جاباما
۸۱۴۵۰۲
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

جهان وارد سال ۲۰۱۹ میلادی شد

سال ۲۰۱۹ میلادی از شرقی ترین نقطه کره زمین؛ در منطقه « تونگا » واقع در اقیانوس آرام جنوبی آغاز شد.

خبرگزاری ایرنا: سال ۲۰۱۹ میلادی از شرقی ترین نقطه کره زمین؛ در منطقه « تونگا » واقع در اقیانوس آرام جنوبی آغاز شد.

مجمع‌ الجزایر تونگا با ۷۴۸ کیلومتر مربع وسعت و جمعیتی بالغ بر ۱۰۰هزار نفر در حد فاصل نیوزیلند وهاوائی قرار دارد. پس از آن جمهوری 'کریباتی' و ایالت مستقل 'ساموآ'،نیوزیلند، ژاپن، استرالیا ومابقی سرزمین های دیگر وارد سال نو میلادی خواهند شد.

آخرین منطقه ای که وارد سال جدید میلادی خواهد شد؛ منطقه 'هونولولو' ایالت هاوایی و 'جزیره بیکر' (Baker Island) متعلق به آمریکا واقع در اقیانوس آرام خواهند بود.

جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد تحولات، رخدادها و چالش های بسیاری بود که برخی از این چالش ها به عنوان مسائل پیش روی بشریت ؛ به سال ۲۰۱۹ میلادی منتقل خواهند شد.

در سال ۲۰۱۸ شاهد تحولاتی در جغرافیای سیاسی در منطقه شرق دور بودیم، دیدار رهبران دو کره و نیز ملاقات تاریخی رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در سنگاپور را می توان در زمره این تحولات برشمرد.

از دیگر موارد در سال ۲۰۱۸میلادی تنش های سیاسی و اقتصادی بین واشنگتن و متحدان دیرینه آن دراروپا بخصوص اعمال تعرفه های گمرکی و همچنین جنگ تجاری با پکن را می توان به شمار آورد که این چالش ها همچنان در سال ۲۰۱۹ میلادی ادامه خواهد یافت.

خروج جنجالی و یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران درماه مه ۲۰۱۸ برابر با ۱۸ اردیبهشت ماه که با واکنش های گسترده بین المللی مواجه شد؛ از دیگر تحولات مهم سال گذشته میلادی بود که پیش بینی می شود ؛ تاثیرات این اقدام آمریکا؛ در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

تحولات منطقه ای نیز همچون برگزاری انتخابات در عراق و تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نظامیان این کشور از سوریه را می توان از دیگر تحولات مهم سال ۲۰۱۸دانست که حدس و گمان ها درباره اینکه آیا نظامیان آمریکایی واقعا سوریه را ترک خواهند کرد یا خیر ؟ و تاثیرات آن بر منطقه و جهان در سال جدید میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

در داخل آمریکا نیز تشدید فشارها بر شخص رئیس جمهوری از سوی کمیته تحقیق مداخله روسیه درانتخابات ۲۰۱۶ریاست جمهوری آمریکا به سرپرستی بازپرس ویژه«رابرت مولر» و تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال برسر اختلاف تامین هزینه ساخت دیوارمرزی بین مکزیک و آمریکا از دیگر مسائلی است که ادامه این بحران ها را باید در سال ۲۰۱۹ نیز شاهد بود.

در اروپا نیز اعتراض ادامه دار جنبش'جلیقه زردها' در فرانسه و نگرانی رهبران اروپا همچون آلمان و فرانسه در قبال مسکو و همچنین بحث خروج انگلیس از اتحادیه اروپا(برگزیت)،از میراث هایی هستند که می توانند به عنوان چالش های باقی مانده به سال ۲۰۱۹ میلادی منتقل شوند.

مواردی که می توان به عنوان چالش های جغرافیای سیاسی ۲۰۱۹ برشمرد از جمله مساله سوریه خواهد بود.

ازدیگر چالش های پیش رو درسال۲۰۱۹ باید به موضوع روسیه و اوکراین اشاره کرد که تحولات سیاسی دراین منطقه برای بخصوص طرف اروپایی با توجه به آنکه آمریکای کنونی با ریاست جمهوری دونالد ترامپ تلاش دارد تا خود را از صحنه منازعات بین المللی کنار بکشد، موجب نگرانی است.

موضع چین و منازعات تجاری و سیاسی با آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت از جمله تنش های نظامی بر سر دریای چین جنوبی خواهد بود.

کره شمالی نیز از دیگر موضوعاتی است که جهان در سال ۲۰۱۹ تحولات آن و از جمله امکان دیدار مجدد رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این سال مطرح است.

جنگ یمن و حملات ائتلاف عربی - غربی به سرکردگی عربستان سعودی از دیگر بحران هایی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز جهان شاهد آن خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      علی برکت الله

    • علی

      علی برکت الله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج