جاباما
۸۱۳۰۸۵
۲۰ نظر
۵۰۰۷
۲۰ نظر
۵۰۰۷
پ

ابهامات خاورمیانه؛ بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، سفر ترامپ به عراق، تحولات سیاسی در عربستان

اتفاقات سیاسی در کشورهای مختلف خاورمیانه خبر از آن می دهد که تحولات زیادی در راه است، با هم مرور می کنیم.

برترین ها: اتفاقات سیاسی در کشورهای مختلف خاورمیانه خبر از آن می دهد که تحولات زیادی در راه است، با هم مرور می‌کنیم.

ابهامات خاورمیانه؛ بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، سفر ترامپ به عراق، تحولات سیاسی در عربستان

وزارت خارجه بحرین رسما اعلام کرد که سفارت این کشور فعالیت خود در سوریه را از سر می‌گیرد.

ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز نوشت: وزارت امور خارجه بحرین بر اهمیت تقویت نقش کشورهای عربی در حفظ استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده است.

بحرین از جمله کشورهایی بود که از سرنگونی دولت قانونی سوریه و تسلط تروریست‌ها بر این کشور حمایت می‌کرد.

روزنامه نشنال مدعی شد: این اقدام بحرین همچنین از تلاش کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای خنثی کردن نفوذ فزاینده ایران و ترکیه در سوریه از طریق برقراری مجدد روابط دیپلماتیک حکایت می کند.

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مشروط به موافقت اکثریت اعضای این اتحادیه دانست.

رویترز نوشت: «انور قرقاش» وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت که عضویت مجدد کشور سوریه در اتحادیه عرب- که هفت سال پیش به حالت تعلیق درآمد- به موافقت اکثریت اعضای این اتحادیه نیازمند است.

ابوظبی «جمهور عربی سوریه» را «کشور برادر» خواند و تصریح کرد که بازگشایی سفارت، نقش کشورهای عربی را در حمایت از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری عربی سوریه فعال می‌کند و سبب دور شدن خطر مداخلات منطقه‌ای در امور این کشور می‌شود.

وزارت خارجه امارات در پایان ابراز امیدواری کرد که صلح، امنیت و ثبات به کشور سوریه بازگردد.

لازم به ذکر است که اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱، همزمان با فشارهای غرب بر نظام قانونی سوریه عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

ابهامات خاورمیانه؛ بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، سفر ترامپ به عراق، تحولات سیاسی در عربستان

همچنین سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی فرمان فوری تغییر در کابینه را صادر کرد. به موجب این تغییرات، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی برکنار شد.

خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره گزارش داد؛ « ابراهیم العساف» وزیر امور خارجه جدید عربستان سعودی شد. «محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود»، سفیر ریاض در لندن از سمت خود برکنار شد. به موجب این فرمان، «عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز» نیز به عنوان وزیر گارد ملی عربستان سعودی و «ترکی الشبانه» به عنوان وزیر اطلاع رسانی منصوب شده اند.

یک منبع سعودی در گفت‌وگو با «میدل‌ایست‌آی» با بیان اینکه خانه‌تکانی جدید در حکومت سعودی به دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی انجام شده تصریح کرد که هدف شاهزاده جوان از تنزل رتبه « عادل الجبیر » تحقیر او بوده است.

به گفته این منبع، بن‌سلمان معتقد است الجبیر نتوانسته از او به نحو مناسب در برابر رسوایی قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی محافظت کند و بدین طریق او را تنبیه کرده است.

ابهامات خاورمیانه؛ بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، سفر ترامپ به عراق، تحولات سیاسی در عربستان

در راستای تحولات گسترده در خاورمیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به همراه همسرش در سفری غیرمنتظره وارد عراق شده و با نظامیان آمریکایی در این کشور دیدار کردند.

این اولین دیدار ترامپ با نظامیان خارج از آمریکا از زمان به قدرت رسیدنش است. وی تاکنون به این دلیل از سوی نظامیان کشورش مورد انتقاد شدید بود.

دفتر نخست وزیری عراق هم در اطلاعیه ای اعلام کرد: دولت آمریکا به بغداد اعلام کرد ترامپ قصد داشته است که برای تبریک به دولت جدید عراق و نیز نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در چارچوب ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به این کشور سفر کند و بغداد نیز از این امر استقبال کرد.

در این اطلاعیه آمده است: لازم بود از ترامپ استقبال رسمی صورت گیرد و دیداری نیز میان وی و نخست وزیر انجام شود اما اختلاف نظر بر سر برنامه دیدار سبب شد به تماس تلفنی اکتفا شود.

ائتلاف سازندگی به رهبری 'هادی عامری' از فراکسیون های اصلی پارلمان عراق در بیانیه ای، از سفر ترامپ به پایگاه نظامی عین الاسد عراق در استان الانبار در شمال این کشور بشدت ابراز شگفتی و آن را بیرون از همه چارچوب های دیپلماتیک توصیف کرد.

ایرنا نیز به نقل از خبرگزاری الفرات عراق گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اذعان به مخفیانه بودن سفرش به بغداد گفت که خیلی غم انگیز است که ناچار باشی در کمال خفا به خاورمیانه سفر کنی و هر کاری انجام دهی تا سالم به مقصد برسی. ترامپ اذعان کرد که در سفر به عراق نگران بوده است اما گفت که وی نگران نهاد ریاست جمهوری و ملانیا همسرش بوده و نگران شخص خودش نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم در واکنش به سفر ترامپ به بغداد با انتقاد از سفر خارج از عرف دیپلماتیک رئیس جمهوری آمریکا به بغداد را بی احترامی به حاکمیت ملی عراق توصیف کرد.

بهرام قاسمی افزود: دولت ها و ملت های منطقه هیچ گاه اجازه سوء استفاده به بیگانگان متجاوز و منفور برای تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه را نخواهند داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پولشو ما دادیم و ملتمون خارو ذلیل شد.عشق و حالش برا بقیه خواهد بود

      پاسخ ها

      • hassan.h

        امیدواریست که افراطیون منزوی شوند البته اگر آمریکا اجازه بدهد
        خود ترامپ در تبلیغات گفت داعش را اوباما ایجاد کرده است

      • روشنفکر

        جبهه ی مقاومت پیروز شد و حالا دشمنان دارن تغییر استراتژی میدن. فهمیدین عزیزان؟

    • بدون نام

      اصلا به این عربها اعتمادی نیست وصلام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عرب تاج سرت هست,,ترسو

    • بدون نام

      جالبه همه موافقن همه خوشحالن.خود دولت عراق خوشحاله بعد ما طبق معمول نظرمون خلاف نظر همست.خنده داره بخدا

    • بدون نام

      سوریه یک کشور عربی است .
      باید زیر نظر اتحادیه عرب باشد .

    • بدون نام

      دوباره شروع شد ما باید مجدداً باز به سوریه باج بدهیم که تورو خدا ما را در کشور خودت جای بده مگر چند بار از یک سوراخ آدم باید گزیده شود جریان آذربایجان ارمنستان فراموش شده است

    • بدون نام

      هدف اعراب ازبازگشائی سفارتخانه ها اعمال نفوذ
      درانتخابات آینده سوریه است معروفه میگن
      گربه محض رضای خدا موش نمیگره اسدباید
      هواسش جمع باشه

    • بدون نام

      چه شده است : کشورهای عربی زمانی دولت بشار اسد را غیر قانونی و دنبال سرنگون کردن آن توسط داعش و تروریستها بودند ، حالا می خواهند سفارتشان را در سوریه بازگشایی کنند ، عجب رویی دارند این عربهای کثیف منطقه

    • بدون نام

      اینها همه اش نقشه هست تا ایران را از سوریه بیرون کنند کاش سیاستمداران ما اینها را قبل از چنگ فهمیده بودند تا اینقدر واسه کشور ضرر وزیان واست همه شهیدنمیدادند

    • بدون نام

      یه چیز بگم سوریه ویران شد هزار بلا سرش اومد هزار دشمن مخصوصا امریکا داشت اما تورمش به 5 درصد نرسید. 40 سال سر کاریم با دشمنی که فکر میکنیم اون ور مرزهاست در حالی که تو خود این مملکت هستن وعرصه زندگیو بر مردم تنگ کردن. دارن ایرانو دو دسته میکنن فقیرو دارا یا باید اونقدر داشته باشی یا باید تو فقر بمونی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس بشناس و یکاری کنید

    • بدون نام

      بازم ایران کاسه داغتر از اش شد به شما چه مربوطه یه کم بفکر بیچارگی مردم ایران باشید اگه واقعا ایرانی هستید اگه هم عراقی هستید اونم یه حرف دیگس

    • traveler

      ابهامی وجود نداره طرح سوریه شکست خورد، ایران برای آتش بس در یمن با آمریکا و عربستان همکاری کرد و تغییر کابینه عربستان هم پیامیه برای ایران مبنی بر تغییر سیاست، فردا پس فردا اعراب نماینده میفرستند برای مذاکره با ایران.

      پاسخ ها

      • hassan.h

        دولت ما بارها اعلام کرده موافق برقراری و عادی سازی رابطه با اعراب است

    • غلامرضا خوشی

      نظراسد دراین رابطه چی هست ورود اینها خیلی معنی دارد یعنی میخواهند جای ایران را تنگ کنند .
      ترآمپ با وعده یا پولی که به این کشورها داده فقط وفقط هدف ایرانه ، نگذارید خون شهدای حرم پایمال شود.نظر سیاستمداران ایرانی چیه ایا به نفع ایران است یا به ضرر. منتظر نظرات مسعولین ایرانی هستیم.

    • وحید پهلوان

      سوریه دیر یا زود به سمت کشورهای عربی میره و این هزینه های مالی و بین المللی ایران هیچ میشه

    • بدون نام

      جریانات بزرگ که رای اوردن واثر گذار بودن سکوت و مصاحبه نمیکنن .یه چنده گروه دوست ما : ترامپ مانند دزد امده ..چرا سراغ اونها که رای اوردن نمیرن ؟! عبادی باید بگه خارج از عرف ترامپ اومده یا نخست وزیر ومقامات فعلی؟.کسی نیست بگه چرا دجله امدن سکوت کردید و این نمایشی ایرانی پسند هست.؟ کروات میزنند هرچند خلیج عرب به زبان دارن و میگن ضد اعراب هستیم !!! سوریه هم به اتحادیه عرب پیوست که تا دیروز بیانیه میداد همه اعراب منطقه خائن هستند ....نمیدنم چیه میشه

    • بدون نام

      خیلی سال پیش لطف کوچکی در حق مردم لهستان کردیم در جنگ جهانی دوم قدر شناسیشان را مقایسه کنید با سوری ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج