جاباما
۸۱۴۶۰۱
۱۰ نظر
۵۰۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا بی دلیل گریه می‌کنیم؟

همه ما در طول زندگی خود روزهای خوب و بد بسیاری را پشت سر می گذاریم. اما گاهی اوقات بدون دلیلی مشخص گریه می کنیم. دلایل مختلفی می توانند در پس این شرایط قرار داشته باشند.

جام جم آنلاین نوشت: همه ما در طول زندگی خود روزهای خوب و بد بسیاری را پشت سر می گذاریم. اما گاهی اوقات بدون دلیلی مشخص گریه می کنیم. دلایل مختلفی می توانند در پس این شرایط قرار داشته باشند.

گاهی اوقات گریه کردن بی دلیل شرایطی گذراست و بدون این که مساله‌ساز شود، خاتمه می یابد. اما اگر با تغییرات احساسی شدید مواجه هستید که زندگی را برای شما دشوار کرده است، ریشه یابی و کشف دلیل این شرایط اهمیت دارد. در ادامه با برخی از دلایل گریه کردن بدون دلیلی مشخص بیشتر آشنا می شویم.

کمبود خواب

به طور میانگین، فردی بزرگسال به حدود ۷ تا ۹ ساعت خواب در ۲۴ ساعت نیاز دارد. کمبود خواب می تواند بر چگونگی پردازش احساسات انسان تاثیرگذار باشد.

به طور خاص، واکنش پذیری احساسی تغییر کرده و مغز توانایی خود برای تمایز بین مساله ای مهم و آنچه جزئی یا قابل مدیریت است را از دست می دهد. در نتیجه، هر چیزی می تواند شبیه به مشکلی بزرگ به نظر رسد. حتی محرک های کوچک می توانند موجب واکنشی با احساسات بیش از حد شوند.

استرس و خستگی

سبک زندگی استرس‌زای شما ممکن است دلیل اصلی گریه کردن های بی دلیل باشد. در حقیقت بدن از طریق گریه دریچه ای برای خلاص شدن از فشار بیش از حد باز می کند.

فشار بیش از حد می تواند احساس خستگی شدید و فقدان انرژی را موجب شود. همچنین، این شرایط می تواند موجب علائم جسمانی مانند سردرد، مشکلات گوارشی، و درد شود. اگر بیش از حد کار می کنید، همواره زیر فشار قرار دارید، یا در محیطی پر تنش مشغول به کار هستید، ممکن است به زمانی برای کسب آرامش نیاز داشته باشید.

بی ثباتی عاطفی

بی ثباتی عاطفی (Pseudobulbar Affect) شرایطیست که معمولا در افراد مبتلا به آسیب های عصبی یا بیماری هایی که بر شیوه پردازش احساسات توسط مغز اثرگذار هستند، دیده می شود. بی ثباتی عاطفی موجب گریه یا خنده ناگهانی، غیر قابل کنترل و بیجا می شود.

این شرایط بیشتر در افراد مبتلا به صدمات مغزی تروماتیک، بیماری ام‌اس، زوال عقل، بیماری لو گریگ (ALS)، یا نجات یافتگان از سکته مغزی دیده می شود. دارو اغلب برای کاهش تکرر و شدت واکنش های احساسی تجویز می شود.

سندرم پیش از قاعدگی

آیا با گریه بی دلیل، نوسانات خلقی یا نفخ در روزهای منتهی به قاعدگی مواجه هستید؟ این می تواند نشانه ای از سندرم پیش از قاعدگی باشد که نوسانات خلقی در یک یا دو هفته منتهی به قاعدگی را به همراه دارد. این شرایط با آغاز قاعدگی متوقف می شود.

همچنین، سندرم پیش از قاعدگی می تواند موجب احساس افسردگی، تنش، اضطراب، و خشم شود. علائم جسمانی می توانند شامل حساسیت به لمس در پستان، خستگی، سردرد، نفخ، گرسنگی، مشکلات گوارشی، و درد شوند. به نظر می رسد این تغییرات با تغییرات هورمونی که طی چرخه قاعدگی رخ می دهند، پیوند خورده اند.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B۱۲ نقش مهمی در حفظ سلامت سلول های خونی و عصبی ایفا کرده و به تشکیل DNA کمک می کند. کمبود این ماده مغذی می تواند به افسردگی و گریه بی دلیل، بی احساسی، و تحریک پذیری منجر شود.

همچنین، کمبود ویتامین B۱۲ می تواند به بروز علائمی مانند ضعف، خستگی، کاهش وزن، بی اشتهایی، یبوست، مشکلات عصبی، مشکلات تعادلی، حافظه ضعیف، سردرگمی، احساس درد در زبان یا دهان، و کم خونی مگالوبلاستیک منجر شود.

از جمله منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به صدف، جگر گاو، تخم مرغ، گوشت، ماهی، و محصولات لبنی اشاره کرد. برخی افراد ممکن است به واسطه شرایط بدن خود در جذب ویتامین B۱۲ با مشکل مواجه باشند که در این شرایط پزشک می تواند بهترین روش درمان برای مقابله با کمبود را ارائه کند.

قند خون پایین

قند خون پایین یا هیپوگلیسمی به طور معمول در افراد مبتلا به دیابت دیده می شود و می تواند در نتیجه به تاخیر افتادن وعده غذایی، مصرف کمتر از حد معمول کربوهیدارت ها، ورزش شدید، زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی های الکلی، یا زیاده‌روی در مصرف داروهای دیابت رخ دهد. در موارد نادر، قند خون پایین می تواند در افرادی که به دیابت مبتلا نیستند، رخ دهد که مصرف مقدار بسیار زیاد کربوهیدارت ها، زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی های الکلی، سوء تغذیه، روزه گرفتن، انجام عمل جراحی بای‌پس معده، یا شرایط پزشکی، مانند توده ای در پانکراس، بیماری ادیسون یا مشکلاتی در قلب، کبد یا کلیه ها دلیل آن باشند.

جدا از به گریه افتادن راحت، تحریک پذیری، و بدخلقی، قند خون پایین می تواند موجب علائم دیگری مانند گرسنگی، تعریق، لرز، خستگی، سرگیجه، و تپش قلب شود. در صورت تشدید شرایط احتمال تجربه علائمی مانند تاری دید، سردرگمی، ناتوانی در تکلم درست، و خواب آلودگی وجود دارد. یک خوراکی شیرین می تواند سطوح قند خون را به حالت عادی بازگرداند.

مشکلات تیروئید

مشکلات تیروئید، به ویژه کم کاری تیروئید که در آن غده تیروئید به میزان کافی هورمون تولید نمی کند، ممکن است در گریه های بی دلیل شما نقش داشته باشند. کم کاری تیروئید بیشتر به واسطه حمله اشتباه سیستم ایمنی به غده تیروئید رخ می دهد.

آسیب دیدن غده تیروئید به واسطه روش درمان سرطان تیروئید یا پرکاری تیروئید نیز می تواند محرکی دیگر باشد. افسردگی، افزایش وزن، و خستگی از علائم این شرایط هستند. از علائم دیگر مرتبط با کم کاری تیروئید می توان به خشکی پوست و مو، دردهای ماهیچه ای، نوسانات خلقی، مشکلات خواب، بی اشتهایی، و حساسیت غیر عادی به سرما اشاره کرد.

اندوه پساآمیزشی

آیا پس از رابطه جنسی احساس غم و گریه به سراغ شما می آید؟ این شرایط به نام «اندوه پساآمیزشی» (Postcoital Dysphoria) شناخته می شود و با احساس ناراحتی، بی قراری، یا اضطراب پس از رابطه جنسی تعریف می شود.

نتایج یک مطالعه نشان داد که ۴۶ درصد زنان این شرایط را حداقل یک بار در طول زندگی خود تجربه می کنند. هورمون ها از جمله عواملی هستند که می توانند در پس بروز اندوه پساآمیزشی قرار داشته باشند.

افسردگی

افسردگی یک اختلال خلقی است که می تواند زندگی روزانه انسان را تحت تاثیر قرار دهد. جدا از گریه های بی دلیل، ممکن است علائم دیگری مانند احساس غم و اندوه، بی ارزشی، ناامیدی یا کمبود انرژی می توانند شکل بگیرند. همچنین، ممکن است فرد مبتلا به افسردگی علاقه خود به فعالیت هایی که تا پیش از این از آنها لذت می برد را از دست داده یا بیشتر یا کمتر از حالت عادی بخوابد.

افسردگی پس از زایمان و اختلال عاطفی فصلی از دیگر اشکال افسردگی هستند. برخی زنان پس از تولد نوزاد با احساسات قوی ناراحتی، خستگی، و اضطراب مواجه می شوند که مراقبت از خود و فرزند را برای آنها دشوار می سازد. شاید جالب باشد بدانید که ۱۰ درصد پدران نیز افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند.

اختلال خلقی فصلی نیز نوعی افسردگی است که طی فصل زمستان، یعنی زمانی که روزها کوتاه شده و مواجهه با نور خورشید کمتر می شود، شکل می گیرد. این شرایط به طور معمول طی بهار یا تابستان بهبود می یابد. از علائم اختلال خلقی فصلی می توان به خواب زیاد، انزوای اجتماعی، و افزایش وزن اشاره کرد.

پیش یائسگی و یائسگی

اگر در اواخر دهه سوم یا آغاز دهه چهارم زندگی خود قرار دارید، گریه کردن بدون دلیلی مشخص می تواند نشانه ای از تغیرات هورمونی باشد. نوسانات خلقی، حشکی واژن، گرگرفتگی، و اختلالات خواب می توانند نشانه هایی از پیش یائسگی یا یائسگی باشند.

پیش یائسگی می تواند ماه ها یا حتی سال ها پیش از یائسگی یا در پایان قاعدگی آغاز شود. این شرایط به واسطه افت عملکرد تخمدان شکل گرفته و به طور معمول با چرخه های قاعدگی نامنظم حدود یک سال پس از آخرین قاعدگی آغاز می شود. پژوهش ها نشان داده اند احتمال مواجهه با افسردگی و نوسانات خلقی طی دوران پیش یائسگی، یعنی زمانی که زن نوسانات هورمونی چشمگیر را تجربه می کند، بیشتر است.

احساس افسردگی، اضطراب، یا نوسانات خلقی می توانند تغییر سریع در شرایط احساسی را به همراه داشته و در شرایطی که بی دلیل زیر گریه می زنید، چند دقیقه بعد نتوانید جلوی خنده خود را بگیرید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دریااا

      من امروز کلی گریهههههه کردم،خیلی خستمممم
      فکرم خستس،روحم داغوووون
      خداایا به دادمون برس

    • کریست بندری

      سوال جواب رو بگم گریه میکنیم بخاطر پول نداشتن زیاد

    • آدولف هیتلر

      اتفاقا خیلی هم با دلیل گریه میکنیم الان وضعمون بد هست نمیدونیم در آینده هم چی در انتظارمونه

    • آدولف هیتلر

      اتفاقا خیلی هم با دلیل گریه میکنیم الان وضعمون بد هست نمیدونیم در آینده هم چی در انتظارمونه

    • بدون نام

      از بس که خوشی داریم دایما در حال ناله وگریانیم جالب اینکه جشنهایمان هم در ردیف عزا است

    • بدون نام

      هر وز که از جلوی طلا فروشی ردمیشم بیقرار اشک از چشمانم جاری میشود
      جدی میگم در حسرت ازدواج

    • بدون نام

      بیکاری و بی پولی

    • بدون نام

      بیکاری و بی پولی

    • بدون نام

      تو ایران از هر چهار نفر یک نفر افسردگی دارد من خودم با این تحریم ها روانی شدم

    • Eliya Abbasi

      وقتی به خواسته ها و آرزوهات نرسی کلی اشک میریزی که چرا به خواسته هات نمیرسی و آرامش نداری. بی پولی خیلی درد داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج