگه ..... !!! تو سرشون میزنند تا نماینده بشند و وارد مجلس بشند
      برای همینه ما ۴۰ ساال از زمان خودمون عقب افتادیم ۴۰ ساال !!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برا خودرو که خودمون مقصریم نخریم اقا خودرو نو نخرررررررررررررررررررررررییییییییییییممم

    • بدون نام

      اینجا....ایران...است...
      مملکت...اسلامی...

    • بدون نام

      جالبه منتخبين ملت ومسئولين به جاي نوكري اين مردم بعد ازانتخابشون ميشن شاخ

    • مرادبیک

      داداش اینجا ایرانه دکل نفتی گم میشه آب از آب تکون نمیخوره حتی بعضی از مسئولین از پیگیری رسانه ها شاکی هستند اینجا همه چی دکوری وجود داره حتی مجلس !

    • سرباز ۴۰۲سومار

      اگر این قضیه رو از هر جهت نگاه کنیم و نتیجه گیری شود نماینده سراوان محکوم است و انانی که خودکامگی نماینده مجلس رو حق قانونی وی میدانند از قماش خود آقای دراززهی میباشند این وظیفه دستگاه قضایی کشور مان هست که جلوی این افراد رو بگیرد کسانی مثل آقای دراززهی و حامیانش در مجلس شورای اسلامی که اینجور آبروی نظام جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی رو میبرند در میان مردم ایران هیچگونه جایگاهی نداشته و ندارند و نخواهند داشت باید استعفا بدهند.

    • بدون نام

      آقا تو این چند روز بعد از اتفاقاتی که برای نماینده سراوان افتاد دوتا نماینده دیگه هم خبرساز شدن چرا فقط گیر دادین به نماینده سراوان چرا از ا اونا خبری نیست فقط به خاطر اینکه ما اهل سنت قشر مظلوم این جامعه هستیم

      پاسخ ها

      • سرباز ۴۰۲سومار

        اول اینکه برادران هموطن اهل سنت نور چشم ملت ایران هستند هیچوقت شیعه و سنی نکنید که دشمن شاد کن میشوید ایشان اشتباهی غیر قابل بخشش مرتکب شده است و براشتباه خود اصرار دارند و دوم اینکه چطور ایشان که خودش از برادران هموطن اهل سنت کشور هستند میان همه رقبا چه شیعه و سنی بعنوان نماینده مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند بحث شیعه و سنی در پیش نبود حالا که خودش خطائی مرتکب شده این بحث رو پیش کشیده و مظلوم نمائی میکند سوم اینکه به خطائی مرتکب شده این قوه قضائیه است که رسیدگی میکند که قوه قضائیه دارای اقتدار بوده و هست و هیچ گونه تعارفی با احدی ندارد و آخر اینکه هر کس در هر جا که خودش جرم مرتکب شده است باید جوابگوی اعمال خودش باشد فرقی نداره آن چند نماینده مجلس که آبروی مجلس شورای اسلامی رو میبرند باید جوابگو باشند

    • مرتضی

      خدایا فرق فرهنگ دو ملت چقدر با هم متفاوت است کشوری مثل ایران که مسلمان هست و دم از اسلام واخلاق اسلامی می زند وکشوری که مسلمان نیستند و قانون ورفتار اسلام را رعایت می کنند. .خدایا مسئولین ما را از خواب خرگوشی بیدار کن شاید روزی هم ماکشور بی مدعی شویم و جایگاه ومنزلت اسلام را درک کنیم و سرلوحه خود قرار دهیم انشاءالله البته شاید وقتی دیگر. .

    • هم وطن

      تاسف داره .
      درود بر شما که کاملا درست فرمودید.

    • کیهانی شهاب

      همنه که خاک بر سرمان شده؛ با دست خودمان میفرستیم مجلس که برایمان تعیین تکلیف کنند. نماینده ای چند میلیارد خرج میکند که به مجلس برسد از اول معلوم است که هدفش چیست. از ماست دوغ درست میشود.

    • بدون نام

      تفاوت در انسانیت

    • .

      خداوند به برخی نمایندگان مخصوصا امید عقل,معرفت,ولایت پذیری اعطا نماید.امین

    • 123

      باعث امیدواری هست که کسی این مسائلو داره آنالیز میکنه و باعث افتخاره!
      باید یه چیزی رو گفت به این والا مقام که داداش اونجا کره ست ما تا دویست ساله دیگه نمیتونیم مثله اونا باشیم
      فقط این اتفاق نیست،همه مسائل رو داریم توو جامعه!
      که قابل حضم نیستن ولی دیگه عادی شده

    • بدون نام

      خوب معلومه ببين اونا كجا هستن ما كجا هستيم ملت ما كجا ملت اونا كجا نويسنده جان چي رو با چي مقايسه ميكني؟

    • ستار

      ما را با عربستان سعودی و سوریه مقایسه کن
      لااقل با کره شمالی که جور دربیایم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با هیچ جا قابل مقایسه نیستیم یه خیری میگفت 300هزار دلار برا بحث خیری به ایران انتقال کردم اطلاعات اون کشور کافر منو خواست تا اینکه بعد از کلی توضیح متقاعد شدند که تخلفی در کار نبوده اینجا100برابر این مبلغ3000میلیارد تومان خارج میشه هیشکی به هیشکی نه اطلاعاتی که همش توهم قوی بودنش را داریم خبر میشه و نه سیستم بانکی که خودش برروی سیستم امریکای کافر سوار هست

    • N.A.J.A

      واقعا متاسفم برای خودمون

    • ناشناس

      .. ما چیمون با معقولات دنیا همخوانی داره که نماینده بی سواد در پیتمون مثل اونها باشه..

    • بدون نام

      اونوقت نماینده ما عذرخواهی که میکنه بعدش پس میفته ...

    • بدون نام

      یکی از هزاران دلیل پیشرفت کره جنوبی و یکی از هزاران دلیل عقب ماندگی ایران

    • گوگولی

      میان ماه من تا ماه گردون
      تفاوت از زمین تا آسمان است

      پاسخ ها

      • خدا

        اونا بوق بزنن برن جلو/باید بیان یه دوره استاد تمامی شارلاتانیزم پیش رفقای ما ببینن!!!

    • نااشنا

      تو ایران مسولین خودشون رو ارباب مردم میدونند.نه. خدمتگزار.

    • بدون نام

      یک تفاوت مهم رو بیان نکرده اینجا که نماینده کره کافر است ونماینده سراوان مسلمان واون هم از نوع پر مدعاترین مسلمانان !

    • بدون نام

      آخه اونها ادعای مدیریت جهانی رو ندارند وسعی میکنند در کشور خودشان بهترین باشند!

    • بدون نام

      شوربختانه حدود ۴۰ نماینده از ترس بی آبرو شدن مانند نماینده سراوان با اون همذات پنداری کردند! چرا چون آنها نیز به مانند نماینده سراوان با مردم برخورد میکردند و میترسیدند که این بلا سر آنها هم بیاید پس بیخود نبود درازدهی به اونا مگفت فردا نوبت شماست!!

    • بدون نام

      بنده خدا حق داشته رو عکس حساس باشه
      اخه اینا همه شکل هم هستن ادم قاطی میکنه
      قیافه هارو

    • بدون نام

      چونکه بی فرهنگ ترین ادمای روی زمین سیاسیون ایرانی

    • مارال

      احسنت به نویسنده این مقاله تفاوت تا کهکشان هاست...
      البته نمایندگانی که اول کار دفاع کردند وقتی دیدن هوا پسه
      دیگه حمایت نکردن...
      نون رو به نرخ روز میخورن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج